Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 200 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst.

Glöm inte att räkna med arbetsgivaravgifter då är vi många som ligger över 50% skatt på vår inkomst.
Att man byter namn på något gör inte att det automatiskt inte blir en skatt..

Citerar skatteverket:

"Du som är arbetsgivare ska betala socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för dina anställda. "

OnT så är det förjävligt att man höjer utan att utreda om skatten har avsatt effekt..
I annat fall ska den tas bort

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen vara lagligt att införa lokal skatt på saker från andra eu-länder?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 200 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

Det räcker med 155000 kr i månaden för att uppnå 50% med skattetabell 32 som får anses ligga i medianspannet. Dock tror jag inte han riktigt mena det han sa utan syftade på marginalskatten som faktiskt bara är skatten på den sista hundralappen och inte 50% av hans totala inkomst.

Permalänk
Medlem

"Fotnot: Kemikalieskatten appliceras inte på datorkomponenter" Så jag tyker inte det är så farligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 200 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

https://www.privataaffarer.se/articles/2012/10/17/sa-mycket-b...

Permalänk
Medlem

Den kokande grodans taktik. Höj lite här, höj lite där, säg att det är för ett gott ändamål, kasta in lite fina ord som "skatteväxling" för att snurra bort den stora massan. Boom, massor med inkomster till staten de kan göra vad de vill med och bönderna betalar och landet förlorar affärer.

Vet inte vilka som är de största idioterna, de som genomför detta och tror det är en bra idé eller idioterna (skattebetalarna) som går med på detta och inte sätter stopp för de ständiga skatteökningarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Skulle väldigt gärna vilja se vad dessa pengar verkligen går till...

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, jag med. Får jag gissa, så är det flyktingkrisen som ska betalas. Det är politiskt självmord att höja inkomstskatten i tider det skrivs spaltkilometer om den icke fungerande välfärden, att lägga på punktskatter på produkter alla behöver är betydligt mer strategiskt riktigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@Ragnarok: "Gött med lite mer skatt i Sverige, vi har det på tok för bra som det är!"

Du tycker alltså att vi inte ska höja icke-procentuella skatter efter inflationen? Inflationen ligger på 1,7 %och denna ökning utifrån min- och maxbeloppet är 1,8%. Känns ju helt resonabelt att om denna skatt ska fortsätta att existera, ska höjas i takt med inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Jag handlar hemelektronik från tyska amazon - bra priser, gratis frakt över ~400kr och helt ok leveranstider i 50-75% av ordrar. Tycker faktiskt synd om svenska återförsäljare som är dom stora förlorare här, men jag tänker inte sponsra regeringens idiotiska beslut.

För mig som bor i Skåne brukar frakten bara ta 1 dag så det är oftast bättre än att köpa inom Sverige för min del.

Skrivet av Ozzed:

"Fotnot: Kemikalieskatten appliceras inte på datorkomponenter" Så jag tyker inte det är så farligt

Så köper ingen annan elektronik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Dom borde börja skatta sminket och skönhetsprodukter, det innehåller en satans massa crap som inte är nyttig för någon.

Sen drar dom av 90% av skatten på produkter som inte har någon påverkan på människor eller naturen.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Kan ju även vara värt att förtydliga att man då även betalar statlig skatt (sedan länge) och de extra pensionspengarna utav det blir ju väsentliga längre fram, tänker jag.

Har uttalat mig i andra trådar om kemikalieskatten men känner fortfarande att det bara är symbolpolitik. För all del är konsumtionssamhället problematiskt på många sätt (även om jag har uppfattningen att de många PC-entusiaster här på Sweclockers inte köper på sig nya grejer i onödan) men skatten i fråga löser inga reella problem. Man försöker täcka de hål som finns efter kronans devalvering och får det att se ut som något "klimatsmart" på pappret. Två flugor i en smäll...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av flukke:

Glöm inte att räkna med arbetsgivaravgifter då är vi många som ligger över 50% skatt på vår inkomst.
Att man byter namn på något gör inte att det automatiskt inte blir en skatt..

Citerar skatteverket:

"Du som är arbetsgivare ska betala socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för dina anställda. "

OnT så är det förjävligt att man höjer utan att utreda om skatten har avsatt effekt..
I annat fall ska den tas bort

Helt rätt, jag är dock övertygad om att det flesta är intresserade av att veta vad som skattas av din bruttolön. Arbetsgivaravgiften är aldrig något som kan komma dig som arbetstagare till gang och ärligt talat tror jag majoriteten inte bryr sig så mycket om vad arbetsgivaren får betala i skatt för dig även om det är relevant i det stora sammanhanget gällande skatter.

Skrivet av GG25:

Det räcker med 155000 kr i månaden för att uppnå 50% med skattetabell 32 som får anses ligga i medianspannet. Dock tror jag inte han riktigt mena det han sa utan syftade på marginalskatten som faktiskt bara är skatten på den sista hundralappen och inte 50% av hans totala inkomst.

Du har rätt, beroende på vilken kommun du bor i så kommer detta fluktuera därav att jag sa upp till 200 000:- men jag ska rätta det. Vi prata dock fortfarande om en osannolikt hög månadslön som 99% av befolkningen inte är i närheten av.

Att påstå att du har 50% i skatt på din inkomst och du då egentligen menar att du tjänar mer än 42 000:- i månaden och egentligen bara betalar 50% på överskottet på 42 000:- i månaden i skatt är medvetet att föra andra bakom ljuset. Det är medvetet lömskt att uttala sig på det viset då det är helt osant.

Medianlönen i Sverige 2019 i samtliga sektorer är 30 900:- och medellönen är 34 600:-. En bra bit ifrån 50% spärren och ljusår ifrån 155 000:-

Så om vi diskuterar skatter skall vi hålla oss till fakta och undvika populism.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan nästan garantera att skatten kommer finnas kvar även när produkterna är fria från dessa ämnen. Dock kommer skatten ha annat namn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Helt rätt, jag är dock övertygad om att det flesta är intresserade av att veta vad som skattas av din bruttolön. Arbetsgivaravgiften är aldrig något som kan komma dig som arbetstagare till gang och ärligt talat tror jag majoriteten inte bryr sig så mycket om vad arbetsgivaren får betala i skatt för dig även om det är relevant i det stora sammanhanget gällande skatter.

Du har rätt, beroende på vilken kommun du bor i så kommer detta fluktuera därav att jag sa upp till 200 000:- men jag ska rätta det. Vi prata dock fortfarande om en osannolikt hög månadslön som 99% av befolkningen inte är i närheten av.

Att påstå att du har 50% i skatt på din inkomst och du då egentligen menar att du tjänar mer än 42 000:- i månaden och egentligen bara betalar 50% på överskottet på 42 000:- i månaden i skatt är medvetet att föra andra bakom ljuset. Det är medvetet lömskt att uttala sig på det viset då det är helt osant.

Medianlönen i Sverige 2019 i samtliga sektorer är 30 900:- och medellönen är 34 600:-. En bra bit ifrån 50% spärren och ljusår ifrån 155 000:-

Så om vi diskuterar skatter skall vi hålla oss till fakta och undvika populism.

Fast det är ju relevant. Det där är ytterligare ett oärligt skatteuttag. Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna, och beskattats i det ledet istället. Jfr. taktiken med att ge ett barn en glass och ta den igen, eller helt enkelt aldrig ge barnet någon glass. Resultatet är exakt detsamma, barnet får ingen glass, men vilken variant tror du är lättast att komma undan med?

Edit: kanske ska förtydliga att jag inte har några problem alls med att leva i ett välfärdssamhälle med tillhörande tunga skattebörda, vill nog mena på att det är tack var det jag kan röra mig relativt fritt, och slipper bo i en gated community, vilket förstås är ovärderligt. Vad jag opponerar mig mot är oärligheten i hur det görs, med förtäckta skatter hit och dit. Ett demokratiskt valt styre ska klara av full transparens, anser man sig behöva smussla för att man tror sig gå emot folkets vilja, har man per definition passerat gränsen för vad man fått mandat till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju relevant. Det där är ytterligare ett oärligt skatteuttag. Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna, och beskattats i det ledet istället. Jfr. taktiken med att ge ett barn en glass och ta den igen, eller helt enkelt aldrig ge barnet någon glass. Resultatet är exakt detsamma, barnet får ingen glass, men vilken variant tror du är lättast att komma undan med?

Stämmer inte för 5 öre.

Hur gick det när momsen på restaurangbesök sänktes? hmm?

Arbetsgivarna hade självklart inte betalat ut hela summan dvs lön + arbetsgivaravgiften. Det finns inte med på kartan, att tro något annat är att vara väldigt naiv inför hur det fungerar. Man måste tvinga företagen att göra sitt annars blir det aldrig av. Företag existerar inte för att vara snälla, de existerar för att maximera intäkterna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så köper ingen annan elektronik?

Det jag köper oftast och mest av är datorkomponenter, men självklart så köper jag annat också. Jag tycker dock inte skatten är så farlig och jag är heller inte motståndare till skatter generellt. Klart att kulorna måste in när de tvingats till jobbskatteavdrag och annan skit. Ingen regering är intresserad av att montera ner välfärden så om man sänker skatten på ett område så får man höja någon annanstans. Gungor och karuseller.

Dock så tror jag att de har hittat en bra balans här då det skulle bli ännu mer liv om datorkomponenter inkluderades. Det skulle ogillas till den grad att de hade fått det mycket hett om öronen, men nu när inte datorkomponenter inkluderas så håller sig folk relativt lugna och på sin höjd knyter näven i fickan och skriver av sig på forum etc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju lägga pengarna på att köpa mer kolkraft från Tyskland för pengarna när vi stänger ned våra kärnreaktorer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fick jag inte skriva att jag tycker att skatten är ok? Miljögifter är väl verkligen något som förstör miljön. Jag vill minimera gifter och vill se att att man kan få lång livslängd på datorer, tv och mobiler!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Helt rätt, jag är dock övertygad om att det flesta är intresserade av att veta vad som skattas av din bruttolön. Arbetsgivaravgiften är aldrig något som kan komma dig som arbetstagare till gang och ärligt talat tror jag majoriteten inte bryr sig så mycket om vad arbetsgivaren får betala i skatt för dig även om det är relevant i det stora sammanhanget gällande skatter.

Du har rätt, beroende på vilken kommun du bor i så kommer detta fluktuera därav att jag sa upp till 200 000:- men jag ska rätta det. Vi prata dock fortfarande om en osannolikt hög månadslön som 99% av befolkningen inte är i närheten av.

Att påstå att du har 50% i skatt på din inkomst och du då egentligen menar att du tjänar mer än 42 000:- i månaden och egentligen bara betalar 50% på överskottet på 42 000:- i månaden i skatt är medvetet att föra andra bakom ljuset. Det är medvetet lömskt att uttala sig på det viset då det är helt osant.

Medianlönen i Sverige 2019 i samtliga sektorer är 30 900:- och medellönen är 34 600:-. En bra bit ifrån 50% spärren och ljusår ifrån 155 000:-

Så om vi diskuterar skatter skall vi hålla oss till fakta och undvika populism.

Arbetsgivaravgiften beror arbetstagare i högsta grad. Skulle den inte finnas hade hade iallafall företagen haft mer marginal att erbjuda högre löner. Om inget annat hade man kunnat ha fler folk anställda. Sen skattas de på allt man gör. De flesta i Sverige betalar mer än 50% skatt sammanlagt. Det är inte populism att berätta detta för ovetande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

visst är det underbart med korruption

Skrivet av MrShizzle:

Skulle väldigt gärna vilja se vad dessa pengar verkligen går till...

Skickades från m.sweclockers.com

hahaha jag tror inte du vill det egentligen

det går väl till fester och annat skoj... jag menar, du tror väl inte det går till att rädda miljön?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon40704:

visst är det underbart med korruption

hahaha jag tror inte du vill det egentligen

det går väl till fester och annat skoj... jag menar, du tror väl inte det går till att rädda miljön?

Sverige är ju bland de minst korrupta, har du trott på allt de säger på nätet nu igen? Av med foliehatten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

"Fotnot: Kemikalieskatten appliceras inte på datorkomponenter - än"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Pff...

Arbetsgivarna hade självklart inte betalat ut hela summan dvs lön + arbetsgivaravgiften. Det finns inte med på kartan, att tro något annat är att vara väldigt naiv inför hur det fungerar. Man måste tvinga företagen att göra sitt annars blir det aldrig av. Företag existerar inte för att vara snälla, de existerar för att maximera intäkterna.

Fast det exemplet är inte riktigt jämförbart. Du ser inte helheten. Där plockade man mer eller mindre bort en mun som skulle mättas, skatteverket, och givetvis kommer alla andra försöka hugga åt sig så mycket av den extra kakbiten som möjligt. På kort sikt hamnar pengarna förstås i krögarnas fickor, då de är första led innan slutkonsument, och det finns inga skäl att sänka några priser mer än högst tillfälligt för syns skull, när man vet att folk gladeligen betalat de gamla högre priserna också.

På längre sikt kommer kakan dock naturligt fördelas jämnt i alla intressentled. Krögarna får mer betalt, och kan därmed betala bättre löner och högre råvarupriser. Råvarudistributörerna får bättre betalt, och kan därmed köpa in från bönderna till högre priser. Bönderna får bättre betalt, och kan därmed betala mer för lantbruksmaskiner. Och så vidare. Balans uppnås, givetvis med en viss tröghet.

Situationen jag snackar om är en helt annan. Det är fortfarande lika många munnar att mätta, och det finns ingen överbliven kakbit, det enda som ändras är vem som matar vem. Skattepålagan läggs på löntagarna istället, som givetvis behöver pengarna för att kunna betala den högre inkomstskatten med bibehållen levnadsstandard. Balansen är i princip oförändrad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

.. å den som klagar är nog "Klimatförnekare", som blivit årets ord.

När ska folk inse att denna skatt inte finns pga. klimathotet utan pga. att sagda gift är skadligt för människor?

Skrivet av Irre:

Mycket är politik. Om politik inte får ifrågasättas eller diskuteras så blir vi gamla DDR och det projektet gick tyvärr dåligt.

Så om privata hemsidor och forum som Sweclockers inte tillåter politiska kommentarer så är de DDR?

Skrivet av trickeh2k:

Vi kan ju lägga pengarna på att köpa mer kolkraft från Tyskland för pengarna när vi stänger ned våra kärnreaktorer.

Nu är det, tack och lov, en minoritet i riksdagen som vill stänga ned kärnreaktorerna inom åskådlig framtid. Däremot Sverige står inför ett problem när våran kärnkraftspark måste uppgraderas eller bytas ut.

Skrivet av anon40704:

visst är det underbart med korruption

hahaha jag tror inte du vill det egentligen

det går väl till fester och annat skoj... jag menar, du tror väl inte det går till att rädda miljön?

**bort/mod***

https://www.transparency.org/cpi2018

§1/nedlåtande /Kent, moderator
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Helt rätt, jag är dock övertygad om att det flesta är intresserade av att veta vad som skattas av din bruttolön. Arbetsgivaravgiften är aldrig något som kan komma dig som arbetstagare till gang och ärligt talat tror jag majoriteten inte bryr sig så mycket om vad arbetsgivaren får betala i skatt för dig även om det är relevant i det stora sammanhanget gällande skatter.

Du har rätt, beroende på vilken kommun du bor i så kommer detta fluktuera därav att jag sa upp till 200 000:- men jag ska rätta det. Vi prata dock fortfarande om en osannolikt hög månadslön som 99% av befolkningen inte är i närheten av.

Att påstå att du har 50% i skatt på din inkomst och du då egentligen menar att du tjänar mer än 42 000:- i månaden och egentligen bara betalar 50% på överskottet på 42 000:- i månaden i skatt är medvetet att föra andra bakom ljuset. Det är medvetet lömskt att uttala sig på det viset då det är helt osant.

Medianlönen i Sverige 2019 i samtliga sektorer är 30 900:- och medellönen är 34 600:-. En bra bit ifrån 50% spärren och ljusår ifrån 155 000:-

Så om vi diskuterar skatter skall vi hålla oss till fakta och undvika populism.

Skämtar du nu eller? Arbetsgivaravgiften spelar jäkla stor roll eftersom den är, precis som din lön, en kostnad för företaget vilket utan den du hade kunnat få betydligt högre lön och arbetsgivaren kunnat spara pengar om ni möttes på mitten exempelvis. Arbetsgivaravgift är bara ett sätt att beskatta mer och påstå att det är arbetsgivaren som betalar och inte arbetstagaren. Fel, det är du som arbetstagare som påverkas i slutändan av detta.

Vi betalar nästan alla här mer än hälften av våra arbetsdagar till staten och kommunerna, om du ska vara ärlig och nämna alla skatter. Och låtsas inte som om att man behöver tjäna fina stålar för att betala sådana sjuka mängder skatt, har du precis kommit in i arbetslivet och har en ingångslön på 18000 så går totalt sett hälften av detta till skatt, arbetsgivaravgift eller moms.

Vad gäller kemikalieskatten så är detta bara mer straffbeskattning på världens mest beskattade folk. Regeringen och dess anhängare tycks tro att pengar löser alla problem, spelar ingen roll vem som sitter bakom spakarna eller hur dessa spakar är konstruerade, bara man slänger pengar på problemet så löser det sig...

Många bäckar små som det heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan börja omfatta e-handel från utlandet

Tveksamt om EU skulle tillåta den svenska staten att skattebelägga importerade varor inom den inre marknaden då detta skulle ses som ett angrepp på den fria rörligheten. Vill Löfven & Co införa skatt på EU-import så får de ta upp frågan i Bryssel, och där kommer förslaget garanterat att röstas ner. Så det blir fortsatt import för min del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Helt rätt, jag är dock övertygad om att det flesta är intresserade av att veta vad som skattas av din bruttolön. Arbetsgivaravgiften är aldrig något som kan komma dig som arbetstagare till gang och ärligt talat tror jag majoriteten inte bryr sig så mycket om vad arbetsgivaren får betala i skatt för dig även om det är relevant i det stora sammanhanget gällande skatter..

Detta stämmer inte alls. På lönekuvertet skulle man lika gärna ha kunnat redovisa din "riktiga lön" eller rättare sagt kostnad att ha dig som anställd och därefter först dra av arbetsgivaravgifter och därefter den vanliga skatten. Men nu har man valt att redan innan du får lönekuvertet dra av x avtal tusenlappar för arbetsgivaravgiften. Arbetsgivaravgiften går till att finansiera exempelvis sjukförsäkringen, föräldraförsäkringen och pensionen. Dessa poster finansieras i allra högsta grad av skatter från arbete. Jag lägger ingen politisk värdering i detta inlägg och hur stort skattetryck vi ska ha i Sverige men rätt ska vara rätt. I Sverige är det inte så svårt att komma upp i 50% i skatt.

Arbetsgivaravgiften måste alltid räknas in om vi pratar om Sveriges skattetryck. Något annat vore helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När är det dags att kemikalieskatten inkluderar billiga kläder från tex Wish?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Höj ännu mera

Vad mig anbelangar så kan de höja 1000%. Köper all elektronik från Tyskland och Baltikum. Sist köpte jag en Sony Bluray spelare från Estland för 3.500 som då kostade i PK-landet 4.500. Inkl. hemleverans till dörren. Beställde på måndag fick det på fredag.

Tyskar är överlägset bäst i EU. Får varorna snabbare (1-2 dagar) än när jag tidigare beställde i kemikalie-riket. Engelska Amazon är också otroligt snabba då de har lager i Köpenhamn och levererar till västkusten på nolltid.

Till alla PK:ister i vårt avlånga land som inte betalar tillräckligt i kemikalier: Ni kan ju alltid frivilligt betala ännu mer. Ta reda på nåt swishnummer och så märker ni meddelandet "för klimatet".

PS Här är det verkliga problemet När storföretagen (Facebook, Google, Microsoft, Apple, Tesla, Volvo etc.) har betalat sin beskärda kemikalie del samt KOMPENSERAT barnarbetare runt om planeten jorden - Ja, först och endast då kan vi snacka om att kemikalie beskatta vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det exemplet är inte riktigt jämförbart. Du ser inte helheten. Där plockade man mer eller mindre bort en mun som skulle mättas, skatteverket, och givetvis kommer alla andra försöka hugga åt sig så mycket av den extra kakbiten som möjligt. På kort sikt hamnar pengarna förstås i krögarnas fickor, då de är första led innan slutkonsument, och det finns inga skäl att sänka några priser mer än högst tillfälligt för syns skull, när man vet att folk gladeligen betalat de gamla högre priserna också.

På längre sikt kommer kakan dock naturligt fördelas jämnt i alla intressentled. Krögarna får mer betalt, och kan därmed betala bättre löner och högre råvarupriser. Råvarudistributörerna får bättre betalt, och kan därmed köpa in från bönderna till högre priser. Bönderna får bättre betalt, och kan därmed betala mer för lantbruksmaskiner. Och så vidare. Balans uppnås, givetvis med en viss tröghet.

Situationen jag snackar om är en helt annan. Det är fortfarande lika många munnar att mätta, och det finns ingen överbliven kakbit, det enda som ändras är vem som matar vem. Skattepålagan läggs på löntagarna istället, som givetvis behöver pengarna för att kunna betala den högre inkomstskatten med bibehållen levnadsstandard. Balansen är i princip oförändrad.

Jag skulle gärna se att vi långsiktigt lägger alla sociala avgifter på lönetagaren, eller åtminstone gör det obligatoriskt att redovisa dessa på lönespecar. Sen kan vi avskaffa Allmän löneavgift och Arbetsmarknadsavgift (som ju bara är glorifierade skatter) samt jobbskatteavdraget (kanske kompensera genom höjt grundavdrag).
Behåller vi samma brytpunkt för statlig skatt som idag så bör staten rimligtvis iaf delvis kompenseras för bortfallet när lönenivåerna justeras upp, kommunala biståndet kan slopas också när kommunerna får behålla mer pengar (pga högre löner).

Tror att man skulle kunna slippa rätt mycket byråkrati-kostnader utan att påverka de reella skattenivåerna nämnvärt. Problemet är bara att det skulle ta tid innan arbetsmarknaden hinner komma i balans igen, och ingen politiker kommer nånsin vilja genomföra det politiska självmord det skulle vara att argumentera för att "sänka skatten för arbetsgivarna"...

Sen bör vi se över möjligheterna att kompensera kommuner som bidrar med naturresurser (vattenkraft, gruvor osv) om vi vill att landsbygden ska överleva, men det är väl en annan diskussion..