Permalänk
Medlem

Datorn startar inte längre

Hej,

Jag behöver eran hjälp med felsökning av en dator som inte längre startar.

Problemet
För ca en månad sedan började PCn att stänga av sig själv efter ca 5-10 min användning. Då öppnade jag upp burken och såg att det var extremt mycket damm i den. Jag rengjorde luftingångarna på den och sen fungerade den igen.

Ett par veckor senare så startar den inte alls. Allt som är kopplat via USB får ström. Dvs tangentbord och mus lyser och jag kan ladda mobiltelefonen via datorns USB. Men ingenting händer när jag trycker på power. Inte ett ljud, inga fläktar, ingenting. Helt död.

Min felsökning
Jag har sökt runt på forumet här och felsökt lite enligt tips som andra med liknande problem har.
Det jag har gjort är att öppnat burken och tagit bort allt damm, blåst ur fläktar på GPU osv.
Jag har hållit inne power i 20 sekunder och bytt batteri till moderkortet.

Hårdvara
Jag vet ganska lite om vilken hårdvara som är i den då jag fick den av förra jobbet.
Det enda jag vet är att GPUn är ett GTX 1080 och den har 32BG minne.

Uppskattar tips och hjälp för vidare felsökning.

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Hedersmedlem

Det första vi bör utesluta är om det är något fel på själva powerknappen. Har du möjlighet att ta en bild på datorn, moderkortet, och gärna en närbild på där frontpanelkablarna går in? Det borde kunna hjälpa oss börja ge dig några konkreta råd.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.
Sitter på jobbet just nu, men har 2st bilder jag kan börja med.
https://imgur.com/9lSJY1M
https://imgur.com/VXmtyW1

Kan uppdatera med fler så fort jag är hemma igen.

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem

har du testat att dra ur strömsladden i 2-3 minuter och sen stoppa i den o försöka starta igen?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Tack för snabbt svar.
Sitter på jobbet just nu, men har 2st bilder jag kan börja med.
https://imgur.com/9lSJY1M
https://imgur.com/VXmtyW1

Kan uppdatera med fler så fort jag är hemma igen.

Lyser dioderna nere i vänster hörn när du försöker starta datorn? Det kan ge en felkod, eller den bootar inte ens så långt?

Ingen sladd som råkat lossna när du blåste rent med luft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har du testat att dra ur strömsladden i 2-3 minuter och sen stoppa i den o försöka starta igen?

// LZ

Yes, datorn har varit urkopplad i ca en vecka medan gångerna jag felsökt.

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Lyser dioderna nere i vänster hörn när du försöker starta datorn? Det kan ge en felkod, eller den bootar inte ens så långt?

Ingen sladd som råkat lossna när du blåste rent med luft?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter de dioderna inne i eller utan på datorn?

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Sitter de dioderna inne i eller utan på datorn?

Längst ner till höger på moderkortet, står 00 nu. Om datorn startar och något är fel så ger dom oftast en felkod.

Moderkortets namn brukar också stå i närheten av översta PCI x16 porten eller vid CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, ska undersöka när jag kommer hem

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem

Ok, är hemma och felsöker nu.
Jag trycker på power men inga dioder lyser på moderkortet. Helt tyst/död. Kopplade in musen och den lyser när jag sätter den i USBn. Det ser inte ut som det går att få fram power knappen. Den sitter på toppen av burken på en hårdplastram. Några fler förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Ok, är hemma och felsöker nu.
Jag trycker på power men inga dioder lyser på moderkortet. Helt tyst/död. Kopplade in musen och den lyser när jag sätter den i USBn. Det ser inte ut som det går att få fram power knappen. Den sitter på toppen av burken på en hårdplastram. Några fler förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

låter ju som att själva sladden från powerknappen till moderkortet har lossnat?

Eller att den feta strömkabeln från PSU till moderkortet har glappat loss?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Ok, är hemma och felsöker nu.
Jag trycker på power men inga dioder lyser på moderkortet. Helt tyst/död. Kopplade in musen och den lyser när jag sätter den i USBn. Det ser inte ut som det går att få fram power knappen. Den sitter på toppen av burken på en hårdplastram. Några fler förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lösa powerbuttons och köpa, om du inte är sugen på att byta chassi. Det går även att testa med en skruvmejsel, då får man dock veta vad man sysslar med. Finns mängder med guider på youtube tex: https://www.youtube.com/watch?v=G4FOBL1c3pA

Permalänk
Medlem

Har öppnat båda sidorna på chassit nu. Ser inga kablar som är lösa. Har känt på alla kablar så de sitter åt. Chassit är av typen att det inte går att öppna och se under power knappen. Vågar inte starta med skruvmejsel...
Verkar som jag måste lämna in den för att få rätsida på det här. Men de svinen tar 1000kr timmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Har öppnat båda sidorna på chassit nu. Ser inga kablar som är lösa. Har känt på alla kablar så de sitter åt. Chassit är av typen att det inte går att öppna och se under power knappen. Vågar inte starta med skruvmejsel...
Verkar som jag måste lämna in den för att få rätsida på det här. Men de svinen tar 1000kr timmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en https://www.inet.se/produkt/7000087/alphacool-powerbutton-19m... då?

Permalänk
Medlem

Kopplar jag bara den till moderkortet och startar via den istället för vanliga power knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

Kopplar jag bara den till moderkortet och startar via den istället för vanliga power knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så kopplar du in reset-knappen där power-knappen ska sitta. Då blir din resetknapp en ny powerknapp.

Permalänk

Det är inte så att nånting lossnade när du städade den som du har satt tillbaka felaktigt? Så att du har lyckats lossa kabeln till power knappen och satt tillbaka den på fel ställe?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knumskull:

Det är inte så att nånting lossnade när du städade den som du har satt tillbaka felaktigt? Så att du har lyckats lossa kabeln till power knappen och satt tillbaka den på fel ställe?

Tänkte samma, och man inte ser 4/8 PIN på moderkortet inkopplat. Kan vara dåligt ljus i toppen som gör att man inte ser det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om alla kablar är på plats så borde lysdioderna på moderkortet lysa så fort du ansluter strömkabeln och slår på nätagget.
Har du ett annat nätagg att testa med?
Kan ju självklart vara moderkortet som tackat för sig....hur rengjorde du datorn, inte med dammsugare får jag hoppas?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

När jag städade ur den öppnade jag upp båda sidorna och blåste bort damm med hjälp av en sån Air Can burk. Så ingen dammsugare och jag kom inte bort i några kablar.

Här är fler bilder på datorn, kanske ni som vet vad ni ska se efter kan se något uppenbart. Som ni ser så lyser musen när den är kopplad till USB så på något sätt får datorn ström.
Power-knappen är inbakad i chassit så jag tror inte något kan ha gått sönder med den heller.

https://imgur.com/a/j7p0DJm

Vet inte riktigt hur man ska undersöka det med strömkablarna när jag inte kan komma åt och se vilka som kommer från power och vart dom går. Allt är så kompakt.

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranDolf:

När jag städade ur den öppnade jag upp båda sidorna och blåste bort damm med hjälp av en sån Air Can burk. Så ingen dammsugare och jag kom inte bort i några kablar.

Här är fler bilder på datorn, kanske ni som vet vad ni ska se efter kan se något uppenbart. Som ni ser så lyser musen när den är kopplad till USB så på något sätt får datorn ström.
Power-knappen är inbakad i chassit så jag tror inte något kan ha gått sönder med den heller.

https://imgur.com/a/j7p0DJm

Vet inte riktigt hur man ska undersöka det med strömkablarna när jag inte kan komma åt och se vilka som kommer från power och vart dom går. Allt är så kompakt.

Längst ner till höger så sitter pwr och reset. Asrock X99, ladda ner manualen så ser du hur det ska kopplas.

Sen ska det sitta en 8 pin (4+4) ovanför CPU kylaren. Syns inte om det är inkopplat nu, har du även känt på dom kablarna?

Har du testat att plocka ur batteriet och clearat cmos? Räcker inte att hålla nere pwr knappen bara, batteriet måste vara ute också. Gärna ett par minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du kan testa att ställa om i bios att datorn skall "PowerOn" vid powerreset och spara konfig och testa med strömbrytarn bak på datorn

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Du kan testa att ställa om i bios att datorn skall "PowerOn" vid powerreset och spara konfig och testa med strömbrytarn bak på datorn

Problemet är ju att datorn inte startar. Hur ska han in i BIOS då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GranDolf:

Vet inte riktigt hur man ska undersöka det med strömkablarna när jag inte kan komma åt och se vilka som kommer från power och vart dom går. Allt är så kompakt.

Steg 1: Plocka bort grafikkortet. Det sitter ivägen för dina front panel I/O-kontakter och är enkelt att ta bort.
Steg 2: Det brukar stå text på själva front panel I/O-kontakterna vad det är, du behöver inte spåra några kablar.
Steg 3: Kolla i moderkortsmanualen hur front panel I/O-kontakterna ska vara kopplade. Ditt mål är att koppla reset-knappen så att den blir en powerknapp istället och på så sätt utesluta att det är fel i powerknappen.

Det händer att knappar går sönder. Det kan orsaka precis de sorters scenarion du pratade om, d.v.s. att datorn stänger av sig själv, eller inte startar. Att det råkade bli bättre efter att du blåste ur damm ur datorn kan vara ett sammanträffande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Problemet är ju att datorn inte startar. Hur ska han in i BIOS då?

DOH, Hade otur när jag tänkte.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Steg 1: Plocka bort grafikkortet. Det sitter ivägen för dina front panel I/O-kontakter och är enkelt att ta bort.
Steg 2: Det brukar stå text på själva front panel I/O-kontakterna vad det är, du behöver inte spåra några kablar.
Steg 3: Kolla i moderkortsmanualen hur front panel I/O-kontakterna ska vara kopplade. Ditt mål är att koppla reset-knappen så att den blir en powerknapp istället och på så sätt utesluta att det är fel i powerknappen.

Det händer att knappar går sönder. Det kan orsaka precis de sorters scenarion du pratade om, d.v.s. att datorn stänger av sig själv, eller inte startar. Att det råkade bli bättre efter att du blåste ur damm ur datorn kan vara ett sammanträffande.

Tusen tack! Ska undersökas direkt jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GranDolf:

Tusen tack! Ska undersökas direkt jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en bra video att kolla på (spola fram till 9:30).

Videon är en del av Sweclockers Datorbyggarguide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Här är en bra video att kolla på (spola fram till 9:30).

https://www.youtube.com/watch?v=nrzRcskVHqU

Videon är en del av Sweclockers Datorbyggarguide.

Det ser ju exakt ut att vara mitt chassi. Helt perfekt för en dumskalle som mig

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline

Permalänk
Medlem

Ok, har testat både den interna power knappen och att koppla om reset knappen på moderkortet. Fortfarande helt död.

Tänker att det är antingen PSU eller moderkortet som är trasigt då. Kan man utesluta att PSU är trasigt om det som är kopplat till USB får ström?

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The first ten million years were the worst, and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline