Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Permalänk
Melding Plague

Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Natten till år 2020 uppräknas kemikalieskatten, vars maximala skattebelopp med mervärdesskatt höjs med en tiokrona.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med fotnoten där. Men det är ändå en dysfunktionell grej som måste bort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

.. å den som klagar är nog "Klimatförnekare", som blivit årets ord.

Permalänk
Medlem

Det nämns alltid vikt men tar denna skatt överhuvudtaget med i beräkning hur mycket "kemikalier" som nyttjas att tillverka en produkt? eller om jag tillverkar en laptop vars processer producerar bara 1/2 så mycket Co2 som övriga produkter samt bara en bråkdel av mängden kemikalier som används skattas det ändå lika mycket?

Permalänk
Medlem

Skulle väldigt gärna vilja se vad dessa pengar verkligen går till...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psilobe:

Det nämns alltid vikt men tar denna skatt överhuvudtaget med i beräkning hur mycket "kemikalier" som nyttjas att tillverka en produkt? eller om jag tillverkar en laptop vars processer producerar bara 1/2 så mycket Co2 som övriga produkter samt bara en bråkdel av mängden kemikalier som används skattas det ändå lika mycket?

Nej, det handlar om klor-brom och fosfor föreningar.

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/16/161067.PDF

Man kan få 90% avdrag om produkten inte innehåller mer än gränsvärdet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Skulle väldigt gärna vilja se vad dessa pengar verkligen går till...

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartement...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är emot kemikalieskatten helt och hållet men det är förstås helt rimligt att skatter som inte är en procentsats höjs årligen i takt med inflationen. Överindexering som man gör med bensin/diesel däremot är helt orimligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

.. å den som klagar är nog "Klimatförnekare", som blivit årets ord.

Handlar ej om CO2, bara klor-brom och fosforföreningar som är hälsovådliga.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Jacob Varför tillåts politiska inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag handlar hemelektronik från tyska amazon - bra priser, gratis frakt över ~400kr och helt ok leveranstider i 50-75% av ordrar. Tycker faktiskt synd om svenska återförsäljare som är dom stora förlorare här, men jag tänker inte sponsra regeringens idiotiska beslut.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Tycker faktiskt synd om svenska återförsäljare som är dom stora förlorare här, men jag tänker inte sponsra regeringens idiotiska beslut.

Sista stycket i nyheten handlar om just detta. Så snart blir det troligtvis mindre orättvist för svenska återförsäljare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Generellt sett kan nog ekonomiska styrmedel vara väldigt effektiva, men då får de ju inte vara så trubbiga som kemikalieskatten. Poängen är ju att miljövänliga alternativ ska bli billigare på miljödåliga alternativs bekostnad. Jag har svårt att se hur detta uppnås med den nuvarande utformningen av kemikalieskatten. Att dessutom höja kemikalieskatten utan en ordentlig utredning om av effekterna av den existerande skatten känns ogenomtänkt och dumt.

Permalänk
Medlem

Ändå humoristiskt att den röda regeringen inför punktskatter då det slår absolut hårdast för de fattiga. Än mer komiskt att denna förändring är en del i den gröna skatteväxlingen som krävs för att få bort marginalskatten. Det är inte bara så att man minskar skatterna för de rikaste, man låter de fattiga vara med och betala kalaset med ökade skatter.

Jag är dock inte emot konceptet att minska på farliga ämnen i produkter. Det är ju givetvis bra. Men hur de gått tillväga för att lösa detta är ju helt klart något som kan ifrågasättas på många vis. En kemikalieskatt hade legat bäst på EU-nivå också. Det hade gjort handeln mer rättvis samtidigt som man på bred front slog mot produkter som har många dåliga ämnen.

Skrivet av Bakgrund:

Är emot kemikalieskatten helt och hållet men det är förstås helt rimligt att skatter som inte är en procentsats höjs årligen i takt med inflationen. Överindexering som man gör med bensin/diesel däremot är helt orimligt.

Däremot orimligt att man ska betala moms på en skatt. Jag kan ju tycka att det strider mot reglerna för dubbelbeskattning, men de har säkert ett loop-hål för det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu menade jag specifikt pengarna de får in för kemikalieskatten och vart dessa går, dvs inget som riktigt går att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Handlar ej om CO2, bara klor-brom och fosforföreningar som är hälsovådliga.

Det är ju bra om man får rabatt när produkterna inte innehåller de hälsovådliga ämnena, då känns det ju som skatten faktiskt är vettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Varför tillåts politiska inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

För att kemikalieskatten är en politisk fråga förmodligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att kemikalieskatten är en politisk fråga förmodligen

Väntar på @Jacobs svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, det handlar om klor-brom och fosfor föreningar.

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/16/161067.PDF

Man kan få 90% avdrag om produkten inte innehåller mer än gränsvärdet.

Hur fungerar detta med avdrag, ska det ansökas för varje produkt eller hur är det tänkt att det ska fungera och hur många produkter idag får avdrag?
Ska t.ex tillverkaren i Kina ansöka om avdrag för en produkt, för det lär aldrig hända känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Nu menade jag specifikt pengarna de får in för kemikalieskatten och vart dessa går, dvs inget som riktigt går att se

Det är en del av en grön skatteväxling. Slopandet av värnskatten skall ju betalas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Varför tillåts politiska inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket är politik. Om politik inte får ifrågasättas eller diskuteras så blir vi gamla DDR och det projektet gick tyvärr dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thunderbolt:

Hur fungerar detta med avdrag, ska det ansökas för varje produkt eller hur är det tänkt att det ska fungera och hur många produkter idag får avdrag?
Ska t.ex tillverkaren i Kina ansöka om avdrag för en produkt, för det lär aldrig hända känns det som.

Kan ha fel men har förstått att man ska söka avdrag för sina produkter som tillverkare eller importör.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Nu menade jag specifikt pengarna de får in för kemikalieskatten och vart dessa går, dvs inget som riktigt går att se

Om de ej är öronmärkta så sprids de enligt statsbudgeten.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gäller väl fortfarande inte Hårdvaran i sig, ser bara att det handlar om kompletta system.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Gött med lite mer skatt i Sverige, vi har det på tok för bra som det är!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Varför tillåts politiska inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi tillåter fortfarande politik så länge ämnet i fråga har en direkt koppling till SweClockers. Det är ingenting nytt och har gällt sedan vi införde vår policy om politiskt innehåll och diskussioner i forumet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Gött med lite mer skatt i Sverige, vi har det på tok för bra som det är!

Du slipper iaf betala 50% av din inkomst ifall du skadar dig utöver ca 4000sek per månad för din sjukförsäkring ifall du är singel...

säg vad du vill men om olyckan/sjukdomen är väl där så slipper du iaf bo på gatan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av DST:

Du slipper iaf betala 50% av din inkomst ifall du skadar dig utöver ca 4000sek per månad för din sjukförsäkring ifall du är singel...

säg vad du vill men om olyckan/sjukdomen är väl där så slipper du iaf bo på gatan.

Jag betalar 50% av min inkomst som det är nu, men va fan...kan ju betala lite mer så kanske jag tjänar på att vara sjukskriven.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ragnarok:

Jag betalar 50% av min inkomst som det är nu, men va fan...kan ju betala lite mer så kanske jag tjänar på att vara sjukskriven.

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 155 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fick låsa tråden en liten stund, städa och ta fram den tråkiga banhammaren. Hur svårt ska det vara att hålla god ton med varandra och diskutera sakfrågan? Det går att ha olika åsikter utan att vara otrevliga – jag lovar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner