Köpa ny skrivare eller bläck till befintlig

Permalänk
Avstängd

Köpa ny skrivare eller bläck till befintlig

Har en Hp Officejet Pro 8600 hemma, Behöver köpa 3 nya färgpatroner till denna för att skriva ut lite foton.

Sist jag skrev ut foton på fotopapper så blev kvaliten inte den bästa, besviken kvalite skulle jag våga säga.
Dock så vet jag att defakto dem patronerna som satt i var "gamla" alltså varit i länge i skrivaren.

Nu står jag i kvalet att antingen köpa nya patroner till denna skrivare för ca 800 kr, eller så funderar jag på att köpa en ny skrivare
exempelvis denna HP Envy För 600 kr!

Jag har tillgång till Färglaser skrivare etc så jag använder inte skrivaren hemma så mycket. Mest för att skriva ut bilder på fotopapper vid behov. Vad rekommenderar ni att jag skall göra?

1 Köpa nya bläck till befintlig? Kan dåliga utskrifterna berott på gammalt bläck!?
2. köpa ny skrivare? Billigare än bläck till befintlig! Bättre skrivare kanske? för foto?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Inget av alternativen, beställ utskrifter från ett fotoföretag för om du inte kontinuerligt skriver ut med en bläckstråleskrivare kommer den aldrig att fungera när du vill använda den, utskriftskostnaderna bli oerhört höga.
Det handskar inte bara om bläck utan du kan behöva byta huvuden också om de inte användas minst varje månad och skriver du ut sällan så förbrukar du enormt mycket bläck på rengöring eller blir tvungen att byta bläck och huvuden inför varje utskrift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inget av alternativen, beställ utskrifter från ett fotoföretag för om du inte kontinuerligt skriver ut med en bläckstråleskrivare kommer den aldrig att fungera när du vill använda den, utskriftskostnaderna bli oerhört höga.
Det handskar inte bara om bläck utan du kan behöva byta huvuden också om de inte användas minst varje månad och skriver du ut sällan så förbrukar du enormt mycket bläck på rengöring eller blir tvungen att byta bläck och huvuden inför varje utskrift.

Tack för input, värt att tänka på, Men nu handlar frågan om just NU, skall fixa lite bilder inför julafton till klapåpar till några familjemedlemmar, Så för för stunden vill jag ha en input

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vara lika tråkig och instämma att beställa bilder från labb.

Beror på vart man bor men om man har https://www.japanphoto.se/ i sin stad så har de "själv" labb som skriver ut på direkten.

Men om du verkligen vill ha en skrivare hemma så säger jag nya patroner. Har svårt att se att en 600kr maskin skulle vara bättre än det du har. Och nya patroner innehåller nästan alltid mer bläck än de som kommer med en ny maskin.

Från https://support.hp.com/se-sv/document/c05654353#AbT1%3CBR%3E

"... HP 303 A svart installationsbläckpatron (~200 sidor); HP 303 A trefärgsbläck installationspatron (~165 sidor)"

Permalänk
Medlem

Kolla runt lite på olika sajter vad patroner kostar, det kan finnas billigare på andra ställen än där du tittat. Kika även på ebay. Jag tycker tredjeparts toner och bläck från t ex pelikan fungerar tillräckligt bra för det mesta, lite biligare oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.