Testpilot: G-Sync med LG OLED55C9

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: G-Sync med LG OLED55C9

Testpiloten Grukk testar G-Sync på LG OLED C9, som en första inblick i variabel bilduppdatering för TV-världen. Är det soffspelarens dröm?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

synd att dom inte kan släppa en 43" variant, har redan än oled c8 55", älskar den men hade gärna haft en till datorn me men 55" är lite saftigt för mig.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

synd att dom inte kan släppa en 43" variant, har redan än oled c8 55", älskar den men hade gärna haft en till datorn me men 55" är lite saftigt för mig.

Jå, skulle va najs med mindre OLED TV men iallafall talas det om 48" OLED TV från LG kanske släpps nästa år. Lär väl komma mer info på CES 2020 isåfall, hoppas det blir sant, skulle gärna byta ut en 42" Plasma mot OLED dag 1 när/om det kommer i lite mindre storlekar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Dröm tv:n, blir nog alldrig så rik att jag kan köpa en dock. Fast jag har bytt till AMD grafik kort nu så jag kan inte få Gsync med den endå, är i spannet 40-50fps i moderna titlar i 4k med ett 5700 xt så det hade varit perfekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Jag har en 55" OLED dock från 2018 så detta är ingenting jag kan testa. Men har nya grafikkort verkligen HDMI 2.1? Trodde det var någonting nytt som inte riktigt inplanterats ännu.

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: Nej inga grafikkort har HDMI 2.1, dock stödjer Nvidia HDMI 2.1 funktionen VRR.

@Scirocco: Går att köpa en Samsung tv, flera av deras bättre modeller stödjer Freesync.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Detta är nog stenen i kistan för Nvidias BFGD satsning. Det är till och med svårt att motivera sin värsta fiende att köpa en BFGD för 40k när man kan köpa en B9 65 tum för under 18k. Skulle det bli inbränningar på tv:n kan man köpa en ny och fortfarande ha pengar över.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jå, skulle va najs med mindre OLED TV men iallafall talas det om 48" OLED TV från LG kanske släpps nästa år. Lär väl komma mer info på CES 2020 isåfall, hoppas det blir sant, skulle gärna byta ut en 42" Plasma mot OLED dag 1 när/om det kommer i lite mindre storlekar.

Just detta som är nästa steg för mig – sitter med en Panasonic-plasma från 2010 och när jag för något år sen jämförde den med en LG OLED av årsmodell 2017 var den stora nackdelen med OLED-skärmen att saker var markant sudiggare vid en viss rörelsehastighet. Det heter visst att plasman har bättre ”motion resolution” och detta har jag förstått att LG på sina OLED-apparater försöker avhjälpa med så kallad ”black frame instertion” (modellerna från 2017 hade inte det) som ska ta bort smetigheten som uppstår vid snabba rörelser.

Tas steget från en många år äldre TV känns det inte så bra om den nya inte är bättre på allt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Om det är eftersläpp du oroar dig över behöver du inte oro dig. Använder själv en C9 som primärskärm till min dator och har inga problem med eftersläpp i snabba fps spel.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@star-affinity: Om det är eftersläpp du oroar dig över behöver du inte oro dig. Använder själv en C9 som primärskärm till min dator och har inga problem med eftersläpp i snabba fps spel.

Låter bra! Inte för att jag inte litar på dig, men har du något att jämföra med?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har en sån här fast 65-tummaren på G. Jag köpte via CDON strax innan black friday drog igång dock så tydligen tog de slut innan min order slank iväg antar jag. Leverans i mitten av Januari istället för 7-14 dagar som det stod när jag beställde.

Nåväl, fick den för 19910 så klagar inte bara den dyker upp egentligen. Hade vart nice att ha under julledigheten för att kika på lite saker när jag inte är sugen på att lira spel men jag överlever

Men är ju trevligt att OM jag vill spela på den, vilket till en början inte alls är planen, så kommer det fungera fint också

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en under bf rean men två saker som jag inte gillar. Kör tv-bänk och foten är så låg på denna modell att man måste palla upp stativet för att en soundbar inte ska täcka bilden. Det andra är att jag vill ha en lösning likt Samsungs top modeller med en kabel till tv och en kabelbox man kan gömma för att slippa ha kabelnästet bakom tvn. Bilden är dock jäkligt bra på denna modell, inväntar dock nästa års modeller.. Har väntat 8 år på ny tv så min 32 får rulla ett par månader till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nvidia har endast HDMI 2.0b

TV:n har HDMI 2.1 men ingen apparat kan skicka den signalen till TV:n.

Dock fungerar 3840x2160X120hz med 4:2:0 Chroma har jag för mig inom HDMI 2.0b spec. Testa!

För AMD finns det stöd för Freesync i Samsungs 2018 & 2019 TV modeller.

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Minns inte exakt vilken skärm det var jag spelade med innan men det var någon AOC TN skärm med 144hz som hade bra recensioner. Dock kan jag inte jämföra med en plasama tv. Senast jag såg en plasma tv var jag 8 år och körde GTA San Andreas på ett ps2 hos min granne.

Sedan vet jag inte om du kommer störa dig på den långa "frame hold time" som en oled har i jämförelses med hur en plasma hanterar 24fps video. Ända sättet för dig att veta är att testa

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Grukk
Den ultimata Gsyncupplevelsen enligt min egna forskning från youtubeklipp och blurbusters:

Kör en limiter, helst RTSS, och V-sync aktiverat HELST i spelets egna grafikinställning. Limitern måste ställas tillräckligt låg (tex 150 på min 165hz skärm) för att få jämna framerates och inom G-syncspannet.

Då får man Gsync + hög fps + stabil framerate och lägsta inputlag pga att du aldrig når V-sync

Har ingen aning om exakt hur Gsync fungerar på denna TVn men om du har kvar den ber jag dig att testa detta.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Det är avsaknaden av sample-and-hold som gör att bättre plasma är överlägsen i rörelseupplösning. Detta oavsett uppdateringsfrekvens. Problemet sitter i hur människan tolkar bilden, inte prestandan.
Pixel responsen är mer än snabb nog på OLED, snabbare fall än plasma men korrekt implementation saknas så resultatet är fortfarande sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Härligt test! hade tanke på att plocka upp denna under årets BF men väntar till nästa år då nya konsollerna släpps istället.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Har en sån här fast 65-tummaren på G. Jag köpte via CDON strax innan black friday drog igång dock så tydligen tog de slut innan min order slank iväg antar jag. Leverans i mitten av Januari istället för 7-14 dagar som det stod när jag beställde.

Nåväl, fick den för 19910 så klagar inte bara den dyker upp egentligen. Hade vart nice att ha under julledigheten för att kika på lite saker när jag inte är sugen på att lira spel men jag överlever

Men är ju trevligt att OM jag vill spela på den, vilket till en början inte alls är planen, så kommer det fungera fint också

Jag knep en likadan och fick samma tråkiga besked om fördröjd leverans. Har sett fram emot att få TV:n så jag har läst mycket om den medan jag går i väntans tider. Det mesta positivt, men även något som får mig att bli osäker på om jag ska avboka TV:n.

Kul att VRR verkar fungera väl, men jag undrar om testpiloten har noterat några bekymmer med ljudet?
Tydligen är det en hel del ägare av apparaten som drabbas av att ljudet hamnar i osynk om källan är kopplad direkt till TV:n (som krävs för VRR). Kopplas källan till exempelvis en hembiostärkare som skickar vidare bildsignalen till TV uppstår inte problemet, men då kan man inte nyttja VRR. Somliga har t.o.m. bekymmer med att ljudet är osynkat även när källan är inbyggda appar som Netflix och dylikt. Verkar orimligt på en såpass dyr apparat...

Så, jag undrar helt enkelt hur ljud varit kopplat under testet och hur det upplevts? Har ljud inte varit under lupp undrar jag om testpiloten skulle kunna komplettera med lite såna tester också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Medlem

B9 vs C9

@Noob I am:
B9 har 2nd Gen α7 Processor, ThinQ AI medan C9 har 2nd Gen α9 Processor så det är inte säkert det går på snikmodellen B

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeDi:

@Noob I am:
B9 har 2nd Gen α7 Processor, ThinQ AI medan C9 har 2nd Gen α9 Processor så det är inte säkert det går på snikmodellen B

Linustechtips gjorde en video med ett liknande test och det var med en B9. Så den har det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Slog till på en E9 på Black Friday. Ser verkligen fram emot den.
Men det är väl inte ens möjligt att få ut 4k 120hz från ett grafikkort idag via HDMI till tv'n?
Eller hur blir det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeDi:

@Noob I am:
B9 har 2nd Gen α7 Processor, ThinQ AI medan C9 har 2nd Gen α9 Processor så det är inte säkert det går på snikmodellen B

från artikelns länk till nvidia:

Citat:

... In addition, we’ve worked closely with LG to also bring G-SYNC Compatible support to their 2019 B9 4K OLED TVs, taking the number of supported LG TVs to 7 across the B9, C9 and E9 ranges.

även:

Citat:

Download and install G-SYNC Compatible LG TV firmware: version 04.70.12 for C9 and E9 models, and version 04.70.04 for B9 models

Permalänk
Administrativ avgift

@Pontooz: Eller så följer man min guide https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-gui... och följer för er med G-sync så slipper du latensen som RTSS infogar då du kan köra det direkt i NVCP

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av topace:

Download and install G-SYNC Compatible LG TV firmware: version 04.70.12 for C9 and E9 models, and version 04.70.04 for B9 models

Den där WebOS-versionen (04.70.12) gäller amerikanska modeller, den som slutar på PLU, den europeiska versionen som slutar på PLA har 04.70.05 som senaste version, det är den jag körde i testet.

Blev väldigt fundersam i början då jag hade senaste versionen men det var inte .12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@GamerGertzy: Nej inga grafikkort har HDMI 2.1, dock stödjer Nvidia HDMI 2.1 funktionen VRR.

@Scirocco: Går att köpa en Samsung tv, flera av deras bättre modeller stödjer Freesync.

Samsung har ingen oled tv, så nej, har redan en hyfsad lcd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Grukk:

Den där WebOS-versionen (04.70.12) gäller amerikanska modeller, den som slutar på PLU, den europeiska versionen som slutar på PLA har 04.70.05 som senaste version, det är den jag körde i testet.

Blev väldigt fundersam i början då jag hade senaste versionen men det var inte .12.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har försökt få detta att fungera med min 2019 C9 och mitt 2080 Super sedan någon vecka men tyvärr är det något som gör att det inte vill sig Jag har i förtvivlan sökt runt och blir inte heller klok på Firmware-versionerna... Är du helt säker på att LG själva intygar att G-sync ska fungera på 04.70.05 så som i detta test? På andra håll låter det som att man måste vänta på 04.70.12 men att denna version inte släppts i Europa/Sverige ännu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av clumsyandshy:

Jag har försökt få detta att fungera med min 2019 C9 och mitt 2080 Super sedan någon vecka men tyvärr är det något som gör att det inte vill sig Jag har i förtvivlan sökt runt och blir inte heller klok på Firmware-versionerna... Är du helt säker på att LG själva intygar att G-sync ska fungera på 04.70.05 så som i detta test? På andra håll låter det som att man måste vänta på 04.70.12 men att denna version inte släppts i Europa/Sverige ännu.

Det står i kontrollpanelen att skärmen inte känns igen som en G-Sync-skärm, men det fungerade för mig. Blev stor skillnad när jag aktiverade G-Sync, främst i Witcher 3 där det var väldigt mycket tearing utan kortet.

Har du kontrollerat att du inte ligger över eller under spannet för variable frame rate? Även om det finns tearing I Destiny 2 mellan 60 och 120 FPS så var det inget jag märkte. Så det kanske vara något liknande du upplever?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grukk:

Det står i kontrollpanelen att skärmen inte känns igen som en G-Sync-skärm, men det fungerade för mig. Blev stor skillnad när jag aktiverade G-Sync, främst i Witcher 3 där det var väldigt mycket tearing utan kortet.

Har du kontrollerat att du inte ligger över eller under spannet för variable frame rate? Även om det finns tearing I Destiny 2 mellan 60 och 120 FPS så var det inget jag märkte. Så det kanske vara något liknande du upplever?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som händer är att min TV helt tappar signalen helt när jag väljer 1440p och 120 Hz i Nvidias kontrollpanel. Allt har gått att installera enligt Nvidias guide annars.

Kan det vara min HDMI-kabel som inte klarar att leverera bandbredden och gör att signalen bryts helt? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av clumsyandshy:

Det som händer är att min TV helt tappar signalen helt när jag väljer 1440p och 120 Hz i Nvidias kontrollpanel. Allt har gått att installera enligt Nvidias guide annars.

Kan det vara min HDMI-kabel som inte klarar att leverera bandbredden och gör att signalen bryts helt? ¯\_(ツ)_/¯

Det kan vara så enkelt. Testa en annan kabel för att vara på den säkra sidan i alla fall!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Pontooz: Eller så följer man min guide https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-gui... och följer för er med G-sync så slipper du latensen som RTSS infogar då du kan köra det direkt i NVCP

Battle(non)sense har en, som vanligt, bra video på ämnet

Att RTSS skulle medföra någon märkbar lag verkar vara långt ifrån givet. Däremot bidrar det till att få en stabil FPS vilket är guld värt i spel med crosshair som CS GO.