The Outer Worlds – tematisk arvtagare till Fallout: New Vegas?

Permalänk

Fick spelet "gratis" i och med att jag fick 3 månader XBox Live för PC inkluderat med min Ryzen-processor. Bortskämt värre för min del, detta är en spelupplevelse ingen borde gå miste om. Gammaldags gameplay jo, men känns tajtare och mindre buggigt jämfört med liknande Bethesda-titlar. Älskar hur det håller hög kvalitet utan att behöva ha en massiv värld eller vara särskilt långt. 30 timmar tog det för mig att klara, vilket är helt lagom när man har livspussel att lägga eller bara andra intressen utöver gaming, och att spela det igen är ju alltid ett alternativ i framtiden.

Permalänk
Medlem

spelet är ok

Permalänk
Medlem

Jag fick med två spel när jag köpte en AMD-processor nyligen. Nu när jag fick det på köpet såg jag ju till att testa.

Och jäklar vilken känsla! Det är som en blandning av Skyrim, The Long Dark och första Knights of the Old Republic! Och en rejäl dos skön humor på det! Inte ofta jag sitter och skrattar för mig själv när jag spelar spel. Det är snyggt, flyter på bra, har väldigt intuitiva kontroller och är rätt så story-drivet (där liknar det KotOR mycket).

Tyvärr lär det väl spelas igenom ganska snabbt och inte vara särskilt omspelbart, men det blir kul längs vägen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det någon fler som har problem med att Outer Worlds stängs ner mitt under spelet? Det är slumpmässigt när den stängs ner, ibland går det 5 min och ibland 2 timmar.

Jag upplever att när jag rör på musen så hänger inte bilden med riktigt och därför uppstår det "linjer/eftersläpningar".

Datorn
Win10 1909 (ej aktiverad, hämtad från Microsoft)
3900x
X570
Radeon RX 5700 XT
SSD Force MP600

Skärm
Aorus AD27QD

I förövrigt när jag arbetar med CAD eller liknade så fungerar den utmärkt.
Ska jag lägga in översikt på komponenterna med hjälp av HWmonitor under spelets gång här om det är relevant?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Är det någon fler som har problem med att Outer Worlds stängs ner mitt under spelet? Det är slumpmässigt när den stängs ner, ibland går det 5 min och ibland 2 timmar.

Jag upplever att när jag rör på musen så hänger inte bilden med riktigt och därför uppstår det "linjer/eftersläpningar".

Datorn
Win10 1909 (ej aktiverad, hämtad från Microsoft)
3900x
X570
Radeon RX 5700 XT
SSD Force MP600

Skärm
Aorus AD27QD

I förövrigt när jag arbetar med CAD eller liknade så fungerar den utmärkt.
Ska jag lägga in översikt på komponenterna med hjälp av HWmonitor under spelets gång här om det är relevant?

Nej, har spelat igenom det, och aktiverat tre aningen olika slut genom att hoppa tillbaka. Har spelat det på alla tre datorerna i sig, flöt förvånansvärt bra på datorn med GTX980 även om det var lite lagg där. Inget lagg på dom båda andra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, har spelat igenom det, och aktiverat tre aningen olika slut genom att hoppa tillbaka. Har spelat det på alla tre datorerna i sig, flöt förvånansvärt bra på datorn med GTX980 även om det var lite lagg där. Inget lagg på dom båda andra.

Jag kör default inställningar för just mitt grafikkort som man kan göra inne i spelet. Kan det vara något tillägg som jag saknar i datorn för att det ska flyta på bra?
Jag har ju hämtat alla möjliga drivrutiner och så vidare..

Jag lät datorn stå i 5 minuter efter uppstart och jag spelade i två timmar utan problem och stängde ner spelet själv. Verkar som att det blir problematiskt med självstängningen om jag spelar när datorn är nyvaken eller har en del program bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag kör default inställningar för just mitt grafikkort som man kan göra inne i spelet. Kan det vara något tillägg som jag saknar i datorn för att det ska flyta på bra?
Jag har ju hämtat alla möjliga drivrutiner och så vidare..

Jag lät datorn stå i 5 minuter efter uppstart och jag spelade i två timmar utan problem och stängde ner spelet själv. Verkar som att det blir problematiskt med självstängningen om jag spelar när datorn är nyvaken eller har en del program bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bero på många saker, mest troligt att grafik drivrutinen inte spelar 100% med det spelet. Du kan alltid prova att ta bort grafikdrivaren och installera om den. Kolla vilket energischema du kör, 1usmus Universal fungerar bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En trevlig funktion med det här spelet är att man kan dra ner upplösningen som 3D-rendering sker i. Om man som jag har en 4K-skärm kan man på så sätt köra spelet i 4K med upplösningen för rendering satt till 50%. Då blir det praktiken som om man körde i 1080, fast all text är så skarp som den skall vara. En utmärkt kompromiss.

Jag ville verkligen gilla det här spelet, men det går inte riktigt. Upplägget att man inte har några klasser alls gör att alla medhjälpare kan springa runt i tung rustning med maskingevär, så det blir ingen större skillnad - och alla strider blir triviala. Om man har ett spel med ett litet antal klasser, som Mass Effect eller KOTOR, tvingad man fundera lite mer över vilka man tar med sig på varje uppdrag och vem som skall använda vilka vapen. Inte igenom än, men jag tror att det är inte är så mycket kvar.

Sen är det ibland lite tunt i storyn. Grundidén är bra, men en del av medhjälparna kunde fått lite mer bakgrundshistoria. Jag tycker att det märks att Obsidian har förlorat en del av manusförfattarna.

Kraschar ibland när den laddar ett nytt område, men den autosparar ju innan det, så det är ingen större fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Hmm det var ett himla gnäll över det här spelet. Jag har visserligen inte spelat jättemycket men det jag hittills har hunnit uppleva har varit riktigt bra. Jag gillar verkligen bakgrundshistorien och spelvärlden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tack för förslaget, ska kika på det nu. Innan jag ändrar energialternativet så undrar jag om det kan på något sätt påverka RAM-hastigheten i framtiden? Jag har 3600 MHz CL16 men dessa är inställda på 3200 MHz från Inet och planerar att öka till 3600 MHz här året vid tillfälle. Vad jag förstått så måste man ju justera spänningen också.

Edit; Jag har uppdaterat BIOS till versionen F11 och ändrat energialternativet nu. Spelet fortgår nu iallafall utan "streck" som uppstår när jag rör på musen. Uppstår visst ibland men då tror jag att det beror på grafikkortet tyvärr.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Nja jag gillar inte spelet så mycket tyvärr. Inte så realistisk själ i de flesta människor. Och ibland bara springa runt ett tag utan att något intressant händer. Men det är ett vackert spel iallafall. 3 av 5 för mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

En trevlig funktion med det här spelet är att man kan dra ner upplösningen som 3D-rendering sker i. Om man som jag har en 4K-skärm kan man på så sätt köra spelet i 4K med upplösningen för rendering satt till 50%. Då blir det praktiken som om man körde i 1080

50 procent av 4K (ca 8 miljoner pixlar) motsvarar 1440 (ca 4 miljoner pixlar), men visst, det funkar ju.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har gett spelet flera försök i omgångar och formeln skiljer sig från new vegas i och med att det inte är en helt öppen värld, men kanske inte till det sämre alltså. Det kan ju visa sig att det är i klass med new vegas längre fram i tiden. När man kommer bort från första området, som egentligen är en sorts tutorial, så öppnar spelet upp sig ganska bra. Man orkar läsa texten som hittas runt om i spelet, för det är ganska fyndigt skrivet och i klass med new vegas. Spelar det nu på xbox live, men kommer köpa det på steam senare.

UI:n buggar lite vid så att man inte kan backa bakåt med escape utan måste navigera runt en del i menyn innan den funkar.

Permalänk
Avstängd

Roligt hittills och ganska snyggt. Flyter på bra och påminner mycket om Fallout.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har lite blandade känslor inför Outer Worlds. Själva tajmingen på Obsidians utannonsering kunde knappast vara mer optimal, med tanke på att det var en extra stor shitstorm kring Fallout 76 just då. Det gjorde ju att fans av New Vegas direkt gick upp i brygga av förväntan - inklusive jag.

Jag gjorde väl en 20-30 timmar i Outer Worlds, men blev aldrig riktigt investerad. Det är snyggt, dialogtungt, välintegrerade rollspelselement och schyst vapenmekanik. Men världen känns för tråkig. Är trots allt rätt ointresserad av rymd-sci-fi (i alla fall i jämförelse med post-apokalyps) och går inte igång på att panga exotiska aliens och färgglada rymdhybrider. Världen känns inte särskilt levande eller organisk, och jag saknade en genuin känsla av upptäckarglädje när man ränner runt mellan olika settlements.

Obsidian är ju en ganska liten studio, och ambitionen var väl aldrig riktigt att bygga en enorm sandlåda vill jag minnas. I eventuella uppföljare/nya projekt hoppas jag att man arbetar mer på världen. Det är ju traditionellt bland Bethesdas starkare sidor - atmosfäriska, levande världar - och jag vill ändå hoppas och tro att Obsidian plockade upp lite av det i samband med New Vegas.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Har lite blandade känslor inför Outer Worlds. Själva tajmingen på Obsidians utannonsering kunde knappast vara mer optimal, med tanke på att det var en extra stor shitstorm kring Fallout 76 just då. Det gjorde ju att fans av New Vegas direkt gick upp i brygga av förväntan - inklusive jag.

Jag gjorde väl en 20-30 timmar i Outer Worlds, men blev aldrig riktigt investerad. Det är snyggt, dialogtungt, välintegrerade rollspelselement och schyst vapenmekanik. Men världen känns för tråkig. Är trots allt rätt ointresserad av rymd-sci-fi (i alla fall i jämförelse med post-apokalyps) och går inte igång på att panga exotiska aliens och färgglada rymdhybrider. Världen känns inte särskilt levande eller organisk, och jag saknade en genuin känsla av upptäckarglädje när man ränner runt mellan olika settlements.

Obsidian är ju en ganska liten studio, och ambitionen var väl aldrig riktigt att bygga en enorm sandlåda vill jag minnas. I eventuella uppföljare/nya projekt hoppas jag att man arbetar mer på världen. Det är ju traditionellt bland Bethesdas starkare sidor - atmosfäriska, levande världar - och jag vill ändå hoppas och tro att Obsidian plockade upp lite av det i samband med New Vegas.

Jag känner igen mig lite.

I början blev jag väldigt charmad av humorn och de knäppa sakerna, men världen är för snäv och enformig. Och med lite poäng i övertalning och sånt, så går alla med på allt man föreslår. Varje konflikt löser jag med några meningar. Det blev liksom ingen utmaning.

Men det är ändå väldigt välpolerat och snyggt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Riktigt bra spel, men måste säga att jag fick mer njutning av FNV

Permalänk
Relik 📜

Någon som testat DLC:?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Någon som testat DLC:?

Finns det DLC? Det hade jag missat!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Finns det DLC? Det hade jag missat!

Yep! Kom nyss. https://store.privatedivision.com/en/game/buy-peril-on-gorgon

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

50% rea på Stream just nu, köpte direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Hmm det var ett himla gnäll över det här spelet. Jag har visserligen inte spelat jättemycket men det jag hittills har hunnit uppleva har varit riktigt bra. Jag gillar verkligen bakgrundshistorien och spelvärlden.

Det är vad hype gör tyvärr.

Spelade själv igenom det när jag fick gratis game pass med CPUn.

Allt började bra, blev repetitivt snabbt, storyn var väl ok men kunde ha kortats ner med 50% och bli ett spel på 5 timmar istället för 10 eller gjorts om så att det fanns något mer än bara prata 2 minuter med någon och gå och slakta nästa ställe på exakt samma sätt som förra stället.

Hade jag köpt spelet efter all hype så skulle jag varit sjukt besviken, men för mig var den en helt ok upplevelse med ok story som tog slut för snabbt.

Permalänk
Relik 📜

Tycker ändå det är värt att dra igenom! Har fortfarande inte kommit mig för att testa expansionen, får nog bli ett julprojekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Köpte spelet på rea på Steam och kom igång lite smått under helgen. Striderna var verkligen inget vidare än så länge, och humorn är lite väl overt också. Men ändå kan jag inte sluta spela. Storyn och världsbygget suger tag i mig. Hunnit kika på expansionen ännu @emilakered ?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Köpte spelet på rea på Steam och kom igång lite smått under helgen. Striderna var verkligen inget vidare än så länge, och humorn är lite väl overt också. Men ändå kan jag inte sluta spela. Storyn och världsbygget suger tag i mig. Hunnit kika på expansionen ännu @emilakered ?

Nä, inte alls faktiskt...

Håller med om speciellt humorn. Jag flaggade faktiskt för precis det i min preview på FZ, efter bara några timmars spelande. Redan då började det kännas lite väl tjatigt.
https://www.fz.se/forhandstitt/280487-the-outer-worlds-bar-ar...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Nä, inte alls faktiskt...

Håller med om speciellt humorn. Jag flaggade faktiskt för precis det i min preview på FZ, efter bara några timmars spelande. Redan då började det kännas lite väl tjatigt.
https://www.fz.se/forhandstitt/280487-the-outer-worlds-bar-ar...

Ja just det, jag tänkte väl att jag läst om liknande åsikter när jag satt och spelade det. Det blir liksom lite väl ibland. Lite mer allvar hade ju nästan varit att föredra. Men som sagt, det fungerar trots allt. Jag behöver nog vara lite mindre trött när jag spelar det nästa gång också. Satt i söndags kväll och kände att alla nya begrepp och 40 tusen "codex" meddelanden med instruktioner var något överväldigande när man började bli redo för läggdags

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A