Permalänk

Internetkabel ansluten inget internet

Hej har en stationär dator som inte har Wi-Fi så jag måste köra trådat, när jag sätter i kabeln så lyser det grönt både i datorn och routern men får inget internet. När jag kollar inställningarna i datorn står det

”Din enhet är ansluten, men du kanske inte kan komma åt något i nätverket. Om du har ett begränsat dataabonnemang kan du göra det här nätverket till en anslutning med datapriser eller ändra andra egenskaper.”

Har ringt och pratat med sandnet (min internetleverantör) 2 gånger och båda gångerna har dom gjort något så har dom ner mig starta om min dator så har allt funkar tills jag stängt av datorn igen eller stängt av routern.

Tacksam för svar
//Anton

Permalänk
Medlem

har du provat att stoppa i sladden i en annan dator lite temporärt för att se om det är fel på just din dator och inte "sladden"?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

har du provat att stoppa i sladden i en annan dator lite temporärt för att se om det är fel på just din dator och inte "sladden"?!

Jepp både Wi-Fi och trådat funkar till alla andra datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pröva göra en fabriksåterställning av routern

Permalänk
Medlem

Låter som att routern har satt en begränsning på antal adresser den ger ut? Prova göra en fabriksåterställning som tidigare sa.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Låter som att routern har satt en begränsning på antal adresser den ger ut? Prova göra en fabriksåterställning som tidigare sa.

Okej... och hur gör man det?😅 inte så bra när det gäller sånt här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Pröva göra en fabriksåterställning av routern

Okej... och hur gör man de? Inte så bra när det gäller sånt här har även satt kabeln rakt i väggen och inte haft i routern och det har endå inte funkat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NapstaNation:

Okej... och hur gör man det?😅 inte så bra när det gäller sånt här

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska finnas en liten reset knapp som man kommer åt med en liten nål eller dylikt. Håll in den i några sekunder tills alla lampor börja blinka.

Edit: Du nämner nu att du får samma problem utan router. Då bör det ju vara något med din dator. Har det fungerat någon gång tidigare? En simpel systemåterställning kanske löser det i sådana fall.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör har du? leverantören har sannolikt satt begränsning på antal ip-adresser dom delar ut. Kör du via router ska dock detta inte vara några problem då du får NAT:ade ip-adresser. Såvida du inte har ställt routern i bryggläge.