Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

En mycket bra poäng även om tvbänkar sällan är gjorda för att de enheter som stoppas i ska få den ventilation de behöver. Dock är XSX sjukt hög. Ställa den utanför Tv-bänk en eller bredvid eller kanske bakom TVn om möjlighet finns. Helt klart har utformningen en del utmaningar framför sig när den väl ska stoppas in under TVn.

Förhoppningsvis kanske vi får se lite innovation och utveckling bland de företag som säljer Tvbänkar också. Som gammal HTPC användare var det ofta svårt att få in något vettigt i bänken.

Skickades från m.sweclockers.com

Min TV-bänk är rätt gammal men den är ju öppen både på fram- och baksidan, och det är rätt gott om plats, så ventilation är inget problem för nuvarande konsoller eller för den delen reciever eller min anslutningslåda till teven (som blir rätt varm). Har nog plats för en PC också, speciellt om jag skulle bygga in den i en av hyllorna, då tror jag att jag hade fått in ett riktigt ATX-moderkort med stor PSU, fett grafikkort och allt. Det kan vara så att denna XBox går in på bredden men då blir den ju ganska hög så det är väldigt lite utrymme för ventilation ovanför, vilket kanske inte är ett problem. Och utrymmet bakom kan jag förstås använda till kabelhantering, men riktigt smidigt är det förstår inte.

Å andra sidan borde fler produkter bli smalare på djupet så att säga. TV-apparaterna är tunna som fan så varför ska man ha ett halvt skrivbord framför teven som ändå inte utnyttjas till något?

Permalänk
Medlem

Ser ändå lite intressant ut. Kan bli ett köp beroende på pris och hur prestandan på PC-marknaden ser ut.

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

@Klappa: Om Xbox One X redan kan köra spel i ren 4K varför skulle inte nästa generation kunna klara det?

Enkla spel ja men inte mer avancerade AAA-spel. Xbox One X kan inte inte köra native 4k utan den kör med variabel upplösning. Det är konstigt att du fått så mycket uppröster.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:

Idag lärde jag mig att Red Dead Redemption 2 är ett "enkelt" spel.

och Forza Horizon 4

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-forza-...

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

@Klappa: https://www.youtube.com/watch?v=_mTIPXwcDGQ

Idag lärde jag mig att Red Dead Redemption 2 är ett "enkelt" spel.

och Forza Horizon 4

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-forza-...

Den kör variabel upplösning. Tror du på riktigt att den kör 4k konstant?

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-red-de...

"At the top of the stack sits Xbox One X, rendering natively on ultra HD displays and looking magnificent."

"we found no evidence at all of dynamic resolution scaling (DRS) on any of the console versions of the game - the pixel counts are locked."

Sluta trolla.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

@Klappa: Om Xbox One X redan kan köra spel i ren 4K varför skulle inte nästa generation kunna klara det?

För att nästa generations spel är mycket mer krävande, får man hoppas.

Med alla trix (temporial injection, VRS, dynamic res etc, etc) kommer native vara mindre relevant dock. Det kommer se bra ut ändå i typfallet (säg 65" på 3m avstånd).

Men iaf, hela idén att tillskriva en viss processorkraft en viss upplösning är ett grovt feltänk. Folk borde veta bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

För att nästa generations spel är mycket mer krävande, får man hoppas.

Med alla trix (temporial injection, VRS, dynamic res etc, etc) kommer native vara mindre relevant dock. Det kommer se bra ut ändå i typfallet (säg 65" på 3m avstånd).

Men iaf, hela idén att tillskriva en viss processorkraft en viss upplösning är ett grovt feltänk. Folk borde veta bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men folk borde också veta bättre än att jämföra PC-komponenter rakt av mot konsollkomponenter baserat på ren teoretisk prestanda. En konsoll med samma prestanda som en PC kommer i princip alltid vara bättre på ett visst spel än vad PCn är då konsollspelet kan optimeras väldigt mycket mer. One X har ingen superhårdvara på något sätt men ändå är den långt bättre på 4K-gaming än en PC som kostar mer än dubbelt (eller ännu mer) så mycket pengar. Idag kostar en X typ 3500, man hittar inte ens ett grafikkort som har en sportslig chans i 4K för de pengarna. Nästa generation, om den har 2,5-4 gånger högre prestanda än X, borde utan problem hantera dagens spel i 4K60. Sen är det ju upp till spelutvecklarna om de siktar på samma för framtida spel, eller öser på med annat och siktar på 30 fps, eller öser på ännu mer och offrar upplösning och/eller bildfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En konsoll med samma prestanda som en PC kommer i princip alltid vara bättre på ett visst spel än vad PCn är då konsollspelet kan optimeras väldigt mycket mer.

På CPU sidan går det säkert att optimera en hel del. På grafiksidan så är grafikkort till PC ganska väl optimerade, det finns inte såå mycket att pressa ut (utöver fördelen att man kan fintrimma rendersettings mot en viss given grafikprestanda)

Grafikdelen i One X är iprincip ett RX580 med högre bandbredd. Och den presterar inte magiskt mycket bättre än så (viss variation beroende på spel, förstås).

Citat:

One X har ingen superhårdvara på något sätt men ändå är den långt bättre på 4K-gaming än en PC som kostar mer än dubbelt (eller ännu mer) så mycket pengar.

Det är rätt hopplöst att jämföra helhetskostnader för konsol resp komplett-PC hårdvara. Den fysiska uppbyggnaden och affärsmodellerna ser helt olika ut. I klartext: Det är rätt självklart att att en PC är dyrare.

Citat:

Idag kostar en X typ 3500, man hittar inte ens ett grafikkort som har en sportslig chans i 4K för de pengarna.

RX580 är inte så dyrt och säg ett 1660 Super presterar generellt avsevärt bättre än One X.

Citat:

Nästa generation, om den har 2,5-4 gånger högre prestanda än X, borde utan problem hantera dagens spel i 4K60.

Mmm, men jag förväntar mig att grafik blir mer krävande än vad den är idag. Men som sagt, alla "trix" kommer då kunna kompensera endel för den tyngre belastningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

På CPU sidan går det säkert att optimera en hel del. På grafiksidan så är grafikkort till PC ganska väl optimerade, det finns inte såå mycket att pressa ut (utöver fördelen att man kan fintrimma rendersettings mot en viss given grafikprestanda)

Tja, jag tycker resultaten ändå talar för sig själv liksom. Alla dagens AAA-spel kan köras på en Xbox One (inte X) med helt ok prestanda, vilket motsvaras bäst av ett Radeon 7790 och en ytterst klen cpu från 2013 som inte hade hanterat de spelen i närheten av lika bra, och ofta inte alls.

Citat:

Grafikdelen i One X är iprincip ett RX580 med högre bandbredd. Och den presterar inte magiskt mycket bättre än så (viss variation beroende på spel, förstås).

Well, hur många spel kan du köra i 4K på ett RX480/580?

Citat:

Det är rätt hopplöst att jämföra helhetskostnader för konsol resp komplett-PC hårdvara. Den fysiska uppbyggnaden och affärsmodellerna ser helt olika ut. I klartext: Det är rätt självklart att att en PC är dyrare.

Affärsmodellen ser annorlunda ut, men inte så annorlunda att MS kan sälja delar som hade kostat tio tusen för fyra liksom. Jag köper en del spel, och har Gamepass, men ändå lägger jag inte mer än ett par tusen per år på konsolspel och prenumerationer och av dessa pengar ska ju utvecklare, distributörer, förlag m.fl. ha betalt så allt går inte till att subventionera hårdvaran. Och jag är medveten om att det förstås blir billigare för MS att köpa hårdvara än någon annan OEM då volymerna är större än alla färdigbyggda speldatorer, men marginalerna är ganska pressade på grafikkort och processorer redan så det är inte så fruktansvärt stor skillnad.

Citat:

RX580 är inte så dyrt och säg ett 1660 Super presterar generellt avsevärt bättre än One X.

Jo det är klart att ett 1660 är bättre, det är flera år nyare och kostar nästan lika mycket som en XBone X eller mer än en XBone S. Men ger det en bättre spelupplevelse? Spelen är ju som sagt anpassade efter konsolernas prestanda och det går utmärkt att spela en massa spel i (mer eller mindre "äkta") 4K med HDR, Freesync och bra kvalitet på en X, det är svårt att komma i närheten av det på ett 1660S. Kvaliteten är inte riktigt samma förstås, men det ser ju bra ut på en X ändå.

Citat:

Mmm, men jag förväntar mig att grafik blir mer krävande än vad den är idag. Men som sagt, alla "trix" kommer då kunna kompensera endel för den tyngre belastningen.

Om du med trix menar att optimera för några få konfigurationer och ett OS som är helt fokuserat på spel så räcker det uppenbarligen väldigt långt. Spelen får ju hela tiden bättre grafik, även på konsoler under en generation, så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket att nästa generation skulle hålla tillbaka PC-spelen. Sen kan det förstås alltid hända något drastiskt, en spelare kanske ger sig in på grafikkortsmarknaden med helt nya idéer som förändrar allt eller så, men chansen är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag tycker resultaten ändå talar för sig själv liksom. Alla dagens AAA-spel kan köras på en Xbox One (inte X) med helt ok prestanda, vilket motsvaras bäst av ett Radeon 7790 och en ytterst klen cpu från 2013 som inte hade hanterat de spelen i närheten av lika bra, och ofta inte alls.

Drivarna hålls möjligen inte lika uppdaterade på pc-grafikkort (iaf när det gäller nvidia, anar man) som för konsol varför äldre pc-grafikkort kan tänkas sacka efter lite med tiden.
Men icke desto mindre, jag såg aldrig en jämförelse där OG One slog 7790.
(nu är 7790 helt olik One GPU men det är det mest lika vi har - även när man jämför 7850/7870 så presterade inte de sämre än PS4, då det begav sig)

Idag kan det knipa sig med minne eftersom gamla kort har så lite minne men då beror skillnaden på just det - inte att konsoler kan optimeras mycket mer på grafiksidan, det är något av en myt.

Citat:

Well, hur många spel kan du köra i 4K på ett RX480/580?

Ungefär lika många som One X klarar i 4K.
T.ex. ovan nämnda Forza Horizon 4 klarar RX580 att köra i 4K30 eller 1080p60 (Ultra), väldigt likt One X.
Ett spel som möjligen sticker ut lite är just RDR2. Men där är det svårt att få exakt lika settings på PC som på konsol men där kan man nästa ana att One X högre bandbredd hjälper till en del.

Citat:

Affärsmodellen ser annorlunda ut, men inte så annorlunda att MS kan sälja delar som hade kostat tio tusen för fyra liksom. Jag köper en del spel, och har Gamepass, men ändå lägger jag inte mer än ett par tusen per år på konsolspel och prenumerationer och av dessa pengar ska ju utvecklare, distributörer, förlag m.fl. ha betalt så allt går inte till att subventionera hårdvaran. Och jag är medveten om att det förstås blir billigare för MS att köpa hårdvara än någon annan OEM då volymerna är större än alla färdigbyggda speldatorer, men marginalerna är ganska pressade på grafikkort och processorer redan så det är inte så fruktansvärt stor skillnad.

Affärsmodellen ser annorlunda ut OCH den fysiska uppbyggnaden skiljer. Där har du förklaringen till varför PC-hårdvara är dyrare.

Citat:

Jo det är klart att ett 1660 är bättre, det är flera år nyare och kostar nästan lika mycket som en XBone X eller mer än en XBone S.

Nu var det ju ditt påstående ("Idag kostar en X typ 3500, man hittar inte ens ett grafikkort som har en sportslig chans i 4K för de pengarna") jag svarade på.

Citat:

Spelen är ju som sagt anpassade efter konsolernas prestanda och det går utmärkt att spela en massa spel i (mer eller mindre "äkta") 4K med HDR, Freesync och bra kvalitet på en X, det är svårt att komma i närheten av det på ett 1660S.

Vet inte vad du syftar på här. Ett 1660S är bättre på att rendera spel i 4K än vad One X är - av den enkla anledningen att det har högre prestanda.

Citat:

Om du med trix menar att optimera för några få konfigurationer och ett OS

Nej, syftar på renderingstrix som syftar till att minska renderingsbelastningen (ijmf med om man inte använt dem).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Min TV-bänk är rätt gammal men den är ju öppen både på fram- och baksidan, och det är rätt gott om plats, så ventilation är inget problem för nuvarande konsoller eller för den delen reciever eller min anslutningslåda till teven (som blir rätt varm). Har nog plats för en PC också, speciellt om jag skulle bygga in den i en av hyllorna, då tror jag att jag hade fått in ett riktigt ATX-moderkort med stor PSU, fett grafikkort och allt. Det kan vara så att denna XBox går in på bredden men då blir den ju ganska hög så det är väldigt lite utrymme för ventilation ovanför, vilket kanske inte är ett problem. Och utrymmet bakom kan jag förstås använda till kabelhantering, men riktigt smidigt är det förstår inte.

Å andra sidan borde fler produkter bli smalare på djupet så att säga. TV-apparaterna är tunna som fan så varför ska man ha ett halvt skrivbord framför teven som ändå inte utnyttjas till något?

Låter rätt lugnt där.
Själv har jag Ikeas Lack-bord och där blir det svårare. Dock är det en möbel som tänkt bytas ut i framtiden med.

Själv gick jag från vid tidpunkten av köpet en tunn Sony FHD på 40" som är ca 10cm tjock till en idag tunn LG OLED som snittar 4-5mm utom nederdelen där det mesta av tekniken sitter. Och den är ju där rätt tunn med. Mycket utrymme på Lack-bordet efter bytet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Drivarna hålls möjligen inte lika uppdaterade på pc-grafikkort (iaf när det gäller nvidia, anar man) som för konsol varför äldre pc-grafikkort kan tänkas sacka efter lite med tiden.

Tja, det är svårt att säga, jag märker aldrig av några uppdateringar på XBoxen men det är ju för att den uppdateras automatiskt på natten. Och MS är inte så tydliga med sån teknisk information om uppdateringarna även om de är tydliga med vilka funktioner som lagts till eller uppdaterats, åtminstone för större uppdateringar.

Citat:

Men icke desto mindre, jag såg aldrig en jämförelse där OG One slog 7790.
(nu är 7790 helt olik One GPU men det är det mest lika vi har - även när man jämför 7850/7870 så presterade inte de sämre än PS4, då det begav sig)

Nja, det är väldigt svårt att benchmarka mellan konsol och PC. Jag kan ju säga att jag pensionerade mitt 7850 för ganska många år sedan då det inte orkade med moderna spel, framför allt inte på min ultrawide-skärm även om jag drog ner upplösningen till 2560x1080, men även i 1080p så hade det problem med en hel del titlar då. Min XBone S har inga problem med några spel alls, om de inte är riktigt dåligt optimerade (Just Cause 3 är det enda jag kan minnas som inte varit smooth i vissa intensiva scener).

Citat:

Idag kan det knipa sig med minne eftersom gamla kort har så lite minne men då beror skillnaden på just det - inte att konsoler kan optimeras mycket mer på grafiksidan, det är något av en myt.

Optimeringarna har också att göra med att begränsa utvecklarna förstås. Ett spel ser ju bättre ut på PC om man har kraften att inte köra på låga inställningar, i alla fall om det har något avancerad grafik, men konsolspelen har ju bara ett fåtal förkonfigurerade konfigurationer att välja mellan och alla funkar utan problem. Jag kanske hade fått RRD 2 att snurra på mitt gamla 7850 (dock knappast med processorn jag hade då) men jag hade behövt experimentera en massa med inställningarna och det hade definitivt sett ut som skit om det skulle snurra i runt 30fps på 1080p. På en Xbox snurrar det som det ska.

Men det handlar också om att utvecklaren förstås kan sätta "inställningarna" mer exakt än vad som är rimligt på en PC, och att de kan vara mer dynamiska. Säg att du har tjugo grafikinställningar på ett spel på datorn, där du kan välja ett antal steg, säg Low, Medium och High och kanske Very High. Antingen tar du den enkla vägen och väljer en preset, typ High och då får man High på allt, eller så kanske du kör någon form av test som sätter inställningarna beroende på hårdvarans funktioner och prestanda, men fortfarande är det ju dessa inställningar som görs i dessa steg. På en XBox har man två konfigurationer att sikta på, då kanske en inställning hamnar någonstans mellan alternativen på PC eller så varierar den. Ta exempelvis Shadow Detail, en inställning på PC, kanske fem nivåer. På konsolen kanske de sätter att Shadow Detail i vissa scener ska vara väldigt hög medan den dras ner i andra där mer saker händer, eller att den är hög när det gäller spelarens skugga men inte byggnaders, eller så är den väldigt hög för interiören i en bil i ett bilspel medan man gör någon enklare beräkning av trädens skugga på marken eller liknande.

Citat:

Ungefär lika många som One X klarar i 4K.
T.ex. ovan nämnda Forza Horizon 4 klarar RX580 att köra i 4K30 eller 1080p60 (Ultra), väldigt likt One X.
Ett spel som möjligen sticker ut lite är just RDR2. Men där är det svårt att få exakt lika settings på PC som på konsol men där kan man nästa ana att One X högre bandbredd hjälper till en del.

Jag skulle snarare säga att det är Forza som sticker ut då det är väldigt väl optimerat både på PC och konsol. 580 klarar få hyfsat moderna och grafiktunga spel i 2160p30, beroende på processor och så förstås.

Citat:

Affärsmodellen ser annorlunda ut OCH den fysiska uppbyggnaden skiljer. Där har du förklaringen till varför PC-hårdvara är dyrare.

Jag skulle fortfarande hävda att det är de billigare och sämre komponenterna som utgör den stora skillnaden. Och optimeringar som gör att prestandan ändå duger. GPU eller CPU var långt från toppklass när XBone lanserades och det samma gäller förstås RX 480-nivån som X låg på när den kom. Du hade kunnat få ungefär samma komponenter för inte så mycket mer pengar, i alla fall när inte mining-hysterin drog upp priserna till extrema nivåer. Men du hade inte kunnat spela samma spel alls lika bra, eller framför allt lika enkelt.

Citat:

Nu var det ju ditt påstående ("Idag kostar en X typ 3500, man hittar inte ens ett grafikkort som har en sportslig chans i 4K för de pengarna") jag svarade på.

Jo ok, ett 1660S duger hjälpligt för 4K med en bra processor, så det har väl en sportslig chans. Det är väl snarare så att man kan få så mycket bättre prestanda på en PC medan man inte kan få det på en konsol, förväntningarna är annorlunda helt enkelt. Ska man ha en dator som är bra på 4K gaming så rekommenderas typ ett 1080Ti eller bättre, och kostnaden för den datorn hamnar sannolikt närmare tjugotusen än tio. Ska du ha en konsol som är bäst av alla konsoler på 4K gaming så kostar den idag 3500 ungefär, och låg på 5000 vid lanseringen.

Och går man budgetvägen med en dator, lägger bara tiotusen typ, så blir det en väldig massa mekande för att få spel att funka ok i 4K. XBoxen sköter ju det mekandet åt en liksom. Om spelet går ner i ~1800p eller växlar till någon form av tile-based rendering så är det inget användaren behöver bry sig om.

Sen tillkommer hela HDR-biten, men det har ju inget att göra med prestanda egentligen utan att utbudet av spel med HDR-stöd är så kasst på PC.

Citat:

Vet inte vad du syftar på här. Ett 1660S är bättre på att rendera spel i 4K än vad One X är - av den enkla anledningen att det har högre prestanda.

Vad jag syftar på är att det bara funkar (och bra) med en XBone X. Har du en 4K HDR TV och kopplar in en X så funkar det som det ska och man ser en tydlig skillnad mot 1080p. Kopplar du in en PC med ett 1660S så kommer det inte att funka bra om du inte optimerar diverse saker för just din konfiguration och för varje spel som du ska spela.

Citat:

Nej, syftar på renderingstrix som syftar till att minska renderingsbelastningen (ijmf med om man inte använt dem).

Alla kör med renderingstricks. Skillnaden är att du i många fall behöver göra valen för dem för din konfiguration på en PC medan utvecklaren har gjort valen och optimeringarna åt dig på konsolen, med mer kontroll.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag vet inte om du missade det jag skrev från början: "utöver fördelen att man kan fintrimma rendersettings mot en viss given grafikprestanda".

Är mao väl medveten om att konsol har den fördelen, vad jag vill poängtera är att API:erna som sådana inte är särskilt mkt mer optimerade än vad de är för PC. Därför klarar sig t.ex. RX580 rätt bra ijmf med OneX, förutsatt att kör "console settings" förstås.

(vad som är mest imponerande med OneX är dock att de får ut den prestanda de får och ändå hålls effektförbrukningen låg. på köpet i en liten och förhållandevis tyst låda. de flyttade verkligen gränserna för vad man kan förvänta sig av en konsol - Sony behöver shape:a upp sig)

Att konsol är enklare är givet men det var inte vad som diskuterades.

Permalänk
Medlem

Richard på DF snackar lite om XSX. Som jag var inne på i nyhetstråden så tar även han upp att 12 TFlops är helt insane. Vilket känns som ett mkt mer spännande ämne än namnet (och att den inte får plats i skokartonger) vilket var iprincip det enda som diskuterades här...

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-xbox-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

A superior balance of power and speed:

Compared to the previous generation, Xbox Series X represents a superior balance of power and speed in console design, advancing on all technological fronts to delivering amazing, dynamic, living worlds and minimize any aspects that can take you out of the experience. Our job at Team Xbox is to give teams the tools they need to achieve their ambitions and tap into the console’s power with efficiency, a few of which we’re detailing today. Raw power is just part of the story:

Next Generation Custom Processor:

Xbox Series X is our most powerful console ever powered by our custom designed processor leveraging AMD’s latest Zen 2 and RDNA 2 architectures. Delivering four times the processing power of an Xbox One and enabling developers to leverage 12 TFLOPS of GPU (Graphics Processing Unit) performance – twice that of an Xbox One X and more than eight times the original Xbox One. Xbox Series X delivers a true generational leap in processing and graphics power with cutting edge techniques resulting in higher framerates, larger, more sophisticated game worlds, and an immersive experience unlike anything seen in console gaming.

Variable Rate Shading (VRS):

Our patented form of VRS empowers developers to more efficiently utilize the full power of the Xbox Series X. Rather than spending GPU cycles uniformly to every single pixel on the screen, they can prioritize individual effects on specific game characters or important environmental objects. This technique results in more stable frame rates and higher resolution, with no impact on the final image quality.

Hardware-accelerated DirectX Raytracing:

You can expect more dynamic and realistic environments powered by hardware-accelerated DirectX Raytracing – a first for console gaming. This means true-to-life lighting, accurate reflections and realistic acoustics in real time as you explore the game world.

Immersion in an instant:

The next console generation will be defined by more playing and less waiting. And when play begins, we know many gamers demand ultra-low latency to be as immersed and precise as possible. To this end, the team analyzed every step between player and game, from controller to console to display, and asked how we could make it faster.

SSD Storage:

With our next-generation SSD, nearly every aspect of playing games is improved. Game worlds are larger, more dynamic and load in a flash and fast travel is just that – fast.

Quick Resume:

The new Quick Resume feature lets you continue multiple games from a suspended state almost instantly, returning you to where you were and what you were doing, without waiting through long loading screens.

Dynamic Latency Input (DLI):

We’re optimizing latency in the player-to-console pipeline starting with our Xbox Wireless Controller, which leverages our high bandwidth, proprietary wireless communication protocol when connected to the console. With Dynamic Latency Input (DLI), a new feature which synchronizes input immediately with what is displayed, controls are even more precise and responsive.

HDMI 2.1 Innovation:

We’ve partnered with the HDMI forum and TV manufacturers to enable the best gaming experience through features such as Auto Low Latency Mode (ALLM) and Variable Refresh Rate (VRR). ALLM allows Xbox One and Xbox Series X to automatically set the connected display to its lowest latency mode. VRR synchronizes the display’s refresh rate to the game’s frame rate, maintaining smooth visuals without tearing. Ensuring minimal lag and the most responsive gaming experience.

120 fps Support:

With support for up to 120 fps, Xbox Series X allows developers to exceed standard 60 fps output in favor of heightened realism or fast-paced action.

The next generation of game compatibility:

The benefits of the next console generation extend in every direction, bringing greater visual fidelity and improved loading speeds to your existing gaming legacy, in addition to new games. We’re continuing our commitment to compatibility with Xbox Series X and investing in technology that makes game ownership easier across generations.

Four generations of gaming:

Our commitment to compatibility means existing Xbox One games, including backward-compatible Xbox 360 and original Xbox games, look and play better than ever before. Your favorite games, including titles in Xbox Game Pass, benefit from steadier framerates, faster load times and improved resolution and visual fidelity – all with no developer work required. Your Xbox One gaming accessories also come forward with you.

Smart Delivery:

This technology empowers you to buy a game once and know that – whether you are playing it on Xbox One or Xbox Series X – you are getting the right version of that game on whatever Xbox you’re playing on. We’re making the commitment to use Smart Delivery on all our exclusive Xbox Game Studios titles, including Halo Infinite, ensuring you only have to purchase a title once in order to play the best available version for whichever Xbox console they choose to play on. This technology is available for all developers and publishers, and they can choose to use it for titles that will be release on Xbox One first and come to the Xbox Series X later.

Xbox Game Pass:

In addition to games from across four generations of consoles, our leading game subscription service, Xbox Game Pass, will continue to have our first party games, like Halo Infinite, included at their launch. We look forward to millions of you experiencing the Xbox Game Pass portfolio and immersing yourselves in a deep library of high-quality games, playing those you love now and also discovering your next great adventure.

https://news.xbox.com/en-us/2020/02/24/what-you-can-expect-ne...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Blir konsolen tillräckligt varm kanske man bara kan ställa en kastrull på fläktblåset och koka lite ägg

Vi kan ju iallafall hoppas på hårfönsprestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

12 TF och RDNA2 är riktigt grymt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2020/02/Xbox_ShortBullets_JPG.jpg?w=1536

A superior balance of power and speed:

Compared to the previous generation, Xbox Series X represents a superior balance of power and speed in console design, advancing on all technological fronts to delivering amazing, dynamic, living worlds and minimize any aspects that can take you out of the experience. Our job at Team Xbox is to give teams the tools they need to achieve their ambitions and tap into the console’s power with efficiency, a few of which we’re detailing today. Raw power is just part of the story:

Next Generation Custom Processor:

Xbox Series X is our most powerful console ever powered by our custom designed processor leveraging AMD’s latest Zen 2 and RDNA 2 architectures. Delivering four times the processing power of an Xbox One and enabling developers to leverage 12 TFLOPS of GPU (Graphics Processing Unit) performance – twice that of an Xbox One X and more than eight times the original Xbox One. Xbox Series X delivers a true generational leap in processing and graphics power with cutting edge techniques resulting in higher framerates, larger, more sophisticated game worlds, and an immersive experience unlike anything seen in console gaming.

Variable Rate Shading (VRS):

Our patented form of VRS empowers developers to more efficiently utilize the full power of the Xbox Series X. Rather than spending GPU cycles uniformly to every single pixel on the screen, they can prioritize individual effects on specific game characters or important environmental objects. This technique results in more stable frame rates and higher resolution, with no impact on the final image quality.

Hardware-accelerated DirectX Raytracing:

You can expect more dynamic and realistic environments powered by hardware-accelerated DirectX Raytracing – a first for console gaming. This means true-to-life lighting, accurate reflections and realistic acoustics in real time as you explore the game world.

Immersion in an instant:

The next console generation will be defined by more playing and less waiting. And when play begins, we know many gamers demand ultra-low latency to be as immersed and precise as possible. To this end, the team analyzed every step between player and game, from controller to console to display, and asked how we could make it faster.

SSD Storage:

With our next-generation SSD, nearly every aspect of playing games is improved. Game worlds are larger, more dynamic and load in a flash and fast travel is just that – fast.

Quick Resume:

The new Quick Resume feature lets you continue multiple games from a suspended state almost instantly, returning you to where you were and what you were doing, without waiting through long loading screens.

Dynamic Latency Input (DLI):

We’re optimizing latency in the player-to-console pipeline starting with our Xbox Wireless Controller, which leverages our high bandwidth, proprietary wireless communication protocol when connected to the console. With Dynamic Latency Input (DLI), a new feature which synchronizes input immediately with what is displayed, controls are even more precise and responsive.

HDMI 2.1 Innovation:

We’ve partnered with the HDMI forum and TV manufacturers to enable the best gaming experience through features such as Auto Low Latency Mode (ALLM) and Variable Refresh Rate (VRR). ALLM allows Xbox One and Xbox Series X to automatically set the connected display to its lowest latency mode. VRR synchronizes the display’s refresh rate to the game’s frame rate, maintaining smooth visuals without tearing. Ensuring minimal lag and the most responsive gaming experience.

120 fps Support:

With support for up to 120 fps, Xbox Series X allows developers to exceed standard 60 fps output in favor of heightened realism or fast-paced action.

The next generation of game compatibility:

The benefits of the next console generation extend in every direction, bringing greater visual fidelity and improved loading speeds to your existing gaming legacy, in addition to new games. We’re continuing our commitment to compatibility with Xbox Series X and investing in technology that makes game ownership easier across generations.

Four generations of gaming:

Our commitment to compatibility means existing Xbox One games, including backward-compatible Xbox 360 and original Xbox games, look and play better than ever before. Your favorite games, including titles in Xbox Game Pass, benefit from steadier framerates, faster load times and improved resolution and visual fidelity – all with no developer work required. Your Xbox One gaming accessories also come forward with you.

Smart Delivery:

This technology empowers you to buy a game once and know that – whether you are playing it on Xbox One or Xbox Series X – you are getting the right version of that game on whatever Xbox you’re playing on. We’re making the commitment to use Smart Delivery on all our exclusive Xbox Game Studios titles, including Halo Infinite, ensuring you only have to purchase a title once in order to play the best available version for whichever Xbox console they choose to play on. This technology is available for all developers and publishers, and they can choose to use it for titles that will be release on Xbox One first and come to the Xbox Series X later.

Xbox Game Pass:

In addition to games from across four generations of consoles, our leading game subscription service, Xbox Game Pass, will continue to have our first party games, like Halo Infinite, included at their launch. We look forward to millions of you experiencing the Xbox Game Pass portfolio and immersing yourselves in a deep library of high-quality games, playing those you love now and also discovering your next great adventure.

https://news.xbox.com/en-us/2020/02/24/what-you-can-expect-ne...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kommer bli riktigt bra.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Inaktiv

Xbox Series X känns riktift fet alltså. Lite annat nu mot när PS4 och Xbox One var på gång och många redan då tyckte tekniken var för gammal. Denna gång, iallafall med Xboxen, så tycks man vara på gång med aktuell teknik och ha ett bra utgångsläge.

Spännande år detta! Men jag lär inte köpa någon konsol alls i år, PC + Switch täcker mina behov typ helt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xbox Series X känns riktift fet alltså. Lite annat nu mot när PS4 och Xbox One var på gång och många redan då tyckte tekniken var för gammal. Denna gång, iallafall med Xboxen, så tycks man vara på gång med aktuell teknik och ha ett bra utgångsläge.

Tekniken var iofs inte nämnvärt äldre förra gången. Däremot är den mer konkurrenskraftig nu. Och mer påkostad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Tekniken var iofs inte nämnvärt äldre förra gången. Däremot är den mer konkurrenskraftig nu. Och mer påkostad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaguar fick rejält med kritik och även valet av grafiklösning i Xbox One. Denna gång tycks man köra det senaste på marknaden, Zen 2 + någon form av RDNA med raytracing.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en Elite controller v2 redan nu för Xbox Series X? Har en Xbox One s för tillfället men hade inte köpt kontrollen om inte Xbox Series X hade lockat så pass mycket.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jaguar fick rejält med kritik och även valet av grafiklösning i Xbox One.

Det är en helt annan sak än att de körde med gammal teknik. Det handlar om att de numera nyttjar konkurrenskraftigare och mer påkostad teknik, känns det igen?

Men för att en gång för alla döda myten om att de körde med gammal teknik:
Xbox One, launch 2013
Jaguar, launch 2013
Bonaire/GCN2.0, launch 2013

Xbox Series X, launch 2020
Zen2, launch 2019 (mobil Zen2, launch 2020, dock)
RDNA2, launch 2020
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vilken grym konsol det kommer bli! Nu är jag nyfiken över priset.

https://www.pcgamesn.com/amd/xbox-series-x-gpu-tflops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Vilken grym konsol det kommer bli! Nu är jag nyfiken över priset.

https://www.pcgamesn.com/amd/xbox-series-x-gpu-tflops

Jösses, man skulle kunna tro att Aftonbladet skrivit den där artikeln. Varför podta du den för?