Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det är nog inte bara körskolor som lär ut fel...

På hyrbilen jag hade en vecka med 'ecodrive' så fick jag 4-5 stjärnor (5 max) på acceleration , och 4-5 stjärnor på att nyttja röreseenergin så bra som möjligt (läs bromsa väldigt lite och på rätt sätt) men 1-2 stjärnor på växling (bilen var manuell)

Knäckte koden ganska snabbt att om man gasade motorn över 1500 rpm så var man i princip körd på bra växlingsbetyg även om man följde växlingindikatorerna slaviskt (såg man dessa så var det försent) och princip var det påbjudet att man skulle köra med så lågt varv att man nästan hackade fram - det på en 3-cylindig bil där varvtalet inte behöver vara så låg förrän man skulle känna arbetspulserna som vibrationer när man drog på lite mer än just för att behålla farten.

slog man på 'eco-drive-knappen' så kastrerades motorn ytterligare och det hände inte mycket ens när man stampade gasen i botten och är i mina ögon livsfarligt då det är vid utfarter/korsningar där man behöver kraft för att få upp farten fort och i omkörningar...

Och det värsta - jag sparar inte mer än max 0.7 dl/milen (mätt med hur mycket jag tankar gentemot körda milen) med denna odugliga bil av årets modell i jämförelse med min nuvarande snart 15 år gamla bil, sugmotor och utan turbolag och behöver inte ha varv på spisen för att ge kraft till skillnad på hyrbilens turboladdade 3-cylindiga motorn...

Fast vad har eco drivning och framförallt vissas diskussioner om motorer m.ms hållbarhet med vad du anser trafiksäkert.
Känns som tråden spårar åt alla håll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

ECO driving som alla lär sig idag suger. Sparar några DL soppa, men sabbar alla drivdelar snabbare, vilka kostar mer än sparade soppan.

Skulle behöva lite faktiskt bevis för det påståendet för att känna att det är något att lyssna på.

Ända jag kan själv se är möjligen bromsok.

Några deciliter soppa blir ju i dagens läge då 2kr/mil. Säg att 2st troligen bakre pajar inom 10000 mil, vilket inte hör till vanligheterna att de gör så fort.
Då skulle du alltså kunna byta bromsar för 20000kr vilket räcker för allt runt hela bilen och skivor på en vanlig bil.

Min Skoda körde jag 32000 mil innan jag bytte med dsg låda. 32000 mestadels motorvägsmil. På den byttes länkarmar 2 gånger och bromsskivor en gång och klossar 2st gånger. Lite andra saker med som inte har med bilkörning att göra.
Den var nog tämligen eco körd då snittförbrukningen var på 0,5l/s.
Dsg lådan lägger sig konstant på så låga varv den kan o växlar iprncip bara ned om du behöver acceleration eller du kommer under 1100rpm ca.

Samma sak med min nya passat. Ända skillnaden där är att man kan få det aggressivare beroendeframkallande på körprofil o det har garanterat mer med acceleration än någon hållbarhet att göra.

Kan som lekman enklare finna förklaringar på varför en ryckig körstil skulle slita mer på en bil än en lugn och kontrollerad körstil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Så hur löste knackandet, och hade du något övertryck som gav oljeläck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Hej, jag har lite problem med bilen, eller det kanske inte ens är ett problem, men jag undrar i alla fall vad det kan bero på. Det är så att det knackar väldigt mycket från motorn när bilen går på tomgång, och det spelar ingen roll om den är varm eller kall, det är samma ljud ändå. Det har varit såhär länge, och bilen är gammal så jag har inte brytt mig om det tidigare, men nu har jag blivit nyfiken och undrar vart ljudet kan komma från.

Bilen i fråga är en Volvo v70 årsmodell 99.

Såhär låter det inspelat från kuppen med rutorna nere: länk

Så hur löste knackandet, och hade du något övertryck som gav oljeläck?