Permalänk
Medlem

Fick min TeamViewer hackad, de kom åt en dator där jag hade mitt Paypal sparat i browsern... Mina kontoinställningar på TeamViewer och Paypal var ändrade till kinesiska, två betalningar a 300USD var gjorda till Paypalkonton i USA.

Ja, jag har stängt av sparning av lösenord i browsern och tänker aldrig mer använda TeamViewer.

Permalänk
Medlem

RDP över VPN torde vara betydligt säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fick min TeamViewer hackad, de kom åt en dator där jag hade mitt Paypal sparat i browsern... Mina kontoinställningar på TeamViewer och Paypal var ändrade till kinesiska, två betalningar a 300USD var gjorda till Paypalkonton i USA.

Ja, jag har stängt av sparning av lösenord i browsern och tänker aldrig mer använda TeamViewer.

Nästan alla tjänster har sårbarheter öppna upp för specifika prefix i brandväggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad är rekommendationen om man kör en Win10 NAS/HTPC hemma, bakom en edgerouter och den skall vara simpel att managera via laptop inom samma nätverk? Kan hända att jag någon gång är på resande fot och vill kunna tömma ett minneskort i kameran genom filöverföring.

Detta har ju fungerat kanon i flera år via teamviewer men era olycksscenarion låter rätt jobbiga :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är rekommendationen om man kör en Win10 NAS/HTPC hemma, bakom en edgerouter och den skall vara simpel att managera via laptop inom samma nätverk? Kan hända att jag någon gång är på resande fot och vill kunna tömma ett minneskort i kameran genom filöverföring.

Detta har ju fungerat kanon i flera år via teamviewer men era olycksscenarion låter rätt jobbiga :/

Vill bara klargöra att åtminstone i mitt fall så var det inte Teamviewer som var boven, utan windows RDP.
Teamviewer i detta fallet var faktiskt det som hjälpte mig att notera attacken.

Finns ett par bra svar i tråden hur andra har gjort som ser bra ut och mycket säkrare än TV, antingen är någon snäll och hjälper dig hur du ska konfa det annars så är nog google din bästa vän

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är rekommendationen om man kör en Win10 NAS/HTPC hemma, bakom en edgerouter och den skall vara simpel att managera via laptop inom samma nätverk? Kan hända att jag någon gång är på resande fot och vill kunna tömma ett minneskort i kameran genom filöverföring.

Detta har ju fungerat kanon i flera år via teamviewer men era olycksscenarion låter rätt jobbiga :/

Inom samma nätverk så fungerar väl RDP alldeles utmärkt? Är det bara du själv som ska komma åt resurser innanför din router så skulle jag iaf rekommendera att du konfigurerar VPN. De gånger du är utanför ditt lokala nät och exempelvis ska ladda upp något, så ansluter du via VPN och har tillgång till din insida.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster