Har mitt kort stöd för dvi-d dual link

Permalänk
Medlem

Har mitt kort stöd för dvi-d dual link

Försöker förstå mig på de nya termerna. Jag har en skärm med 2560x14440 i upplösning som drivs av det enda DisplayPort uttaget mitt kort har. Så jag behöver driva min andra 144hz skärm med en dvi kabel. Nu undrar jag om det ens är värt att köpa en kabel då jag inte vet om mitt kort faktiskt har dual link eller single link eller måste jag köpa ett annat kort? En adapter för att driva 2 skärmar genom en display port verkar dyrt nämligen.
Här är mitt kort https://www.webhallen.com/se/product/268442-ASUS-Radeon-RX-57...

Permalänk
Medlem

Ditt kort har ett DVI-D
Så du behöver en sådan här kabel

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Ditt kort har ett DVI-D = Dual Link

D betyder bara att den porten kan skicka ut en digital signal inte dual. Dvi-i kan skicka ut både digital och analog signal.

Så har mitt kort dual eller singel link? Framgår inte i länken jag gav och jag hittar inte någon info and dual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

D betyder bara att den porten kan skicka ut en digital signal inte dual. Dvi-i kan skicka ut både digital och analog signal.

Så har mitt kort dual eller singel link? Framgår inte i länken jag gav och jag hittar inte någon info and dual.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kapisch:

Va? Jag är väl medveten om skillnaden. Det står klart och tydligt i beskrivningen att det är DVI-D och inte DVI-I?

Ja, och DVI-D betyder inte Dual Link, utan Digital. Det finns DVI-D Single Link och DVI-D Dual Link.

Är 99 % säker på att ditt kort stöder Dual Link, @Xenedras. Det skulle vara helt meningslöst att ha en DVI-utgång utan Dual Link-stöd. EDIT: Är mindre säker i ljuset av nedanstående inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Va? Jag är väl medveten om skillnaden. Det står klart och tydligt i beskrivningen att det är DVI-D och inte DVI-I?

https://www.asus.com/websites/global/products/r4vOCa6POoUKqIvN/img/EX-RX570-O4G_IO_500.png

Dvi-d betyder inte dvi-dual

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Va? Det står klart och tydligt i beskrivningen att det är DVI-D och inte DVI-I? Jag är väl medveten om skillnaden.

"DVI-D" säger inget om ifall det stöder dual link eller bara single link.

DVI-D = digital utsignal
DVI-A = analog utsignal
DVI-I = både digital och analog utsignal

Den digitala utsignalen (för både DVI-D och DVI-I) kan vara antingen single-link eller dual-link.

Permalänk
99:e percentilen

Den bilden i sig säger för övrigt inte mer än att DVI-porten kanske stöder Dual Link. De allra flesta DVI-utgångar och -ingångar, även sådana som bara stöder Single Link, har Dual Link-hål för att alla kablar ska passa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Xenedras: Är din andra skärm också 2560x1440? DVI-DL räcker nämligen inte till för 2560x1440@144Hz. Men är det 1920x1080@144Hz det gäller så fungerar DVI-DL.

HDMI-porten på ditt grafikkort klarar för övrigt av 2560x1440@144Hz, men det är inte säkert att skärmen gör det. Vill du ha bättre svar så måste du tala om vad det är för skärmar du vill ansluta.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

@Xenedras: Är din andra skärm också 2560x1440? DVI-DL räcker nämligen inte till för 2560x1440@144Hz. Men är det 1920x1080@144Hz det gäller så fungerar DVI-DL.

HDMI-porten på ditt grafikkort klarar för övrigt av 2560x1440@144Hz, men det är inte säkert att skärmen gör det. Vill du ha bättre svar så måste du tala om vad det är för skärmar du vill ansluta.

This!

Det är av största vikt när man startar en sådan här tråd att berätta vilka prylar som är inblandade, för att maximera sannolikheten att man får relevanta svar. (Jag borde ha tagit upp detta redan i mitt första inlägg, men tänkte inte på det.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

This!

Det är av största vikt när man startar en sådan här tråd att berätta vilka prylar som är inblandade, för att maximera sannolikheten att man får relevanta svar. (Jag borde ha tagit upp detta redan i mitt första inlägg, men tänkte inte på det.)

Snabb googling sa mig att 144hz över HDMI inte är möjligt på denna skärmen. Så vad mer Info saknas? Har även testat det och det går inte att välja 144hz över hdmi. Detta var det första jag gjorde innan jag började kolla på dvi-d. Min fråga var om kortet har dvi-d dual link och det svaret har jag fått. Vet inte riktigt vad mer jag ska tillföra för info för att ni ska kunna svara på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt spesifikationerna man kan se på prisjakt så ja ditt kort har dual link. Om dessa stämmer vågar jag inte svara på.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Snabb googling sa mig att 144hz över HDMI inte är möjligt på denna skärmen. Så vad mer Info saknas? Har även testat det och det går inte att välja 144hz över hdmi. Detta var det första jag gjorde innan jag började kolla på dvi-d. Min fråga var om kortet har dvi-d dual link och det svaret har jag fått. Vet inte riktigt vad mer jag ska tillföra för info för att ni ska kunna svara på det?

Du har till exempel fortfarande inte berättat vilka skärmar det är du har.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du har till exempel fortfarande inte berättat vilka skärmar det är du har.

Behövs det? Allt jag ville veta var om mitt kort stödjer dvi-d dual link. Vad mina skärmar har med det att göra vet jag inte. Men jag kan ge dig den info om det är vad som skulle behövas för att svara på min fråga.
Min skärm som är 2560x1440 är en del UltraSharp som endast är 60hz. Kör på display port kabel för jag har ingen dvi-d kabel endast singel. Vet ju heller inte om mitt kort stödjer det.
Min andra skärm är en ASUS vg248qe som inte stödjer 144hz över hdmi och den är bara 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2007 köpte jag min första 30" med 2560*1600 upplösning, dvs dual DVI behov.
ALLA grafikkort jag har haft sen dess har stött det, har inte ens kollat utan tagit det som en självklarhet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xenedras:

Behövs det? Allt jag ville veta var om mitt kort stödjer dvi-d dual link. Vad mina skärmar har med det att göra vet jag inte.

Det är vanligt att trådskapare gör felaktiga antaganden och därmed ställer fel fråga. Om den inblandade utrustningen specas kan vi som svarar antingen se att så är fallet och guida TS rätt, eller se att TS redan tänkt rätt.

Citat:

Men jag kan ge dig den info om det är vad som skulle behövas för att svara på min fråga.
Min skärm som är 2560x1440 är en del UltraSharp som endast är 60hz. Kör på display port kabel för jag har ingen dvi-d kabel endast singel. Vet ju heller inte om mitt kort stödjer det.
Min andra skärm är en ASUS vg248qe som inte stödjer 144hz över hdmi och den är bara 1080.

Det var detta vi ville veta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

@Xenedras: kör 144hz på dsp och dell 60hz på hdmi-dvi om det är den äldre dellen tex 2713 serien https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/dvi-ka... står att den klarar 1080 men jag kör själv såna dellarna och den klarar 2 k skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Snabb googling sa mig att 144hz över HDMI inte är möjligt på denna skärmen. Så vad mer Info saknas? Har även testat det och det går inte att välja 144hz över hdmi. Detta var det första jag gjorde innan jag började kolla på dvi-d. Min fråga var om kortet har dvi-d dual link och det svaret har jag fått. Vet inte riktigt vad mer jag ska tillföra för info för att ni ska kunna svara på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vilket svar du tycker att du fått?

https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-rx-570

Specifications:

"Dual Link DVI: No"

https://www.asus.com/Graphics-Cards/EX-RX570-O4G/specificatio...

1 native DVI-D

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vet inte vilket svar du tycker att du fått?

https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-rx-570

Specifications:

"Dual Link DVI: No"

Det var ju tråkigt för mig. Antar att jag får köpa ett nytt kort om jag vill åt 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Xenedras: Vilken dell modell vissa äldre tog inte full upplösning på hdmi så hdmi-dvi var ett krav på dessa om man inte körde dual dvi eller dp port

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Xenedras: kör 144hz på dsp och dell 60hz på hdmi-dvi om det är den äldre dellen tex 2713 serien https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/dvi-ka... står att den klarar 1080 men jag kör själv såna dellarna och den klarar 2 k skärmar.

Det är en U2711.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vet inte vilket svar du tycker att du fått?

https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-rx-570

Specifications:

"Dual Link DVI: No"

Jag skulle inte ta det där som bevis för att RX 570 har en Single Link DVI, bara att det i standardutförande helt saknar DVI-utgång. Kollar man på recensioner av de modeller som faktiskt har en DVI-utgång (t.ex. denna) så säger de att det är en Dual Link DVI. Det vore ju helt meningslöst att ha en Single Link DVI på ett sånt kort, eftersom både HDMI- och DP-portarna kan mata ut en Single Link DVI-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Xenedras: Vilken dell modell vissa äldre tog inte full upplösning på hdmi så hdmi-dvi var ett krav på dessa om man inte körde dual dvi eller dp port

Den tar bara 1080 på dvi-d single och hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle inte ta det där som bevis för att RX 570 har en Single Link DVI, bara att det i standardutförande helt saknar DVI-utgång. Kollar man på recensioner av de modeller som faktiskt har en DVI-utgång (t.ex. denna) så säger de att det är en Dual Link DVI. Det vore ju helt meningslöst att ha en Single Link DVI på ett sånt kort, eftersom både HDMI- och DP-portarna kan mata ut en Single Link DVI-signal.

Har beställt en dvi-d kabel så får vi se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

Jag skulle inte ta det där som bevis för att RX 570 har en Single Link DVI, bara att det i standardutförande helt saknar DVI-utgång. Kollar man på recensioner av de modeller som faktiskt har en DVI-utgång (t.ex. denna) så säger de att det är en Dual Link DVI. Det vore ju helt meningslöst att ha en Single Link DVI på ett sånt kort, eftersom både HDMI- och DP-portarna kan mata ut en Single Link DVI-signal.

Håller egentligen med om detta. Men … det framgår inte att NHW verifierat att det faktiskt är Dual Link; de kanske bara antagit det baserat på portens utseende. De skriver nämligen så här:

Bildutgångarna är lite udda på det här kortet. Det är en Displayport version 1.4-utgång, en HDMI 2.0b-utgång samt två dual link DVI-D (enbart digital).

Och jag kan inte minnas när jag senast hörde om ett grafikkort med två DVI Dual Link.

The plot thickens …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle inte ta det där som bevis för att RX 570 har en Single Link DVI, bara att det i standardutförande helt saknar DVI-utgång. Kollar man på recensioner av de modeller som faktiskt har en DVI-utgång (t.ex. denna) så säger de att det är en Dual Link DVI. Det vore ju helt meningslöst att ha en Single Link DVI på ett sånt kort, eftersom både HDMI- och DP-portarna kan mata ut en Single Link DVI-signal.

TS grafikkort
https://www.webhallen.com/se/product/268442-ASUS-Radeon-RX-57...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/EX-RX570-O4G/specificatio...

1 native DVI-D

Edit:
Det kort som påstås ha DVI-D Dual Link enl NordicHardware

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/nitro-rx-580-8g-g5#S...

1x DVI-D

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
99:e percentilen

Mm, det är oroväckande att det ingenstans står att DVI-porten ska ha stöd för Dual Link.

Vill passa på att rikta en rejäl känga till Asus och alla andra tillverkare som inte ens skriver ut Single Link eller Dual Link, vilket det nu är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FatherOfThree:

Edit:
Det kort som påstås ha DVI-D Dual Link enl NordicHardware

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/nitro-rx-580-8g-g5#S...

Där står det ju iallafall "DVI:2560x1600@60Hz", vilket åtminstone inte utesluter Dual Link-stöd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling Håller med 100%

MSI har vett att skriva att det är DL på deras iaf https://www.msi.com/Graphics-card/Radeon-RX-570-ARMOR-4G-OC/Specification

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Bildexpert 📺

Gillar tråden. Så uppenbart hur rörigt allt blir när tillverkare inte kan tala i klartext om vad som fungerar och inte. Samt då när TS först inte vill berätta vad det är för prylar som ska kopplas in. Nu svarade @Xenedras till slut och då blir det mycket enklare att ge råd.

För i många fall har man inte riktigt rätt uppfattning om vad som är möjligt eller inte. Och letar efter svar på fel frågor. Så blir det långa sidor alldeles röriga diskussioner i onödan.

Och ja – det är troligtvis DVI-D Dual Link på kortet. AMD var först ute med att ta bort DVI enligt den gamla branschöverenskommelsen. Men flera tredjepartstillverkare insåg att det har sålts väldigt många DVI-DL-baserade skärmar som fortfarande är i bruk. Därför lade man till Dual Link-portar just för att behovet handlar om DVI Dual Link.

Kan dock vara problem med att få HDMI och Dual Link att fungera samtidigt ifall hårdvaran endast är kapabel till två TMDS-strömmar. Den här typen av kort är egentligen mest till för att vara tillgängligt. Det sitter 1 st. DP, 1 st. HDMI och 1 st. DVI-D för att göra det enkelt att koppla in den enda skärmen man har.

Men återigen: inget tillverkarna talar i klartext om.