HDMI kabel 10-20m med stöd för 4K+HDR sökes

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kampis: Du behöver en kabel som är certifierad premium high speed: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Nu finns det inte många passiva kablar som är långa som 8-10 meter som är certifierade. Så där har du en större möjlighet att precis som tidigare i tråden istället använda en optisk hdmi-kabel som är byggd för de 18 Gbps som krävs för att köra 4K/60/8-bit utan att reducera färger.

Permalänk
Medlem

@laxpudding, du menar att det inte är skillnad på hdmi kabeln och om jag skulle köpa ny ”18gb/s” - hdmi kabel? Att bilden inte flyter på bättre, ju bättre hdmi kabel du har? Fattar ingenting...

Är några speciella inställningar på datorn som måste justeras?

Har kört Netflix 4k och det är jättefint. Vill ha exakt samma från datorn till oled tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yoonasty: Kabeln överför den signal den får av grafikkortet. Om överföringen misslyckas är det vanligaste resultatet att det inte blir någon bild alls. Eller att det blir tydliga fel och störningar i bilden. Sådant som "flyt" har ingenting med själva kabeln att göra, utan beror på fel i uppspelningen och/eller att du har fel frekvens, till exempel att filmen du försöker spela går i 24p medan signal du kör är något annat som 30 Hz.

Att det hackar och ser grovt ut eller vad det nu kan vara beror alltså på andra faktorer. Där brukar svaren finnas i datorn. En ny kabel kommer bara upprepa de problem du redan har. Går igenom hur det fungerar med bildkablar i dessa artiklar:

https://www.sweclockers.com/artikel/27861
https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Men om du vill felsöka, kör 1080p-signal istället och se om det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Om jag köper en sån optisk hdmi-kabel, Kommer den ge mig Gsync på tvn från grafikkortet? Eller måste jag ha en Optisk displayport kabel för Gsync om det finns?

Skulle egentligen klara mig utan gsync men nu när man ändå köper vill man ju helst att kabeln ska klara allt som tvn och datorn kan leverera.

Tack för svaren!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kampis: "G-sync" mot en LG OLED är HDMI VRR och det ska fungera över alla HDMI-kablar så länge de är byggda som en HDMI-kabel ska vara byggd. Har inte sett att någon har testat det specifikt med AOC-kabel, men VRR faller under alla andra sådana funktioner som inte beror på kabeln, utan på kretsarna bakom.

Optiska Displayport-kablar finns de också, men de hjälper inte här eftersom du inte har Displayport på en TV.

Permalänk
Medlem

Tack, Då blir det en HDMI kabel då, Det räcker alltså med en Premium high speed kabel och jag behöver inte köpa såna som heter Ultra highspeed? Vad vinner man på en ultra, 8k video?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kampis:

Tack, Då blir det en HDMI kabel då, Det räcker alltså med en Premium high speed kabel och jag behöver inte köpa såna som heter Ultra highspeed? Vad vinner man på en ultra, 8k video?

Ser ni att du har en 1070Ti och det fungerar inte. Du behöver – så långt jag vet – ett RTX20xx eller GTX16xx för att det ska fungera med HDMI VRR. GTX 1070Ti räcker för adaptiv sync med VESA Adpative/DP mot en bildskärm, men inte för HDMI VRR mot en TV.

"Ultra High Speed" på HDMI-kablar finns ännu inte, utan det är falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte det var länge sen jag köpte 1070ti som kostade över 5500:-, Utvecklingen av standarder osv har accelerat väldigt snabbt, men då får det bli G-Sync nästa gång det blir uppgradering, Köpte denna kabel sålänge:

RUIPRO Fibre HDMI Cable 4K60HZ HDR 10m

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kampis: HDMI VRR som funktion specificerades med HDMI 2.1 i november 2017. Alltså samtidigt som 1070Ti lanserades.

Högst troligt kräver HDMI VRR en förändring i hårdvara där 1070Ti helt enkelt missade tåget. Medan grafikkortsmodeller lanserade efter HDMI 2.1-specen kom har hunnit få den ändringen och kan aktivera HDMI VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Hej! En fråga ang vilken kabel jag ska ha, Har köpt en Oledc9 65", Har för tillfället en gammal tjock blåsupra hdmi kabel 8meter från 2007, Med den får jag bild från datorn, fast det blir glitches på bilden ibland samt att nån gång var femte minut försvinner bilden samt ljudet i 1-2 sekunder.

Misstänker att det är kabeln som är för gammal, Kör alltså ut bild från mitt 1070TI Asus som har Gsync, Vilken kabel ska jag köpa för att få minst 60Hz i 4k samt så får den gärna stödja det här RGB 4 4 4 som folk pratar om men inget måste, Sen vore det bra om den kunde ge min C9 Gsync vilken endast displayport kablar stödjer?

Vill att sladden iaf är 8m gärna 10m om det finns.

Tack för ev svar!

Hade precis samma fel som du beskriver med en äldre HDMI kabel på 10m.
Läs gärna hur det gick för mig, men enda lösningen att bibehålla längden och kvaliten var att beställa en högkvalitetskabel (samma som du beställt), och då fungerade allt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

LG OLED C8
Har denna och en dator med AMD gpu. Kommer jag kunna spela upp 4K HDR filmer med en HDMI kabel som kommer att vara cirka 8-10 meter lång?

LG 2019<x har Gsync och HDMI VRR men hur ser jag om just min tv har det eller inte? AMD har ännu inte släppt stödet för HDMi VRR..

Prisjakt HDMI

Några är aktiva eller optiska. Jag har läst genom tråden samt tittat på några guider av @laxpudding. Jag var nära på att ta en kabel från Deltaco men sen ser jag freesync och gsync skiten så blev jag ännu mer osäkrare...
Tidigare har jag alltid kört på Deltaco certifierade kablar men då har det endast gällt längder kortare än 5 m
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

LG OLED C8
Har denna och en dator med AMD gpu. Kommer jag kunna spela upp 4K HDR filmer med en HDMI kabel som kommer att vara cirka 8-10 meter lång?

LG 2019<x har Gsync och HDMI VRR men hur ser jag om just min tv har det eller inte? AMD har ännu inte släppt stödet för HDMi VRR..

Prisjakt HDMI

Några är aktiva eller optiska. Jag har läst genom tråden samt tittat på några guider av @laxpudding. Jag var nära på att ta en kabel från Deltaco men sen ser jag freesync och gsync skiten så blev jag ännu mer osäkrare...
Tidigare har jag alltid kört på Deltaco certifierade kablar men då har det endast gällt längder kortare än 5 m
Skickades från m.sweclockers.com

Denna nämns i tråden:

RUIPRO Fibre HDMI Cable 4K60HZ HDR 10m

Borde vara denna:

https://www.amazon.co.uk/Ruipro-Fiber-Cable-Support-Subsampli...

Permalänk
Bildexpert 📺

@fecko: HDMI VRR finns från och med LG:s 2019-modeller, alltså OLED B9, C9 etc. Äldre modeller lär troligtvis inte få någon uppdatering. OLED C8 och de andra 2018-modellerna bygger på hårdvara från året innan. HDMI VRR-funktionen kom först i spec sent 2017 och det tar 6-12 månader minst innan sådana förändringar slår igenom på kretsar och hårdvara.

För lång 10-meterskabel ska du ha AOC-kabel, Active Optical Cable som är de säkra korten. Aktiva elektriska kablar är mycket mer chansartade i hur väl de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Denna nämns i tråden:

RUIPRO Fibre HDMI Cable 4K60HZ HDR 10m

Borde vara denna:

https://www.amazon.co.uk/Ruipro-Fiber-Cable-Support-Subsampli...

Tack, jag missade att denna nämndes i tråden. Tack!

Skrivet av Laxpudding:

@fecko: HDMI VRR finns från och med LG:s 2019-modeller, alltså OLED B9, C9 etc. Äldre modeller lär troligtvis inte få någon uppdatering. OLED C8 och de andra 2018-modellerna bygger på hårdvara från året innan. HDMI VRR-funktionen kom först i spec sent 2017 och det tar 6-12 månader minst innan sådana förändringar slår igenom på kretsar och hårdvara.

För lång 10-meterskabel ska du ha AOC-kabel, Active Optical Cable som är de säkra korten. Aktiva elektriska kablar är mycket mer chansartade i hur väl de fungerar.

finns det någon certifiering gällande AOC kablar?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fecko:

finns det någon certifiering gällande AOC kablar?

Man har utökat premium high speed till att omfatta även aktiva kablar. Men det skedde ganska nyligen så mycket som säljs är befintliga produkter som varit ute på marknaden i 1-3 år och därför inte har märkning och QR-kod ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man har utökat premium high speed till att omfatta även aktiva kablar. Men det skedde ganska nyligen så mycket som säljs är befintliga produkter som varit ute på marknaden i 1-3 år och därför inte har märkning och QR-kod ännu.

Tack för förtydligandet. Du är superbra som vanligt!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S