5.1 med Sonos, tips om hur allt ska kopplas!

Permalänk
Avstängd

5.1 med Sonos, tips om hur allt ska kopplas!

Hej kära forum, jag tänker att det är betydligt större odds att jag hittar någon här som har bättre koll på detta, har försökt googla lite men hittar mycket motsägelsefullt ^^

Jag har en LG OLED 65" C8. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4649863

Ljud består av en Playbar, en Sub, och två bakhögtalare (One SL) inställt som 5.1 surround.

Utöver det, PS4 pro, digital TV box och en Xbox One. Sen kanske lite stream från PC via chromecast (äldre modell).

Allt går via HDMI till TVn, som sedan skickar ljud till Sonos playbar via optisk kabel.

Frågan är, vad av detta bör/ska det gå att köra med riktigt 5.1 ljud? Vid spel, blueray, TV-tittande och stream via chromecast.

Bör jag köra samtliga enheter via optiskt till Sonos (med Switch så jag får ändra källa beroende på vad jag gör), eller ska det gå att skicka först via HDMI via TV, och sedan till Sonos?

Det beror väl på källmaterial också, olika DVD/bluray till exempel, men dock ska det ju finnas 5.1 media i Netflix också, som jag kör direkt från appen i TV.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du bör kunna köra allt in i tvn via HDMI och sen optisk från tvn till Sonos. Prova sätt tvns passthrough inställning på auto.
Kör själv Sonos surround men med C9 modellen Om du kan välja på xboxen och PS4an vilket format du skickar vill du ha dolby digital då DTS ej fungerar med Sonos.