Permalänk
Medlem

Eftersom tv-serien är så trogen böckerna är det en av få bokbaserade tv-serier jag faktiskt tycker gör sig bättre på bildrutan än i bokform.
De enda klagomål jag har kring serien:

Jim Holden är miscastad. Hans skådespeleri kryper i mig varje gång han spelar upprörd eller förbannad. De övriga skådisarna är så pass mycket bättre att han sticker ut rejält.

Säsong 2 (även i bokformat) är väldigt seg och utdragen, nästan till den nivå att man blir uttråkad. Jag misstänker att S2 är en stor turn-off för de som inte läst böckerna och vet vad som väntar därefter, story-wise.

SPOILER:
Säsong 5 ser jag fram emot. Jag gillar upptakten på konflikter där man inte vet exakt vad som händer bakom kulisserna. Tyvärr tycker jag att storyn faller rätt platt därefter. Jag har svårt att komma över det faktum att huvudkaraktärernas bekantskapskretsar alltid är involverade i den övergripande story-linen som spänner sig över flera system. Trots det tror jag att serien kommer göra sig bättre än de sista säsongerna i GoT dock. Så jag tar vad jag kan

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Skådespelarbytet på Avasaralas make förvirrade mig rejält. Tog mig flera avsnitt innan poletten trillade ner. Jag undrade vad som hade hänt med Arjun och hur hon hade kunnat hitta nån ny så fort, och varför de pratade om gamla minnen tillsammans.

Permalänk
Medlem

Kan man se alla säsongerna på Amazon Prime nu? Eller måste man jaga runt?

Permalänk
Medlem

@Deepy: yepp alla säsonger finns på prime. s1-s4

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Jag tycker om sci-fi men denna serie har undgått mig hittills, kanske skall ge den en chans?

Annars ser jag fram emot The Orville säsong 3! Uppskattar upplägget där varje avsnitt i stort sett är självstående ala Star Trek/Stargate SG1.

Permalänk
Medlem

Binge it I will.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Perfekt! Expanse tillsammans med Altered Carbon och Star Trek Discovery har lyckats till viss del mätta min hunger för "riktig" Sci-Fi på TV de senaste åren (annat som ex. OA och Stranger Things är ju bra men inte samma sak). Att Expanse skulle vara lågbudget känns mest som ett dåligt skämt...

Amazon funkar skitbra i Sverige om man har rätt TV (eller mediaspelare), de har dessutom börjat köra med 4K HDR (Good Omens ex.), så det blir nog en fest. Såg S03 på Amazon och det var kanon.

Ja definitionen vad "riktig" scifi är rätt subjektivt. Personligen ser jag STD och Expanse som Action Sci-Fi.. Dvs inget som riktigt utmanar ens fantasi och intellekt.
Jag har personligen funnit bättre Sci-Fi filmer på YT kanalen DUST än från den etablerade filmindustrin.

Men det är bra att det finns något för oss alla

Permalänk

Va sådär tyckte inte det hände så mycket. Märks dock att Amazon petat in lite mer flis då det hela ser mer polerat ut och inte så mörkt som scifys version är. Tycker dock att fokus borde flyttas mer från vårt solsystem till fler trådar i fler världar inuti ringen men det kanske kommer i framtida säsonger.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag läst de flesta böckerna (inte hunnit de två sista) så visste jag ju vad som i stort skulle hända men tycker de lyckades riktigt bra. Började se S4 igår och på något sätt kl 2 i natt bestämde jag mig att jag ser klart i morgon. I morse insåg jag att det sista avsnittet jag såg igår var det sista på säsongen ....

Var lite fundersam hur de skulle lösa "planet"-delen från boken då jag tyckte den var lite weird i boken men tycker de lyckades riktigt bra.

Jobbigt att behöva vänta länge på S5 ....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Perfekt! Expanse tillsammans med Altered Carbon och Star Trek Discovery har lyckats till viss del mätta min hunger för "riktig" Sci-Fi på TV de senaste åren (annat som ex. OA och Stranger Things är ju bra men inte samma sak). Att Expanse skulle vara lågbudget känns mest som ett dåligt skämt...

Expanse och Altered Carbon är bra och förhoppningsvis kommer säsong 2 av Altered Carbon i februari 2020.
Star Trek Discovery är en katastrof och kunde likväl hetat "It's all about Michael" eller "Michael Burnham story" men jag är inte ensam om den åsikten recensionerna på imdb är katastrofala.
Tråkigt att Dark Matter lades ner efter 3 säsonger 2017.
Hoppas det kommer någon ny bra Sci-Fi snart.

Permalänk
Medlem

Expanse, grym serie från avsnitt 1 (även säsong 4 var bra).

För övrigt, om man utgår från recensioner på IMDB för StarTrek Discovery, så ger mer än 50% av dessa betyg 5-10 / 10, så inte direkt katastrofala. Jämför det sedan med 75000 ratings med ett snitt på 7.5 så är det inte på något sätt katastrof, utan riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

Tittade på senaste säsongen, rätt uselt jämfört med s02/s03.

Permalänk
Sjusovarn

Håller med om att inte säsong 4 riktigt levererade lika mycket som tidigare säsonger, den var dock ändå extremt bra och jag såg hela säsongen nu idag. Jag tycker att det blev lite (ganska mycket) för mycket double crossing och liknande på New Terra, det hade räckt med 2-3 avsnitt som behandlade det. Nu blev det hela säsongen. Gillar verkligen skådisen till Murtry (Burn Gorman), han spelade kanonbra!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur första avsnittet var i denna "nylansering" måste jag nog säga att de är på rätt spår. Riktigt bra serie, supertaggad på att den blev revivad

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av My2nd:

Håller med om att inte säsong 4 riktigt levererade lika mycket som tidigare säsonger, den var dock ändå extremt bra och jag såg hela säsongen nu idag. Jag tycker att det blev lite (ganska mycket) för mycket double crossing och liknande på New Terra, det hade räckt med 2-3 avsnitt som behandlade det. Nu blev det hela säsongen. Gillar verkligen skådisen till Murtry (Burn Gorman), han spelade kanonbra!

Det märks en rejäl skillnad från säsong 1-3 där det var skitspännande och hände saker hela tiden med nya miljöer och kulturer.
Säsong 4 kändes mer som en billig variant av dom tidigare säsongerna, känns som budgeten krympte rejält.

Hur många solsystem som helst och dom spenderar hela säsongen på en skittråkig planet.

Jag vet inte säsong 1-3 var bra Sci-Fi, säsong 4 kändes som Dallas i rymden.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av OverKill69:

Det märks en rejäl skillnad från säsong 1-3 där det var skitspännande och hände saker hela tiden med nya miljöer och kulturer.
Säsong 4 kändes mer som en billig variant av dom tidigare säsongerna, känns som budgeten krympte rejält.

Hur många solsystem som helst och dom spenderar hela säsongen på en skittråkig planet.

Jag vet inte säsong 1-3 var bra Sci-Fi, säsong 4 kändes som Dallas i rymden.

Håller med dig där, när jag såg finalen av säsong 3 så satt jag och upprepade orden "Wow" och "What" säkert 10 gånger. Så det känns lite trist att de inte utnyttjade fler av portarna. Men håller tummarna att det var övergången från Netflix(?) till Amazon som gjorde att de körde lite färre miljöer.

Tror för övrigt att budgeten ökade markant vid övergången

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av OverKill69:

Det märks en rejäl skillnad från säsong 1-3 där det var skitspännande och hände saker hela tiden med nya miljöer och kulturer.
Säsong 4 kändes mer som en billig variant av dom tidigare säsongerna, känns som budgeten krympte rejält.

Hur många solsystem som helst och dom spenderar hela säsongen på en skittråkig planet.

Jag vet inte säsong 1-3 var bra Sci-Fi, säsong 4 kändes som Dallas i rymden.

Jag tycker kvalitén har ökat. Att de till synes spenderar en hel säsong på en "skittråkig" planet har nog snarare att göra med källmaterialet. Jag har inte läst böckerna själv än men de som har gjort påstår i alla fall att TV-serien är väldigt trogen källmaterialet.

Det är förmodligen en uppbyggnad för något större framöver. Jag har två avsnitt kvar nu och jag tycker det är väldigt spännande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ruskigt bra serie som åtminstone försöker att få fysiken rätt.
Gillar när dom pustar och stånkar och poppar diverse droger för att klara av accelerationen
Enda smolket i bägaren är ju killen som spelar huvudrollen, fullständigt platt prestation som man lyckligtvis glömmer snabbt.
Och även författarna insåg nog det då focus i serien rätt snabbt tas iväg från honom.

Även böckerna har fokus på flera karaktärer så har nog inte så mycket med hans prestation att göra. Rekommenderar att läsa dem, flera av karaktärerna har riktigt sköna personligheter som inte riktigt framgår i tv-serien. Exempelvis Avarasala som är helt underbar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker kvalitén har ökat. Att de till synes spenderar en hel säsong på en "skittråkig" planet har nog snarare att göra med källmaterialet. Jag har inte läst böckerna själv än men de som har gjort påstår i alla fall att TV-serien är väldigt trogen källmaterialet.

Det är förmodligen en uppbyggnad för något större framöver. Jag har två avsnitt kvar nu och jag tycker det är väldigt spännande.

Det stämmer, jag började lyssna på böckerna efter säsong 3 och hela 4:e boken handlade om den tråkiga planeten och det var en skittråkig bok. Pallade inte lyssna vidare efter den och tänkte jag väntar på TV istället eftersom böckerna verkade så otroligt sega.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anteronoid:

Det stämmer, jag började lyssna på böckerna efter säsong 3 och hela 4:e boken handlade om den tråkiga planeten och det var en skittråkig bok. Pallade inte lyssna vidare efter den och tänkte jag väntar på TV istället eftersom böckerna verkade så otroligt sega.

Jag förstår hur du tänker här, tror jag, men för mig så bygger detta väldigt mycket scenen för fortsättningen. Det är en viktig uppbyggnad för hur saker och ting förändrats efter *spoiler* har skett.

Hade de hoppat över detta för lite mer fläskig action så hade det förvirrat publiken tror jag.

Första delen i första boken om Härskarringen har ju samma kritik. Segt och känns som utfyllnad men utan den delen så hade aldrig miljö, karaktärer och mystik byggts upp på samma sätt.

91/100 på Metacritic dessutom talar ju för att de verkligen gjort ett bra jobb med denna säsongen. Hatten av där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jävlar den här säsongen klämde man i sig på 24 timmar. Vart lite av ett problem med att varva The Expanse med annat då Expanse är så pass mycket bättre än nästan allting på tv.

Permalänk
Medlem

S04 är mer av en fristående plot än de tidigare säsongerna, precis som boken den baseras på.
Ser fram emot S05, då saker börjar ta skruv på allvar, men framförallt mest pepp på nya böcker som tar handlingen framåt.

Permalänk
Medlem

Såg precis klar säsongen och måste tyvärr säga att jag tyckte den var sådär. Det känns som man skulle kunnat få in hela storyn i en vanlig film. Paradoxalt nog tycker jag samtidigt att det var för få avsnitt, särskilt för att vänta ett år.

Permalänk

Fy fan vilken cliffhanger!
Inget kul att ligga ikapp med allt.
Expanse
Rick and Morty
One punch man
Attack on Titan

Rekommendation på fler bra serier?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fy fan vilken cliffhanger!
Inget kul att ligga ikapp med allt.
Expanse
Rick and Morty
One punch man
Attack on Titan

Rekommendation på fler bra serier?

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, Mr Robot är en extremet sevärd serie. Men nu går vi lite off topic här.

Såg också klart Expanse senaste säsong, för en andra gång (!) och en sak jag inte lyckas få ihop gäller en av frågorna en av vetenskapsmännen faktiskt ställer men aldrig får svar.

Varför funkar vanliga torpeder mot ... det där?

Dold text
Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Ptja, Mr Robot är en extremet sevärd serie. Men nu går vi lite off topic här.

Såg också klart Expanse senaste säsong, för en andra gång (!) och en sak jag inte lyckas få ihop gäller en av frågorna en av vetenskapsmännen faktiskt ställer men aldrig får svar.

Varför funkar vanliga torpeder mot ... det där?

Dold text

Hmm, jag funderar på om det inte är så enkelt som att det fortfarande rör sig om en molekyl (the proto molecule) som är, baserad på vad det nu än är för kemi, känslig för värme i någon grad. Allt brinner, det handlar ju bara om att hitta rätt temperatur. Om torpeder som är gjorda för att penetrera sköldar och skrov på pansarskepp dras iväg mot detta bör det egentligen inte vara några problem att termiskt destruera molekylen i sina mindre beståndsdelar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Relik 📜

Klar med S04 nu.

Jag tycker den generellt var bra. Produktionsvärdet känns högre, CGI:n mer fläskig och påkostad. Nya miljöer i större skala än vad jag tycker vi sett innan. Kort och gott, Amazon-stålarna märks.

Däremot gillade jag inte riktigt berättelsen, som på många sätt var i mindre skala ställt mot tidigare säsonger. Saknade det episka, allt "wow", den tunga känslan. Men, det beror ju på källmaterialet med. En bok med den här berättelsen, så blir det samma i serien.

Totalt.. stark 3/5 kanske. Eller svag 4/5. Ser fram emot nästa säsong.

@Gustav Höglund, duger det som recension?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Klar med S04 nu.

Jag tycker den generellt var bra. Produktionsvärdet känns högre, CGI:n mer fläskig och påkostad. Nya miljöer i större skala än vad jag tycker vi sett innan. Kort och gott, Amazon-stålarna märks.

Däremot gillade jag inte riktigt berättelsen, som på många sätt var i mindre skala ställt mot tidigare säsonger. Saknade det episka, allt "wow", den tunga känslan. Men, det beror ju på källmaterialet med. En bok med den här berättelsen, så blir det samma i serien.

Totalt.. stark 3/5 kanske. Eller svag 4/5. Ser fram emot nästa säsong.

@gh0glund, duger det som recension?

Instämmer faktiskt, i slutet av förra säsongen öppnades ju alla dessa ring gates och möjligheter för utforskning, ändå spenderar vi ytterst lite av tiden med detta och följer smågnabb på en planet med tekniska fenomen som aldrig riktigt förklaras. Tycker definitivt att de politiska delarna beltalowda, Mars och earthers sinsemellan var mer intressanta denna säsong.

Men den kritiken är väl bättre riktad mot böckerna, som jag inte läst, då säsongerna verkar följa böckerna slaviskt

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Raderar framsidor

@emilakered: Haha, det duger fint! Jag uppsklattade verkligen att insatserna var mindre, så jag ger nog säsongen en stark 4/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja definitionen vad "riktig" scifi är rätt subjektivt. Personligen ser jag STD och Expanse som Action Sci-Fi.. Dvs inget som riktigt utmanar ens fantasi och intellekt.
Jag har personligen funnit bättre Sci-Fi filmer på YT kanalen DUST än från den etablerade filmindustrin.

Men det är bra att det finns något för oss alla

Jag överlåter mina mer filosofiska Sci-Fi upplevelser till böckernas värld, betydligt bättre än TV-serier när det gäller lite tyngre saker. Min Kindle går varm...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO