Jag ska köpa min första bil! Råd?

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa min första bil! Råd?

Jag ska, som titeln säger, köpa min första bil. Jag är sjukt taggad, men oerfaren. Vad ska jag titta på när jag åker och kollar på bilar? Vad är bra att ha i bakhuvudet utöver själva bilen? Min budget är ca 40k, och jag siktar på något som ska hålla som pendlingsbil ett par år. Eftersom att det är min första bil förväntar jag mig inget amazing, men jag vill ju ha något relativt bra ändå.

Tips och råd?

Permalänk
Medlem

När du kollar på bilar: Ta med någon som "kan bilar". Listan är lång på vad man ska kolla. Men för att sammanfatta: Kontrollera allt fysiskt på bilen. Samt även servicedokumentation, ägardokumentation, eventuella skulder, att säljaren är samma person som ägaren.

Sen så bör du ju antagligen avgöra vad du behöver för slags bil. Ska du köra motorväg? Ska du köra stadstrafik? Behöver du 2 sittplatser? Behöver du plats för barnvagn, vovve och halva släkten? Mitt spontana tips är en Toyota corolla eller auris.

Första bil är ett så väldigt brett begrepp, minns en släkting som var runt 70 vid hennes första bil köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

När du kollar på bilar: Ta med någon som "kan bilar". Listan är lång på vad man ska kolla. Men för att sammanfatta: Kontrollera allt fysiskt på bilen. Samt även servicedokumentation, ägardokumentation, eventuella skulder, att säljaren är samma person som ägaren.

Sen så bör du ju antagligen avgöra vad du behöver för slags bil. Ska du köra motorväg? Ska du köra stadstrafik? Behöver du 2 sittplatser? Behöver du plats för barnvagn, vovve och halva släkten? Mitt spontana tips är en Toyota corolla eller auris.

Första bil är ett så väldigt brett begrepp, minns en släkting som var runt 70 vid hennes första bil köp!

Tack! Hmm ja, jag ska se om jag känner någon som har koll på bilar. Det jag kikar på nu är miltal (helst under 10k), om det gjorts kamremsbyte, svensksåld och om det ingår bra sommar+vinterdäck, men jag kanske är helt ute och cyklar. Toyota Corolla (eller liknande) är nog exakt det jag är ute efter just nu. Jag vill som sagt pendla (Uppsala-Stockholm), vilket är motorväg.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Audi A3, 140hk Disel går billigt och inte jättedyr i försäkring om du pendlar långt. Min drar ungefär 0,4 när jag åker till min bror som bor i Norge vilket är helt ok. Använder den dock väldigt lite så jag vet inte varför jag har den förutom att det är skönt nu när det är vinter.

Bilar är ett lotteri, du kan köpa en ny och det är fel på fel medan en bil från 90 bara går och går.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tack! Hmm ja, jag ska se om jag känner någon som har koll på bilar. Det jag kikar på nu är miltal (helst under 10k), om det gjorts kamremsbyte, svensksåld och om det ingår bra sommar+vinterdäck, men jag kanske är helt ute och cyklar. Toyota Corolla (eller liknande) är nog exakt det jag är ute efter just nu. Jag vill som sagt pendla (Uppsala-Stockholm), vilket är motorväg.

Tack för svar!

Det har väl knappast gjorts kamremsbyte på en bil som inte ens gått 10k

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Undvik VAG-bilar från mitten av 00, vill du ha bekymmersfritt, suzuki toyota eller honda.
Corollan är ett bra val.
(jobbat med att ta fram felstatistisk att beräkna hur man ska fördela reservdelar i affärer, fel per bil i princip, ganska stor skillnad på märken, men man ser ju vilken koncern dom tillhör och ofta men inte alltid går det i arv)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Golf från 2008 och framåt kan jag rekommendera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Billig och bra (sällan bekymmer) bil är valfri Toyota. Billig i skatt m.m.
Beroende på hur långt bilen har gått, kolla så att diverse viktiga delar har bytts ut såsom kamrem, bromsar etc.

Testkör bilen!
Jag glömde bort att backa med min första bil och det var ett misstag. För det var ett jäkla missljud på den... så kolla även så att den backar utan något knas.

Se till att ha två uppsättningar av däck. Sommar- och vinterdäck. Allround ger du tusan i för de är inte bra, särskilt om man utgår från säkerheten.

Kör lugnt och säkert sen!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av riiitzzz:

Tack! Hmm ja, jag ska se om jag känner någon som har koll på bilar. Det jag kikar på nu är miltal (helst under 10k), om det gjorts kamremsbyte, svensksåld och om det ingår bra sommar+vinterdäck, men jag kanske är helt ute och cyklar. Toyota Corolla (eller liknande) är nog exakt det jag är ute efter just nu. Jag vill som sagt pendla (Uppsala-Stockholm), vilket är motorväg.

Tack för svar!

Om du ska köra Stockholm - Uppsala ToR varje dag skulle jag kolla efter mindre dieselbilar. Dieselbilar drar mindre bränsle än motsvarande bensinbilar vid landsväg/motorvägs-körning. Med det körmönstret och en bil inom din budget kommer bränslekostnaden vara en väldigt stor post, så det lönar sig snabbt att satsa på något bränslesnålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kia ceed är prisvärda bilar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Toyota är alltid bästa alternativet i princip även om jag själv har en hyundai och en nyare mazda.

Själv har jag en 2010 Hyundai i30 CRDI CW som pendlingsbil, gått nästan 20k mil och kostade 39.990kr när jag köpte den och då ingick motorvärmare, extraljus och vinterdäck på dubb

Hyundai i30 och Kia Ceed är samma bilar och tillverkas på samma fabrik av samma folk.

Har hittills kostat mig ett par tusenlappar eftersom bakbromsarna var upprostade vid köp samt oljebyte + filter gjordes direkt (ska man nästan alltid göra vid köp av bil)

Kan verkligen rekommendera dessa som pendelbilar verkar vara driftsäkra sålänge man håller rosten borta, min är underredsbehandlad så ingen rost att tala om, den drar cirka 0,4-0.5 blandad körning och har skatt på cirka 1500 vilket är lågt för en gammal diesel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten välj Toyota eller något annat japansk/koreanskt märke.

VW/Audi hade jag hållit mig ifrån, liksom alla andra tyska tillverkare. Driftsäkerheten är helt enkelt inte bra i dem. De bara ser bättre ut och känns roligare på vägen. Årsmodeller mellan runt 2006 och 2014 beroende på märke strular rejält med allt från kamkedjor, spridare till insprut, tändspolar och om diesel så avgasrening. VW och Audi är dessutom ökända ang sina växellådor. Därför kan det kännas lockande med låga annonspriser.

Vad du än väljer så läs på ang den modell du är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Haha det gör ont att alla säger att jag ska välja Toyota, för dom som ligger i min prisklass är så jäkla fula... Jag erkänner att jag är lite kräsen i utseendet. Vill gärna att den ska se ut typ såhär: https://www.blocket.se/annons/uppsala/peugeot_308_5_dorrar_1_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tack! Hmm ja, jag ska se om jag känner någon som har koll på bilar. Det jag kikar på nu är miltal (helst under 10k), om det gjorts kamremsbyte, svensksåld och om det ingår bra sommar+vinterdäck, men jag kanske är helt ute och cyklar. Toyota Corolla (eller liknande) är nog exakt det jag är ute efter just nu. Jag vill som sagt pendla (Uppsala-Stockholm), vilket är motorväg.

Tack för svar!

Svensksåld bör man väl se som krav, i princip alla bilar i den här klassen är det. Kamremsbyte är bara relevant om bilen har kamrem, vilket inte gäller alla bilar. Däck tycker jag personligen bara bör spegla priset, nya däck för mindre bilar kostar relativt lite (under 4tkr med bra, kända däck). Sen så tycker jag inte man ska stirra sig för blind på miltalet, under 10k mil på en mer än 10 år gammal bil är relativt lite. Priset brukar spegla ganska väl en balans mellan ålder av bil och miltalet.

Om du ska pendla dagligen 7mil enkelväg, så skulle jag föreslå en dieselbil för att sänka driftkostnaderna. Då kommer det mest naturliga valet i den här prisklassen, en VW golf. Och förslagsvis diesel, men det beror på dig.

Sen så bör du väl avgöra om du ska automat eller manuell, men det vet du nog redan. Sitta på essingeleden i rusningstid är ju ingen höjdare med manuell, men helt okej på motorvägen. Sen så bör man kanske ta hänsyn till eventuella miljöklasser om det är så att du ska köra innanför sthlms tullar varje dag, fast det är ju visserligen bara hornsgatan som blir miljözon i år.

Edit: Jag hade nog också valt bort toyota även fast det är bra bilar. Blir helt enkelt för dyrt i inköp, samt gamla bilar. En 15år gammal bil kommer krångla lite oavsett låga mil. Hyundai i30 eller VW golf D hade jag letat efter. Min personliga smak hade hamnat någonstans runt en sånn här, med antagligen lite för höga mil: https://www.blocket.se/annons/varmland/vw_golf_1_6_tdi_1agare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riiitzzz:

Tips och råd?

Gör det lätt för dig. Finns det någon i din närhet som kan bilar så tar du med dig denna person

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Svensksåld bör man väl se som krav, i princip alla bilar i den här klassen är det. Kamremsbyte är bara relevant om bilen har kamrem, vilket inte gäller alla bilar. Däck tycker jag personligen bara bör spegla priset, nya däck för mindre bilar kostar relativt lite (under 4tkr med bra, kända däck). Sen så tycker jag inte man ska stirra sig för blind på miltalet, under 10k mil på en mer än 10 år gammal bil är relativt lite. Priset brukar spegla ganska väl en balans mellan ålder av bil och miltalet.

Om du ska pendla dagligen 7mil enkelväg, så skulle jag föreslå en dieselbil för att sänka driftkostnaderna. Då kommer det mest naturliga valet i den här prisklassen, en VW golf. Och förslagsvis diesel, men det beror på dig.

Sen så bör du väl avgöra om du ska automat eller manuell, men det vet du nog redan. Sitta på essingeleden i rusningstid är ju ingen höjdare med manuell, men helt okej på motorvägen. Sen så bör man kanske ta hänsyn till eventuella miljöklasser om det är så att du ska köra innanför sthlms tullar varje dag, fast det är ju visserligen bara hornsgatan som blir miljözon i år.

I mitt jobb så reser jag olika mycket olika veckor. Vissa veckor kommer det att vara mkt smidigare att åka bil, vissa veckor att åka tåg. Så det blir kanske inte VARJE dag, men en hel del. Så diesel är ett bra tips ändå tror jag. Bilen kommer att användas en del i tjänsten, men då får jag mil och bensinersättning. Svårt att säga hur mycket den ska användas faktiskt, den är nog mest en lyx jag unnar mig. Automat eller manuell spelar absolut ingen roll

Permalänk
Medlem

När du hittar något du är intresserad av så googla på "Common issues on <Bilmärke> <Modell>" och liknande. Då vet du vad som är viktigt att kolla vid köpet, då kan du pruta ifall ägaren inte har fixat kända problem och att du då får vara beredd på att det kommer att hända. Kan även vara en bra idé att kolla vad det finns för resurser på nätet. Om jag tar min gamla bil, Volvo 850 som exempel, så finns det en snubbe på youtube som har lagat nästan varenda detalj på den bilen. Så på det viset har jag fått stor hjälp och sparat mycket pengar på att fixa grejer själv och så är det kul också. :=)

Skrivet av Nioreh83:

Det har väl knappast gjorts kamremsbyte på en bil som inte ens gått 10k

Är väl olika på olika bilar men vill minnas att det är var 8000 mil på min S70. Oavsett är det väldigt enkelt imo att göra själv, köpte rem från Tyskland för 800kr och bytade på en förmiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Svensksåld bör man väl se som krav, i princip alla bilar i den här klassen är det.

Varför är det så viktigt med en svensksåld bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

I mitt jobb så reser jag olika mycket olika veckor. Vissa veckor kommer det att vara mkt smidigare att åka bil, vissa veckor att åka tåg. Så det blir kanske inte VARJE dag, men en hel del. Så diesel är ett bra tips ändå tror jag. Bilen kommer att användas en del i tjänsten, men då får jag mil och bensinersättning. Svårt att säga hur mycket den ska användas faktiskt, den är nog mest en lyx jag unnar mig. Automat eller manuell spelar absolut ingen roll

Då bör du nog först och främst försöka komma fram till hur mycket du kör på ett år. Finns chansen att diesel inte riktigt går ihop ekonomiskt så finns det ingen anledning att välja det. Är ju inte direkt råskoj att lägga 40tkr på en bil, köra som svensson (under 1500) och sen behöva byta partikelfilter.

Permalänk
Medlem

En del säger satsa på diesel för att få ner driftskostnaden men tänk då på att dieslar i den prisklassen har rejält dyrare årsskatt vilket gör att man kan köra många mil med bensin innan det går jämnt ut.

Diesel har ofta tätare serviceintervall jämfört med bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Varför är det så viktigt med en svensksåld bil?

Är inte så viktigt, men kollar man på corolla/hyundai/osv så är det helt plötsligt ganska märkligt att en bil är importerad. Vilket gör att tex historik kan saknas eller vara svårare att få tag i. Sen så kan det bli svårare att sälja bilen om några år. Jag hade iaf reagerat om någon hade fått för sig att importera en corolla... Sen så kan det ibland skilja sig i utrustning mellan olika länder. Edit: Min poäng är att det blir mer att kolla upp för köparen, vilket inte är något jag skulle rekommendera för en "första bil".

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Haha det gör ont att alla säger att jag ska välja Toyota, för dom som ligger i min prisklass är så jäkla fula... Jag erkänner att jag är lite kräsen i utseendet. Vill gärna att den ska se ut typ såhär: https://www.blocket.se/annons/uppsala/peugeot_308_5_dorrar_1_...

Toyota är kanske inte snygga men driftsäkra och hyffsat bränslesnåla.

Franska bilar däremot... Ja du. Tänk inte ens tanken.
Det finns de som har tur med franska bilar som går utan problem men oddsen att få en är liten. Varför finns det fler som haft problem med franskt än vad det finns de som haft goda erfarenheter?

Permalänk
Avstängd

Volvo 740 och lär dig meka själv

Permalänk
Skrivet av majtii:

Toyota är kanske inte snygga men driftsäkra och hyffsat bränslesnåla.

Franska bilar däremot... Ja du. Tänk inte ens tanken.
Det finns de som har tur med franska bilar som går utan problem men oddsen att få en är liten. Varför finns det fler som haft problem med franskt än vad det finns de som haft goda erfarenheter?

Har ändrat sig markant dom senare åren, iaf inom PSA-koncernen. Dom ligger högre än VAG och Volvo i tillförlitlighet i vad det gäller fel som gör att man blir stående eller måste akut uppsöka verkstad.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Då bör du nog först och främst försöka komma fram till hur mycket du kör på ett år. Finns chansen att diesel inte riktigt går ihop ekonomiskt så finns det ingen anledning att välja det. Är ju inte direkt råskoj att lägga 40tkr på en bil, köra som svensson (under 1500) och sen behöva byta partikelfilter.

Bra inspel. Jag skulle gissa på att jag landar på ca 2000-2500 mil per år. Lite mer än en vanlig svensson, men inte mkt. Jag tror att jag snittar på att köra 14 mil 2-3 ggr i veckan. Resten täcks av jobbet. Skulle det bli för krångligt med att använda den i tjänsten så skippar jag det och åker tåg/buss Jobbar trots allt i stockholm... med kollektivtrafik. Lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Haha det gör ont att alla säger att jag ska välja Toyota, för dom som ligger i min prisklass är så jäkla fula... Jag erkänner att jag är lite kräsen i utseendet. Vill gärna att den ska se ut typ såhär: https://www.blocket.se/annons/uppsala/peugeot_308_5_dorrar_1_...

Jag tycker att det där kan vara ett gott köp. Garanterat något som kommer krångla förr eller senare. Men det gäller ju i princip alla bilar i den här prisklassen, oavsett om det är en 15år gammal corolla eller en tysk bil med 20k mil på mätaren. Franska bilar kan vara en bra kompromiss.
Den där kan du ju även helförsäkra iom låga mil och relativt ny.

Skrivet av majtii:

Toyota är kanske inte snygga men driftsäkra och hyffsat bränslesnåla.

Franska bilar däremot... Ja du. Tänk inte ens tanken.
Det finns de som har tur med franska bilar som går utan problem men oddsen att få en är liten. Varför finns det fler som haft problem med franskt än vad det finns de som haft goda erfarenheter?

Fördelen med franskt är väl att man får en bil som är betydligt nyare och lägre mil, för samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Volvo 740 och lär dig meka själv

Haha, jag är Kommunikatör... /icke-meckig

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har ändrat sig markant dom senare åren, iaf inom PSA-koncernen. Dom ligger högre än VAG och Volvo i tillförlitlighet i vad det gäller fel som gör att man blir stående eller måste akut uppsöka verkstad.

Har jobbat för en biltillverkare som har PSA-tillverkade bilar i sitt sortiment fast under eget varumärke. Otroligt mycket som var tvunget att åtgärdas mellan tillverkning och leverans.
Bilarna med den franska loggan åtgärdades inte utan man väntade på att slutkunden skulle åberopa garantin istället.

Så statistiken du hänvisar till säger mer om VAG och Volvo isf. Vilket nog inte är några nyheter för de men insyn i branchen.

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo eller motsvarande, billig i inköp och låg förbrukning samt skatt.

Edit: Sök på "dödsbo" på blockets fordonsavdelning, där kan man göra fynd.

Permalänk
Skrivet av majtii:

Har jobbat för en biltillverkare som har PSA-tillverkade bilar i sitt sortiment fast under eget varumärke. Otroligt mycket som var tvunget att åtgärdas mellan tillverkning och leverans.
Bilarna med den franska loggan åtgärdades inte utan man väntade på att slutkunden skulle åberopa garantin istället.

Så statistiken du hänvisar till säger mer om VAG och Volvo isf. Vilket nog inte är några nyheter för de men insyn i branchen.

Ja det är väl sant. Volvo har verkligen tokdykt sista åren, samt VAG har gått ned. Seat låg lite bättre, men det är väl för att dom får dom gamla delarna som är fixade.
Ska bli intressant hur det går Opel som legat bra till nu när dom är PSA.
Just PSA har ju ganska många modeller som finns hos andra märken, speciellt skåpvagnarna.
Men är det som hos skandiatransport att man anpassar för sverige eller fixande av "kampanjer" som så många biltillverkare kallar det när det är ett känt garantifel.

"Hejsan, vi har nu en kampanj på växelförare på din bil, boka en tid och kom in så byter vi den utan kostnad"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här