5700XT Spel kraschar efter 2-15 minuter. Datorn startas om.

Permalänk

5700XT Spel kraschar efter 2-15 minuter. Datorn startas om.

Hej!
Installerade ett ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC.
När jag startat ett spel så tar det 2-15 minuter innan skärmen blir helt svart och datorn startas om.
Har tagit bort gamla och befintliga drivrutiner med DDU.
Prövat med senaste versionen av Radeon Software.
Har just nu version 19.12.2

Det har även lyckats rensat alla mina settings i CSGO. (efter en krasch)

Någon som har något tips?
Eller någon som har/haft samma problem?

Tack på förhand!
Ha en fortsatt trevlig helg!

Permalänk

Vad hade du för gpu innan och vad för nätagg använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Inaktiv

@eliasnordstrom

Har du bytt ut de 2 skruvarna som är för långa så inte vrm har kylning?
Använd inte kortet isåfall om du har glappet.

Kolla här: #18175370

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasnordstrom:

Grafikkortshållaren hjälper väl inte mot att VRM inte har kontakt med kylaren eller?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd

nätagg, värme, minnes frekvens (varierar).
Ofta är det en av dessa tre faktorer som ställer till det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Kujo: GPU hållaren trycker upp kylaren mot själva kortet så det blir kontakt emot varandra.

Permalänk

@Flopper: Prövade nu att dra en till kabel från nätagget. Hade bara en kabel med dubbla kontakter innan

Tyvärr så gjorde det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasnordstrom:

Hej!
Installerade ett ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC.
När jag startat ett spel så tar det 2-15 minuter innan skärmen blir helt svart och datorn startas om.
Har tagit bort gamla och befintliga drivrutiner med DDU.
Prövat med senaste versionen av Radeon Software.
Har just nu version 19.12.2

Det har även lyckats rensat alla mina settings i CSGO. (efter en krasch)

Någon som har något tips?
Eller någon som har/haft samma problem?

Tack på förhand!
Ha en fortsatt trevlig helg!

Uppdaterat till senaste bios?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

@Mangee75: Japp uppdaterade nyss BIOS. Samma visa igen tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam

Enhanced synk bör vara av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: Japp den är inaktiverad!

Permalänk
Medlem

Tjena, har likadant kort som dig o gick från ett 970 GTX också, hade nån krasch när jag bytte till senaste drivarna i vissa spel, jag fick nolla inställningarna i nyaste drivarna så funkade det igen.

Såhär ser mina inställningar ut som jag kör med just nu om det kan hjälpa.

https://imgur.com/mYMsbWT
https://imgur.com/ag2X8yW

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Reklamera

Permalänk

@PMJ: Tjabba!

Prövade nyss dessa inställningar. Lyckades spela Battlefield 4 i 14 sekunder. Sedan blev det black screen.

Permalänk
Medlem

Testa i annan dator. En kompis kanske

Permalänk

@Fantomen: Ja funderar på det...

Vet dock inte vad jag ska köpa istället.

Har detta i lådan.
Ryzen 5 3600
Corsair 3200mhz 16gb
MSI Gaming Plus Max
Corsair CX750M

Permalänk
Hjälpsam

@eliasnordstrom: Upptäckte någon skit med Origin Webbhelper, se till att Origin är avslaget och ingen Websida igång.
Använd inte heller Asus AI-helper, någonting, det krånglar mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasnordstrom:

@Fantomen: Ja funderar på det...

Vet dock inte vad jag ska köpa istället.

Har detta i lådan.
Ryzen 5 3600
Corsair 3200mhz 16gb
MSI Gaming Plus Max
Corsair CX750M

Sapphire Nitro+ eller Powercolor Red Devil. Båda har rejält mycket bättre kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasnordstrom:

@Fantomen: Ja funderar på det...

Vet dock inte vad jag ska köpa istället.

Har detta i lådan.
Ryzen 5 3600
Corsair 3200mhz 16gb
MSI Gaming Plus Max
Corsair CX750M

Personligen köpte jag ett Sapphire RX5700XT Nitro+ OC. Jag är sjukt nöjd i alla fall!

Permalänk
Medlem

@eliasnordstrom: Sapphire eller Gigabyte har väldigt fina 5700XT kort.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att när det kommer till 5700 och 5700XT så är det lite väl mycket "stäng av det där" "Ha inte det där på" annars funkar det inte. Hoppas verkligen det bara är drivrutiner.

Men vet ni, det skulle mycket väl kunna vara andras fel med. Microsoft tex. Deras uppdateringar är i alla fall inte snälla mot Nvidia många gånger enligt användare på deras forum.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av eliasnordstrom:

Hej!
Installerade ett ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC.
När jag startat ett spel så tar det 2-15 minuter innan skärmen blir helt svart och datorn startas om.
Har tagit bort gamla och befintliga drivrutiner med DDU.
Prövat med senaste versionen av Radeon Software.
Har just nu version 19.12.2

Det har även lyckats rensat alla mina settings i CSGO. (efter en krasch)

Någon som har något tips?
Eller någon som har/haft samma problem?

Tack på förhand!
Ha en fortsatt trevlig helg!

Jag Hari stort sett exakt samma problem. Ganska vanligt problem verkar det som och ser inga tecken på att AMD uppmärksammat det eller håller på att fixa det. Jag kommer nog byta mitt kort mot ett 2070 super istället för att slippa huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack alla för erat engagemang!!! Det uppskattas verkligen!

Jag har skickat tillbaka mitt 5700XT kort med sorg så jag gärna vill supporta AMD i deras spännande utvecklingsfas just nu. Och även för att kortet är prisvärt för den kraft man får.
Men tyvärr så verkar inte mjukvarorna lira så värst bra.

Jag siktar på att försöka fynda ett 2070 super under mellandagsrean. Då det verkar vara "plug and play" till skillnad från AMD kortet..
Dock så tycker jag att det finns klent med jämförelsevideos på youtube om 2070 super. Det kryllar ju av videos till 5700XT.

Så om det är någon som har något tips om vilket 2070 super som är något att ha så skriv gärna det.

Trevlig helg och god jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag måste säga att när det kommer till 5700 och 5700XT så är det lite väl mycket "stäng av det där" "Ha inte det där på" annars funkar det inte. Hoppas verkligen det bara är drivrutiner.

Men vet ni, det skulle mycket väl kunna vara andras fel med. Microsoft tex. Deras uppdateringar är i alla fall inte snälla mot Nvidia många gånger enligt användare på deras forum.

AMD har ju med vissa fel i sina "known issues" listor så det är förmodligen drivrutiner som inte lirar så bra för alla. Hade det varit något fel med själva hårdvaran så hade det nog uppmärksammats. Jag har väldigt sällan haft problem med drivrutiner men om det du skriver stämmer med uppdateringar från Windows så kan det vara förklaringen, jag uppdaterar nämligen inte så fort det finns nya uppdateringar därifrån så jag kanske får dom "fixade" och därav krånglar inte drivrutinerna till GPUn så ofta heller även om jag i stort sett alltid testar på den senaste och brukar stanna på den till nästa kommer. Sen är det självklart att både Nvidia och AMD kan släppa både sämre och bättre drivrutiner men personligen har jag haft tur att det lirat bra med min hårdvara vilket delvis kan bero på Windows updates då? 50 spänn för en Windows Pro var värt sina pengar så man kan installera när fan man vill (i stort sett)

Skrivet av eliasnordstrom:

Tack alla för erat engagemang!!! Det uppskattas verkligen!

Jag har skickat tillbaka mitt 5700XT kort med sorg så jag gärna vill supporta AMD i deras spännande utvecklingsfas just nu. Och även för att kortet är prisvärt för den kraft man får.
Men tyvärr så verkar inte mjukvarorna lira så värst bra.

Jag siktar på att försöka fynda ett 2070 super under mellandagsrean. Då det verkar vara "plug and play" till skillnad från AMD kortet..
Dock så tycker jag att det finns klent med jämförelsevideos på youtube om 2070 super. Det kryllar ju av videos till 5700XT.

Så om det är någon som har något tips om vilket 2070 super som är något att ha så skriv gärna det.

Trevlig helg och god jul

Jag har lite svårt att lita på alla dom där jämförelsevideosarna man kan hitta på Youtube även om dom har mängder med visningar så känns dom lite sådär. Kolla in benchmarks från t.ex GamersNexus och Hardware unboxed istället. Sweclockers borde ha några tester också där du kan jämföra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har själv problem med 19.12.2 och senare (Adrenalin 2020). Spel kraschar p g a något med DirectX. Verkar som om andra också råkat ut för detta fel.
Backade tillbaka 19.12.1 och då försvinner fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

@mackanj: Händer mig också. Stannar kvar på 19.12.1 tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för er sedan uppdateringen till 19.12.3? Har den gjort något till det bättre/sämre?
Jag köpte nyligen ett Red devil 5700xt och är på det hela nöjd, men har också upplevt lite krascher och stutters, men jag är lite inne på att det kan vara min PSU som är för klen (650w).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteF89:

Hur ser det ut för er sedan uppdateringen till 19.12.3? Har den gjort något till det bättre/sämre?
Jag köpte nyligen ett Red devil 5700xt och är på det hela nöjd, men har också upplevt lite krascher och stutters, men jag är lite inne på att det kan vara min PSU som är för klen (650w).

Inga problem för mig med 19.12.3 har slagit av allt förutom chill som jag har på 140/140.

Alla spel flyter på fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH