Har tillgång till fiber men vill köra mobilt bredband i perioder.

Permalänk
Medlem

Har tillgång till fiber men vill köra mobilt bredband i perioder.

Hej.

Har en sommarstuga där jag har haft mobilt bredband men nu har jag fått fiber installerat.

85% av tiden klarar jag mig med väldigt låg hastighet här, enbart för att styra luftvärmepump, låset till ytterdörren och kolla lite i kameran.
15% av tiden vill jag ha högre hastighet då jag är där för att se på tv mm.

Har fiber från ip-only och det verkar som lägsta hastigheten jag har att välja på är 100/100 vilket känns som väldigt overkill.
känns onödigt att betala 300 kr i månaden för något man använder väldigt begränsat.
Önskar att jag kunde ha ett variabelt internet där man betalar där det är låg hastighet med ett lägre pris och att jag kan koppla på en högre hastighet när jag önskar. Men detta verkar tyvärr inte finnas så funderar på en det finns någon router som tar både fiber och mobildata så jag kan växla mellan fiber bredband och mobildata.
Eller kan man ha en lösning där man har:
*Ett separat 4G modem
*En separat router för fiber
Där båda dessa går vidare till en annan router/box som jag styr mina saker igenom.

Är detta tekniskt ens möjligt? Vad behöver jag isåfall?

Eller har ni experter andra förslag så tas detta vänligt emot.

Permalänk
Medlem

Valfri hårdvara med pfsense och ett supporterat 4g modem. WAN1 från medieomvandlaren och WAN2 från modemet. Sätt upp failover mellan de två gateways och teckna ett säsongsabonnemang för fibern.

När fibern är aktiv har du full fart och i övrigt snurrar allt på som vanligt med 4g

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du tänkt göra det med abonnemangen, ska du hålla på att teckna och avsluta din fiberanslutning men betala för mobilt bredband hela tiden eller vad menar du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/

https://www.ip-only.se/korttidsabonnemang/

Finns både korttid och en säsongsgreja hos ip-only, men kanske inte överallt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/

https://www.ip-only.se/korttidsabonnemang/

Finns både korttid och en säsongsgreja hos ip-only, men kanske inte överallt då?

Precis något sådant jag är ute efter! Men verkar inte vara tillgänglig för mig när jag söker på adressen. Får höra med IP-Only vad det finns för möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du tänkt göra det med abonnemangen, ska du hålla på att teckna och avsluta din fiberanslutning men betala för mobilt bredband hela tiden eller vad menar du ?

Jag har mobilt kontantkort idag som jag fyller på vid behov. 49kr 1gb i 30 dagar. Så det är det jag har tänkt att använda isåfall och hotta upp det med fiber när jag är på plats.
Men allra helst vill jag köra fiber hela tiden och kunna ändra hastigheten vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Valfri hårdvara med pfsense och ett supporterat 4g modem. WAN1 från medieomvandlaren och WAN2 från modemet. Sätt upp failover mellan de två gateways och teckna ett säsongsabonnemang för fibern.

När fibern är aktiv har du full fart och i övrigt snurrar allt på som vanligt med 4g

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. lite grekiska för mig men förstår någorlunda vad du menar och med hjälp av google ska jag nu kunna fixa det.

Permalänk
Medlem

Abonnemanget för fiber kommer ju fortfarande kosta och vara aktivt oavsett om du har 4g saker aktivt, så ser inte någon mening. Jag skulle kört på något kontantkort och 4g router.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande hemma just nu. Vi flyttade förra veckan och nya föreningen har förhandlat fram fördelaktigt bredband som ska kopplas in i mars. Fram tills dess kör jag med mobilt bredband via en gamla Oneplus-telefon som delar mobilkopplingen via USB till min Asus-router (ASUS RT-N66U). Denna syns som en "cold standby" när man loggar in på routern på 192.*.*.* och går in när ingen annan trådad uppkoppling är tillgänglig. Perfekt i en övergångsfas men även som en fallbacklösning ifall man vill ha bättre up time.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Abonnemanget för fiber kommer ju fortfarande kosta och vara aktivt oavsett om du har 4g saker aktivt, så ser inte någon mening. Jag skulle kört på något kontantkort och 4g router.

Beror ju såklart vad fibern kostar men tanken är ju att slopa 4g om jag hittar ett lämpligt abonnemang för fibern som jag enkelt kan höja hastigheten på när jag har behov. Om jag ska ha båda så kommer jag bara ha fibern aktiv när jag är där i längre perioder och av när jag inte är där.

Permalänk
Medlem

Extrainfo Har en router på plats i stugan idag: Sagemcom F@st 5370e

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rayman76:

Beror ju såklart vad fibern kostar men tanken är ju att slopa 4g om jag hittar ett lämpligt abonnemang för fibern som jag enkelt kan höja hastigheten på när jag har behov. Om jag ska ha båda så kommer jag bara ha fibern aktiv när jag är där i längre perioder och av när jag inte är där.

Men hade du inte redan kollat det och kommit fram till att ingen erbjöd nått "sämre" än 199/100 för 300 kr i månaden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: 100/100 för ca 300 kr är det jag får upp när jag söker på adressen men blev tipsad om det här:
https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/
När jag trycker på beställ så kommer inte detta alternativ upp så har nu skickat ett mail till IP-Only och frågat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kan köra fiber utan några direkta investeringar samt kostnaden du måste lägga innan du kan köra med två alternativ, samt eventuellt strul och kostnader vid uppsägning av fast lina när du inte är där, hur lång tid tar det innan det lönar sig? Samt det eventuella strul du får?

Sen är ju en fast lina troligen mycket mer stabil, vilket är trevligt om du ska köra övervakning och kamera...

Nja, mycket bök för liten vinst skulle ja säga..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns ju några olika routrar med 3g/4g stöd som backup. Borde i teorin räcka med att bara säga upp fibertjänsten och sen slår den över till 4g istället. Jag skulle dock inte räkna med någon 100% uptime sånna här lösningar, om det nu är viktigt för värmepump, lås och kamera. Men nog fungerar det.
Tex: https://www.asus.com/Networking/RTN10U_B/ProductPrint/

Sen om du nu ser på tv via fibern så kan det vara ännu krångligare beroende på leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rayman76:

@mrqaffe: 100/100 för ca 300 kr är det jag får upp när jag söker på adressen men blev tipsad om det här:
https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/
När jag trycker på beställ så kommer inte detta alternativ upp så har nu skickat ett mail till IP-Only och frågat.

Jag tror också att strulet med att teckna och saga upp abonnemang på fibern blir mycket omständligt i praktiken.
Det kanske kan funka om du typ bor i huset ett halvår eller mer "per säsong" men att teckna ett abb månad för månad och ev behöva en vecka för att få det i drift varje gång gör det ju till en bökig lösning som jag har svårt att se att den kan fungera särskilt bekvämt i praktiken på kortare tider.
Hur har du resonerat att du ska göra tidsmässigt, hur många månader har du räknat på att kunna spara in anskaffningskostnaden per år ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror också att strulet med att teckna och saga upp abonnemang på fibern blir mycket omständligt i praktiken.
Det kanske kan funka om du typ bor i huset ett halvår eller mer "per säsong" men att teckna ett abb månad för månad och ev behöva en vecka för att få det i drift varje gång gör det ju till en bökig lösning som jag har svårt att se att den kan fungera särskilt bekvämt i praktiken på kortare tider.
Hur har du resonerat att du ska göra tidsmässigt, hur många månader har du räknat på att kunna spara in anskaffningskostnaden per år ?

Borde inte bli speciellt struligt, är inga problem för mig att säga till någon vecka i förtid att jag vill ha snabbare hastighet under en period. Drömmen hade dock varit att man bara kunde vrida av och på full hastighet via en app några dagar innan.

Ananskaffningskostnaden ser jag bara som en investering på huset och inte en kostnad jag måste spara in här och nu.
Vi tog beslutet att haka på att dra in fiber när vi hade chansen. Om man i framtiden vill använda det som permanent bostad så är det redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Med tanke på att du kan köra fiber utan några direkta investeringar samt kostnaden du måste lägga innan du kan köra med två alternativ, samt eventuellt strul och kostnader vid uppsägning av fast lina när du inte är där, hur lång tid tar det innan det lönar sig? Samt det eventuella strul du får?

Sen är ju en fast lina troligen mycket mer stabil, vilket är trevligt om du ska köra övervakning och kamera...

Nja, mycket bök för liten vinst skulle ja säga..

Hittade detta och detta verkar ju väldigt smidigt och enkelt sätt att styra fiberns av och på
https://korttid.ip-only.se/

Skrivet av Skrotnisse92:

Finns ju några olika routrar med 3g/4g stöd som backup. Borde i teorin räcka med att bara säga upp fibertjänsten och sen slår den över till 4g istället. Jag skulle dock inte räkna med någon 100% uptime sånna här lösningar, om det nu är viktigt för värmepump, lås och kamera. Men nog fungerar det.
Tex: https://www.asus.com/Networking/RTN10U_B/ProductPrint/

Sen om du nu ser på tv via fibern så kan det vara ännu krångligare beroende på leverantör.

Tack! Ja en sådan router hade varit det smidigaste Får leta efter en sådan som jag kan beställa.
så kör jag mobiltbredband på kontantkort och fibern på korttidsabonnemang. https://korttid.ip-only.se/

Permalänk

En router som t.ex Asus 4G-AC55U gör det du är ute efter rent tekniskt, kan växla mellan 4G och fiber-WAN. Rekommenderar att köra en router med inbygg SIM-kortsläsare då det medför en högre stabilitet i min erfarenhet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En router som t.ex Asus 4G-AC55U gör det du är ute efter rent tekniskt, kan växla mellan 4G och fiber-WAN. Rekommenderar att köra en router med inbygg SIM-kortsläsare då det medför en högre stabilitet i min erfarenhet.

Tack för tipset. Inbyggd simläsare får det bli!
Just den du tipsade om verkar dock inte finnas till försäljning längre men har sett några andra intresanta.

Hur fungerar dom här routerna? Gör routern det själv automatiskt utan att man behöver trycka över någon knapp fysiskt? Söker dem efter internet genom wan först och ger upp när uppkopplingssignal inte kommer och går då vidare på mobilt?

Tack till alla som engagerat sig i min tråd

Permalänk
Skrivet av Rayman76:

Tack för tipset. Inbyggd simläsare får det bli!
Just den du tipsade om verkar dock inte finnas till försäljning längre men har sett några andra intresanta.

Hur fungerar dom här routerna? Gör routern det själv automatiskt utan att man behöver trycka över någon knapp fysiskt? Söker dem efter internet genom wan först och ger upp när uppkopplingssignal inte kommer och går då vidare på mobilt?

Tack till alla som engagerat sig i min tråd

Kan inte uttala mig om alla routrar men just den där har såkallad "fall-over" dvs man väljer vilken uppkoppling som skall väljas i första hand, med fall-over till den andra som sekundär om det inte finns någon uppkoppling på första prio.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Rayman76:

Tack för tipset. Inbyggd simläsare får det bli!
Just den du tipsade om verkar dock inte finnas till försäljning längre men har sett några andra intresanta.

Hur fungerar dom här routerna? Gör routern det själv automatiskt utan att man behöver trycka över någon knapp fysiskt? Söker dem efter internet genom wan först och ger upp när uppkopplingssignal inte kommer och går då vidare på mobilt?

Tack till alla som engagerat sig i min tråd

Räkna verkligen igenom noga om det är värt det... 300kr i månaden kontra dyrare med korttid fiber och ny hårdvara och 4g kontantkort....

Jag hade inte lagt ner det besväret för några hundringar per år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan inte uttala mig om alla routrar men just den där har såkallad "fall-over" dvs man väljer vilken uppkoppling som skall väljas i första hand, med fall-over till den andra som sekundär om det inte finns någon uppkoppling på första prio.

Precis som jag önskar med andra ord 👍. Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En router som t.ex Asus 4G-AC55U gör det du är ute efter rent tekniskt, kan växla mellan 4G och fiber-WAN. Rekommenderar att köra en router med inbygg SIM-kortsläsare då det medför en högre stabilitet i min erfarenhet.

Denna kan jag inte rekommendera. Lyckades aldrig få 4G stabilt på den, fungerade ett tag och så stoppade det. Efter reboot gick det igen ett tag till.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Denna kan jag inte rekommendera. Lyckades aldrig få 4G stabilt på den, fungerade ett tag och så stoppade det. Efter reboot gick det igen ett tag till.

Lustigt, jag har kört den i flera år stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad tror expertisen om den här??
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/rou...

Eller vad ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

En efterföljare till den jag har, min fungerade först efter en service ticket gjorde en firmware update då mitt eget försök brickade den. Efter uppdateringen fungerade den felfritt med Tele2 i två år medan vi väntade på fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Jag kör pfsense med både fiber och 4G. Jag har dock konfigurerat det för fail-over så om fiber går ner så går trafiken över till 4G. Men även om du fixar någon sådan lösning så kommer du ju behöva betala för din fiberanslutning... och då kan du ju lika gärna använda den primärt. Tror ingen leverantör låter dig köra "fiber 20% av månaden" tex.

Möjligen att du kan ha en 4G lösning med högre hastighet men begränsat datamängd för lägre kostnad som du endast kör "när du måste" och en annan 4G lösning med lägre hastighet men obegränsad surf då kör mestadels av tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Många Asus routrar stödjer en andra internetanslutning via LAN eller USB, man kan välja vilken som är den primära och om den ska "fall-back" efter en "fall-over". Är man lite orolig att den ska hänga sig så kan man schemalägga en reboot.

Som USB kan nästan vilken USB-ansluten smartphone som helst användas (Android) samt flertalet USB 3G/4G-stickor.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"