Passiv kylning av grafikkort

Permalänk
Medlem

Passiv kylning av grafikkort

Tjena,

Bara en random fråga som ploppade upp i huvudet. Vilket är det största/bästa/värsta kortet alltså det som ger mest prestanda som kan köra passiv kylning på?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att det ska vara helt passivt (d.v.s. helt fläktlöst), eller semipassivt (d.v.s. inga fläktar när du bara idlar vid skrivbordet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Menar du att det ska vara helt passivt (d.v.s. helt fläktlöst), eller semipassivt (d.v.s. inga fläktar när du bara idlar vid skrivbordet?)

Helt passivt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Den här sidan har ett RTX 2060 som de moddat till att bara modda en passiv kylfläns. Frågan är hur bra det funkar.

https://www.fullysilentpcs.com/product/nvidia-geforce-rtx-206...

Jag gissar på att man måste ner en bra bit i power limit för att faktiskt kunna köra det passivt.

Permalänk
Moderator
Moderator

https://cdon.se/hemelektronik/palit-geforce-gtx-1050-ti-kalmx...

Är nog ett av de snabbare korten med en passiv kylare från start, men givetvis kan man ju modda lite på egen hand.
Det är dock mycket värme som ska ledas bort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

I princip kan väl ett RTX 2080 Ti göras helt passivt. Kanske mer intressant vilket är det kraftfullaste grafikkortet som säljs med helt passiv kylning. Tänker då på serietillverkade grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju också en viss definitionskort om huruvida ett grafikkort är "passivt".

Är ett grafikkort verkligen passivt kylt om det sitter i en låda med aktivt luftflöde?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vilken låda/kylare du har för avancerade lådor för passivkylda system ansluts med heatpipes till grafikkortet och så finns det passiva externa vattenkyllösningar så det är inte mycket som inte går att kyla passivt men du kanske menar färdiga interna lösningar för lådor designade för aktiv kylning.
Reseratorn är ju en klassiker

En del bygger eget med bilkylare

Eller lite mer "vackrare" värmeväxlare

Du kan alltså kyla i princip allt passivt om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Jag skulle inte kalla ett vattenkylningssystem för passivt såvida det inte också är pumplöst (typ något heatpipeliknande).

Permalänk
Medlem

@pv2b: Om man ljudmässigt inte kan avgöra om det finns en pump eller inte spelar det då egentligen någon roll? En D5 pump på lägsta RPM med bra upphängning är nästintill omöjligt att avgöra om den är på eller inte om man inte rör vid den och känner efter nästintill obefintliga vibrationer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalBumling:

@pv2b: Om man ljudmässigt inte kan avgöra om det finns en pump eller inte spelar det då egentligen någon roll? En D5 pump på lägsta RPM med bra upphängning är nästintill omöjligt att avgöra om den är på eller inte om man inte rör vid den och känner efter nästintill obefintliga vibrationer.

Absolut, men då kan man ju lika gärna bara ha en stor luftkylare och en stor långsam fläkt på som inte heller är hörbar. Det är ju inte att det är tyst som gör att det är passivt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

@mrqaffe: Jag skulle inte kalla ett vattenkylningssystem för passivt såvida det inte också är pumplöst (typ något heatpipeliknande).

Det går satt köra självcirkulation med vatten så de kana vara passiva och de flesta versioner på kyllådor med värmerör är också passiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag det känns som det spårade ur det här. Det jag menade var ju bara nåt så enkelt som att typ köra med kylflänsar på gpu tillsammans med nån/några chassifläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Denna kan användas utan fläkt:

Raijintek Morpheus II Core Black Heatpipe VGA Cooler
https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Men hur stora kort den kan kyla utan fläkt vet jag inte.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Denna kan användas utan fläkt:

Raijintek Morpheus II Core Black Heatpipe VGA Cooler
https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Men hur stora kort den kan kyla utan fläkt vet jag inte.

Den där verkar ju bra, smidigare än arctic accelero

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

En variant på det här är att använda en CPU-kylare att kyla sin GPU med. Lite ghetto, har sett någon Youtubare göra det, minns inte vem. Det torde ju vara mer effektivt i en passiv konfiguration än kylaren ovan.

Permalänk
Medlem

En vidare tanke angående min egen dator och Rajinteks morpheus II. Chassit är ett fractal design node 605, säg att man skulle använda till exempel ett 570 mini gpu. Nu har jag bara kollat på bilder och inga direkta mått men såg nånstans att morpheus skulle vara 254 mm lång. Detta kopplat på ett väldigt kort gpu borde ju göra att man kan få en "fri" genomströmning från höger till vänster sida, alltså då inluft på höger så kör man ut på vänster sida, sätter man då en fläkt som drar luften genom morpheus? Kan det bli bra?
Bör väl även tilläggas att jag inte har den vita hårddisk upphängningen som är med på bilden. Så det är bara fritt rakt igenom förutom kablarna från psu. Lånade bilden från nånstans bara för att ha som en ungefärlig referens

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB