Köra xp eller win7 virituellt i win10

Permalänk
Medlem

Köra xp eller win7 virituellt i win10

Skulle behöva köra en 32bitars version av windows för att få mitt bildiagnostikprogram att funka. Vilken väg är lättast att gå? Har aldrig sysslat med sånt här innan...

Mvh
//vilsen Klyrre

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Skulle behöva köra en 32bitars version av windows för att få mitt bildiagnostikprogram att funka. Vilken väg är lättast att gå? Har aldrig sysslat med sånt här innan...

Jag skulle påstå att köra i en VM (VirtualMachine) blir nog det enklaste.
Finns både gratis och betal varianter av det VirtualBox är det som troligtvis är det mest känt bland de som är gratis.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Klyrre: Ett annat alternativ är ju att helt sonika leta upp en gammal netbook för en hundralapp eller två och köra XP/W7 på denna. Så hjälpte jag en polare, istället för att han skulle han sin 14-tummare i bilen där den kunde bli sliten/skadad så fick han en gammal EEEBook på 10 tum som är betydligt enklare att använda i ett trångt utrymme. Den kan du dessutom med gott samvete låna ut till en polare om det skulle behövas etc.

Permalänk
Medlem

Brukar köra https://www.virtualbox.org/ då jag behöver virtuella maskiner.

Dock kan det vara bra att slå alla vm options i bios, så som vt-d om det stöds.

Dock kan 16gb ram som du har vara knappert beroende på vad du gör på datorn

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Hur kommunicerar du med bilen? Viss mjukvara som använder dedikerad hårdvara kan vara svår att få att fungera i en virtuell miljö, men det är ju enkelt att testa. Om det inte fungerar som VM kan nästa steg vara att försöka köra en installation på en extern disk eller ett usb-minne som du manuellt bootar din dator från när du behöver köra XP eller W7. Då får du direkt access till din hårdvara om det krävs.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tänkte inte så långt. Har nog nån gammal möglig netbook liggande tror ja. På laptopen ja tänkt ha till bilen har ja dessutom bara 4gb ram =/. Det gället lexia 3, minns ej version. Är till Citroën å har således ett interface med hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Dra hem ReactOS som helt gratis om du inte äger någon extra Windows-licens.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Dra hem ReactOS som helt gratis om du inte äger någon extra Windows-licens.

Utan att ha läst en rad om detta os så misstänker ja att de kan bli svårt att köra 16 bitars program för windows med 100% stöd?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klyrre:

Tänkte inte så långt. Har nog nån gammal möglig netbook liggande tror ja. På laptopen ja tänkt ha till bilen har ja dessutom bara 4gb ram =/. Det gället lexia 3, minns ej version. Är till Citroën å har således ett interface med hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

32 bit os kan inte använda mer än 4GByte ram så det är ingen vits med mer ram, det är ju därför 32 bit os inte längre används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra 32 bit som virtuell maskin!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Jag vet att t.ex. Volvos VIDA går att köra mha virtualbox - om man gör pass-through på USB-serieporten.

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu funkar min kinesiska BT"dongel" i cittran. 100 spänn för "dongeln" å 600 för hård/mjukvaran. Nu kan ja ju dock fippla i både citroen å peugeot om ja skulle känna för det...

Slutade med att ja dammade av en gammal aspire one som fick ett nytt fräscht XP för uppgiften. Söt liten burk, skulle va skoj me nåt liknande med lite spelprestanda xD...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop