Intel: "Vi hade aldrig planer på att pensionera Haswell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Folk glömmer att AMD fortfarande tillverkar och säljer Bristol Ridge CPU'er på 28nm. Till AM4 dessutom.
Och Haswell är 22nm...

Nä men hush hush... det pratar vi ju inte om!

ja men dom måste inte göra det. dessutom har dom inte lagt ned dom och sedan när det är kämpigt startat upp det igen. hade dom fortsatt tillverka haswell så hade ingen reagerat precis som att ingen reagerar på att amd kör på samma sätt fast utan avbrott och sen uppstart när det går lite dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

MMX går snabbare med Quake.

Borde inte vara en 200 MMx i så fall?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

MMX går snabbare med Quake.

Skrivet av Thomaseron:

Borde inte vara en 200 MMx i så fall?

Ptja 300mhz med MMX är isåfall den bästa innan PII.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känner för att göra en Risitas av detta. Den hade blivit bra! 😁

Intels VD: ”Vad ska vi göra? Vi har ingen billig 10nm CPU att konkurrera med AMD med?”
Marknadsföringen: *Återlanserar en gammal jävel från 2013*

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag har en Intel G3258 , den är knappast snabb även i 4,6 Ghz!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag är mest nyfiken på vem det är som köper denna processor? Alltså var är målgruppen? Är den tänkt som i färdiga datorer i budgetsegmentet, eller är det en typ av arbetsburk för enkla kontorssysslor som företagen efterfrågar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi bytte dator i en av maskinerna på jobbet för den gamla hade blivit ostabil gick på 130 000kr och där sitter det någon celeron 1,6GHZ och 256MB ram. Priset är lite saftigt men de tar över 1000kr för en vanlig 60mm pc fläkt så jag blev inte förvånad när jag såg fakturan

Dessa processorer kan säkert hamna i liknande burkar där prestanda inte behövs bara det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vi bytte dator i en av maskinerna på jobbet för den gamla hade blivit ostabil gick på 130 000kr och där sitter det någon celeron 1,6GHZ och 256MB ram. Priset är lite saftigt men de tar över 1000kr för en vanlig 60mm pc fläkt så jag blev inte förvånad när jag såg fakturan

Dessa processorer kan säkert hamna i liknande burkar där prestanda inte behövs bara det fungerar.

130k för en dator? Var det komplext att byta ut den? Krävdes det mycket merjobb eller varför blev priset så högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

130k för en dator? Var det komplext att byta ut den? Krävdes det mycket merjobb eller varför blev priset så högt?

Är en del av en maskin. Anledningen till att vi inte bara köpte en vanlig pc har jag för mig var pga licenser som blir krångligt om det ens hade gått (utan att det blir olagligt)
Och att tillverkaren av maskinen kan skylla ifrån sig vid problem mycket enklare om man inte kör deras originaldelar.
I kopplingen är inte svårare än att skruva ner den gamla och skruva upp den nya.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ptja 300mhz med MMX är isåfall den bästa innan PII.

Jag har för mig att Pentium II tog över vid 233MHz, och 233 var den sista MMX-varianten.
Är dock inte helt hundra, men jag anser mig haft ganska bra koll på processormodellerna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag har för mig att Pentium II tog över vid 233MHz, och 233 var den sista MMX-varianten.
Är dock inte helt hundra, men jag anser mig haft ganska bra koll på processormodellerna.

Du har givetvis rätt! 233mhz MMX är den sista av P5 arkitekturen och där de marknadsför den med MMX namnet. Ska man köra spel äldre än 1998 så är den det bästa valet.

Permalänk

Indien?

Skrivet av dr904:

Folk glömmer att AMD fortfarande tillverkar och säljer Bristol Ridge CPU'er på 28nm. Till AM4 dessutom.
Och Haswell är 22nm...

Nä men hush hush... det pratar vi ju inte om!

Kan man få tag i dessa i Europa?
Ryzen 3 måste vara för dyr för vissa marknader.
Kravet kan vara max 300 SEK för CPU och lika mycket för moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Kan man få tag i dessa i Europa?
Ryzen 3 måste vara för dyr för vissa marknader.
Kravet kan vara max 300 SEK för CPU och lika mycket för moderkortet!

Köp tex en A8-9600 och du får en bulldozer v4 som passar i AM4 sockel:
https://www.computersalg.se/i/3686616/amd-a8-9600-3-1-ghz-4-k...