Förlänga Wifi till gymmet/förrådet hur?

Permalänk

Förlänga Wifi till gymmet/förrådet hur?

Hej!

Jag skulle vilja ha wifi-täckning i förrådet där jag bland annat lyssnar på musik och castar till en tv med chromecast. I dagsläget går det knappt eftersom anslutningen är för dålig.

Är det någon som vet hur jag ska få till bättre wifi?

Min första tanke var att köpa en wifi repeater men har hört lite rykten på stan att dom segar ner hastigheten på bredbandet, detta är verkligen inget mitt nuvarande bredband skulle klara av då vi har gammalt hederligt ADSL från telia i huset (8Mbit)

Länk till repeatern jag tänkte köpa

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att dra kabel ditr det tveklöst bäst att köpa en accesspunkt, t.ex en unifi ap ac lite/Pro.
Annars är det nog mesh-nätverk som gäller

Permalänk
Inaktiv

kör på en powerlink tex https://www.inet.se/produkt/5400047/tp-link-tl-wpa8630pkit
Fungerar bra nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hej!

Jag skulle vilja ha wifi-täckning i förrådet där jag bland annat lyssnar på musik och castar till en tv med chromecast. I dagsläget går det knappt eftersom anslutningen är för dålig.

Är det någon som vet hur jag ska få till bättre wifi?

Min första tanke var att köpa en wifi repeater men har hört lite rykten på stan att dom segar ner hastigheten på bredbandet, detta är verkligen inget mitt nuvarande bredband skulle klara av då vi har gammalt hederligt ADSL från telia i huset (8Mbit)

Länk till repeatern jag tänkte köpa

Mvh

Det är den teoretiska hastigheten som halveras vid varje hopp på en repeater, så har du bara 8 Mbit skall det inte påverka, dock är repeater i sig ingen bra lösning.
Bättre är då att sätta en AP/router i klientläge (funkar då som mottagare) och sen förstärka upp med vanlig AP och ev switch.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Det är den teoretiska hastigheten som halveras vid varje hopp på en repeater, så har du bara 8 Mbit skall det inte påverka, dock är repeater i sig ingen bra lösning.
Bättre är då att sätta en AP/router i klientläge (funkar då som mottagare) och sen förstärka upp med vanlig AP och ev switch.

Tackar för svaret. Köpte repeatern jag länkade till, kände att jag ville prova med den billigaste lösningen först och se om det funkade. Har full täckning i förrådet nu men strulade lite med att ansluta chromecasten (gen2) igår så får kolla vidare på det idag.

Det står att man kan även använda repeatern som accespunkt, betyder det att man drar en lång kabel från ADSL-routern till repeatern som sedan delar ut wifi?

Vad är nackdelen med att använda en repeater som lösning?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hobbitar1:

Vad är nackdelen med att använda en repeater som lösning?
Skickades från m.sweclockers.com

Repeater halverar bandbredden och fördubblar latensen hos wifinätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Det står att man kan även använda repeatern som accespunkt, betyder det att man drar en lång kabel från ADSL-routern till repeatern som sedan delar ut wifi?
Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3