Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Skrivet av moreempty:

bra med en skärbräda också för den där resonans-isoleringen mot golvet

Nej, men bra mot dammet. Ser roligare ut än att ha det direkt på golvet också.

Skrivet av Ramses:

Testa koppla en usb sladd till ett usb2 uttag, hittar windows drivrutin så kör på det, annars skaffa en toslink kabel och kör från datorns inbyggda uttag, om ditt moderkort har digital utgång då. Sedan så kan du köra ljudet i hörlurarna från din Marantz och mic i datorns uttag.

Det finns USB drivrutiner på Marantz hemsida på din modell, så helt enkelt ladda ner installera koppla in med usb och det ska fungera. Sedan kan man sätta ljud kvalitet i windows ljud under kontrollpanelen "ljud".

Nice, lät ju riktigt enkelt. Fast jag brukar misslyckas ändå. Tack för hjälpen!
Datorn har optisk dessutom.

Skrivet av hk-tray:

Nice, lät ju riktigt enkelt. Fast jag brukar misslyckas ändå. Tack för hjälpen!
Datorn har optisk dessutom.

Lugnt, jag finns på PM om det skulle vara något, kollar mest efter jobbtid och inte senare än kl 23. Så blir det problem efter 23, svar efter 16 dagen efter, om det skulle behövas

Skrivet av Ramses:

Lugnt, jag finns på PM om det skulle vara något, kollar mest efter jobbtid och inte senare än kl 23. Så blir det problem efter 23, svar efter 16 dagen efter, om det skulle behövas

Tack! Kommer säkerligen behöva hjälp, känns som så i alla fall. Få se imorgon eller fredag då jag ska till med åbäket.

Skrivet av Mumu55:

Minst 3500, över 5000 om du hittar rätt köpare som uppskattar en välkonstruerad DAC/hörlursförstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oatp1b1:

Håller med. Jag har haft den och den är grym. Det enda jag inte gillade var volympotten, dels att det knäppte när man ändrade volym och dels att det var rätt så få steg. Jag tror jag fick 5000 i inbyte när jag köpte annat.

Tack för hjälpen. Då blir det nog att ta fighten på blocket/hifitorget under julhelgerna.

Skrivet av lindahlj:

Tack för hjälpen. Då blir det nog att ta fighten på blocket/hifitorget under julhelgerna.

Lycka till. Bäst är väl lägga ut kring löning

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som kan rekommendera bra låtar eller liknande som en typ av benchmark för hörlurarna? Vill se ifall jag kan höra saker jag inte hörde förr eller mindre av osv. sugen på att jämföra mina bose 35 med de nya DT770s

Symfoniorkestrar. Är det för tråkigt nightwish!

@KlyfftPotatis:
Håller med oqvist om symfoniorkestrar.

Annars finns väl lite låtar som är bra för att testa olika enskilda saker. Jag använder själv bl.a.:
Lene Marlin - A Place Nearby är utmärkt för att testa djupbas. En av få låtar med (för?) mycket energi ner under 30 Hz.
Prodigys första eller andra skiva eller Infected Mushrooms tidigare skivor för att bara höra hur de hanterar bastunga låtar.
Olika pianostycken, t.ex. Yiruma - River Flows in You (ca en min in i låten i de flesta versioner), där det är enkelt att jämföra lurarnas förmåga att separera tonerna och hur tydligt ljuden från pedalanvändandet hörs.

Kom ihåg att jämföra vid liknande ljudnivå bara.

Skrivet av KlyfftPotatis:

Någon som kan rekommendera bra låtar eller liknande som en typ av benchmark för hörlurarna? Vill se ifall jag kan höra saker jag inte hörde förr eller mindre av osv. sugen på att jämföra mina bose 35 med de nya DT770s

Kanske dåligt exempel, men lyssna på den där live in paris versionen av Diana Krall - A case of you som brukar dyka upp i hifi-sammanhang och kolla hur mycket du stör dig på personen som hostar i början av låten. Ju mer irritation, desto bättre hörlurar
(ska man vara lite mer realistisk: ju mer du faktiskt kan höra/känna att det är en live-lokal, desto bättre hörlurar)
Låten i sig är väl en smaksak ...
... men applåderna på slutet ska kännas.

Tack 😁