Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

bra med en skärbräda också för den där resonans-isoleringen mot golvet

Nej, men bra mot dammet. Ser roligare ut än att ha det direkt på golvet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Testa koppla en usb sladd till ett usb2 uttag, hittar windows drivrutin så kör på det, annars skaffa en toslink kabel och kör från datorns inbyggda uttag, om ditt moderkort har digital utgång då. Sedan så kan du köra ljudet i hörlurarna från din Marantz och mic i datorns uttag.

Det finns USB drivrutiner på Marantz hemsida på din modell, så helt enkelt ladda ner installera koppla in med usb och det ska fungera. Sedan kan man sätta ljud kvalitet i windows ljud under kontrollpanelen "ljud".

Nice, lät ju riktigt enkelt. Fast jag brukar misslyckas ändå. Tack för hjälpen!
Datorn har optisk dessutom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hk-tray:

Nice, lät ju riktigt enkelt. Fast jag brukar misslyckas ändå. Tack för hjälpen!
Datorn har optisk dessutom.

Lugnt, jag finns på PM om det skulle vara något, kollar mest efter jobbtid och inte senare än kl 23. Så blir det problem efter 23, svar efter 16 dagen efter, om det skulle behövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Lugnt, jag finns på PM om det skulle vara något, kollar mest efter jobbtid och inte senare än kl 23. Så blir det problem efter 23, svar efter 16 dagen efter, om det skulle behövas

Tack! Kommer säkerligen behöva hjälp, känns som så i alla fall. Få se imorgon eller fredag då jag ska till med åbäket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Minst 3500, över 5000 om du hittar rätt köpare som uppskattar en välkonstruerad DAC/hörlursförstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oatp1b1:

Håller med. Jag har haft den och den är grym. Det enda jag inte gillade var volympotten, dels att det knäppte när man ändrade volym och dels att det var rätt så få steg. Jag tror jag fick 5000 i inbyte när jag köpte annat.

Tack för hjälpen. Då blir det nog att ta fighten på blocket/hifitorget under julhelgerna.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lindahlj:

Tack för hjälpen. Då blir det nog att ta fighten på blocket/hifitorget under julhelgerna.

Lycka till. Bäst är väl lägga ut kring löning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra låtar eller liknande som en typ av benchmark för hörlurarna? Vill se ifall jag kan höra saker jag inte hörde förr eller mindre av osv. sugen på att jämföra mina bose 35 med de nya DT770s

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Symfoniorkestrar. Är det för tråkigt nightwish!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@KlyfftPotatis:
Håller med oqvist om symfoniorkestrar.

Annars finns väl lite låtar som är bra för att testa olika enskilda saker. Jag använder själv bl.a.:
Lene Marlin - A Place Nearby är utmärkt för att testa djupbas. En av få låtar med (för?) mycket energi ner under 30 Hz.
Prodigys första eller andra skiva eller Infected Mushrooms tidigare skivor för att bara höra hur de hanterar bastunga låtar.
Olika pianostycken, t.ex. Yiruma - River Flows in You (ca en min in i låten i de flesta versioner), där det är enkelt att jämföra lurarnas förmåga att separera tonerna och hur tydligt ljuden från pedalanvändandet hörs.

Kom ihåg att jämföra vid liknande ljudnivå bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Någon som kan rekommendera bra låtar eller liknande som en typ av benchmark för hörlurarna? Vill se ifall jag kan höra saker jag inte hörde förr eller mindre av osv. sugen på att jämföra mina bose 35 med de nya DT770s

Kanske dåligt exempel, men lyssna på den där live in paris versionen av Diana Krall - A case of you som brukar dyka upp i hifi-sammanhang och kolla hur mycket du stör dig på personen som hostar i början av låten. Ju mer irritation, desto bättre hörlurar
(ska man vara lite mer realistisk: ju mer du faktiskt kan höra/känna att det är en live-lokal, desto bättre hörlurar)
Låten i sig är väl en smaksak ...
... men applåderna på slutet ska kännas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack 😁

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Såg att KOSS ESP95X på Drop.com går för 290$ nu (2710kr), billigast i sverige är 9525-10990kr!
https://drop.com/buy/massdrop-x-koss-esp-95x-electrostatic-sy...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Såg att KOSS ESP95X på Drop.com går för 290$ nu (2710kr), billigast i sverige är 9525-10990kr!
https://drop.com/buy/massdrop-x-koss-esp-95x-electrostatic-sy...

Tack för info.
Jag har varit småsugen på att prova dessa ett tag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Coca:

Såg att KOSS ESP95X på Drop.com går för 290$ nu (2710kr), billigast i sverige är 9525-10990kr!
https://drop.com/buy/massdrop-x-koss-esp-95x-electrostatic-sy...

Arrghh. Behöver verkligen inte fler lurar men detta gick ju inte att motstå.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Coca:

Såg att KOSS ESP95X på Drop.com går för 290$ nu (2710kr), billigast i sverige är 9525-10990kr!
https://drop.com/buy/massdrop-x-koss-esp-95x-electrostatic-sy...

Och Fostex TR-X00 för 3500-3760kr är ju helt ok. Mina Purpleheart är fortfarande favoriter. Se till att ha en tight clean amp som driver låg impedans korrekt så inte basen sladdrar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Och Fostex TR-X00 för 3500-3760kr är ju helt ok. Mina Purpleheart är fortfarande favoriter. Se till att ha en tight clean amp som driver låg impedans korrekt så inte basen sladdrar bara.

Man blev ju lite småsugen nu med den här europautförsäljningen...
Undrar hur stor skillnaden mellan Mahogany och Purpleheart är egentligen?
Jag gillar lurar med lite U formad frekvenskurva - använder Philips fidelio X2 nu och tycker inte de är för basiga, och jag har en äldre IFI iCan som jag inte tror har problem med lågimpedanslurar.
... men det kan ju gå för långt också, och jag vill inte ha en lur där basen käkar upp allt mellanregister, eller som upplevs för hård/vass i högre frekvenser.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är extremt nöjd med min nuvarande setup för kritisk lyssning, PotPlayer/Windows 10 -> Steinberg UR22C USB 3.1 -> Presonus HP4 med fullt balanserade kablar från UR22C -> Sennheiser HD600.

Balanserat is-the-shit för det gav en totalt svart bakgrund trots alla datorer i samma rum.

HP4 is-the-shit för HD600 har ren och djup bas för första gången, har alltid låtit lite bumliga och inte så djupa innan med det jag kört dom med.

Det låter ... typ ... Mastertape om FLAC-filer maximal separation mellan olika instrument/röster, har inte direkt något mer att önska, HD600 är hyfsat sköna att ha på sig också så full pott.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man blev ju lite småsugen nu med den här europautförsäljningen...
Undrar hur stor skillnaden mellan Mahogany och Purpleheart är egentligen?
Jag gillar lurar med lite U formad frekvenskurva - använder Philips fidelio X2 nu och tycker inte de är för basiga, och jag har en äldre IFI iCan som jag inte tror har problem med lågimpedanslurar.
... men det kan ju gå för långt också, och jag vill inte ha en lur där basen käkar upp allt mellanregister, eller som upplevs för hård/vass i högre frekvenser.

Jag hade ett par PH förut och de var helt klart vassare i övre registret än både mina P7 wireless och Fidelio X1. Blev faktiskt trött i öronen rätt ofta av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man blev ju lite småsugen nu med den här europautförsäljningen...
Undrar hur stor skillnaden mellan Mahogany och Purpleheart är egentligen?
Jag gillar lurar med lite U formad frekvenskurva - använder Philips fidelio X2 nu och tycker inte de är för basiga, och jag har en äldre IFI iCan som jag inte tror har problem med lågimpedanslurar.
... men det kan ju gå för långt också, och jag vill inte ha en lur där basen käkar upp allt mellanregister, eller som upplevs för hård/vass i högre frekvenser.

Mina x00 ebony åt mellanregister till frukost.

Purpleheart och mahogny har ju sin egen tuning dock. Denon D7200 och kennerton magni naturligtvis kan nog fungera de håller ihop registrena bättre.

Har i alla år vart nyfiken på estat så blev kossluren. Kul att den är tänkt för portabelt bruk. Men den marknaden såg väl helt annorlunda ut då den designades.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag hade ett par PH förut och de var helt klart vassare i övre registret än både mina P7 wireless och Fidelio X1. Blev faktiskt trött i öronen rätt ofta av dem.

Hmm, bra input om än lite oroväckande.. Får fundera på den.

Skrivet av oqvist:

Mina x00 ebony åt mellanregister till frukost.

Ah, just det även du hade ett par X00 lurar! Också bra men oroväckande input. Tror inte jag är lika känslig för det som dig, men värt att fundera över.

Skrivet av oqvist:

Denon D7200 och kennerton magni naturligtvis kan nog fungera de håller ihop registrena bättre.

Mjo, men typ 2 gånger pengarna eller mer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Och även jag hade Purpleheart-modellen som jag sålde eftersom jag tyckte att den led av hel del kvantitét när det kom till bas och inte så mycket kvalité.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Jag hade ett par PH förut och de var helt klart vassare i övre registret än både mina P7 wireless och Fidelio X1. Blev faktiskt trött i öronen rätt ofta av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm märkligt inget jag stört mig på. Och är känslig mot vass jobbig diskant. Hursomhelst detta är nog väldigt individuellt och påverkas även av källa och typ av musik som spelas.

Graferna för Drop Fostex modellerna nedan. Brown = Mahogany, Black = Ebony, Purple = Purpleheart

Och nedan med E-MU Teak

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Herregud undrar hur purpleheart låter med den baspuckeln

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Herregud undrar hur purpleheart låter med den baspuckeln

Jag tror kanske inte puckeln är riktigt så stor i verkligheten. Ska vara svårt att mäta de här lurarna konsekvent beroende på om man får en bra förslutning eller inte, enligt tex Purrin...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/massd...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/foste...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/foste...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Roger W:

Jag tror kanske inte puckeln är riktigt så stor i verkligheten. Ska vara svårt att mäta de här lurarna konsekvent beroende på om man får en bra förslutning eller inte, enligt tex Purrin...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/massd...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/foste...
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/foste...

Mm det är märkligt det där, upplever det Inte som någon extrembas. Jag tycker tex Purpleheart spelar mindre aggressivt i både bas och diskant jämfört med mina B&W P7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Sådär ja! Fick min Topping D30 DAC idag, så nu fungerar ljudet som det ska igen. Min Modi2 måste fått en strömspik eller något, för den hade inget djup kvar. Till och med Fiio E10 som DAC spelade bättre, med min Magni 2.
Nu är jag på spåret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mm det är märkligt det där, upplever det Inte som någon extrembas. Jag tycker tex Purpleheart spelar mindre aggressivt i både bas och diskant jämfört med mina B&W P7.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte hört vanliga P7 dock men tror de ska vara lite ljusare i toppen de med kontra P7W. Jag kan dock minnas lite fel, alternativt att jag spelade för högt med PH för det var roligt ljud.

Permalänk

Som musiker sedan 25 år tillbaka och generellt en hörlursnörd, har jag länge funderat på att skaffa nån setup med DAC/amp, ett par bra öppna lurar och en modmic eller dylikt. Av bekvämlighetsskäl kör jag dock numera med Steel Series Arctis Pro Wireless på gaming-PC:n.

Hade jag fått välja, hade jag kört med ett par Focal Clear (tveklöst de bästa musiklurarna jag nånsin testat) tillsammans med en enklare DAC/amp, typ Audeze Deckard eller liknande. Min upplevelse är att om de låter bra för musik, låter de även bra för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SwedishBass: Jag förstår vad du menar, dock skulle jag vilja påstå att du inte kan generalisera så som du gör även om det är lätt att göra det.
Vissa vill ha maffiga explosioner, andra vill kunna höra fotsteg och lokalisera fienden lättare, somliga vill ha en balans med lite av olika områden som kanske ger just dem en trevligare upplevelse.

Jag skulle tro att utifrån ditt inlägg att du tillhör den tredje kategorin.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@SwedishBass: Jag förstår vad du menar, dock skulle jag vilja påstå att du inte kan generalisera så som du gör även om det är lätt att göra det.
Vissa vill ha maffiga explosioner, andra vill kunna höra fotsteg och lokalisera fienden lättare, somliga vill ha en balans med lite av olika områden som kanske ger just dem en trevligare upplevelse.

Jag skulle tro att utifrån ditt inlägg att du tillhör den tredje kategorin.

Jag vill ha så rak ljudåtergivning som möjligt. Gillar absolut inte allt för färgade lurar. Viktigast för mig är dock detaljupplösningen (d.v.s. inte bitrate och dylikt). Emellertid har jag allt som oftast gillat lurar med Harman-kurvan som ideal (PSB M4U2, NAD Viso HP 50) för musik. Trots att jag är basist, gillar jag inte överdådig bas (eller skrikig diskant, för den delen). Hellre varmare lurar än vassare; hellre lite slöjad diskant än spiken-i-örat. Iaf när det gäller musik.

Jag har ägt och testat allt för många hörlurar för att lista på rak arm, haha, och vet vad jag gillar, och när det låter bra. Lurar som inte låter bra varar inte länge hos mig...