Ska byta chassi men vill gärna ha lite tips om man missat något.

Permalänk
Medlem

Ska byta chassi men vill gärna ha lite tips om man missat något.

Har klamrat mig fast vid mitt gamla Antec Nine Hundred Two Midi Tower https://www.komplett.se/product/430531
men ska byta till ett Phanteks Enthoo Pro M https://www.inet.se/produkt/6902326/phanteks-enthoo-pro-m-tem...
när det blir levererat under kvällen.
Är inte den mest världsvane att mecka men har inte tummen mitt i handen. Dock är det alltid bra att fråga de som är mer erfarna.
Tips och trix?
Fläktarna var tidigare styrda av chassit men nu ska de styras av moderkortet (Asus ROG Strix Z370-F)
Tackar på förhand

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem

@alun_74: Vet inte riktigt vad du är ute efter för tips, men skall du bara byta chassi så är det bara att lyfta över sakerna.

Låt cpu + kylare och minne sitta kvar på moderkortet om du kommer åt alla skruvar, kolla manualen var fläktarna skall kopplas in.
Se bara till att det inte blir någon statisk elektricitet när du "pillar" med sakerna.

Permalänk
Rekordmedlem

Att montera distanserna på rätt ställe är väl det enda som är verkligen viktigt eftersom det annars kan leda till skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just fläktarna var ett litet problem. Kommer att köpa en Fläkt hubb i morgon då de medföljande fläktarna var 3 pin och de övriga jag beställt var 4 pin. undrar om jag behöver ändra något i BIOS för detta eller upptäcker mammaplankan att jag har gjort ändringar?

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem

@alun_74: Every onboard header supports auto-detection of PWM or DC fans.

Du har tre fläktkontakter att välja på förutom cpu kylarens.
Det bör vara lätt att dela en kontakt med två likadana fläktar som ska styras på samma sätt med rätt sladd,
man kan nog ändå få behov av en fläkthub beroende på vad man ska göra.

Permalänk
Avstängd

Varje fläktkontakt kan kontrollera flera fläktar, beroende på hur mycket ström fläktarna drar. Det skall mycket till för att du skall behöva en fläkthub såvida du inte har bestämda krav kring kabelhantering.