Brexit. Varför folkomröstades det i första stadiet?

Permalänk
Medlem

Brexit. Varför folkomröstades det i första stadiet?

Minnet är kort på mig. "Wikipediat" men där framkommer det "bara" för mig att det var en folkomröstning som ledde till "Brexit" men vad var skälet till att man folkomröstade till att börja med?

Vad var det som engelsmän (generellt jag vet) var så missnöjda med att det blev ett resultat om utträde?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

I princip att de pumpade in extrema mängder pengar och fick väldigt lite tillbaka. Lite som Sverige (stora mängder pengar men lite tillbaka).

Skillnaden är väl lite att man kanske bryr sig mer om omvärlden i Sverige eller att vi bara inte orkar bry oss. (Min personliga åsikt spelar ingen roll här).

Det är såklart otroligt mer invecklat än så men i stora hela är det vad det handlar om.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I princip att de pumpade in extrema mängder pengar och fick väldigt lite tillbaka. Lite som Sverige (stora mängder pengar men lite tillbaka).

Skillnaden är väl lite att man kanske bryr sig mer om omvärlden i Sverige eller att vi bara inte orkar bry oss. (Min personliga åsikt spelar ingen roll här).

Det är såklart otroligt mer invecklat än så men i stora hela är det vad det handlar om.

Lite därför EU borde släppa dem som en hård sten... så de kan känna hur det känns utan deras fördelar. Pengar... ja det kostar. Men det är faktiskt lite fördelar också, som de inte ska ha nu imho.

Vissa engelsmän tror ju att de ska göra dem stora som på pre-USA tiden igen, av nån konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite därför EU borde släppa dem som en hård sten... så de kan känna hur det känns utan deras fördelar. Pengar... ja det kostar. Men det är faktiskt lite fördelar också, som de inte ska ha nu imho.

Vissa engelsmän tror ju att de ska göra dem stora som på pre-USA tiden igen, av nån konstig anledning.

Absolut, EU ger en väldigt stor fördel när det kommer till handel. Det kommer drabba dem mer än hjälpa dem i slutändan när företag inte vill betala extra för tull.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är en lång och komplex fråga som inte riktigt kan sammanfattas i ett inlägg.
Men jag kan ju försöka så ett frö någonstans ändå ;).

Britterna har sedan säkert 50 år haft lite svårt för EG (nu EU). Det här var inte nytt utan idén om UKs suveränitet sitter i deras ryggrad från deras storhetstid. Frågan fanns redan på Thatchers tid ;).
De var ju med sina kolonier den största stormakten i världen även stor del av 1900-talet. Att EU då skulle vara större än dem... ja de har svårt för den tanken. De har haft ordentligt storforna dagar fram tills väldigt nyligen. Och ja, Nya zeeland och Australien har ju fortfarande deras drottning på sina sedlar exempelvis. Commonwealth finns delvis kvar.
Så många nu levande UKmedborgare har fötts i världens största stormakt och sett stormakten tyna bort och i dagsläget är det bara spillror kvar av storriket.
Frågar man en britt så anser de sig ofta inte ens vara Europé. Alltså inte EUmedborgare utan de tycker inte de är med i Europa ens. Jag vet. Det här med Europa låter märkligt. I know, i know.
Jag har bott i England nå år så jag har pratat en hel del med dem om detta ;).

Hela den här delen är ganska svår för folk om inte är uppväxta i landet att förstå/greppa helt och hållet. Även för mig som har bott där ett tag. Men jag känner till lite om det iaf.

För ca 3 år sedan startade David Cameron (deras dåvarande premiärminister) en folkomröstning om EUutträde. Han var - och är fortfarande förespråkare för EU. Anledningen till att det togs upp var för att det inte fanns en chans i världen att någon brexit skulle bli av. I hans värld iaf.
Det handlade om att tysta groll i deras nationella politik som någon form av sidomanöver.
[Edit: https://www.npr.org/2019/09/29/764199387/david-cameron-calls-...

Men ja, det högst oväntade hände sedan. Det drogs igång kampanjer som inte var ledda av de politiska partierna riktigt för att gå ur.
Det här också en grundorsak till problemet att man inte planerat HUR man skulle lämna EU. Förarbetet om ett upplägg hur det här faktiskt skulle genomföras gjordes varken av David Cameron, eller av de som drog igång kampanjandet för att faktiskt lämna när tillfälle erbjöds.

Det finns en ganska bra film om kampanjförloppet som gjorde att Brexit ändå blev av.
Denna film har bra svar på trådens frågeställning vill jag påstå.
Inte någon dokumentär riktigt utan det är en spelfilm som handlar om vad som hände kring omröstningen.
Brexit: The Uncivil War (finns på HBO nordic)

huvudpersonen är Benedict Cumberbatch och rollen han spelar är Dominic Cummings som finns på riktigt och hade just den rollen. Huruvida han hade samvetskval i slutet eller ej vet jag inte. Kanske riktigt, kanske fiktion. Säkert fler delar som inte är riktigt 100. Men mycket av händelseförloppet är skildrat där iaf.
Men samma Dominic Cummings är nu politisk strateg åt Boris Johnson också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För ca 3 år sedan startade David Cameron (deras dåvarande premiärminister) en folkomröstning om EUutträde. Han var - och är fortfarande förespråkare för EU. Anledningen till att det togs upp var för att det inte fanns en chans i världen att någon brexit skulle bli av. I hans värld iaf.
Det handlade om att tysta groll i deras nationella politik som någon form av sidomanöver.

Var även lätt sätt att fånga röster. Vilket man såg även nu.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på Swexit och att även vi får folkomrösta i viktiga frågor.
Men EU avvecklar sig nog av sig själv, precis som DDR och Sovjet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågar man en britt så anser de sig ofta inte ens vara Europé. Alltså inte EUmedborgare utan de tycker inte de är med i Europa ens. Jag vet. Det här med Europa låter märkligt. I know, i know.
Jag har bott i England nå år så jag har pratat en hel del med dem om detta ;).

Helt klart är det så. Pratar du med britter så säger de "europeans", i tredje person, underförstått att de inte ser sig själva som "europeans". Det är inte ett skällsord på något vis, det är bara en semantisk distinktion. En fransman och tysk är definitivt european. En skotte, nordirländare, engelsman etc är "british".

De har redan sin egen miniatyrunion med allt vad det innebär och medför i form av slitningar och kulturella/regionala motsättningar. Wales, Skottland, England och i någon mån även Nordirdland är egna länder.

Men det skulle förvåna mig oerhört om inte skottarna lanserar krav på ny folkomröstning redan till våren. De har en betydande majorit som är pro-EU. När frågan ställs på sin spets handlar det för deras del om vilken union de skall fortsätta tillhöra i framtiden; EU eller UK. Där tror jag de föredrar att ha samma situation som Irland har framöver.

Den som lever får se. Det är så mycket galet som händer i UK att det enda man kan vara säker på numera är att det inte går att vara säker på någonting.

Skrivet av Irre:

Jag hoppas på Swexit och att även vi får folkomrösta i viktiga frågor.
Men EU avvecklar sig nog av sig själv, precis som DDR och Sovjet!

Då får du nog fortsätta hoppas ett bra tag. Till och med SD har ju släppt den frågan från sin agenda.

Efter Brexit har den politiskt organiserade opinionen som förespråkar EU-utträde mer eller mindre stendött i både Sverige, Holland, Irland och andra länder där det stormat en del på senare år. Om britterna kan visa att det går att få till lukrativa frihandelsavtal utan att vara medlem lär diskussionen säkert blossa upp igen, men det återstår att se hur det kommer gå med den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag hoppas på Swexit och att även vi får folkomrösta i viktiga frågor.
Men EU avvecklar sig nog av sig själv, precis som DDR och Sovjet!

Swexit ligger förhoppningsvis långt bort. För övrigt hade vi en folkomröstning innan vi gick med i EU. Enligt min åsikt den enda folkomröstningen här i landet som det faktiskt fanns anledning att ha som en folkomröstning.
Övriga folkomröstningar har mest tillkommit då politikerna fegat ur och inte velat fatta beslut på egen hand.

Permalänk
Inaktiv

Det var internt bråk i konservativa partiet. Det fanns en falang inom partiet som slogs för att dom skulle lämna EU. För att få slut på det eviga bråket så gick dåvarande partiledaren med på en folkomröstning.

I grund och botten beror det på att engelsmän gärna ser sig som lite annorlunda än de oftast lätt beklagansvärda européerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut, EU ger en väldigt stor fördel när det kommer till handel. Det kommer drabba dem mer än hjälpa dem i slutändan när företag inte vill betala extra för tull.

Visst var det fint när EU med betoning på U utpressade utrikes entiteter för medlemmarnas gynning.
Nu utpressas medlemmarna och jag behöver inte dra resten av visan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I princip att de pumpade in extrema mängder pengar och fick väldigt lite tillbaka.
<klipp>

Dom betalade inte alls "extrema mängder pengar". Dom fick en rätt häftig rabatt. Dom betalade mycket mindre än vad dom borde göra i förhållande till BNP etc.

Anledningen är/var realpolitisk. EU visste att dom inte var särskilt entusiastiska medlemmar. Man gjorde vad man kunde för att locka dom att vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Visst var det fint när EU med betoning på U utpressade utrikes entiteter för medlemmarnas gynning.
Nu utpressas medlemmarna och jag behöver inte dra resten av visan.

Helt obegripligt. Vad är det för gåtor och ordlekar du far med?!

Medlemmarna i EU utpressas inte när de förväntas betala sin överenskomna del av avtalet. Nationalstaterna gick med i unionen frivilligt och de är kvar frivilligt. Det finns ett visst uttryck av tvång för mindre länder som är intimt förknippade med den EUs inre marknad, som Schweiz - som utan medlemsavtal ändå är med i mycket av EU-överenskommelserna för att inte elimineras från den fria rörlighet och inre marknad som är deras levebröd. Ett tryck utifrån som hade funnits med eller utan ett centralt europeiskt samarbete.

När EU-frågor diskuteras på Sweclockers får jag känslan av att många har en antagonistisk hållning gentemot den Europeiska Unionen inte i några egentliga sakliga ting utan mer den där känslan av att någonting står ovanför svenska riksdagen som rör Sverige. En liknande känsla som animerat många engelsmän, som placerar sin känsla av en krossad storhetstid förorsakad av en makthungrig organisation främmande de egna nationella stollerier. När problemen Sverige, precis som England, står inför är i stort inhemska förtjänster kombinerat med förflyttningar i en global, skiftande marknad.

Nog är inte EU perfekt och unionen är inte utan sina stora kommande konflikter. Men samtidigt är det naivt att tro att ensamma länder vare sig på den europeiska kontinenten eller i Skandinavien ska kunna hävda sig globalt på egen hand. Särskilt inte med ett USA på tillbakagång och ett auktoritärt Kina armbågande sig fram i världen. England kommer möta sina demoner tids nog. När de inte är medlemmar i unionen längre kan de inte skylla resultatet av sin dysfunktionella politiska modell där stat, kyrka och kungahus ingår i en giftig politisk cocktail, på Europeiska Unionen. Ett tillnyktrande som inte blir vackert - men som kan bidraga till att landet tar tag i sina problem på riktigt efter stor existentiell ångest och vånda. Jag avundas dom inte ett dugg.

Permalänk
Medlem

Ett problem med EU är att det är allt för stort och tungrott och med allt för stort avstånd till medborgarna och med samma regler för alla oavsett förutsättningar. Kombinera detta med den stora monetära guden € och de problem som pågår när det gäller ekonomin runt medelhavet.

Det är detta som fått de brittiska väljarna att förlora förtroendet för EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ett problem med EU är att det är allt för stort och tungrott och med allt för stort avstånd till medborgarna och med samma regler för alla oavsett förutsättningar. Kombinera detta med den stora monetära guden € och de problem som pågår när det gäller ekonomin runt medelhavet.

På vilka sätt skulle detta vara annorlunda än godtycklig nationalstat? Även i enskilda länder så upplever många ett stort avstånd mellan de som styr och medborgarna, och där är det samma regler för alla trots stora skillnader mellan landsändar.

Permalänk
Rekordmedlem

De äldre britterna tror att de kan återskapa imperiet och få ordning på sin sjukvårdspolitik, de yngre verkade ha förstått att de aldrig kommer att kunna förslava tex Indien och i princip alla länder väster om det fram till Medelhavet igen, de kommer inte heller att få tillbaka USA och Kanada.
Frågan är nog mer om ens den lilla ön som återstår kommer att hålla ihop, jag kan verkligen förstå de bitar av ön som vill lämna öriket för att kunna bli en del av EU igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag hoppas på Swexit och att även vi får folkomrösta i viktiga frågor.
Men EU avvecklar sig nog av sig själv, precis som DDR och Sovjet!

Skickades från m.sweclockers.com

Att jämföra dessa två går ju inte. Sedan Sverige skulle lida något enormt om man gick ur EU.

Skrivet av Mr.Borka:

Helt obegripligt. Vad är det för gåtor och ordlekar du far med?!

Medlemmarna i EU utpressas inte när de förväntas betala sin överenskomna del av avtalet. Nationalstaterna gick med i unionen frivilligt och de är kvar frivilligt. Det finns ett visst uttryck av tvång för mindre länder som är intimt förknippade med den EUs inre marknad, som Schweiz - som utan medlemsavtal ändå är med i mycket av EU-överenskommelserna för att inte elimineras från den fria rörlighet och inre marknad som är deras levebröd. Ett tryck utifrån som hade funnits med eller utan ett centralt europeiskt samarbete.

När EU-frågor diskuteras på Sweclockers får jag känslan av att många har en antagonistisk hållning gentemot den Europeiska Unionen inte i några egentliga sakliga ting utan mer den där känslan av att någonting står ovanför svenska riksdagen som rör Sverige. En liknande känsla som animerat många engelsmän, som placerar sin känsla av en krossad storhetstid förorsakad av en makthungrig organisation främmande de egna nationella stollerier. När problemen Sverige, precis som England, står inför är i stort inhemska förtjänster kombinerat med förflyttningar i en global, skiftande marknad.

Nog är inte EU perfekt och unionen är inte utan sina stora kommande konflikter. Men samtidigt är det naivt att tro att ensamma länder vare sig på den europeiska kontinenten eller i Skandinavien ska kunna hävda sig globalt på egen hand. Särskilt inte med ett USA på tillbakagång och ett auktoritärt Kina armbågande sig fram i världen. England kommer möta sina demoner tids nog. När de inte är medlemmar i unionen längre kan de inte skylla resultatet av sin dysfunktionella politiska modell där stat, kyrka och kungahus ingår i en giftig politisk cocktail, på Europeiska Unionen. Ett tillnyktrande som inte blir vackert - men som kan bidraga till att landet tar tag i sina problem på riktigt efter stor existentiell ångest och vånda. Jag avundas dom inte ett dugg.

This. Det finns mycket man kritisera EU för men det finns även mycket som man kan tacka EU för. Ett exempel är det handelskrig som blossar upp mellan Kina och USA. En ensam nation som Sverige skulle bli katastrofalt lidande men som en unifierad union så har man ett betydligt bättre utgångsläge. Ett annat exempel är att man får en helt ny arena att debattera på när det gäller frågor som är väsentliga för hela Europa.

Skrivet av ehsnils:

Ett problem med EU är att det är allt för stort och tungrott och med allt för stort avstånd till medborgarna och med samma regler för alla oavsett förutsättningar. Kombinera detta med den stora monetära guden € och de problem som pågår när det gäller ekonomin runt medelhavet.

Det är detta som fått de brittiska väljarna att förlora förtroendet för EU.

Om Brexit har visat något alls så är det just att detta inte kommer att fixas genom att gå ur EU. Skillnaden är att man står ensam istället för tillsammans.

UK däremot har ett enormt problem som kommer att slå hårt mot dem. Ännu mer om de går ur EU. Deras befolkning är enormt skuldsatt medan deras nationalekonomi är på nedgång. Detta är nog en ganska bidragande orsak till varför många Britter är emot EU. Det är helt enkelt en jakt på ett svart får. I detta fallet är det EUs fel att Storbritannien (framförallt England) har en sådan pass dålig ekonomi.. enligt britterna själva dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: Nu vet jag inte vad du får allting ifrån?

Engelsmännen var missnöjda med att man betalade alltmer till Bryssel och man fick inget tillbaka.
Droppen var när man inte kunde stänga sina gränser för människor som inte var välkomna i England.

Brexit föddes och där är vi då nu.

Personligen så är min åsikt att vi måste ha ett fora för England, Tyskland samt Frankrike (finns inga länder mer än kanske Sverige som betett sig så barbariskt historiskt) där dessa kan diskutera och komma överens om de stora "penseldragen"

Vi behöver INTE Bryssel med tusentals politiker samt tjänstemän så därav är jag för Swexit om ingen tar reson.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Helt obegripligt. Vad är det för gåtor och ordlekar du far med?!

Medlemmarna i EU utpressas inte när de förväntas betala sin överenskomna del av avtalet. Nationalstaterna gick med i unionen frivilligt och de är kvar frivilligt. Det finns ett visst uttryck av tvång för mindre länder som är intimt förknippade med den EUs inre marknad, som Schweiz - som utan medlemsavtal ändå är med i mycket av EU-överenskommelserna för att inte elimineras från den fria rörlighet och inre marknad som är deras levebröd. Ett tryck utifrån som hade funnits med eller utan ett centralt europeiskt samarbete.

När EU-frågor diskuteras på Sweclockers får jag känslan av att många har en antagonistisk hållning gentemot den Europeiska Unionen inte i några egentliga sakliga ting utan mer den där känslan av att någonting står ovanför svenska riksdagen som rör Sverige. En liknande känsla som animerat många engelsmän, som placerar sin känsla av en krossad storhetstid förorsakad av en makthungrig organisation främmande de egna nationella stollerier. När problemen Sverige, precis som England, står inför är i stort inhemska förtjänster kombinerat med förflyttningar i en global, skiftande marknad.

Nog är inte EU perfekt och unionen är inte utan sina stora kommande konflikter. Men samtidigt är det naivt att tro att ensamma länder vare sig på den europeiska kontinenten eller i Skandinavien ska kunna hävda sig globalt på egen hand. Särskilt inte med ett USA på tillbakagång och ett auktoritärt Kina armbågande sig fram i världen. England kommer möta sina demoner tids nog. När de inte är medlemmar i unionen längre kan de inte skylla resultatet av sin dysfunktionella politiska modell där stat, kyrka och kungahus ingår i en giftig politisk cocktail, på Europeiska Unionen. Ett tillnyktrande som inte blir vackert - men som kan bidraga till att landet tar tag i sina problem på riktigt efter stor existentiell ångest och vånda. Jag avundas dom inte ett dugg.

Det var roligt att skriva, så jag gjorde det.

Snarare det att för mycket politik bestäms på EU nivå.
Varje land borde bestämma över sig, EU borde endast involvera sig att när främliga entiteter utpressar ett land.
Eller när medlemsländerna börja budgiva mot varandra för främliga entiteter.

Byråkrati dålig, nästa paragraf.

Visst vi behöver en Europeisk Union för att europeiska länder är för små gentemot många entiteter, likt arbetare mot branchen.
Aldrig har unionen min hållit min anställning gissla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

@Xinpei: Nu vet jag inte vad du får allting ifrån?

Engelsmännen var missnöjda med att man betalade alltmer till Bryssel och man fick inget tillbaka.
Droppen var när man inte kunde stänga sina gränser för människor som inte var välkomna i England.

Brexit föddes och där är vi då nu.

Personligen så är min åsikt att vi måste ha ett fora för England, Tyskland samt Frankrike (finns inga länder mer än kanske Sverige som betett sig så barbariskt historiskt) där dessa kan diskutera och komma överens om de stora "penseldragen"

Vi behöver INTE Bryssel med tusentals politiker samt tjänstemän så därav är jag för Swexit om ingen tar reson.

Ja.. vad vet jag? Har bara bott i landet i tio år innan jag flyttade tillbaka till Sverige och jag har fortfarande kontakt med en drös med människor där. Brexit är inte något som är fött de senaste åren utan har mer eller mindre existerat sedan man gick med. Ett exempel är hur Boris Johnson varit emot EU sedan mitten av 80-talet när han gjorde sig känd för sin Anti-EU ståndpunkt i The Daily Telegraph. Där skrev han absurda artiklar om hur EU ville förbjuda chips.

Nej. Varför folk är för Brexit är lika varierande som det finns människor i länderna ifråga. Många ser hur ekonomin i landet är och försöker skylla på EU. Andra är less på det påstådda försöket av EU att införskaffa sig mer makt. Vissa är less på politiker generellt och vissa är bara ignoranta. Såg en dokumentär för ett tag sedan om en blomsterhandlare som allt ansåg att man skulle gå ur EU. Problemet? Hans blomsteraffär var beroende av EU och kommer Brexit att gå igenom så kommer hans affär att tvingas stänga. Allt han själv kunde säga var "Oj då". Som sagt... orsakerna är många men det är inte för inte som vågen om Brexit ökar ju sämre ekonomiskt framförallt England har det.

För den som tror att Brexit är ett nytt fenomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euroscepticism_in_the_United_Ki...

Dessutom Sverige är i behov av EU mer än EU är i behov av Sverige. Ett exempel är Sveriges behov av den inre marknaden eftersom stora delar av våran export går inom EU.

Skrivet av Sinery:

Det var roligt att skriva, så jag gjorde det.

Snarare det att för mycket politik bestäms på EU nivå.
Varje land borde bestämma över sig, EU borde endast involvera sig att när främliga entiteter utpressar ett land.
Eller när medlemsländerna börja budgiva mot varandra för främliga entiteter.

Byråkrati dålig, nästa paragraf.

Visst vi behöver en Europeisk Union för att europeiska länder är för små gentemot många entiteter, likt arbetare mot branchen.
Aldrig har unionen min hållit min anställning gissla.

Med andra ord ska EU inte gör vad de ursprungligen skapades för att göra? EU var aldrig menat att involveras när en främmande makt hotade en annan. Det är snarare FNs jobb utan EU var tänkt att vara ett handelsförbund och motverka osämja pga. handelsrelaterade faktorer samt representera Europa som en samlad entitet när det behövs. Det inkluderar att man accepterar en viss form av "Europeisk lag" i utbyte mot representation i EU. Det du kallar budgivning är egentligen bara parlamentarisk demokrati. Precis som du ser i riksdagen och i alla andra Europeiska länders riksdagar/parlament. Inte heller är byråkrati dåligt så länge det hålls på en viss nivå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Ja.. vad vet jag? Har bara bott i landet i tio år innan jag flyttade tillbaka till Sverige och jag har fortfarande kontakt med en drös med människor där. Brexit är inte något som är fött de senaste åren utan har mer eller mindre existerat sedan man gick med. Ett exempel är hur Boris Johnson varit emot EU sedan mitten av 80-talet när han gjorde sig känd för sin Anti-EU ståndpunkt i The Daily Telegraph. Där skrev han absurda artiklar om hur EU ville förbjuda chips.

Dessutom Sverige är i behov av EU mer än EU är i behov av Sverige. Ett exempel är Sveriges behov av den inre marknaden eftersom stora delar av våran export går inom EU.

Angående skälen till Brexit så vet jag inte mer än PK bombardemanget här i Sverige. Valet igår visar vad jag kan se att du har fel och man vill bli av med EU.

Sen har du fel med Sverige, jämför med Norge!

Sparka alla jefla byråkrater- tjänstemän och gå tillbaka till grundtanken med EU!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

Angående skälen till Brexit så vet jag inte mer än PK bombardemanget här i Sverige. Valet igår visar vad jag kan se att du har fel och man vill bli av med EU.

Sen har du fel med Sverige, jämför med Norge!

Sparka alla jefla byråkrater- tjänstemän och gå tillbaka till grundtanken med EU!

Du kan inte jämföra med Norge, Norge kommer att gå med i EU direkt när oljan är slut pga hur det ser ut för dem ekonomiskt, Skottland vill idag däremot slippa Storbritannien pga oljan för att slippa betala Englands dåliga ekonomi.
England härskar inte längre över världen och kommer aldrig att kunna göra det igen som de gjorde för 100 år sedan när de roffade åt sig alla inkomster från kolonierna men många verkar tro att de kan återgå till ett imperium med halva jordens befolkning som jobbar billigt åt några tusen Engelsmän.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte jämföra med Norge, Norge kommer att gå med i EU direkt när oljan är slut pga hur det ser ut för dem ekonomiskt, Skottland vill idag däremot slippa Storbritannien pga oljan för att slippa betala Englands dåliga ekonomi.
England härskar inte längre över världen och kommer aldrig att kunna göra det igen som de gjorde för 100 år sedan när de roffade åt sig alla inkomster från kolonierna men många verkar tro att de kan återgå till ett imperium med halva jordens befolkning som jobbar billigt åt några tusen Engelsmän.

Typsikt PK argumentering....

Norge har förvisso tjänat guld på sin olja men de försvarar sina inkomster i fonder, norsk industri bär sig sjäv.

Samma sak skulle gälla för Sverige för vi är mycket duktiga!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

En rolig detalj i sammanhanget är att John Bercow var frispråkigt anti-EU när han var yngre. Det är det nog ingen idag som kan tro. Jag har också bott i UK 12+ år och ser Brexit som en kulminering av 50-års propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Sparka alla jefla byråkrater- tjänstemän och gå tillbaka till grundtanken med EU!

Vilken grundtanke syftar du på?

Ursprunget till EU var den Europeiska kol- och stålgemenskapen (även känd som Europeiska kol och stålunionen) som syftade till att sammanfläta kol och stål industrin i de ingående länderna (Frankrike, (Väst-)Tyskland, Italien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg), och sätta dem under kontroll av en överstatlig myndighet.
Anledningen till att just kol och stål valdes var att de sågs som centrala för krigsindustrin, så en gemensam produktion skulle göra framtida krig mellan länderna nästintil omöjliga.
Många av de inblandade personerna såg också gemenskapen som ett första steg mot ett enat Europa, och att fler varor än kol och stål skulle bli gemensamma var ett uttalat mål.

En gemensam marknad under kontroll av en överstatlig myndighet var centrala delar av Europeiska kol- och stålgemenskapen. En myndighet implicerar byråkrater och tjänstemän som alltså var en viktig del av grundtanken som ledde till dagens EU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spicebeast:

En rolig detalj i sammanhanget är att John Bercow var frispråkigt anti-EU när han var yngre. Det är det nog ingen idag som kan tro. Jag har också bott i UK 12+ år och ser Brexit som en kulminering av 50-års propaganda.

Menar du att engelska folket har fel som PK media i Sverige surar över?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

Typsikt PK argumentering....

Norge har förvisso tjänat guld på sin olja men de försvarar sina inkomster i fonder, norsk industri bär sig sjäv.

Samma sak skulle gälla för Sverige för vi är mycket duktiga!

Det finns ganska lite egna industriprodukter som Norge exporterar och så är det även med Storbritannien, de har väldigt lite egna produkter de exporterar och varför skulle utländska investerare i framtiden lägga produktion där om de lämnar EU, de är för små för att uppnå en kritisk massa och stå på egna ben och att försöka lösa inrikesproblem genom att lämna EU är bara befängt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Typsikt PK argumentering....

Norge har förvisso tjänat guld på sin olja men de försvarar sina inkomster i fonder, norsk industri bär sig sjäv.

Samma sak skulle gälla för Sverige för vi är mycket duktiga!

Skrivet av plunn:

Angående skälen till Brexit så vet jag inte mer än PK bombardemanget här i Sverige. Valet igår visar vad jag kan se att du har fel och man vill bli av med EU.

Sen har du fel med Sverige, jämför med Norge!

Sparka alla jefla byråkrater- tjänstemän och gå tillbaka till grundtanken med EU!

Var ju en konstruktiv kommentarer..

Skrivet av plunn:

Menar du att engelska folket har fel som PK media i Sverige surar över?

Du låter som en repig skiva. Säg mig.. om UK väljare röstade för att jorden är platt.. har de rätt då?

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ganska lite egna industriprodukter som Norge exporterar och så är det även med Storbritannien, de har väldigt lite egna produkter de exporterar och varför skulle utländska investerare i framtiden lägga produktion där om de lämnar EU, de är för små för att uppnå en kritisk massa och stå på egna ben och att försöka lösa inrikesproblem genom att lämna EU är bara befängt.

Norges näst-största export är fisk. Det säger en hel del.

Skrivet av plunn:

Norge har förvisso tjänat guld på sin olja men de försvarar sina inkomster i fonder, norsk industri bär sig sjäv.

Du menar fonder som Norska staten tagit pengar ur för att se till att ekonomin inte stagnerar? Den kommer inte att räcka långt när väl oljan sinat.

https://www.di.se/live/norge-har-gjort-ovantat-miljarduttag-u...
https://www.di.se/live/allt-fler-norrman-vill-plocka-ut-sina-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Var ju en konstruktiv kommentarer..

Jo att riva Bryssel och återgå till de stora penseldragen är klart bra samt kostar inte miljarder.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo att riva Bryssel och återgå till de stora penseldragen är klart bra samt kostar inte miljarder.....

Du vet inte vad du pratar om. Vad tror det du det kostar svensk export när man drar sig ur den inre marknaden? Vi snackar många miljarder mindre per år. Och det inkluderar inte all revision av lagar som är bundna till EU som måste utvärderas och skrivas om. Med andra ord.. Byråkratin ökar i landet igen. Kolla bara på Brexit. Det är fullständigt kaos..

https://www.svd.se/sverige-ut-ur-eu--ett-drapslag-for-ekonomi...
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/debatt-och-ins%C3%A4n...

Att gå ur EU är på kort sikt en enorm förlustaffär och på sikt direkt dödligt för svensk export. Så istället för att komma med strunt som "PK-media" eller "byråkrati" så kanske du borde formulera ett ordentligt argument innan du klankar ned på andras argument. Ett tips..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |