Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Jag är även ute efter något slags "WASD"-tangentbord med ungefär samma krav som ovan.

Något i stil med detta: (minus gaming-designen)
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gxt-888-assa
Helst med de "riktiga" tangentmärkningarna istället för massa siffror.

Citerar eftersom det hamnade på nästa sida.

Citat:

Trådbundet.
Nordisk layout.
Helst lägre tangenter.

Behöver inte vara mekaniskt eller belyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av anon257891:

ANSI-varianten heter VA87M.
(VA88M är ISO-varianten)

Tack, fattade inte vad skillnade var när jag själv tittade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte ett Varmilo VA88M Ink Rhyme av Max Gaming och är nöjd, mycket trevligt tangentbord som jag inte hade hittat utan den här tråden. Tack!

För er som går i köptankar på ett Varmilo kan jag meddela att Varmilo skvallrat att Max Gaming nyss lagt en order på nordiska VA88M Moonlight som kommer att levereras i Oktober någon gång.
Personligen tycker jag Moonlight är mycket snyggare än Ink Rhyme.

Permalänk

Har tänkt köpa Ducky DKON1887 One 2 Skyline TKL Cherry MX Brown, men då ingen har haft det på lagret och dom skjuter en månad i taget på leveransen.
Så undrar jag om någon kan rekommendera något motsvarande?

Vill ha ett mekaniskt tangentbord, med MX Brown (har blåa nu, men sambon gillar inte ljudet).
Ingen belysningen. TKL. Kabel anslutning. Färgen på tangentbordet får gärna vara mörkt med vit font.
Helst inte över 1500kr, billigare är välkommet med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Tips på tangentbord som är bra och fyller nedan önskemål

TKL
ISO
Helst med ÅÄÖ
Mekaniskt
Trådlöst eller trådat spelar ingen roll.
RGB, bra mjukvara att styra detta med.
Gärna under 2.000:-
Inget Cherry Blue klick

Har kollat lite på Xtrfy K4 men det har inte släppts än men jag gillar utseendet. Har röda Cherry i mitt gamla Qpad tangentbord så man kanske ska vara kvar på liknande brytare. Dock finns det ju en djungel av brytare nu så det kanske finns några trevliga?

Har ni några bra tips?

Tack på förhand

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

För något år sedan började jag spana på ett nytt tangentbord men kom inte till skott, delvis pga att jag lyckades övertyga mig själv (med viss hjälp från detta forum ) om att det enda som gällde var ett Topre Realforce och eftersom jag inte vill lägga nära på 3000 kr på ett tangentbord så blev det inget...

Sedan dess har jag tänkt både ett och två varv. Är helt ok med MX Brown nu. Eller någon annan, bra, mekanisk brytare. Fast inte röd (gillar dem inte) och inte blå (gillar men blir för mycket ljud). Mitt nästa tangentbord ska ha ISO-layout och jag har bestämt mig för att överge numpad så det får bli ett TKL. 60% känns för litet för mig. LED-belysning spelar ingen roll så läng det inte skriker "gamer" om det. Pris? Upp till ca 1600 kr...

Har hittat ett par alternativ:
Filco Majestouch-2 NKR Black Case Tenkeyless Keyboard [MX Brown]
Varmilo VA88M Charcoal PBT White LED [MX Brown]

Åsikter om de två ovan? Andra alternativ? Tittat på en massa olika Ducky men de verkar aldrig komma med ISO-layout? Från Vortex hittar jag bara 60%, eller letar jag dåligt?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

60% känns för litet för mig. LED-belysning spelar ingen roll så läng det inte skriker "gamer" om det. Pris? Upp till ca 1600 kr...

Har hittat ett par alternativ:
Filco Majestouch-2 NKR Black Case Tenkeyless Keyboard [MX Brown]
Varmilo VA88M Charcoal PBT White LED [MX Brown]

Åsikter om de två ovan? Andra alternativ? Tittat på en massa olika Ducky men de verkar aldrig komma med ISO-layout? Från Vortex hittar jag bara 60%, eller letar jag dåligt?

Som jag skrivit tidigare är jag väldigt nöjd med mitt Varmilo VA88M, har känt på ett Filco MT2 också men tyckte inte det kändes lika välbyggt.
Sedan tror jag att du gjort det vanliga misstaget att titta på produktbilder för att avgöra layouten. I Sverige är det alltid ISO-layout som säljs om det inte står något annat. Inet säljer många Ducky och vad jag kan hitta så är Docky One 2 TKL enda vettiga alternativet för ett TKL med genomlysta tangenter.

Permalänk
Medlem

Tyst gaming keyboard max 500:-

Hej! jag söker ett nytt gaming tangentbord men som helst ska vara hyffsat tyst. Detta p.g.a. att jag vill skona min sambo från mitt frenetiska skrivande XD. Som jag förstår det så går det knappt att hitta tysta mekaniska brytare så det kanske inte är aktuellt. För övrigt får det gärna finnas belysning och USB portar men det är det sistnämda är inget krav.

Vad har ni för förslag? Själv har jag tittat på SteelSeries Apex 150 som verkar riktigt trevligt men som nytt ligger lite i överkant mot vad jag kan lägga just nu(699:-). https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4509052

Alternativen blir att vänta tills det kommer någon kampanj, hittar ett begagnat eller då en annan model.

Tack på förhand / Andash

Permalänk
Avstängd

@Andash: Det finns ju silent red som är linjära och tysta mekaniska knappar, men hittade inget tangentbord med dom på prisjakt under 900kr. Det tangentbordet du länkade är ett med membran, och visserligen finns det (nog) bättre och sämre membran-tangentbord, men om du är okej med gummi kan du ju hitta betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen införskaffat ett Vortex Race3. Är ganska nöjd... Gillar känslan och byggkvaliten, MEN. Jag tycker Keycapsen är för "hala" önskar tips på keycaps med lite textur.

Tackar!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Finns det något keyboard ute på marknaden som är 60, hot swap och wireless(BT eller dongel)?

Spelar ingen större roll ifall det är ansi eller iso.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hej! Jag måste ersätta mitt tidigare tangentbord då jag var slarvig och min katt spillde ut ett glas juice över det.

Jag vet att det fanns massor med olika saker att svara på i trådstarten, men egentligen har jag inga krav som så. Trådat eller inte, spelar liksom mig ingen roll egentligen.

Jag vill däremot ha ett tangentbord med lite "högre" knappar (alltså inget där knapparna är helt platta), och där det inte är trögt att trycka ner dem. Att det inte låser sig för att man trycker på för många knappar är ju rätt bra. Och ju högre lutning man kan få på det desto bättre. Sen allt övrigt, om det lyser eller inte eller whatever, spelar faktiskt ingen roll. Jag har haft deltaco och de har skiftat lite i kvalité. Prisklass högst 500:- helst. Jag letar alltså inte efter något mirakeltangentbord. Jag vill bara det ska kännas bekvämt att spela med, ska vara fullstort, och sen det jag skrivit ovan.

Jag är helt öppen för alla möjliga förslag på modeller och typer. Jag tar gärna emot så många förslag ni kan komma på, inget förslag är oönskat.

Tack för svar.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är rädd för att min fråga kanske inte stimulerar er men oerhört tacksam för proffssvar:)

På jakt efter ett stilrent tangentbord storlek 100%, ej belyst och gärna mjukare mekaniskt men det är mindre viktigt. Det viktigaste är att det är trådlöst och kan användas i hela vardagsrummet då datorn kommer stå i ett hörn bredvid tv. Får inte bli störningar då gaming också kommer ske på det. Jag tänkte mig en budget på 500-1000 kr men för 1000 får gärna mus ingå. Är det genomförbart eller behöver jag höja budgeten för att undvika störning? Stort tack för svar!
P.s gisningsvis som mest 5-6 meters avstånd.

//Niclas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Hej! Jag måste ersätta mitt tidigare tangentbord då jag var slarvig och min katt spillde ut ett glas juice över det.

Testa att plocka isär det då mycket det går och tvätta det med destillerat vatten. Bara för att den är kladdig är den inte bortom all räddning.

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

Testa att plocka isär det då mycket det går och tvätta det med destillerat vatten. Bara för att den är kladdig är den inte bortom all räddning.

Du har helt rätt, men jag har plockat bort alla tangenter från det drabbade området och tvättat väldigt, väldigt försiktigt. Men det hann nog få skada längre in, katten spillde nämligen ut glaset när jag låg och sov så det hann ju ligga där i rätt många timmar innan jag upptäckte det.

Har beställt ett nytt tangentbord nu i alla fall.

Tack för tipset, även om jag redan provat så kan det ju vara nåt att komma ihåg till nästa gång.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Vad för tangentbord?

Halloj,

Har en gammal cherry mx brown mekaniskt tangentbord hemma som ser lite väl gamer ut. Tänkte det börjar bli dags att byta ut den, men förstår mig inte på alla nya switches. Kan någon rekommendera något lite minimalt vitt eller svart tangentbord (med eller utan rgb), som har liknande switches till de jag har nu?
tack!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för prisklass i åtanke. Men jag har ett Ducky tangentbord och det är iaf fruktansvärt bra. Dom kommer med cherry mx brytare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag har ett Das Keyboard 4 Root med Cherry MX Brown på jobbet som är ganska stilrent och funkar väldigt bra. För ett extra avskalat utseende kan du köpa ett Ultimate och slippa tryckta tecken på tangenterna.

Permalänk

Jag har Corsair Gaming K95 mekanikst tangentbord men den gick sönder och jag vill ha något liknande den, då jag verkligen älskade den. Jag vill inte ha en liten enter knapp utan de ska va större och led belysning är de kraven jag har samt ljud inställningar osv...

Bild på den jag har https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/hc8/h...

Permalänk
Medlem

kolla in Varmilo, de finns i mx brown också

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Jag har Corsair Gaming K95 mekaniskt tangentbord men den gick sönder och jag vill ha något liknande den, då jag verkligen älskade den. Jag vill inte ha en liten enter knapp utan de ska va större och led belysning är de kraven jag har samt ljud inställningar osv...

Bild på den jag har https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/hc8/h...

Prisjakt är bra för dig skulle jag tro
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=380

Om du gillar Corsair så kan du välja det i filtret
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s426029304

Normalt sett så säljs tangentbord i sverige med "större enter", iso, även fast produktbilder visar Ansi.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Använder ett Svenskt Penclic 2080SE Mk 1 som är TKL och har Kailh Brown switchar då jag skriver mycket i Word.
Som gaming TGB har jag ett Logitech G910.
Har ett gammalt Das Keyboard classic i reserv eftersom jag inte ser på tangenterna när jag skriver.

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Logitech G915? Hur är det att skriva på? Sitter just nu på ett TKL GMMK med Aliaz Silent Switches (tactile 60g) som jag är ganska nöjd med då jag ville ha ett tyst mekaniskt. Dock är det inte så bekvämt att skriva på, tycker tangentbordet jag har på min Asus laptop är mycket skönare att skriva på. Tänkte därför att G915 kunde passa bra då det har en låg profil med hyfsat tysta switches så länge man inte tar clicky.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB & Crucial MX500 | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk

Leopold har väl rykte om sig att göra bästa tangentborden om man inte går in i special/egen-byggen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jnizzle Trådar sammanfogade. Tror att du får bättre svar här i samlingstråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

Någon som har erfarenhet av Logitech G915? Hur är det att skriva på? Sitter just nu på ett TKL GMMK med Aliaz Silent Switches (tactile 60g) som jag är ganska nöjd med då jag ville ha ett tyst mekaniskt. Dock är det inte så bekvämt att skriva på, tycker tangentbordet jag har på min Asus laptop är mycket skönare att skriva på. Tänkte därför att G915 kunde passa bra då det har en låg profil med hyfsat tysta switches så länge man inte tar clicky.

Helt ok att skriva på, finns en tråd om G915, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569190-logitech-g915

Tycker dock att priset är mins 1k för högt för att vara prisvärt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Nu finns Ducky - Year of the pig att förhandsboka på Inet och MaxFPS för 2790:- !

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För de pengarna kan man köpa ett ordentligt tangentbord som inte ser ut som skräp och dessutom är fullt programmerbart och som du kan välja och modda brytare till efter eget behag; varför skulle jag vilja ha det där åbäket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

För de pengarna kan man köpa ett ordentligt tangentbord som inte ser ut som skräp och dessutom är fullt programmerbart och som du kan välja och modda brytare till efter eget behag; varför skulle jag vilja ha det där åbäket?

Du menar alltså att Ducky inte gör ordentliga tangentbord?
Vad menar du med fullt programmerbart? In och confa firmware för PCBn själv eller?

Det är en begränsad utgåva och går inte direkt ned i pris.
https://www.ebay.com/itm/Ducky-Year-of-the-Dog-Limited-Editio...

Går ju alltid att köpa ett och sälja vidare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Du menar alltså att Ducky inte gör ordentliga tangentbord?
Vad menar du med fullt programmerbart? In och confa firmware för PCBn själv eller?

Det är en begränsad utgåva och går inte direkt ned i pris.
https://www.ebay.com/itm/Ducky-Year-of-the-Dog-Limited-Editio...

Går ju alltid att köpa ett och sälja vidare.

Han menade antagligen Logitech-tbordet

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE