Gul led blinkar - ram problem. Alla komponenter helt nya..

Permalänk

Gul led blinkar - ram problem. Alla komponenter helt nya..

Nyinköpt dator som jag precis monterar ihop. Men vid första start får jag blinkande gul Led på moderkortet.

Har bytt plats, provat en i taget, kollat att jag använder prioriterade portarna.
Kollat kompabilitets listan (de är med)
LED på minnena lyser, vilket tyder på att de får ström åtminstone.
Har provat att "clear rtc" med jumper.

Slut på idéer..

Vill ju få igång datorn.
Komponent lista inkopplat, mer ska in men skurit ner till ett minimum.

Asus rog b450-f gaming
AMD ryzen 5 3600
G.Skill TridentZ RGB 2x8 3600
Corsair 750 W

Permalänk
Medlem

Vilken LED är det som blinkar, är det den som visar ifall RAM-minnet är OK eller är det någon annan? Inte helt klart i din frågeställning.

En annan sak som får mig att fundera är om du har rätt BIOS version på ditt moderkort.
Ett moderkort med ett B450 chipset kräver ju en uppgradering av BIOS för att en Ryzen 3XXX CPU skall fungera, kom moderkortet med ett kompatibelt BIOS (står det något på lådan om den är kompatibel med nya Ryzen) eller är det något som måste göras?

EDIT: Då du sa gul LED som blinkade, så är det ju RAM det gäller som du säger, är minnet med i kompatibilitetslistan för moderkortet, eller så kan det ju vara så enkelt att det är kasst. Du har inget annat att prova med?

Permalänk

Du ställer helt befogade frågor, i min frustration missade jag den informationen.
Ja, det är QLEDs indikerings led som lyser gult. Enligt manualen betyder det DRAM. Inte mer utförligt än så.

På kartongen står det att moderkortet är
"AMD Ryzen 3000 desktop ready"
Så jag antar att det betyder att kortet är flashat med korrekt bios.

Skulle det vara problem med cpu ska led lysa rött.

Tack för att du tar dig tid! Mycket frustrerad pappa till ett par tonåringar här..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yes, minnet är med i kompatibilitetslistan.
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/Hel...

Minne: g.Skill F4-3600C18D-16GTZRX

Att båda modulerna skulle vara dåliga har jag svårt att tro.. Men tyvärr har jag inga andra DDR4 minnen tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fredd_1981: Kollade manualen, när jag såg det angående RAM LED så uppdaterat inlägget ovan.

"AMD Ryzen 3000 desktop ready" är ju lite svårtolkat, kan ju lika gärna bara betyda att en CPU passar i mina ögon.
Men tittar man på Inet så står det ju även "Ryzen 3000 BIOS Preloaded" på en av bilderna på moderkortet så då borde det ju vara OK.

Då är det ju tyvärr väldigt svårt att komma vidare, då du gjort alla de vanliga testen man kan göra.

Permalänk

Fasiken också..
Jag har även dubbelkollat så jag har 24 + 8 pin korrekt inkopplade.
Jag har demonterat så många komponenter som möjligt, det enda som är kvar att koppla ur som inte behövs just nu är m2 disken.
Kan den störa? M2 formatet är nytt för mig, så här är jag lite osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna ta bort den också, räcker ju med CPU, RAM och grafikkort i moderkortet för att komma in i BIOS vanligtvis.
Kommer du ens in i BIOS?

Permalänk

Nej, då jag inte valde 3600x så ingår ju ingen vega grafik i cpu, så för att få bild måste jag ha grafikkort inkopplat..
Grafikkort har jag ju några olika att prova med.. Så kan testa om jag får bild med något av de andra korten jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fredd_1981: Tittat på andra forum om problem med med det moderkortet så kom de nog fram till att antingen var RAMet eller också moderkortet kasst, tyvärr.

En annan fråga, drog du ur kabeln till nätaggregatet när du nollade BIOS?
Manualen säger att det behövs, kan ju ha med att nätaggregatet ger ju ström på en standby lina så länge det är inkopplat i väggen oavsett om datorn är på eller inte. Kan ju ha något med att det inte nollas ordentligt ifall kabeln är i väggen.

Permalänk

Återigen ett riktigt stort tack för att du tar dig tiden!

Jo, jag är en av få som läser manualen. Kalla det, vis av erfarenhet om du vill
Så ja, jag kopplade ur strömsladden, läs jumpern sitta 30 sekunder minst. Det jag inte provat är att lossa batteriet med strömsladden urkopplad, bör nog prova det och ladda ur kondensatorna också innan. (Försöka start utan att ha ström inkopplad)

Provat två olika grafikkort för sakens skull, fortfarande samma blinkande Led och ingen bild..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fredd_1981: Ingen fara.

Jo, manualen är en guldgruva med nyttig information.

Men har ni kollat att 8 och 24 pins kontakterna är väl intryckta och att RAM modulerna klickar i ordentligt.
Så skulle nog antingen moderkortet eller RAM vara det som felar. Dock kan det vara större chans att moderkortet är boven.
Ni har inte möjlighet att höra med försäljaren och höra vad de tycker? Då det kan behövas att skicka tillbaka moderkortet till dem för RMA.

Kan tyvärr inte ge er bättra felsökningsråd än så, om ingen annan här har några bättre tips.
Hoppas verkligen att det löser sig för er.

Permalänk
Medlem

Edit: Läste om början av tråden. Såg att du redan svarat på frågorna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För att någon annan som läser detta ska få chansen att veta vad de ska göra, skriver jag snabbt ihop slutet på historien. (Hoppas jag, ej fått utbytes moderkortet ännu )

Efter jul och nyårs ledigheterna fick jag skickat in moderkortet till affären jag köpte ifrån.
Deras tekniker konstaterade snabbt att det var fel på moderkortet och de ska skicka mig ett nytt. Så håller tummarna att detta kort fungerar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com