Nästa Xbox heter Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

@kozmos: Nä jag visste bara inte att det var ett så pass känt problem faktiskt. Sålde min 60gb version till 40gb versionen just pga att den skulle vara lite mer energisnål men inte att den skulle suga så pass mycket mindre.

Okej, då tolkade jag ditt inlägg fel.
Jo jag har haft problem med det men jag har använt dem ganska friskt med både till spel och filmtittande, det va ju en fruktansvärt billig och snabb bluray spelar när den kom
Tror de bytte nätdel i dem ganska snabbt, finns nog att googla sig till vet att jag läste en massa när jag fick min första ylod men det va ganska länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Lufthålen bör ju vara uppåt (varm luft stiger) så det är inte bara att lägga den ner, en korkat påstående som dom i efterhand måste ha varit tvungna att säga med anledning av den urusla designen, dom har gjort bort sig rejält.

Är konsolen fläktlös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo fast jag skrev ju att de också hade liknande problem och det va förmodligen ännu värre på 360n, såldes ganska många begagnade under den tiden med rrod.
Nej jag har aldrig ägt någon Xbox, delar med mig av mina erfarenheter jag har haft med mina "gen1" ps3or.
Förövrigt va det inte fläkten som störde mig utan att jag har ägt två som har fått ylod.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var grymt sur över att min xbox 360 jag hade fick röd ring ca en månad efter köp medans min ps3 40gb ”gen1” lever än och aldrig varit öppnad vilket jag är riktigt tacksam för.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kozmos: Nej den använder en fläkt som driver luft genom systemet och skickar ut det på ovansidan (ovansidan sett till om man har den stående vertikalt). Lägger man den horisontellt kommer luften skickas ut från den sida där "ovansidan" vetter mot. Det bör fungera bra så länge som utrymmet vid sidan av är tillräckligt för att varmluften ska kunna matas ut utan att den trycks tillbaks mot utblåset. Det är nog långt ifrån alla tv-bänkar som har nog med utrymme för det faktiskt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag var grymt sur över att min xbox 360 jag hade fick röd ring ca en månad efter köp medans min ps3 40gb ”gen1” lever än och aldrig varit öppnad vilket jag är riktigt tacksam för.

"gen1" va 60gb versionen med "kromlist" kortläsare, fler usb portar och bakåtkompatibilitet, det sitter förmodligen en annan nätdel i 40gb versionen men jag kan också haft otur med mina, ska inte påstå något annat men jag va inte ensam om problemet iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@kozmos: Nej den använder en fläkt som driver luft genom systemet och skickar ut det på ovansidan (ovansidan sett till om man har den stående vertikalt). Lägger man den horisontellt kommer luften skickas ut från den sida där "ovansidan" vetter mot. Det bör fungera bra så länge som utrymmet vid sidan av är tillräckligt för att varmluften ska kunna matas ut utan att den trycks tillbaks mot utblåset. Det är nog långt ifrån alla tv-bänkar som har nog med utrymme för det faktiskt.

Jo det va lite så jag tänkte, bör ju inte vara några problem så länge man har bra luftgenomströmning och blir av med varmluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte S2 och X2 är alls lika bra som 2 S respektive 2 X. Xbox 2 är generationen och S respektive X är ju variationer inom generationen liksom, då borde de komma efteråt. Men det är klart, Iphone har ju fått S2 och X2 att kännas mer normalt, tar fortfarande emot för mig dock.

Jo, huruvida man väljer 2X/2S eller X2/S2 är ju egentligen sak samma eftersom generation (siffra) och variation (bokstav) inte går att förväxla. Men visst, lite mer logiskt är det ju att läsa produktnamn-generation-variation. Men tittar på på exempelvis Thinkpads så fungerar ju även deras (exempelvis) T420 där T anger serie, 4 anger variation och 20 anger generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Hade varit coolt om den hette "XBOX DX", bara för att det förlänger DirectX.

Snarare överflödigt, de valde en gång i tiden namnet xbox av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

"gen1" va 60gb versionen med "kromlist" kortläsare, fler usb portar och bakåtkompatibilitet, det sitter förmodligen en annan nätdel i 40gb versionen men jag kan också haft otur med mina, ska inte påstå något annat men jag va inte ensam om problemet iallafall.

Jo jag vet att det var mer usb portar och att det fanns en lucka med kortläsare samt att man kunde spela ps2 spel men för övrig så ser konsolen likadan ut
Kollar jag google så ser jag ingen skillnad förutom usb portarna om man inte lyfter på locket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är konsolen fläktlös?

Från artikeln:

Citat:

Systemet kyls via en ensam fläkt som trycker luft genom systemet och ut genom ett utflöde på ovansidan.

Permalänk
Medlem

Den kanske gör sig bra i designen jämte Time capsulen här hemma. .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Snarare överflödigt, de valde en gång i tiden namnet xbox av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, mycket vill ha mer!! Vore också kul om de drog igång en gamingstream som Nintendo Direct, men istället kallade den "Direct Xbox". Verkligen på-näsan-känsla, men också med lite självdistans till ett töntigt namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jo jag vet att det var mer usb portar och att det fanns en lucka med kortläsare samt att man kunde spela ps2 spel men för övrig så ser konsolen likadan ut
Kollar jag google så ser jag ingen skillnad förutom usb portarna om man inte lyfter på locket
https://imgur.com/B4tQLeV

Nej det är mycket möjligt är spekulationer från min sida, de kan ju också har ändrat andra parametrar för att inte belasta nätdelen lika hårt, jag vet inte riktigt men jag har en kompis som också har sin 40gb kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Lufthålen bör ju vara uppåt (varm luft stiger) så det är inte bara att lägga den ner, en korkat påstående som dom i efterhand måste ha varit tvungna att säga med anledning av den urusla designen, dom har gjort bort sig rejält.

vad menar du?
är det en dålig design bara för att om du lägger den så är inte lufthålen uppåt?
varken min dator, min ps4 pro eller xbox one x har lufthålen upppåt idag.
faktiskt så har de flesta produkter idag fläkten bakåt.

skillnaden med denna är att utblåset kommer vara åt sidan istället för bakåt som majoriteten av de andra produkterna har.
så faktiskt så har de varit sjukt smarta och inte alls gjort bort sig eftersom du för första gången på en konsol har möjligheten att ha utblåset uppåt.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jo jag vet att det var mer usb portar och att det fanns en lucka med kortläsare samt att man kunde spela ps2 spel men för övrig så ser konsolen likadan ut
Kollar jag google så ser jag ingen skillnad förutom usb portarna om man inte lyfter på locket
https://i.imgur.com/B4tQLeV.jpg

https://community.playstation.com/content/pdc/us/en_US/pdc-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Från artikeln:

Jo men jag förstod inte vad han menade med att det skulle ha någon betydelse att ha den perforerade delen uppåt, varmluften kommer ju ut ändå om de använder sig av en fläkt.

Permalänk
Medlem

Kommer spara den guiden då jag har funderat på att öppna den en dag men just nu är den orörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Jo, huruvida man väljer 2X/2S eller X2/S2 är ju egentligen sak samma eftersom generation (siffra) och variation (bokstav) inte går att förväxla. Men visst, lite mer logiskt är det ju att läsa produktnamn-generation-variation. Men tittar på på exempelvis Thinkpads så fungerar ju även deras (exempelvis) T420 där T anger serie, 4 anger variation och 20 anger generation.

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt betyder ju siffrorna någonting på Thinkpads. Om jag säger att jag önskar de skulle byggt en X580 eller T780 exempelvis så kan du, om du har koll på Thinkpads, förstå vad jag menar. Min tanke är mer: viktigast först. Xbox, viktigt att det inte är en Playstation eller liknande; One/Two, ganska viktigt då det har betydelse för vilka spel som fungerar och inte; X/S, spelar egentligen ingen roll förutom vid inköp av konsollen. Om "mormor" ska köpa spel till hennes barnbarn så spelar det ingen roll om det är X eller S, men det spelar roll om det är en Xbox och ifall det är en One eller Two (eller vad den nu kommer heta) (eller 360).

Skrivet av Landelusen:

Haha, mycket vill ha mer!! Vore också kul om de drog igång en gamingstream som Nintendo Direct, men istället kallade den "Direct Xbox". Verkligen på-näsan-känsla, men också med lite självdistans till ett töntigt namn

Från början var det ju det tänka namnet: DirectXBox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vad menar du?
är det en dålig design bara för att om du lägger den så är inte lufthålen uppåt?
varken min dator, min ps4 pro eller xbox one x har lufthålen upppåt idag.
faktiskt så har de flesta produkter idag fläkten bakåt.

skillnaden med denna är att utblåset kommer vara åt sidan istället för bakåt som majoriteten av de andra produkterna har.
så faktiskt så har de varit sjukt smarta och inte alls gjort bort sig eftersom du för första gången på en konsol har möjligheten att ha utblåset uppåt.

PS3 har utblåset uppåt.

Men ja, inte heller den dog av den lades ner så XSX överlever nog med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: kan inte hitta bild där det syns, är du säker? de bilder jag ser så är vent på baksidan

EDIT: nu såg jag att den hade vent längs ena kortsidan

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hade varit så mycket enklare om de bara bytt namnstrategi. ”Ok, för att inte förvirra konsumenten så bestämmer vi att nästa Xbox kommer heta Xbox 5.” Budgetvarianten kunde väl hetat mini eller något.

Personligen förstod jag aldrig att WiiU var egentligen ett Wii 2. Och då ägde jag ändå ett Wii redan. Tror det var ännu svårare för den ”vanliga konsumenten” att förstå. Tror att mönstret kommer upprepas med Xbox faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS3 har utblåset uppåt.

Men ja, inte heller den dog av den lades ner så XSX överlever nog med...

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sett en ps3 med utblåset uppåt men du får gärna länka en model som har 🧐

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ExcZist: original-PS3, eller PS3 Fat som vissa kallade den, har utblåset på sidorna. Minns inte riktigt om Slim och Slim-Slim flyttade det till baksidan, jag tror att båda bantade modellerna flyttade det till baksidan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Från början var det ju det tänka namnet: DirectXBox.

Haha, jag VET Därav mina overkill-förslag. Det är så svårt att vara underfundig i skriven text, men nu vet du att jag är väl medveten om det faktumet iaf! Jag är nörd ut i fingerspetsarna, men med en ohjälpligt dålig gubbhumor. Kombon är tuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hälften av alla ungar som önskar sig den nya kommer få fel xbox i julklapp. Förvirringen kommer vara total bland föräldrar utan spelintresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mocka:

"Det var något med X" och får en Xbox One X :> "Det var något med S" och får en Xbox One S

Skrivet av twk:

"Hej!

Min son önskar sig ett sånt där Xbox X. Har ni ett sånt?"

Skickades från m.sweclockers.com

Just därför när jag var liten och önskade mig saker så skrev jag på min önskelista förutom namn, även artikelnummer och vilken butik det gällde Fick aldrig fel sak eller fel färg eller liknande!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ExcZist: original-PS3, eller PS3 Fat som vissa kallade den, har utblåset på sidorna. Minns inte riktigt om Slim och Slim-Slim flyttade det till baksidan, jag tror att båda bantade modellerna flyttade det till baksidan.

Min ps3 fat blåser ut varm luften back samma gäller min fars Ps3 slim .
Så min ps3 fat ska blåsa ut luften på sidorna och inte bak även fast den alltid gjort det?
Då nog min ps3 trasig eller något 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Min ps3 fat blåser ut varm luften back samma gäller min fars Ps3 slim .
Så min ps3 fat ska blåsa ut luften på sidorna och inte bak även fast den alltid gjort det?
Då nog min ps3 trasig eller något 😂

Har en fat hemma nånstans men det är möjligt att du rätt, har nog aldrig känt efter i vilken ände varmluften kommer ut, om jag tänker efter...

Men uppenbarligen spelar det ingen roll åt vilket håll värmen går ut - bara det inte är nedåt.

Skit samma, det stora här är ytterliggare en hint om att det rör sig om 12 TFlops. Det är ett jäkla hopp från 5700, bådar ju gott för nästa generation grafikkort från AMD om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har en fat hemma nånstans men det är möjligt att du rätt, har nog aldrig känt efter i vilken ände varmluften kommer ut, om jag tänker efter...

Men uppenbarligen spelar det ingen roll åt vilket håll värmen går ut - bara det inte är nedåt.

Skit samma, det stora här är ytterliggare en hint om att det rör sig om 12 TFlops. Det är ett jäkla hopp från 5700, bådar ju gott för nästa generation grafikkort från AMD om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe så är det, hoppas på bra kylning och fullt tangentbord/mus stöd så kanske denna förbokas istället för ps5. Blir garanterat ”värsting modellen”

Permalänk
Medlem

Asså... Vad är det för absolut rövklo som namnsätter alla dessa konsoler?
Hade kunnat vara: Xbox, Xbox 2 etc... Eller t.o.m Xbox, Xbox 360, Xbox One, Xbox One X, Xbox Two och Two X osv...

Men Xbox Series X? Vad är det för fel på deras division som namnger alla deras projekt?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Haha, mycket vill ha mer!! Vore också kul om de drog igång en gamingstream som Nintendo Direct, men istället kallade den "Direct Xbox". Verkligen på-näsan-känsla, men också med lite självdistans till ett töntigt namn

Eller kanske kalla den för "Direct-X".

Skickades från m.sweclockers.com