Tull på amerikansk dator?

Permalänk
Medlem

Tull på amerikansk dator?

Hej!

Jag är intresserad av att köpa en custom made PC från USA, för ungefär 100000 kronor. Enligt google så är momsen på 25 % för utlandsköp. Så min fråga är, stämmer det och behöver jag alltså betala 25000 extra för datorn då? 125000 kronor skulle svida.

De hemsidor jag har kollat på är Digital Storm och Origin PC. Det kanske finns andra företag inom EU som också gör coola custom made datorer fast det är lägre tull/moms?

Tack för hjälp!!

Permalänk
Medlem

Du kan använda tullverkets räknare för att se vad det kommer kosta. Det är ingen tull på datorer verkar det som, men 25% moms måste du förstås betala om du köper från USA.

Permalänk
Medlem

Importerar du från USA så skall du mycket riktigt betala moms, och eventuellt tullavgifter, när du tar det till Sverige.
Köper du från något EU-land så tillkommer ingen tull eller moms när du importerar till Sverige. Du måste dock betala moms i avsändarlandet, men det är säljarens problem vanligtvis.

Permalänk
Medlem

ren nyfikenhet
vad är det döm gör att du måste köpa datorn från staterna?
tänk på att om inte nätdelen har en 230V switch så kan du inte använda datorn utan att byta nätdel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Importerar du från USA så skall du mycket riktigt betala moms, och eventuellt tullavgifter, när du tar det till Sverige.
Köper du från något EU-land så tillkommer ingen tull eller moms när du importerar till Sverige. Du måste dock betala moms i avsändarlandet, men det är säljarens problem vanligtvis.

För att förtydliga lite, säljer företaget för mer än 320 000 om året till Sverige så måste dom göra så att du betalar svensk moms i kassan.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

EKWB kör custom loop-datorer men 100 papp har de inget för.

EDIT: De e bara för US customers.

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd och kul med någon med detta intresse som också vill lägga pengarna som krävs. Blir att följa och drömma.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för bra svar!! Nu har jag fått en del mera info. Det verkar alltså som att det blir de 25k extra. Digital Storm gör fantastiska datorer dock så det kan vara värt det ändå. Angående nätaggregatet så hade jag inte tänkt tanken på att de har ju andra uttag i staterna! Tack för den @bjonss13 Tror ni att de har någon lösning för det så den funkar i Europa? Jag kan förstås bara maila och fråga.

Ingen som vet ett företag inom EU som gör coola vattenkylda system? Inet har faktiskt ett alternativ just nu:

https://www.inet.se/produkt/v100913/dator-i-delar-corsair-icu...

Men jag kommer inte ha de här pengarna förens typ 2.5 år så då kanske den är borta

Permalänk
Medlem

jo på vissa agg jhar man en switch som man kan byta spänning till 230v
se länk den röda grejen ska man ändra på när allt är avstängt och utdraget ur väggen!
https://se.depositphotos.com/stock-photos/str%C3%B6mf%C3%B6rs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Angående nätaggregatet så hade jag inte tänkt tanken på att de har ju andra uttag i staterna! Tack för den @bjonss13 Tror ni att de har någon lösning för det så den funkar i Europa? Jag kan förstås bara maila och fråga.

Moderna nätagg hanterar automatiskt olika inspänningar, oftast typ 100-240V. Så länge som de inte kör med något väldigt special så behöver du troligtvis bara en helt vanlig apparatkabel för att få en svensk kontakt, troligtvis har du redan någon liggandes eftersom de är så vanliga.

Men ska du köpa en dator för 100K+ från USA så skadar det ju inte att kolla upp det med företaget innan du beställer

Skrivet av bjonss13:

jo på vissa agg jhar man en switch som man kan byta spänning till 230v

Det var många år sedan nätagg hade såna brytare, jag tror inte såna nätagg ens får säljas inom EU längre. Moderna nätagg hanterat som sagt olika inspänningar automatiskt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga till vilket ändamål du tänkt skaffa en dator för 100k?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Tack allihopa för bra svar!! Nu har jag fått en del mera info. Det verkar alltså som att det blir de 25k extra. Digital Storm gör fantastiska datorer dock så det kan vara värt det ändå. Angående nätaggregatet så hade jag inte tänkt tanken på att de har ju andra uttag i staterna! Tack för den @bjonss13 Tror ni att de har någon lösning för det så den funkar i Europa? Jag kan förstås bara maila och fråga.

Ingen som vet ett företag inom EU som gör coola vattenkylda system? Inet har faktiskt ett alternativ just nu:

https://www.inet.se/produkt/v100913/dator-i-delar-corsair-icu...

Men jag kommer inte ha de här pengarna förens typ 2.5 år så då kanske den är borta

Hyr in en inhemsk datorbyggare istället så ska du se att dom kan göra en betydligt mer unik och förmoderligen finare dator åt dig.

Nu pratar jag inte butiker utan datormoddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

https://www.inet.se/produkt/v100913/dator-i-delar-corsair-icu...

Men jag kommer inte ha de här pengarna förens typ 2.5 år så då kanske den är borta

Ber om ursäkt på förhand att jag går helt off-topic här, men om du är redo att lägga 125k på en dator men inte en för 135k eftersom du inte har pengar till det "förens typ 2.5år" så är det nog värt att fundera på om du har ekonomin till ett sånt här köp. Även OM du har användning för kraften som datorn erbjuder, så betalar du otroliga summor för bling-bling som inte ger dig någonting egentligen. Datorer som dessa är till för personer vars bankkonton knappt får ett jack i sig efter att ha spenderat 100k på en gaming-dator.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera att du kikar runt lite i gallerierna här på SweC och kollar om det är någon som gör datorer i din smak, hör sedan av dig och se om de kan fixa en åt dig med den designen du gillar. Blir nog både billigare och unikt/mer personligt. Samt att du stödjer den svenska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Ber om ursäkt på förhand att jag går helt off-topic här, men om du är redo att lägga 125k på en dator men inte en för 135k eftersom du inte har pengar till det "förens typ 2.5år" så är det nog värt att fundera på om du har ekonomin till ett sånt här köp. Även OM du har användning för kraften som datorn erbjuder, så betalar du otroliga summor för bling-bling som inte ger dig någonting egentligen. Datorer som dessa är till för personer vars bankkonton knappt får ett jack i sig efter att ha spenderat 100k på en gaming-dator.

Jag tolkar det som att han kommer ha dessa 125k om 2.5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag tolkar det som att han kommer ha dessa 125k om 2.5 år

Det stämmer bra Hade det tagit 2.5 år för 10000 extra så förstår jag verkligen att ni vill varna dock haha. Tack för all info och hjälp allihopa! Nu har jag mera kött på benen angående hela grejen En dag kanske jag sitter där med min toksnygga amerikanska gamingdator...

God jul!