Permalänk
Medlem

Enkel Databashanterare

Hej!
Jag skulle vilja veta:
finns det någon enkel databashanterare som jag kan skriva:
create table kund
(nummer integer,
namn char(50),
adress char(50));
kommer tabellen?
När jag googlar kommer server osv, jag vill ha bara enkel databashanterare som hjälper mig att skapa tabeller, kan köra lite SQL frågor...
Om någon kan rekommendera en databashanterare, blir tacksam.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en server att hålla tabellerna i.
Ska du bara labba så är SQLite3 smidigt.
MariaDB eller MySQL är bättre om du ska upp på stor skala, hanteras med fördel med antingen CLI eller phpMyAdmin.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Tack så mycket, jag ska bara labba, jag har en kommande databas kurs och jag vill plugga lite grand. Jag ska kolla SQLlite. Tusen tack!

Permalänk
Medlem

MySQL/Maria DB är väldigt enkelt och smidigt att använda om du kan skapa en Linux-server och installera, sen är det bara att starta upp klienten och börja skriva dina SQL-kommandon.

Finns så att du kan sätta upp i Windows också på ett enkelt sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snö77:

@Dracc: Tack så mycket, jag ska bara labba, jag har en kommande databas kurs och jag vill plugga lite grand. Jag ska kolla SQLlite. Tusen tack!

DB Browser for SQLite är ett trevligt verktyg om du fastnar för sqlite.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill öva utan att faktiskt behöva spara data så finns det webbsidor som gör det du vill, till exempel https://paiza.io/en/projects/new?language=mysql

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Azure Data Studio är annars väldigt modernt och kraftfullt.

Permalänk
Inaktiv

DBeaver rekommenderar jag. Vad står det i kursplanen om vilken databas ni kommer köra med? MySQL/MariaDB?

Permalänk
Medlem

@anon14781: http://www.databasteknik.se/boken/
Vi kommer att använda Databasteknik boken och det är en KY-Utbildning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snö77:

@RiviMaggot: http://www.databasteknik.se/boken/
Vi kommer att använda Databasteknik boken och det är en KY-Utbildning.

Den är bra. DBeaver funkar med MySQL/MariaDB. Alternativt HeidiSQL samt MySQL Workbench.

Permalänk
Skrivet av snö77:

Hej!
Jag skulle vilja veta:
finns det någon enkel databashanterare som jag kan skriva:
create table kund
(nummer integer,
namn char(50),
adress char(50));
kommer tabellen?
När jag googlar kommer server osv, jag vill ha bara enkel databashanterare som hjälper mig att skapa tabeller, kan köra lite SQL frågor...
Om någon kan rekommendera en databashanterare, blir tacksam.

Använd Spring Framework med JPA. Då slipper du ens skriva kommandon för att hålla på med databas.

Steg 1:
Börja skapa en "entity". Detta blir din databastabell automatiskt.

@Data @AllArgsConstructor @NoArgsConstructor @Entity public class Digitals { @Id private int id; private boolean digitalOn; private String timeOn; private String timeOff; private String annotation; }

Steg 2:
Skapa en "repository"

@Repository public interface DigitalsRepository extends JpaRepository<Digitals, Long> { Digitals findByid(int i); // Den MÅSTE heta findBy...och kollumens namn t.ex. id eller digitalOn osv. }

Steg 3:
Anslut din databas igenom att skapa detta fält

@Autowired private DigitalsRepository digitalsRepository;

Steg 4:
Nu kan du använda din databas t.ex. så här

Digitals digitals = digitalsRepository.findByid(i); digitals.setDigitalOn(false); digitalsRepository.save(digitals);

Steg 5:
Anslut till MySQL där JLoggerDatabase DITT namn på din databas.
Det du gör är att skapa en fil som heter applications.properties i resourcemappen i gradleprojektet. Kopiera in detta.
Se bara till att MySQL server är installerat + den har en användare som har rättighet att skapa tabell och schema.

# MySQL spring.datasource.driver-class-name=com.mysql.cj.jdbc.Driver spring.datasource.url=jdbc:mysql://localhost:3306/JLoggerDatabase?createDatabaseIfNotExist=true&serverTimezone=CET&useLegacyDatetimeCode=false spring.datasource.username=myUser spring.datasource.password=myPassword # Hibernate spring.jpa.show-sql=true spring.jpa.hibernate.ddl-auto=update spring.jpa.properties.hibernate.dialect=org.hibernate.dialect.MySQL5Dialect hibernate.format_sql=true # Server configuration server.port = 8080

Klart!
Du fixar ett Springprojekt här:
https://start.spring.io/

Välj Spring JPA, Lombok, MySQL Driver.
Sedan snälla...välj Gradle. Maven är stenålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Använd Spring Framework med JPA. Då slipper du ens skriva kommandon för att hålla på med databas.

Det är säkert poppis när OP ska gå en utbildning där SQL är en av de saker hen ska lära sig.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Det är säkert poppis när OP ska gå en utbildning där SQL är en av de saker hen ska lära sig.

Bättre att lära sig industrins verktyg än att gå utbildning. Svensk skola är övetskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Bättre att lära sig industrins verktyg än att gå utbildning. Svensk skola är övetskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för syftet av att klara av en kurs är det nog bra att hålla sig till kursmaterialet.

Och det är fortfarande bra att kunna SQL om inte annat för att få bättre förståelse för hur det fungerar. Dessutom är jpa och hibernate eller vilka andra alternativ som nu finns med spring inte alltid så bra när det gäller att uppdatera ens databas. Vid sådana tillfällen är det väldigt bra att kunna kolla i databasen och förstå vad som är gjort samt varför.

Permalänk
Skrivet av AfterShock:

Men för syftet av att klara av en kurs är det nog bra att hålla sig till kursmaterialet.

Och det är fortfarande bra att kunna SQL om inte annat för att få bättre förståelse för hur det fungerar. Dessutom är jpa och hibernate eller vilka andra alternativ som nu finns med spring inte alltid så bra när det gäller att uppdatera ens databas. Vid sådana tillfällen är det väldigt bra att kunna kolla i databasen och förstå vad som är gjort samt varför.

Fast JPA kan uppdatera enskillda celler i en databas. Detta är grundligt inom JPA.

Jag har inget behov utav att skriva Queries manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Bättre att lära sig industrins verktyg än att gå utbildning. Svensk skola är övetskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

SQL är definitivt ett av industrins verktyg. Därav borde ju den kursen vara perfekt att läsa om man ska lära sig just industrins verktyg (vilket du förespråkar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Fast JPA kan uppdatera enskillda celler i en databas. Detta är grundligt inom JPA.

Jag har inget behov utav att skriva Queries manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det väl bara jag som är dålig men stöter nästan alltid på problem när jag låter JPA göra uppdateringar åt mig.

Permalänk
Medlem

Xammp är ju rätt trevligt annars om man bara vill labba lite. Själv använt den boken och tyckte det var riktigt bra.

Skrivet av heretic16:

Bättre att lära sig industrins verktyg än att gå utbildning. Svensk skola är övetskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så man skapar ninjautvecklare som skriver kod dom inte förstår.

Man behöver en kombination av både teori och praktik för att bli bra, det ena utesluter inte det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Phpmyadmin eller heidiSQL.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Bättre att lära sig industrins verktyg än att gå utbildning. Svensk skola är övetskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Viktigt att ha grundläggande gunskaper om vad man håller på med. Förstå vad man abstraherar bort och varför.
Jobbar du i "industrin" kommer du inte ifrån SQL som backendare. Majoriteten av legacy applikationer bygger på SQL och stored procedures, inte massa magiska nymodigheter.
Ofta får du en databas färdig med stored procedures och/eller eller SQL queries direkt i koden.

Du skjuter dig själv i foten om du skippar det grundläggande om SQL, speciellt om du skulle behöva optimera prestanda i dina queries. ORMS i all ära, de kommer aldrig prestera snabbare än ren SQL.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju ladda ner SQL server express och SQL server management studio om man vill bekanta sig med de verktygen. Det kan kännas lite komplicerat men när installationen är klar så får man rätt mycket hjälp med intellisense och liknande, än mer om man installerar någon plugin som SQL complete.

Skrivet av zaibuf:

Viktigt att ha grundläggande gunskaper om vad man håller på med. Förstå vad man abstraherar bort och varför.
Jobbar du i "industrin" kommer du inte ifrån SQL som backendare. Majoriteten av legacy applikationer bygger på SQL och stored procedures, inte massa magiska nymodigheter.
Ofta får du en databas färdig med stored procedures och/eller eller SQL queries direkt i koden.

Du skjuter dig själv i foten om du skippar det grundläggande om SQL, speciellt om du skulle behöva optimera prestanda i dina queries. ORMS i all ära, de kommer aldrig prestera snabbare än ren SQL.

Håller med i stort. Men samtidigt ser jag att allt fler går bort ifrån logik i databasen. Koden måste man ändå ha liksom och då verkar många tycka det är enklare att ha all logik där. EF och liknande ORM:er har också blivit mycket bättre. Men absolut är det väldigt bra att ha en förståelse både för att fixa problem orsakade av ORM:ernas operfekta logik men också för att undvika att paja saker själv. Vi har haft jätteproblem med idiotisk användning av databasen via EF då folk inte förstår vad de håller på med och typ läser in en hel tabell för att komma åt ett värde och liknande. Vi har inte så mycket data i våra tabeller men läser man dem några hundra gånger per sekund så blir det problem ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan ju ladda ner SQL server express och SQL server management studio om man vill bekanta sig med de verktygen. Det kan kännas lite komplicerat men när installationen är klar så får man rätt mycket hjälp med intellisense och liknande, än mer om man installerar någon plugin som SQL complete.

Håller med i stort. Men samtidigt ser jag att allt fler går bort ifrån logik i databasen. Koden måste man ändå ha liksom och då verkar många tycka det är enklare att ha all logik där. EF och liknande ORM:er har också blivit mycket bättre. Men absolut är det väldigt bra att ha en förståelse både för att fixa problem orsakade av ORM:ernas operfekta logik men också för att undvika att paja saker själv. Vi har haft jätteproblem med idiotisk användning av databasen via EF då folk inte förstår vad de håller på med och typ läser in en hel tabell för att komma åt ett värde och liknande. Vi har inte så mycket data i våra tabeller men läser man dem några hundra gånger per sekund så blir det problem ändå liksom.

Sitter faktiskt och skriver om en gammal VB applikation till .NET Core med EF. Så måste läsa all gammal SQL och konvertera till LINQ syntax. Sedan måste jag göra all mappning manuellt då EF inte klarar att scaffolda dbn, vilket är mindre roligt... men lärorikt!😅
Blir dock väldigt mycket cleanare att jobba med och vidareutveckla, så personligen jobbar jag ellre med LINQ och EF, än SQL.

Men hade jag inte förstått SQL hade det varit lite jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag avslutade jag en kurs på databaser på YH. Här kommer några tips på verktyg:

Det ser ut som att kursen kommer att gå igenom SQL, efter hur kursmaterialet ser ut, så då skulle det nog vara bäst att hålla sig till det. MySQL är likt i mycket, men jag skulle säga att det är bättre att hålla sig till den "dialekten" som ni skall läsa i kursen. Så kör MSSQL!
Det bästa vore att börja med att installera SQL Server 2019 Express som skapar en databas på din dator. https://www.microsoft.com/en-us/sql-server/sql-server-downloa...

Sedan för att arbeta med denna databasen så kan du använda antingen SSMS
https://docs.microsoft.com/en-us/sql/ssms/download-sql-server...
Eller Azure Data Studio https://docs.microsoft.com/en-us/sql/azure-data-studio/downlo...

Sen kan jag också tipsa om sidan https://www.w3schools.com/sql/default.asp där du kan få bra hjälp att lära dig, samt testa att skriva queries på deras testplattform.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Idag avslutade jag en kurs på databaser på YH. Här kommer några tips på verktyg:

Det ser ut som att kursen kommer att gå igenom SQL, efter hur kursmaterialet ser ut, så då skulle det nog vara bäst att hålla sig till det. MySQL är likt i mycket, men jag skulle säga att det är bättre att hålla sig till den "dialekten" som ni skall läsa i kursen. Så kör MSSQL!
Det bästa vore att börja med att installera SQL Server 2019 Express som skapar en databas på din dator. https://www.microsoft.com/en-us/sql-server/sql-server-downloa...

Sedan för att arbeta med denna databasen så kan du använda antingen SSMS
https://docs.microsoft.com/en-us/sql/ssms/download-sql-server...
Eller Azure Data Studio https://docs.microsoft.com/en-us/sql/azure-data-studio/downlo...

Sen kan jag också tipsa om sidan https://www.w3schools.com/sql/default.asp där du kan få bra hjälp att lära dig, samt testa att skriva queries på deras testplattform.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Av den länken som OP lämnat så tycks det snarare som att det är just MySQL de ska labba med, bokens hemsida har kodexempel med just MySQL och de kapitel där en dialekt nämns nämner enbart MySQL. Hur du fick det till att OP ska lära dig MSSQL får du gärna vidareutveckla - inte ovanligt att jag missat något.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc:
Det verkar faktiskt som att jag var lite väl snabb när jag läste tidigare. Du har rätt i att det verkar vara MySQL. Klantigt av mig. Men så kan det gå ibland.

Till TS så kan jag i så fall instämma i det någon tidigare skrev att PHPMyAdmin är en bra hanterare. Och i så fall kan det underlätta om man tex använder en XAMMP installation för att få allt detta att fungera.

I slutändan så är MySQL och MSSQL relativt lika, så lär du dig den ena så kommer det vara lätt med den andra. Men lättast är väl att koncentrera sig på den varianten som kommer att läsas på skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

@Dracc:
Det verkar faktiskt som att jag var lite väl snabb när jag läste tidigare. Du har rätt i att det verkar vara MySQL. Klantigt av mig. Men så kan det gå ibland.

Till TS så kan jag i så fall instämma i det någon tidigare skrev att PHPMyAdmin är en bra hanterare. Och i så fall kan det underlätta om man tex använder en XAMMP installation för att få allt detta att fungera.

I slutändan så är MySQL och MSSQL relativt lika, så lär du dig den ena så kommer det vara lätt med den andra. Men lättast är väl att koncentrera sig på den varianten som kommer att läsas på skolan.

Tack för klargörandet.
Till TS: ta Housepainters råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tack alla!
Jag har börjat kursen och mycket teori just nu (konceptuell modell, ER modell etc...). Jag vill gärna lära mig databasteknik och förstå tabellerna, deras sambandstyperna och nycklar också ...sedan klarar jag SQL bättre antar jag, om man har en bra logik, sql kommandon blir lättare(jag vet inte så mycket men har en sådant uppfattning.). Sedan kan jag använda vilken databashanterare som helst...hoppas jag. Min fråga handlade om träna kursen innan kurs start och testa sql kommandon. Jag fick många värdfulla svar, tacksam för det.
Testade acces, mysql, maria db och nu installerar sql server 2019. Har problem med polybase som redan finns i min dator (system configurations failed) men jag vet inte vart den är....
Utbildning är viktigt tycker jag,jag har börjat lära mig databas och ni som svarade gav mig mycket bra tips. När jag gick första lektionen, jag hade en databas med tre tabeller och kunde köra enkla ddl och dcl, jag kunde använda where, in och as...Ha det bra alla, nu ska jag hitta polybase och radera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snö77:

Sedan kan jag använda vilken databashanterare som helst...hoppas jag. Min fråga handlade om träna kursen innan kurs start och testa sql kommandon.

Alla databashanterare använder inte SQL dock.
https://en.wikipedia.org/wiki/NoSQL

Permalänk
Medlem

Min favorit för att skapa databaser, testa querys eller bara skapa kopplingar mot befintliga databaser är MySQL Workbench.

https://www.mysql.com/products/workbench/

Video med en introduktion till både MySQL och även till själva workbench:
https://www.youtube.com/watch?v=9ylj9NR0Lcg

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"