Köpråd inför Black Friday: 27", 144 Hz, 1440p IPS skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy:

Jag gjorde samma sak, beställde i måndags men har kontaktat deras support som nu lämnat över ärendet till deras återbetalning (har ej betalt eller hämtar skärmen ännu) så får vi se vad de säger. Alternativt så kan man ju skicka tillbaka och beställa en ny skärm och spara några hundralappar men det skapar ju onödiga kostnader för både dem och mig.

Värt att höra av sig till dem och kolla i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du får tillbaka. Jag ska testa jag med, dock är min redan betald och uthämtad.

Permalänk
Medlem

Ja alla ska dem misslyckas med något! Jag beställde lenovon. Kommer aldrig bli nöjd. Den var i alla fall billigast..

https://abload.de/img/img_20190930_174436d8tks1.jpg asså skjut mig!

Gillar hur skärmens yta på ca 1cm ska användas som extra kant. Helt outnyttjat yta och säkerligen föreligger det även ips glow i den..
skärmtillverkare är fan dumma i huvudet. Så korkade man fan spyr att man inte kan tillverka en egen skärm så man slipper
dessa udda rgb epilepsi fantiserande dumpuckon till designers. Tragiskt ... ända jag kan säga! Tragiskt.

Jo men det ska vara symmetrisk då läppen där nere är tjockare osv etc. Det är inte symmetrisk någon stans, dessa designers är dumpuckon och det är tragiskt som sagt.

Min Asus VG24QE har 1.2 cm kant och 2 mm skärmkant och det upplevs som en kant. Inte en och en halv eller två Och det funkar utmärkt att ha det så. Så va fan var poängen med att göra kanterna annorlunda mot kanjäveln nertill.

Ragequit!

Hoppas den är helt när den kommer i alla fall! Kommer säkert skicka tillbaka den för jag kommer störa mig för mycket på det.
Hoppas jag inte väckt någon sovande björn

https://psref.lenovo.com/Detail/Lenovo%20Monitors/Lenovo_Legi...
och det är en 3ms skärm då extreme mode är oanvändbart, utan som vanligt bara fusk för att kunna marknadsföra som 1ms precis som med LG:s modell av denna panel.. lånar ett ord jag använt : Tragiskt

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Hoppas du får tillbaka. Jag ska testa jag med, dock är min redan betald och uthämtad.

De sänkte min faktura hos webbhallen så det gick bra för min del 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy:

De sänkte min faktura hos webbhallen så det gick bra för min del 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt! Jag kommer nog tyvärr returnera min. Tyckte den hade för mycket backlight bleed och glow för min smak.
Vet att de är något man får räkna med i viss grad men syntes så tydligt när jag lirade battlefield så de förstörde spelupplevelsen. I övrigt en riktigt grym och snabb skärm så hoppas du har mer tur än mig.

Permalänk
Medlem

Lenovo Y27q-20! Fick hem den idag! Jag hade kanske tur med mitt ex.. Knappt någon ips glow "testat med kolsvart i rummet". Kanske blir en keeper ändå

Den tryckte 1440p 165hz out of the box och tycker det ser än så länge lovande ut.
Har endast testat lite EIZO Monitor Test och destiny 2..

Ska testa lite mer. Återkommer...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Lenovo Y27q-20! Fick hem den idag! Jag hade kanske tur med mitt ex.. Knappt någon ips glow "testat med kolsvart i rummet". Kanske blir en keeper ändå

Den tryckte 1440p 165hz out of the box och tycker det ser än så länge lovande ut.
Har endast testat lite EIZO Monitor Test och destiny 2..

Ska testa lite mer. Återkommer...

Jo det är en keeper! I stort sett är jag nöjd med allt" och när mitt 2070super kommer så kan man höja nivån ett snäpp också, kör ett gtx 1060 atm, så kan ju inte maxa även om man alltid trixar och fixar lite ändå..

Det ända jag märk är som även fler märkt av är att när man kör med G-sync vid 165Hz så får man screen blacks till och från,. Så antingen får man sänka hertzen till 150 eller stänga av g-sync som jag gjort, jag ser inte att det riktigt ger något då jag hellre ställer in så jag inte får problem med dippande refresh rate. Kommer förmodligen fixas sinom tid när nvidia fixat helt på sitt g-sunkig mjukvara.

Man behöver inte hålla på att ställa in massa saker och ändra stup i kvarten heller, bara dra på läget: FPS 2 och lira som en kung!
Ljusstark i alla lägen men tappar lite då man ska köra HDR - ingen skärm klarar true HDR för under 15 000kr så inte något jag stör mig på.

Väldigt nöjd med allt ifrån priset till kaliteten av skärmen, foten. Den gulliga lilla armen man kan fälla ut passar mina HyperX cloud flight perfekt. Skärmen var dock för tung för min gasdrivna arm. Men som sagt foten är stabil och utan RGBcancer.
Jag är lika bra/dålig på fps som jag var innan med TN panelen jag hade innan så jag märken ingen inputlag eller delay eller eftersläpningar

Jag gick från ASUS VG248QE 144Hz 1Ms, och kommer förmodligen aldrig köra TN igen även om jag inte sett TN versionen av denna Legion Y27gq-25, som sägs vara så nära IPS man kan komma men med fördelarna av att vara TN.

Givet köp! Ska bli intressant när det kommer lite seriösare recensioner på denna skärm. Rösta på den på RTINGS.com
Då kanske man får äta upp allt man sagt .. nä men jag är som sagt väldigt nöjd! kommer säkert vara nöjd i 5år tills man ska köpa 4k eller 8k eller operera in skärmar på hornhinnan.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Jo det är en keeper! I stort sett är jag nöjd med allt" och när mitt 2070super kommer så kan man höja nivån ett snäpp också, kör ett gtx 1060 atm, så kan ju inte maxa även om man alltid trixar och fixar lite ändå..

Det ända jag märk är som även fler märkt av är att när man kör med G-sync vid 165Hz så får man screen blacks till och från,. Så antingen får man sänka hertzen till 150 eller stänga av g-sync som jag gjort, jag ser inte att det riktigt ger något då jag hellre ställer in så jag inte får problem med dippande refresh rate. Kommer förmodligen fixas sinom tid när nvidia fixat helt på sitt g-sunkig mjukvara.

Man behöver inte hålla på att ställa in massa saker och ändra stup i kvarten heller, bara dra på läget: FPS 2 och lira som en kung!
Ljusstark i alla lägen men tappar lite då man ska köra HDR - ingen skärm klarar true HDR för under 15 000kr så inte något jag stör mig på.

Väldigt nöjd med allt ifrån priset till kaliteten av skärmen, foten. Den gulliga lilla armen man kan fälla ut passar mina HyperX cloud flight perfekt. Skärmen var dock för tung för min gasdrivna arm. Men som sagt foten är stabil och utan RGBcancer.
Jag är lika bra/dålig på fps som jag var innan med TN panelen jag hade innan så jag märken ingen inputlag eller delay eller eftersläpningar

Jag gick från ASUS VG248QE 144Hz 1Ms, och kommer förmodligen aldrig köra TN igen även om jag inte sett TN versionen av denna Legion Y27gq-25, som sägs vara så nära IPS man kan komma men med fördelarna av att vara TN.

Givet köp! Ska bli intressant när det kommer lite seriösare recensioner på denna skärm. Rösta på den på RTINGS.com
Då kanske man får äta upp allt man sagt .. nä men jag är som sagt väldigt nöjd! kommer säkert vara nöjd i 5år tills man ska köpa 4k eller 8k eller operera in skärmar på hornhinnan.

Är också nöjd med skärmen! Växlar mellan sRGB och Standardläget (tycker game modes ser lite off ut och blir för ljusa) och båda två ser riktigt bra ut. SRGB mer korrekt och mer realistiskt men standardläget snyggt det också även om det är lite överdrivna färger ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sdaniel1:

Jo det är en keeper! I stort sett är jag nöjd med allt" och när mitt 2070super kommer så kan man höja nivån ett snäpp också, kör ett gtx 1060 atm, så kan ju inte maxa även om man alltid trixar och fixar lite ändå..

Det ända jag märk är som även fler märkt av är att när man kör med G-sync vid 165Hz så får man screen blacks till och från,. Så antingen får man sänka hertzen till 150 eller stänga av g-sync som jag gjort, jag ser inte att det riktigt ger något då jag hellre ställer in så jag inte får problem med dippande refresh rate. Kommer förmodligen fixas sinom tid när nvidia fixat helt på sitt g-sunkig mjukvara.

Man behöver inte hålla på att ställa in massa saker och ändra stup i kvarten heller, bara dra på läget: FPS 2 och lira som en kung!
Ljusstark i alla lägen men tappar lite då man ska köra HDR - ingen skärm klarar true HDR för under 15 000kr så inte något jag stör mig på.

Väldigt nöjd med allt ifrån priset till kaliteten av skärmen, foten. Den gulliga lilla armen man kan fälla ut passar mina HyperX cloud flight perfekt. Skärmen var dock för tung för min gasdrivna arm. Men som sagt foten är stabil och utan RGBcancer.
Jag är lika bra/dålig på fps som jag var innan med TN panelen jag hade innan så jag märken ingen inputlag eller delay eller eftersläpningar

Jag gick från ASUS VG248QE 144Hz 1Ms, och kommer förmodligen aldrig köra TN igen även om jag inte sett TN versionen av denna Legion Y27gq-25, som sägs vara så nära IPS man kan komma men med fördelarna av att vara TN.

Givet köp! Ska bli intressant när det kommer lite seriösare recensioner på denna skärm. Rösta på den på RTINGS.com
Då kanske man får äta upp allt man sagt .. nä men jag är som sagt väldigt nöjd! kommer säkert vara nöjd i 5år tills man ska köpa 4k eller 8k eller operera in skärmar på hornhinnan.

Haha klockren rapport av skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Haha klockren rapport av skärmen

Kanske inte den mest objetiva Mer en, smaken är som baken review subjektiv uta helvetti.

Men iallfall: Bf all over again fastän i webhallish julkalender:
https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sdaniel1:

Kanske inte den mest objetiva Mer en, smaken är som baken review subjektiv uta helvetti.

Men iallfall: Bf all over again fastän i webhallish julkalender:
https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

jahapp. Vilken skärm-junkie man blivit. 3e skärmen man köper i år. Får se hur denna står sig mot asus tuf vg27aq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

jahapp. Vilken skärm-junkie man blivit. 3e skärmen man köper i år. Får se hur denna står sig mot asus tuf vg27aq.

Lycka till!

Jag som sagt är väldigt nöjd och jag älskar att hata vanligtvis, men så utgår jag såklart från mina ögon och preferenser,
Vissa gillar 1000 inställningar som typ inte förändrar något eller kanske tillhör dem 2% människor som faktiskt kan se skillnad på 165HZ och 200Hz.

Sjäv föredrar simplicitet framför funktioner för funktionernas skull. Kul att pilla, jo visst men det ska ge något tillbaka också.

Skärmen:
+Bra färger
+Bra ljusstyrka
+HDR funkar ok (för låg nits för att alltid användas)
+Foten! fantatisk
+ 1.4 DP
+Inge ghosting (mitt ex)(mina ögon)
+Inge bleed (mitt ex)(mina ögon)

-Betraktningsvinklar ok (kunde varit lite bättre)
-G-Sync funkar endast på 150hZ (borde funkat på 165Hz ootb)(bör fixas sinom tid)
-OSD lite tråkig och "vanlig" knapp input på panel. finns mycket bättre lösningar.
men + här att den är väldigt plug ´n play genrellt så man behöver inte fippla så mycket för bra resultat. mode (FPS 2).
Typ så!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sdaniel1:

Kanske inte den mest objetiva Mer en, smaken är som baken review subjektiv uta helvetti.

Men iallfall: Bf all over again fastän i webhallish julkalender:
https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

Haha vill man ha objektiva listor av skärmens funktioner och specifikationer finns ju det också men roligt men en lite mer grovhuggen personlig observation Mycket nöje.

Och att webhallen har rabatt igen så känns det som att reorna nästan alltid avlöser varandra. Var samma på jysk i förrgår att typ samma grejer fortfarande för samma pris som på BF, iaf det jag var ute efter. Som någon sa, snart är det black month, year, life och slutligen death.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här kommer en review för er som inte gillar grovhuggen personlig observation
https://motherbear.home.blog/2019/12/08/lenovo-legion-y27q-20...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...
Detta bör lösas om några uppdateringar tänker, annars får man ju trycka till någon att ta sitt ansvar!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Haha vill man ha objektiva listor av skärmens funktioner och specifikationer finns ju det också men roligt men en lite mer grovhuggen personlig observation Mycket nöje.

Och att webhallen har rabatt igen så känns det som att reorna nästan alltid avlöser varandra. Var samma på jysk i förrgår att typ samma grejer fortfarande för samma pris som på BF, iaf det jag var ute efter. Som någon sa, snart är det black month, year, life och slutligen death.

Skickades från m.sweclockers.com

yes Black Friday är ett speglar mer hur malmö blivit än bra priser på elektronik

Inet rear ut ASUS 27" TUF Gaming VG27AQ för 5 lax.. so much for black friday

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

jahapp. Vilken skärm-junkie man blivit. 3e skärmen man köper i år. Får se hur denna står sig mot asus tuf vg27aq.

Hur gick det med ditt köp!?

annars har du ju alltid TUF Gaming VG27AQ på inet för 5k nu om du vill uttöka ditt rekord

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Entusiast

@sdaniel1: Haha, nja jag har drabbats av tidsbrist och lathet så inte ens packat upp skärmen men lovar att återkomma här när jag testat skärmen med 1070 /g-synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

@sdaniel1: Haha, nja jag har drabbats av tidsbrist och lathet så inte ens packat upp skärmen men lovar att återkomma här när jag testat skärmen med 1070 /g-synk.

Cool! Xmas laziness bästa!

GeForce Game Ready Driver - WHQL Version: 441.66 - Release Date: Tue Dec 10, 2019
Testa dem drivisarna du kör med nu först om du inte redan uppdaterat och se om det blir någon skillnad.

Dem kom för 10 dagar sen så risken finns att du redan uppdaterat men ifall inte så.. Testa dem gamla drivisarna först innan du uppdaterar.
så tvättar du ju även bort lathets stämpeln

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Gj Asus VG279QM wow! Jaah för 40Hz måste ju vara det som kommer revolutionerande hela skrämtillverkningsbrancen och ändra hela marknaden,....

Det är sällan man ska få bli positivt överaskad. Det är tur att Greta finns! Kanske hon kan sätta stop för denna regressionsbranch!

Ett pucko, alltid ett pucko! Men om tillräckligt många puckon säger att det är så, Ja då måste det ju vara sant!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Varför inte, ASUS hoppar över 240 Hz IPS och står således ut ur mängden. Smart ändå fast ingen 1440p så ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Varför inte, ASUS hoppar över 240 Hz IPS och står således ut ur mängden. Smart ändå fast ingen 1440p så ointressant.

Jo Sant!
Är iofs schysst att Asus tänker på alla dem 0.0002% stridspiloter som spelar spel och kan uppfatta alla dessa fps som den hertzen kan pumpa ut så länge plånboken kan pumpa ikapp. Skulle rekommendera den till dem men med mina otränade ögon så missade jag dem ju precis!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Har ingen 240 Hz själv men med tanke på hur lätt jag märker skillnad på 120/144 så skulle jag nog märka en rejäl skillnad i klivet upp till 240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har ingen 240 Hz själv men med tanke på hur lätt jag märker skillnad på 120/144 så skulle jag nog märka en rejäl skillnad i klivet upp till 240.

jaa såklart!
Jag skulle nog våga säga att även om du och jag och alla i terorin kan se 1000fps+ och kanske 300hz vad vet jag, så kommer du och jag aldrig kunna ha 10/10 om vi skulle få se och gissa (för gissa är vad vi skulle göra) om det är 240hz eller 280hz. Våra hjärnor är inte utvecklade nog samt Diminishing returns på vad som är fysiskt möjligt. Kommer slutligen till en punkt då vi skulle se igenom väggar.

Finns säkert något underbarn i Indien / Kina som eller någon annanstans också iofs som skulle kunna se och uppfatta men då även lider av andra åkommor À la megasavant. Dock som knappast sitter i skrubben hemma hos mamma och pappa och säger att man lätt kan se skillnad. Men va fan vet jag.

Men dem har lyckats övertyga någon att betala mer för 280hz iallfall

Jag skulle kunna köpa att skärmens egenskaper i sig kanske förbättras av att ha högre än 200hz, typ ELMB, HDR, betraktningsvinklar, nits osv.. men thats it typ.. sen vad någon enstaka tror sig kunna se eller känna av är irrelevant tbh för det är bara ren smörja!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Entusiast

jag blir inte klok på hur man ska göra för att få en bra skärm idag...

märkte att jag störde mig på hur svårt det var att urskilja saker i nedre vänstra hörnet, kolla in denna blb:

Lenovo Y27q-20:

Asus VG27AQ:

Är väldigt kluven...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

jag blir inte klok på hur man ska göra för att få en bra skärm idag...

märkte att jag störde mig på hur svårt det var att urskilja saker i nedre vänstra hörnet, kolla in denna blb:

Lenovo Y27q-20:

https://i.imgur.com/wWdmIKW.jpg

Asus VG27AQ:

https://i.imgur.com/4nNnHO4.jpg

Är väldigt kluven...

Damn, vilken ljusstyrka kör du på skärmen?

Permalänk
Entusiast

@anon242437: 20! Borde inte se så här illa ut? Vet att vissa säger att kameran framhäver detta en del, men ärligt talat ser det väldigt likt ut hur jag upplever det. Dvs ingen av skärmarna är särskilt spot on...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

@grollo92: 20! Borde inte se så här illa ut? Vet att vissa säger att kameran framhäver detta en del, men ärligt talat ser det väldigt likt ut hur jag upplever det. Dvs ingen av skärmarna är särskilt spot on...

Oj det var väl inte så mycket alls. Trodde du körde minst 50 dömma av bilderna men runt 20 är väl ofta rekommenderat på IPS-skärmar för att inte framhäva BLB för mycket.

Permalänk
Entusiast

Ja, precis. Jag sitter nu på min gamla trogna Dell U2412M och kan konstatera att förutom upplösningen är bilden lika bra eller bättre. Lutar åt att jag skickar tillbaks bägge nya skärmarna, tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

Ja, precis. Jag sitter nu på min gamla trogna Dell U2412M och kan konstatera att förutom upplösningen är bilden lika bra eller bättre. Lutar åt att jag skickar tillbaks bägge nya skärmarna, tyvärr.

Trist och meckigt men bättre än att ha skärmar man inte trivs med. Jakten fortsätter helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

@grollo92: 20! Borde inte se så här illa ut? Vet att vissa säger att kameran framhäver detta en del, men ärligt talat ser det väldigt likt ut hur jag upplever det. Dvs ingen av skärmarna är särskilt spot on...

Jag har en Asus VG27AQ hemma nu och på ljusstyrka 20 lyser den i 180 cd/m² och det är ganska högt för ett rum med dämpad belysning. På 0 så lyser den i 130 cd/m² vilket är ganska högt även det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |