Apple Mac Pro säljstartar – börjar på 71 995 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Herregud, ni människor måste ha tappat många skruvar. Man jämför bas-modellen på 71 995:- med något som kostar 800 000:- top of the line maximum etc.

Äppelhjärnor kan verkligen inte fungera normalt.

Och ni som tror riktiga proffs använder äppelskrutt för videoredigering och rendering. Herregud, det är amatörnivå på både er och folk som använder Apple. Är man någorlunda insatt använder man dedikerad låda för rendering/encoding. Men så långt kan ni inte tänka

Bara för att du sitter vid ett tangentbord ger det dig inte rätten att bete dig som en hormonell fjortonåring. Om du inte är en förstås.

Att proffs använder olika farmer, eller vad de nu heter på svenska, plus massa annan spännande hårdvara vid olika arbetsuppgifter är inget otippat men det betyder ju inte att de aldrig använder någonting annat. Jag skulle kunna använda dina egna ord om folk som tror något sådant men jag vill åtminstone tro att jag är någorlunda sansad.

Jag kan sätta en femma på att majoriteten av alla stora produktioner använder såväl mac, windows och linux när de gör en film eller dyl. Pixar är väl ett ganska erkänt exempel på företag som använde Mac och om inte de kan kallas proffs så vet jag fan vilka som kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Herregud, ni människor måste ha tappat många skruvar. Man jämför bas-modellen på 71 995:- med något som kostar 800 000:- top of the line maximum etc.

Äppelhjärnor kan verkligen inte fungera normalt.

Och ni som tror riktiga proffs använder äppelskrutt för videoredigering och rendering. Herregud, det är amatörnivå på både er och folk som använder Apple. Är man någorlunda insatt använder man dedikerad låda för rendering/encoding. Men så långt kan ni inte tänka

Äppelhjärnorna är väl de som tror de kan göra en mycket bättre film om de kan använda en marginellt bättre maskin för det dubbla priset ... Men det är klart, om man dagligen använder en RED 8K i 60fps har jag en känsla av att pengar inte spelar så stor roll...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Skrivet av GamerGertzy:

Förstår verkligen inte varför de inte kör AMD-processorer nu när Threadripper är så överlägsen. Eller åtminstone dual socket så en kan få 56c när allting annat är så top of the line (sett till maxad config, grundbulten är ju inte ens värd att överväga). Nåväl. Denna best lär duga några år i vilket fall!

Threadripper blev överlägsen det här året - och är bara överlägsen inom specifika ramar: Behöver du exempelvis mycket PCIe-I/O är det fortfarande en stor Xeon du behöver köpa.
Problemet jag talar om här är alltså att det tar lång tid att ta fram en ny, stabil lösning som man kan sälja till företag som behöver kunna använda hårdvaran till max under lång tid. Kolla själv hur många AMD-baserade modeller av HP Z6-arbetsstationer (närmaste konkurrenten till Mac Pro) man kan köpa vid det här laget. Varför? Därför att när de här produkterna planerades var inte AMD något att satsa på än. Sen tillkommer naturligtvis det rent ekonomiska problemet att man troligen har ganska bra avtal med Intel, och frågan vad som händer om man plötsligt bryter dessa.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som vanligt är grundmodellen skitdåligt utrustad och frågan är vem denna är bra till? Varför inte göra grundmodellen bättre? Det är väl för att kunna ta överpriser för uppgradera.

Kommer du ihåg vad som hände 2013? Apple släppte en Mac Pro som bara gick att få med dubbla workstationgrafikkort. Jättebra om din uppgift behövde detta. Värdelöst för alla andra som var tvungna att betala för ett extra grafikkort de aldrig skulle ha nytta av.

Nuvarande Mac Pro är ett bra workstation-köp under förutsättning att du har ett användningsområde som kräver att du specar upp din dator högre än du kan speca upp en iMac Pro:
- Behöver du mer än 18 CPU-kärnor?
- Behöver du mer än 256 GB minne?
- Behöver du mer GPU-kraft än vad du kan få ur ett Vega 64-kort?
- Behöver du mer intern lagring än 4 TB?

Svarar du ja på vilken som helst av ovanstående frågor kan Mac Pro vara ett alternativ för dig - och du betalar inte i onödan för att någon av de andra komponenterna är onödigt högt specad. Naturligtvis: du betalar fantastiskt mycket för att ha en maskin som har potentialen att växa rejält inom samtliga dessa områden samtidigt, men inte hutlöst mycket jämfört med motsvarande modeller från HP, Dell eller Lenovo.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kommer du ihåg vad som hände 2013? Apple släppte en Mac Pro som bara gick att få med dubbla workstationgrafikkort. Jättebra om din uppgift behövde detta. Värdelöst för alla andra som var tvungna att betala för ett extra grafikkort de aldrig skulle ha nytta av.

Apple gör som många andra företag och slänger in dritt i standardmodellen och tvingar en dyrt uppgradera. (Det går att göra själv)
Vem köper 8GB ramstickor idag än på något annat än budget, inte är det någon man gör på en 72 000kr dator.
256GB ssd, ja det var vad bättre laptops i 25 000kr klassen hade år 2012. Jag kan inte komma på någon som tycker det är vettigt på en 72 000kr dator.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Den stora frågan som jag ser det, är inte så mycke vad man får för hårdvara för pengarna. Utan hur ser supporten ut när en sån här maskin går sönder.

Om det kostar X antal tusen i timmen om en sån här maskin står still (kanske betala vite om du inte kan leverera innan deadline), hur snabbt kommer apple teknikern med reservdelar att vara på plats? Försökte skumma igenom apples hemsida om vad man kan teckna för avtal men kunde inte hitta något.

https://www.apple.com/se/support/professional/

Det är inte billigt - hade det varit upp till mig i ett inte alldeles för stort företag hade jag troligen hellre investerat i att ha en extra maskin tillgänglig framför att köpa in mig i på-platsen-support med SLA som från någon av de stora servertillverkarna - men det verkar faktiskt finnas till och med i lilla Sverige.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple gör som många andra företag och slänger in dritt i standardmodellen och tvingar en dyrt uppgradera. (Det går att göra själv)
Vem köper 8GB ramstickor idag än på något annat än budget, inte är det någon man gör på en 72 000kr dator.
256GB ssd, ja det var vad bättre laptops i 25 000kr klassen hade år 2012. Jag kan inte komma på någon som tycker det är vettigt på en 72 000kr dator.

Den som inte behöver mer än 32 GB minne klarar sig fint med 8 GB-stickor och blir troligen skitsur om hen måste betala för mer i onödan.
Den som inte behöver mer än 256 GB SSD att boota från och har resten av sin lagring på SAN eller DAS klarar sig fint med basutbudet och blir troligen skitsur om hen måste betala för mer i onödan.

De 72000 kronorna betalar du för att ha möjlighet att slänga in 28 kärnor, 1,5 TB minne, två till fyra GPU, och 32 TB PCIe-anslutet flash-RAID. Samtidigt.
Återigen: Det är helt meningslöst att köpa den här maskinen om vad du egentligen behöver faller långt under någon av dessa specifikationer. Men har du den här sortens behov kommer du inte undan jättemycket billigare från någon av de tillverkare som har möjlighet att leverera något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Threadripper blev överlägsen det här året - och är bara överlägsen inom specifika ramar: Behöver du exempelvis mycket PCIe-I/O är det fortfarande en stor Xeon du behöver köpa.

Öh, va? Threadripper har ju tonvis mer PCIe-lanes än vad Intel har...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Poängen är att man för samma pengar kan få en maskin som är fetare än en sådan.

Jadå, men vart ligger den ekonomiska vinsten för företaget att plocka ihop de maskinerna, ordna med serviceavtal, eventuellt byta programvara (om de redan är i Apple eller tvärtom). Hade vinsten blivit större med ditt förslag är jag 100% säker på att fler hade gjort det.
Ett företag som driver med inställningen att tjäna pengar skiter i om det står AMD, Intel eller vad det nu än är, bara det funkar och att dom tjänar pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Öh, va? Threadripper har ju tonvis mer PCIe-lanes än vad Intel har...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är i/o han menar, inte antal lanses.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Öh, va? Threadripper har ju tonvis mer PCIe-lanes än vad Intel har...

Du har rätt; jag ska hålla mig till att prata om sånt jag är bra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kelthar:

Asså, nu har du sagt om och om igen att man inte köper RAM löst när jag faktiskt bevisat att man kan.

Här är det många åsikter, fast väldigt ont om källor...

Edit: Mac Pro RAMs hastigheter (2666 eller 2933Mhz.)

Du köper inte RAM löst om det inte är för uppgradering och då är det Tillverkar RAM på dom dvs, HP , DELL etc.

Sluta tro man köper RAM löst som företag det gör man kanske om man har 1 maskin.

SÅ fort du börjar sätta i egna RAM behöver man göra om support avtalet annars måste du ta ut dom extra RAM när det ska bli service annars tar dom inte i den med tång.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av g146:

Herregud, ni människor måste ha tappat många skruvar. Man jämför bas-modellen på 71 995:- med något som kostar 800 000:- top of the line maximum etc.

Äppelhjärnor kan verkligen inte fungera normalt.

Och ni som tror riktiga proffs använder äppelskrutt för videoredigering och rendering. Herregud, det är amatörnivå på både er och folk som använder Apple. Är man någorlunda insatt använder man dedikerad låda för rendering/encoding. Men så långt kan ni inte tänka

Och ni som tror riktiga proffs använder äppelskrutt för videoredigering och rendering

Du verkar ha stenkoll ....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Inte sett ett handfull kommentarer som hånar Apple än. Diskussionen är väldigt lättsam och saklig med instick av skämt och memes så som det brukar vara på sweC. De flesta håller med om att priset på instegsmodellen är helt ok för vad man får ut. Dock så kan man som många säger här inne bygga eget för halva priset med bättre prestanda.

Vidare så är det rätt ironiska med DIN kommentar är den första som är rätt hatisk och verkar rätt bitter här i tråden. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Inte sett ett handfull kommentarer som hånar Apple än. Diskussionen är väldigt lättsam och saklig med instick av skämt och memes så som det brukar vara på sweC. De flesta håller med om att priset på instegsmodellen är helt ok för vad man får ut. Dock så kan man som många säger här inne bygga eget för halva priset med bättre prestanda.

Vidare så är det rätt ironiska med DIN kommentar är den första som är rätt hatisk och verkar rätt bitter här i tråden. Tråkigt.

Håller med, finns absolut ingen mening att hetsa på det viset.
Har man delade åsikter kring elektronik kan man diskutera det sakligt, finns ingen mening att bli så upprörd över ett varumärke eller en produkt man inte gillar 😂

Swec är mitt favorit forum det är ju en fristad för oss technördar, vi har i det stora hela samma intressen och vi är nästan helt befriade från all politisk smörja som man pumpas med från alla andra sociala medier, så varför bidra till rutten stämning här? 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag tar två!

Skickades från m.sweclockers.com

Make it 4

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är viktigt att nämna i denna förvirrande tråd om en dators värde är att Apple faktiskt gick ut och frågade proffsanvändarna hur dem ska designa en Mac Pro då soptunnan inte uppfyllde önskelistan på många ställen och medgav att dem designade in sig i ett hörn gällande ström och expansion.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurora:

Det är nog inte så svårt att motivera köp av dessa till större företag med hög omsättning. Det mer intressanta är hur de prisat basmodellen av Mac Pro gentemot priset på iMac Pro.

  • iMac Pro/Mac Pro

  • 57 070 kr/76 395 kr

  • 3.2 GHz 8-core W-2140B/3.5 GHz 8-Core Intel Xeon W-3223

  • Radeon Pro Vega 56/Radeon Pro 580X

  • 32GB EEC RAM i båda

  • 1TB SSD i båda

Så för en diff på nästan 20k så får man en sämre GPU, troligen en bättre CPU (återstår att se hur mycket när benchmarks poppar upp) men ingen 5K skärm. Visst, det går att "uppgradera" den, vilket säkert kan motivera en viss prisökning. Men även jag, som ett ganska stort fan av Apple, har oerhört svårt att motivera basmodellen av den nya Mac Pro. Särskilt när iMac Pro finns.

* Notering: Ryktad uppdatering av iMac Pro kan göra CPU-skillnaden ännu mindre

iMac-modellerna dras väl med throttling som man slipper om man köper rivjärnet? Känns som att det här, konstigt nog, kan vara en prisvärd appledator.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nog för att Apple säljer dyra produkter, det gör de absolut... fel att påstå annat.

Dock finner jag det onekligen intressant att det är just pris/prestanda som det läggs fokus på... speciellt i det här fallet när det handlar om företagsdatorer, eller datorer ämnade för ett helt annat område än vad den genomsnittlige hemanvändaren använder sina datorer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nog för att Apple säljer dyra produkter, det gör de absolut... fel att påstå annat.

Dock finner jag det onekligen intressant att det är just pris/prestanda som det läggs fokus på... speciellt i det här fallet när det handlar om företagsdatorer, eller datorer ämnade för ett helt annat område än vad den genomsnittlige hemanvändaren använder sina datorer till.

Vilket är varför Apple skickade exemplar till ett gäng med yngre youtube-kändisar, för vi vet alla att när företag och proffsanvändare vill veta vad de skall använda för seriös videoproduktion då tittar de på unga youtube:are.

Lite oklart om Apple faktiskt vill få youtube-kreatörer att köpa Apple Mac Pro burkar för att redigera filmer filmade med iphones. Men sett till vart företagets fokus är på väg så kanske de är de som de ser som framtiden för deras professionella system? Vem vet kanske nästa Mac Pro får IOS?

Gissar förövrigt att inga av dessa faktiskt ägnar sig åt att redigera sina egna videor, utan att de har folk anställda för det.

Permalänk
Avstängd

@Exxovion: Jämför man med Apples tidigare produktlinjer saknar man onekligen fler tornmodeller i segmentet under Mac Pro. Denna Pro kan väl grovt sägas vara en modern version av Power Macintosh 9500 och 9600 men vad som saknas är andra alternativ (på 9x00-seriernas tid kunde man få en expanderbar Mac till lägre pris via 7x00 och 8x00-versionerna).

Problemet är att Apple inte erbjuder några alternativ för de som vill ha flexibilitet utan att gå rakt på en Mac Pro. Dock måste det direkt påpekas att efterfrågan på moderna efterföljare till Power Macintosh 7x00/8x00 eller Power Mac G4/400 et al INTE innebär "spelburkar" (en vanlig missuppfattning bland dagens Apple-förespråkare). Ytterligare en variant vore en flexibel version av Mac Mini som kan ställas ovanpå ett expansionschassi för att på så vis bli en towermodell (låt oss kalla den Mini Pro).

Permalänk
Medlem

Om jag varit en youtuber som behöver en videoredigeringsrigg så hade jag inte köpt en Mac Pro i allafall.
Nu kan det ju vara så att Apple ger dom en gratis (eller jag menar.. "lånar ut på livstid", för inte är videon sponsrad på något sätt av Apple *host host*), men om man betalar ur egen ficka så är Apple-datorn inte prisvärd vad jag kan se.

Testade att slänga ihop en Threadripper 3970x med Rog trx40-e moderkort, 64GB 3600MHz ram (icke ecc), 1TB PCIE 4.0 SSD och ett Rog strix 2080ti + 1000w PSU + chassi + kylning.
Slutsumma på 65000kr.

Men som sagt, betalar någon annan och man behöver ett serviceavtal så är det ju något annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

https://www.apple.com/se/support/professional/

Det är inte billigt - hade det varit upp till mig i ett inte alldeles för stort företag hade jag troligen hellre investerat i att ha en extra maskin tillgänglig framför att köpa in mig i på-platsen-support med SLA som från någon av de stora servertillverkarna - men det verkar faktiskt finnas till och med i lilla Sverige.

Tack, kom aldrig så långt in på sidan. Hade glömt att det är IBM som sköter proffs supporten åt Apple med vad det innebär för priser och SLAer.

Priset för maskinerna är som sagt ganska oväsentligt på den här nivån jämfört med vad drift och serviceavtal kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Låt tävlingen börja! Beställ ett chassi som är väldigt likt Mac Pro chassit: https://www.dunecase.com/index.html#overview , finns även en front du kan beställa som tillbehör som är väldigt lik Macen.

edit: stavning

Permalänk
Medlem

De där 4 TB lagring kommer inte räcka långt. Såg just en youtube av en content creator som filmade i red 8k och bara en session tuggade i sig mer än 4 TB lagringsytrymme. De fick öka komprimering men kommer ändå få jobba utifrån externa diskar om de vill filma så högupplöst.
Detta kanske är självklarheter för proffsen.

Hon hade två Apples Pro Display XDR till förfogande. Såg härligt ut att jobba med 8k video på den setup:en.

Tur att koding inte behöver så galna specs. haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

De där 4 TB lagring kommer inte räcka långt. Såg just en youtube av en content creator som filmade i red 8k och bara en session tuggade i sig mer än 4 TB lagringsytrymme. De fick öka komprimering men kommer ändå få jobba utifrån externa diskar om de vill filma så högupplöst.
Detta kanske är självklarheter för proffsen.

Hon hade två Apples Pro Display XDR till förfogande. Såg härligt ut att jobba med 8k video på den setup:en.

Tur att koding inte behöver så galna specs. haha

Linus TT har använt upp nästan 1PB till sin RED RAW-footage så... https://youtu.be/DsZtTpBk7s0

Men så räknar de väl med att det bara är det som arbetas på just nu som ligger lagrat där och annat är på servrar osv.

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

De där 4 TB lagring kommer inte räcka långt.

4 TB systemdisk. Plus plats för ett internt Promise-RAID på upp till 32 TB. Plus plats för två SATA-diskar om du känner för relativt billig intern lagring istället. Men jobbar du med såna datamängder arkiverar du ändå saker på centrala lagringslösningar när du är klar med dem - det är till sånt man har 10 GbE-nätverksportarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Linus TT har använt upp nästan 1PB till sin RED RAW-footage så... https://youtu.be/DsZtTpBk7s0

Men så räknar de väl med att det bara är det som arbetas på just nu som ligger lagrat där och annat är på servrar osv.

Imo så är det facepalm på youtubers med Red kameror som kör RAW som de sedan bara lägger en LUT på eller på sin höjd lite halvflashig CC. Dom flesta har ingen postproduktions-anledning för det formatet och youtube krossar allt ändå. Nu är det LTTs jobb att flasha och göra klipp på tuff teknik (så flödet är content i sig), men deras mediaflöde är tekniskt helt idiotiskt. hade jag jobbat där hade jag blivit tokig på alla konstiga idéer (är väl dock hela poängen med kanalen )

Permalänk
Medlem

iJustines Apple Pro bygge

28Core
384GB DDR4
2x Radeon Pro Vega II 32Gb
4TB SSD
Afterburner Kort
2x Displays med tillhörande stöd

Nästan uppe i 400k sek där xD.

Någon som vet hur de där Afterburnerkortet fungerar? Hade som sagt varit roligt om någon kunde bencha alla konfigurationer och få ut lite data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låt tävlingen börja! Beställ ett chassi som är väldigt likt Mac Pro chassit: https://www.dunecase.com/index.html#overview , finns även en front du kan beställa som tillbehör som är väldigt lik Macen.

edit: stavning

Snyggt

Permalänk
Skrivet av employed:

Någon som vet hur de där Afterburnerkortet fungerar?

Det innehåller en FPGA (alltså potentiellt omprogrammerbar i framtiden) som specifikt accelererar codec-arbete för ProRes eller ProRes RAW-strömmar och därmed frigör resurser i ordinarie CPU eller GPU att syssla med annat. Tanken är att du ska kunna bearbeta video i native-upplösning istället för att behöva jobba med nerskalade proxyfiler för att få acceptabel hastighet. Kravet för att kortet ska göra nytta är naturligtvis att den codec du använder vid filmning stöds.