Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av napahlm:

@Kenneth: Inget under spelande heller? Det är ju primära sysslan för datorn.
För höga fps är ingen risk när man spelar 1440p.

Det kan ju tyvärr skilja från exemplar till exemplar, men det vi fick in var väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Prestanda och VRAM låg i och med priset.

Vad jag gillar oerhört mycket är Sapphires designval. Ser ut som att det enbart är en skruv så kan man lätt lossa fläktar. Bra där!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Attans... 1500-1600kr hade varit ett rimligare pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

@Insanyrd: Ja, varje hundralapp billigare skulle öka intresset. Det som gör att det suger så himla tycker jag är ju att svenska återförsäljare är hiskeligt dåliga på att sänka priserna på de gamla produkterna så man kan ju inte ens glädjas åt det när de nya kommer. Hade 5## korten tappet 400+ t.ex hade det åtminstone varit roligt. Istället så säljs dom med samma pris under lång tid till stackars satar som inte inser att dom kan få bättre till samma pris.

Permalänk
Medlem

Såg att Inet listat RX 5500 XT 8GB Red Dragon för 2349 sek, vilket fram till nyligen även varit priset för 580/590 8GB Red Dragon som nu är överstruket och säljs iväg för ~1800 sek.

Instegssegmentet borde förvisso vara mera prisvärt,
men priset står still och prylarna har blivit bättre är mitt sätt att se på det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Kan man anta att prestandatappet pga för lite minne på kortet blir ungefär hälften så stort på ett system med PCI Express 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Det är inte specifikt 8 GB-modellen som är under embargo utan hur själva kortet har skickats ut. Kort som skickats direkt från AMD hade embargodatum idag (Sapphire-kortet skickades från AMD till oss). Andra kort som skickas direkt från partnertillverkare har ett senare embargodatum. Hela grejen är sjukt fånig men det handlar väl i vanlig ordning om att få högre exponering i form av fler artiklar.

De låter ologiskt. Såg just ett par videor på Youtube och där testas 8GB versionen. Och så vitt jag kan se så är de hugget som stucket vilket kort man sen köper. 8GB verkade inte ge nånting för prestandan.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kan man anta att prestandatappet pga för lite minne på kortet blir ungefär hälften så stort på ett system med PCI Express 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det vara så? Kortet är väl inte ens i närheten av att begränsas av x16 3,0?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Men priset då?
Umm... ja. Jag är ingen ekonom, men priset är lite udda.

De billigaste 1650 Super går för ~1990kr enligt prisjakt (en fläkt).

Samtidigt så finns det 5500XT 4GB för 1990kr också. Pulse, powercolor (en fläkt). För 8GB finns det priser på 2349kr , asus , powercolor . 1660 börjar vid ~2500 enligt prisjakt.

Samtidigt har vi "Hej vill du bli lurad" priser också, 8GB modellen kan gå uppemot 3149kr, och 4GB kan vara på 2290kr. Vid dessa priser så är det ett strikt "nej" som gäller.

Ett taktiskt beslut?
Vad är en 5500XT värd i t.ex en macbook pro eller en laptop? Förmodligen en hel del mer än köpt löst i en vanlig dator. Kanske de inte vill sälja dem löst till desktop och få ut högre marginaler? Kanske de vill bli av med Polaris först? Jag vet faktiskt inte. Tror inte det är omöjligt att få ner priset lite mer.

Framtiden då?
Problemet med framtiden är att man inte vet hur den ser ut (kan inte heller benchmarkas...). Jag tänker lista en hel del saker som kan hända, men som nödvändigtvis inte kommer det.

För 5500XT, vad för prestandaimplikationer ger 70% högre FP16 (än RX 580), kompilatorförbättringar, nya sätt att ladda in data, RT förbättringar? Kommer spel att lägga in optimeringar för nästa generations konsoler? Kommer AI spela in för uppskalning (och således sänka minneskraven genom att rendera en lägre intern upplösning)?

5500XT är inte ensam här heller. 1650Super har också 2xFP16 + Variable rate shading, mesh shading och texture space shading. Svårt att säga vad allt sammantaget ger för båda modellerna.

Men minne då. Räcker 4GB?
Svårt att säga... med de nya konsolerna så kommer kraven VRAM som används att öka. Det snackas om 16GB GDDR6 för toppmodellen (13GB användbart för hela spelet, inklusive grafik och så) , och då har vi ännu inte räknat med att strömma stora delar data från den supersnabba lagringen kommer att spela in med specialbyggda system för det. Helst vill man då ha en stor del redan lokalt på GPU:n (om du inte råkar ha en supersnabb SSD också, vilket inte är så sannolikt om 5500XT är ett kort för dig).

Man börjar redan se spåren idag att det kan vara för lite (wolfenstein,AC:O, SoTR) .Från vad jag tror, så väljer man nog bort 4GB, 6GB hade varit ok (som det blir för 5600), och 8GB är safe. Tror 5600 blir ett bättre köp.

Permalänk

Med dessa priserna riskerar RX 5600 serien att bli ganska dyr. Lite tråkigt faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker det såg bra ut blir nog 2st RX5500XT 8G att ge bort i julklapp.
Jag tycker "ASUS DUAL RX5500XT O8G EVO" för 2349kr hos komplett är ett okej pris.
https://www.komplett.se/product/1148756/datorutrustning/dator...

Ja, för 2400 kr är det ett ok kort. Jag väntar dock med Asus Dual-kort tills jag ser en ordentlig review. Dom brukar inte direkt vara välgjorda.

Hamnar prisbilden där för 8 GB-versionen så är det iaf en kandidat. Sjukt dock att vissa kort kostar över 3000 kr. Vem köper en lyxmodell av ett instegskort? Och 30 % dyrare kort för en kylare som ska kyla en fjuttkrets på 150 mm2. Makes no sense. 🤷🏼‍♂️

Är det där Asus kortet dugligt nog och inte faller isär vid beröring lär det vara ett av få som säljer känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bra kort hade priset varit rätt.. Nu är det ett kasst kort. Lustigt att folk kan tycka att det är ok kort…. Ingen eg prestanda ökning mot ett kort som är flera år gammalt och som du får billigare o finns beggat för en spottstyver…. Nä.. Girigheten börjar krypa in I märgen hos AMD oxå. Nåja.. de har ju sett att Nvidia kunnat öka marginalerna genom taket och folk har applåderat och glatt köpt det.. så varför inte… PC gaming är på väg att röra sig till att vara rikemans nöje...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvonS:

Bra kort hade priset varit rätt.. Nu är det ett kasst kort. Lustigt att folk kan tycka att det är ok kort…. Ingen eg prestanda ökning mot ett kort som är flera år gammalt och som du får billigare o finns beggat för en spottstyver…. Nä.. Girigheten börjar krypa in I märgen hos AMD oxå. Nåja.. de har ju sett att Nvidia kunnat öka marginalerna genom taket och folk har applåderat och glatt köpt det.. så varför inte… PC gaming är på väg att röra sig till att vara rikemans nöje...

Till skillnad från GTX 1650 så är de här kortet ändå lite vettigt. Priset kan ju delvis diskuteras. Blev ju inte så farligt som dom skrev i testet. De jag tycker är bra är att de drar betydligt mindre ström samt att man kan spela dom spel som i princip var ospelbara på RX 400/500 serien.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Till skillnad från GTX 1650 så är de här kortet ändå lite vettigt. Priset kan ju delvis diskuteras. Blev ju inte så farligt som dom skrev i testet. De jag tycker är bra är att de drar betydligt mindre ström samt att man kan spela dom spel som i princip var ospelbara på RX 400/500 serien.

Finns dock en poäng med 1650 som gör det vettigt. Man kan få tag i kort som inte kräver extra ström, vilket gör det till det snabbaste kortet på marknaden som inte kräver det.

Har faktisk vid två tillfällen irl vart tvungen att rekommendera det kortet för att någons barn vill börja lita fortnite eller cs eller liknande på någon gammal oem burk de haft liggande som saknat 6pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glad att jag tog ett rx 5700 istället för detta, hade knappt blivit någon prestandaboost.
För 1500-2000 kr hade detta kort varit något...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Glad att jag tog ett rx 5700 istället för detta, hade knappt blivit någon prestandaboost.
För 1500-2000 kr hade detta kort varit något...

Fast nu finns det ju inom dina 1500-2000, de billigaste kostar strax under 2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skulle det vara så? Kortet är väl inte ens i närheten av att begränsas av x16 3,0?

Jag tror han syftar på att kortet endast är 8x (elektriskt inkopplade) men jag tvivlar att det är så stor skillnad.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av erixon:

Jag tror han syftar på att kortet endast är 8x (elektriskt inkopplade) men jag tvivlar att det är så stor skillnad.

Jag menar att eftersom minnet på kortet i vissa fall inte räcker till så måste antagligen grafikdata hållas i primärminnet och just då är pci express en rejäl flaskhals.
Jag kan ha fel förstås. Jag är långt ifrån någon expert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hmm, med PCI-E 4.0 torde man nästan kunna börja ha GPUer i 4X portar istället? Då kunde man spara in enormt på banor

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Över 3000 kr för 8 GB-modellen? För en minikrets på ~150 mm2? Är detta ett skämt?

Jag baxnar. Du får ett RX 580 för 1800 - 2000 kr. 8 GB minne på köpet. Jag förväntar mig inte att en krets som är några procent större än den som sitter i RX 560 med en 128-bits bäbisbuss till minnet att knappt leverera någonting annat än mindre energieffektivitet men kosta 50 % mer.

Denna prisbild var iofs väntad, men jag är ändå extremt besviken. Känns som att AMD inte vill sälja några grafikkretsar på 7 nm. Delar dom fab med EPYC eller?

(Editerad med kompletterande tankar efter att jag lugnat mig lite)

> Jag baxnar. Du får ett RX 580 för 1800 - 2000 kr. 8 GB

Köper man vid den prisklassen är det bättre o köpa begagnat. RX580 4gb som funkar finfint för en 1000kr, eller ett begagnat 1070 för ca 2000kr.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Kanske de inte vill sälja dem löst till desktop och få ut högre marginaler? Kanske de vill bli av med Polaris först?

Skulle gissa att det är lite av båda delarna, man vill bli av med polaris samt göra sig av med "dretet" av Navi kretsarna som inte duger till mobile. Prissättningen avspeglar sen hur stora volymer som finns. Lite grann som Intel med sina F modeller där man länge knappt gav någon rabatt trots avsaknad av GPU, man ville helt enkelt bli av med dom men inte i volymer som berättigade en hyfsad prissänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast nu finns det ju inom dina 1500-2000, de billigaste kostar strax under 2k.

Menar 8 gb-modellen. Billigaste modellerna jag kan hitta är powercolors red dragon och dual-kylaren för runt 2300kr. Men det är ju moms och skit som gör att priset drar iväg här i Sverige :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Enda bra med denna release är att powercolor släpper en 4 GB modell som är kort och passar små ITX byggen. Annat än det så har AMD verkligen tappat bollen sett till priserna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jahapp, tänkte att kortet skulle vara i klass med RX 590. Kanske blir att skippa det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Jahapp, tänkte att kortet skulle vara i klass med RX 590. Kanske blir att skippa det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kikar på prestandaindex har 5500xt 71 medan 590 har 72 det tycker jag räknas som samma klass. Och stämmer det att detta exemplaret begränsades i vissa spel pga 4GB så lär ju "gapet" minska med 8GB version.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Var det ett misstag att man köpte en Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse när man ändå kör 1080p ultra settings? Vill ändå vara redo för att kunna köra cyberpunk 2077 och diablo 4

Verkligen inte!

Det presterar ju som mitt 1080ti (mellan tummen och pekfingret) och det är flaskhals i 1080p@ultra. Så det var inget dåligt val, tvärt om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Menar 8 gb-modellen. Billigaste modellerna jag kan hitta är powercolors red dragon och dual-kylaren för runt 2300kr. Men det är ju moms och skit som gör att priset drar iväg här i Sverige :/

Hoppas SweClockers gör ett test på. Red Dragon. Jag tror detta kortet med rätt pris skulle passa i mitt nästa budgetbygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Hoppas SweClockers gör ett test på. Red Dragon. Jag tror detta kortet med rätt pris skulle passa i mitt nästa budgetbygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en recension här
https://www.guru3d.com/articles-pages/powercolor-radeon-5500-...

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt bra ut! Både mindre än de andra tvåfläktskorten men ändå riktigt tyst och bland de billigaste korten. Bra gjort av Powercolor som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mudde:

Det ser ju riktigt bra ut! Både mindre än de andra tvåfläktskorten men ändå riktigt tyst och bland de billigaste korten. Bra gjort av Powercolor som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Rent och snyggt utseende också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |