Permalänk

Komplettera min soundbar

Hej,

Jag skaffade mig precis en fantastisk soundbar från hifi-klubben, en Dali katch one. Snygg som bara den och betydligt bättre ljud än vad min TV levererar.

Problemet nu är att jag vill bygga på med ännu fler högtalare i mitt system, framförallt en bas. Hur fungerar det? Är det möjligt att komplettera med en förstärkare och ytterligare högtalare och använda soundbaren i det nya systemet?

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationerna så har den en sub-out så att komplettera med en bas är fullt möjligt men det verkar vara allt. Förstärkare är ju inbyggt i soundbaren så det är den som avgör vad du kan göra och i det flesta fall är det mycket lite.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Skrivet av Xedious:

Enligt specifikationerna så har den en sub-out så att komplettera med en bas är fullt möjligt men det verkar vara allt. Förstärkare är ju inbyggt i soundbaren så det är den som avgör vad du kan göra och i det flesta fall är det mycket lite.

Förstår! Hade det inte gått att köpa en förstärkare som man sedan kopplar övriga högtalare där soundbaren är en av dem?

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomUser:

Förstår! Hade det inte gått att köpa en förstärkare som man sedan kopplar övriga högtalare där soundbaren är en av dem?

Nej, då den är aktiv så går inte det. Då måste den ju kopplas in till center, right & left med högtalarkablar. Hela vitsen med en soundar är ju att man ska slippa allt det

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Det verkar om inte jag missat något att det kan gå då den har en minijack-ingång. De flesta surroundförstärkarna har analoga utgångar för aktiva högtalare. Din soundbar har utgång för aktiv bas så det är lätt då behöver du bara en sådan. Men om du vill lägga till fler högtalare så måste du köpa en förstärkare som du sedan kopplar in din soundbar till med RCA-till-minijack-kabel. Men soundbars är ju inte lämpade för ett sådant system och det tar bort poängen med att ha just en soundbar. Men om du vill ha en soundbar men med fler möjligheter till utbyggnad så skulle jag säga att du borde köpa en Bose Soundbar 500 eller 700. Där finns det både bas och bakhögtalare som man kopplar trådlöst till soundbaren.

https://www.bose.se/sv_se/products/speakers/home_theater/bose...

Dvs om du har öppet köp kvar på den du köpte.