Hitta nya icke-AAA/indie-spel inför Steam-rean

Permalänk
Medlem

Hitta nya icke-AAA/indie-spel inför Steam-rean

Köpte alltid förr massa roliga indie aktiga spel på Steams rea, men har inte lyckats köpa ett på flera år.
Några av min favorit spel är random indiespel, men efter att Steam förstörde hela sin plattform med skitspel har det blivit betydligt svårare att hitta guldkorn.

För att ge några exempel, Sanctum, Terraria, Orc must die, Magica
Så har ni några guldkorn inför Steam rean?
Mitt rekommendation är Terria om vill ha ett roligt Co-op spel.

Här var det ensamt iallafall..

Permalänk
Medlem

Hollow Knight

Ett "metroidvania". Snyggt, grym musik, bra atmosfär, mycket innehåll, bra variation med många olika abilities man kan välja bland efter man samlat på sig.
Tycker 15€, som är standardpris, är ett riktigt bra pris för detta spel så man behöver inte ens vänta på rea imo.

Permalänk
Medlem

Iconoclasts !

En liten dokumentär från P3 Spel om det och utvecklingen av det. .
https://sverigesradio.se/avsnitt/1181620

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Stardew Valley är grymt, om du fastnar för det behöver du inga fler spel på ett tag! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FTL, Binding of isaac: rebirth, eldritch, into the breach, sunless sea, They Are Billions

the stanley parable

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser ut som att ingen kommit med denna: Mindustri

Sket skoj! Inte testat multiplayer ännu en det verkar också kul.
En kombination av Factorio liknande gameplay med lite Creeperworld känsla (lite iaf)

Basbyggandet, resursflöden, TD och även lite anfall/försvar på det. Jag föredrar Survival stuket mest hittils. Kan starkt rekomendera det!

Jag fastnade inte för Factoria för det var lite för mycket grävande för att få ordentlig snurr men tyckte detta var riktigt enkelt.

En liten campanj finns också där resurserna från ena banan som du tar med gör att du kan låsa upp teknologi eller när man klarat tillräckligt av en bana ta med sig extra för en bättre start.

Riktigt roligt spel som rekomenderas starkt!

Kom på ett till jag starkt kan rekomendera: Dawn of Man
Roligt spel om man gillar denna typen. Blir lite upprepande efter ett tag men ändå värt det i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Har kört en del Stormworks: Build and Rescue nyligen. Kusträddning / transport där man själv bygger båtar / plan / helikoptrar osv. Lite oslipat fortfarande i vissa aspekter (early access), men skapligt djup med byggandet och timmarna går fort.

Permalänk
Medlem

"Police Stories" verkar skoj. Jag och prorsan planerar att skaffa det och lira ihop någon gång

Är lite i samma anda som "Hotline Miami" som också ska vara grymt. Finns en uppföljare också, kanske två. Inte full koll.

Tror båda kan klassas som indie-spel. Iaf i min värld är de indie båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vet inte helt om allt räknas som, eller upplevs som indie, men här är några mindre spel jag kan rekommendera:

ABZU, Darkwood, Draugen, FAR: Lone Sails, Meadow, NaissanceE, SOMA, Sunless Skies, Superbrothers: Sword & Sworcery EP, Quern

Hoppas det blir massa bra erbjudanden i år!

Permalänk
Medlem

Har spelat 90 timmar dicey dungeon dom senaste månaderna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Blasphemous. Tyckte det var väldigt trevligt, bra gameplay, musik, stämning. Klassisk rogue/souls-like metroidvania med fantastisk art direction.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darran:

Vet inte helt om allt räknas som, eller upplevs som indie, men här är några mindre spel jag kan rekommendera:

ABZU, Darkwood, Draugen, FAR: Lone Sails, Meadow, NaissanceE, SOMA, Sunless Skies, Superbrothers: Sword & Sworcery EP, Quern

Hoppas det blir massa bra erbjudanden i år!

FAR: Lone Sails är fantastiskt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Superliminal

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Oxygen Not Included

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det är lite gränsfall att kalla dem indie, men Steamworld Dig och Steamworld Dig 2 är två svenskutvecklade och riktigt mysiga metroidvania-aktiga spel!

Permalänk
Medlem

Inte indie men inte heller AAA. Trails in the Sky och Trails of Cold Steel. Är väldogt bra JRPG som är väldigt niche. Förtnämda ser ut som SNES/PS1 men mer högupplöst och sistnämnda som PS2 spel fast i HD så finns indiespel med bättre grafik men bland de mest intressanta JRPG spelen gällande story som finns. Det är mycket läsa text dock inget för de som inte har tålamod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Rimworld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

House Flipper. Städa, renovera och möblera/dekorera förfallna hus och sälj dem med vinst för att köpa större och bättre hus.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Passa på att testa vårat Indie MMORPG som vi utvecklar !
http://www.blockyages.com

Finns en tråd här på Sweclockers om det också
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578303-the-blocky-age...

En annan tråd finns under Programmering där man kan följa utvecklingen sen vi startade 2014 👍🏻

Långt från färdigt men har en Preview server öppen

God Jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med Squallie, Hollow Knight är det bästa spelet jag spelat på flera år. Lätt att komma in i och nästan omöjligt att bemästra. Jag har över 100h på min första sparfil och har fortfarande 3% kvar att klara av.

Grafiken är trevlig, musiken och atmosfären superb, alla fyra DLC är gratis, storyn riktigt spännande om man vill grotta ner sig i lore men det går att undvika den helt med om så önskas.

Rekommenderar en vettig handkontroll för att spela, spelar själv på switch men spelet är nog lika bra på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tror inte någon har nämnt Into the Breach än. Av samma utvecklare som FTL, och spelidén är nog det smartaste jag sett. En korsning av taktikspel och tower defense, kan man kanske säga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Det första som jag tänker på är Subnautica, ett exploration survival spel som hands down var mitt GOTY 2018 (t.o.m. en solklar nominering till Game of the Decade). Spelet är som bäst om du dyker huvudet först utan att kolla upp något. Jag är inte ett fan av survival spel, jag inte gillar att barnvakta olika hp barer, men detta fick mig att känna mig som ett barn på nytt och det har jag inte gjort på en lång tid nu. Jag kan knappt hålla mig tills stand-alone expansionen kommer ut Q1 nästa år.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det räknas som indie längre, men slår ett slag för Kerbal Space Program. Kommer sannolikt inte kunna slita ifrån dig från spelet förrän du lyckats landa din elfte version av en månlandare på Mün. Och därefter några timmar till för en rescue mission då du inte har något bränsle kvar för att lyfta från Mün.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Monster boy & Wonder boy är två rätt trevliga action RPG.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

It Lurks Below, som Terraria fast med mer RPG-element. Skitbra.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hollow Knight

Ett "metroidvania". Snyggt, grym musik, bra atmosfär, mycket innehåll, bra variation med många olika abilities man kan välja bland efter man samlat på sig.
Tycker 15€, som är standardpris, är ett riktigt bra pris för detta spel så man behöver inte ens vänta på rea imo.

GOG har just nu halva priset på Hollow Knight. Rena stölden, spelet är som du säger billigt för vad man får redan utan rea. Jag föreslår att man väntar tills rean är över eller köper det från t.ex. Steam istället för att undvika dåligt samvete

Permalänk

Beror såklart helt vad man är ute efter, men om ni är några polare som vill spela lite meningslösa men väldigt roliga spel ihop via remote play together rekommenderar jag Towerfall ascension, Crawl, Horizon chase turbo, Tricky tower och Laser league. 😊

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Har lite dåligare koll på nyare titlar, tror även att vissa jag listar kanske inte ska klassas som indie men här kommer den:

Papers please
Project Zomboid
Starbound
Prison architect
Dont starve
Risk of rain
They bleed pixels
Game dev tycoon
Cave story
Gunpoint
Steamworld dig
Crypt of the necrodancer

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Kanske inte indie men definitivt inte AAA:

Factorio:
Resurshanterarspel som blir väldigt avancerat ju längre in i spelet man kommer. I en mening, bygg borrar som gräver upp råvaror som transporteras till ugnar som smälter råvarorna till användbara resurser som transporteras till "assembly machines" som tillverkar mer avancerade råvaror som till exempel kretskort eller kugghjul som transporteras till nya assembly machines som tillverkar produkter för att utöka din fabrik som till exempel fler borrar, transportband, assembly machines osv osv.
Innan jag kände att jag behövde köpa det så laddade jag ner det och körde 24h över en helg. Har totalt 480h nu. Factorio är var också det spel som är procentuellt högst recenserat på Steam efter Portal 2, ligger runt top 5 nu. Kommer tyvärr inte reas ner från sitt ursprungspris.

Overcooked 1/2
Du tar en lök och hackar den i skivor för att sedan lägga den i kastrullen som ska bli löksoppa. Efter det börjar du på tomatsoppan som kräver hackad tomat, hackad tomat och hackad tomat. När du är halvvägs igenom hackningen av sista tomaten ser du i ögonvrån att lökkastrullen tar fyr och elden sprider sig genom köket eftersom DIN KOMPIS inte hällde upp löksoppan som DU fixade ihop när den blev klar. Nu sitter ni i vars ett hörn av rummet och funderar på var livet och er relation gick fel. Gulligt matlagningsspel som kan göra ett helt sällskap ovänner på 10 minuter om ni inte kan organisera vem som ska hacka lök och vem som ska lägga upp och servera soppan. Är tyvärr inte så bra single player utan är bäst om man är tre eller fyra.

Lonely Mountains: Downhill
Cykla ner stigar du aldrig hade vågat cykla på i verkliga livet så snabbt som möjligt eller bara utforska spelet i din egen takt. Ett low poly downhill-spel utan musik men med grym soundscape. Är riktigt laid back i explorer-läget men kan vara väldigt nerve-racking i time trial läget.

They are Billions
Ett real time strategispel med pausfunktion men utan save/load-funktion (sparas givetvis om du avslutar) som går ut på att bygga en koloni som blir attackerad av tusentals zombies allt eftersom tiden går. Om en enda zombie lyckas ta sig förbi dina gränser och infektera en av dina byggnader kommer du nog tyvärr behöva köra en ny omgång om du inte har flera lager av försvar.

Absolute Drift
Laid back, low poly, top down drifspel som har väldigt sköna, men inte superrealistiska mechanics.

Dirt Rally 2.0
Absolut inte indie men ett rallyspel för den som vill ha verklig fysik och känna adrenalinet pumpa när du:

  • ligger lite för länge på gasen i en bakhjulsdriven BMW M1 på 430hk och bakvagnen börjar glida iväg i våt lera

  • har några graders fel vinkel när du kör över ett av många stora hopp i Finland och du ser träden på sidan av vägen bli större och större

  • eller när du kör en Audi S1 på Värmlands snötäckta stigar och pudret i snövallarna börjar spruta när baken glider ut och tar emot

Tyvärr har Codemasters gjort mycket av spelet till DLC och jag rekommenderar folk att vänta tills det är på rea och köpa Deluxe edition då du får med allting som kom i season pass 1+2 (massa DLC), eller pröjsa ut för Super Deluxe edition så du får alla season passes, 1 till 4.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly