HP Envy X360 – ljusstark bärbar dator med AMD Ryzen 7 3700U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det ska noteras att AMDs problem här heter I/O krets och namn (som du upptäckte). Att köra 12nm noden på laptops känns väldigt dumt, och jag hoppas de rättar till det nu när de ska gå in i 7nm EUV nivån. De bör ju ha laptop på den mest snåla noden, även i I/On, som de kan.

AMDs I/O krets är dens problem, men också dens styrka som gör det möjligt att göra en APU del relativt enkelt, och kan även byta GPU del relativt enkelt. Intel har ju en kombinerad krets, så du är fast med vad den har. Fördelen här är ju att Intel kan stänga av/sätta på de delar som behövs enklare, medan AMD måste hålla hela I/O kretsen mer eller mindre aktiv, vilket drar batteriet vid idle.

Och jag håller inte med artikelns gnäll på att de förväntade sig mer av på pappret kraftigare hårdvara. Detta är samma problem som i5-8350u vs i7-8650u... där faktiskt 8350u vinner en del tester med tyngre laster, pga den inte överlastar kylningen "direkt". Min egen Dell 7490 med 8650u är markant snabbare i vanligt jobb om man stänger av HT, eller 2 trådar (3/6), då den inte slår i termiska taket lika fort.

Samma är det med 3500u från AMD vs 3700u... det är helt enkelt för mycket hårdvara för en begränsad kylning, så du får inte mer prestanda. Och jag vill att artikel författaren och de som läser dessa spelgrafer tänker lite här... att spela Dota2, Fortnite och lite andra enklare spel, i 720p på en default 15W "TDP" mobil CPU och GPU, kombinerat.

Fundera på det, vs era 100+150W GPU lösningar alla jämför med annars...

Stämmer det verkligen för AMDs mobila kretsar?
De har en helt annan uppbyggnad än vanliga ryzen.
Däremot så hade vissa saker behövt delas upp så mer kan stängas av för att pressa batteritider, hoppas på en del bättre designval i nästa års ryzen mobile.
Tror vi kommer se både nya och omdöpta ryzen mobile nästa år.

AMD laptops presterar bättre om man låser upp ändrar effektbegränsningarna vilket kan löna sig om man spelar på en sådan laptop.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Har haft några HP - och har en nu - i jobbet och det har funkat utan några problem.

Skrivet av tvelander:

Kör 320 HP maskiner 3 kontor vi har nada problem

Skrivet av DeluxXxe:

Har tyckt likadant till min senaste elitebook av 2018 års modell, den flesta jag tycker är bra. Väldigt bra faktiskt

Det var några år sedan jag hade 'HP-problem', kul att höra att de funkar bra nu!

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Vad ni gör mig tveksam, beställde en från Elgiganten förra veckan. Visserligen med 16gb minne men blir lite orolig kring batteritiden. Sambon ska ha den till att plugga på så kommer inte gå mycket tungt på den men kollar man siffrorna för batteritid så verkar den optimera dåligt vid lägre belastning...

Samtidigt så slog jag till när den var nedsatt till 9999:- och hade 1200kr i casback så tänker att man inte får så mycket bättre för under 9000kr?

Enda alternativet jag kunde hitta var Lenovo c640 men den går knappt att få tag på ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Vad ni gör mig tveksam, beställde en från Elgiganten förra veckan. Visserligen med 16gb minne men blir lite orolig kring batteritiden. Sambon ska ha den till att plugga på så kommer inte gå mycket tungt på den men kollar man siffrorna för batteritid så verkar den optimera dåligt vid lägre belastning...

Samtidigt så slog jag till när den var nedsatt till 9999:- och hade 1200kr i casback så tänker att man inte får så mycket bättre för under 9000kr?

Enda alternativet jag kunde hitta var Lenovo c640 men den går knappt att få tag på ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns uttag överallt på högskolan så att ladda datorn är inga problem. Och det är ju inte så ofta man sitter mer än 3 timmar i streck och pluggar. Utgår jag från mig själv så tar jag aldrig med datorn till högskolan utan använder istället skolans datorer men då använder jag även program som jag inte har på min egna dator. Vet att syrran som går ett annat program får skriva rätt mycket uppsatser och då använder hon sin egna dator desto mer. Men även hon brukar skippa att ta med datorn till skolan.

Så det är lite olika från person till person. Vi har några i klassen som antecknar på surfplattor fast de flesta kör fortfarande på papper och penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Stämmer det verkligen för AMDs mobila kretsar?
De har en helt annan uppbyggnad än vanliga ryzen.

3000 laptop är byggda på samma Chiplet design som 12nm CPUerna 2000 för desktop vad jag vet iaf.

De har inte I/O die separat som 3000, men de har I/O bitar i chiplet paketet istället. Du kan titta lite på hur tex Ryzen 1700/2700 ser ut, och sen tänka dig ett sånt paket med ett Vega GPU chip istället för 2 CPU.

Så de har infinity fabric, mellan kretsarna, precis som andra Ryzen produkter, mer eller mindre.

Skrivet av Snubb1:

Däremot så hade vissa saker behövt delas upp så mer kan stängas av för att pressa batteritider, hoppas på en del bättre designval i nästa års ryzen mobile.
Tror vi kommer se både nya och omdöpta ryzen mobile nästa år.

Jag skulle hoppas de gör en I/O krets designad för just laptops, ja. Och om jag förstått det rätt kan de göra chiplets på 7nm+ EUV och I/On på 7nm "vanlig", och då få en rätt bra lösning. Får väl se vad som sker.

Skrivet av Snubb1:

AMD laptops presterar bättre om man låser upp ändrar effektbegränsningarna vilket kan löna sig om man spelar på en sådan laptop.

Kan jag tänka mig. Enda problemet är ju att du måste ha någon form av kylning som klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det som du menar att vi ska tänka på? Jag har spelat massvis på min 2200u dator, då blir det äldre spel i 720p low då. Men klart det vore roligare med lite mer cpu och gpu prestanda, och ska man spela mycket så köper iaf jag hellre en laptop med ett gtx 1650 eller liknande, fast en liten laptop med 1650 skenar nog iväg i pris snabbt. Kanske finner man någon äldre datorvariant med tex 1050/1050ti.

2200u har ju både fördel/nackdel att CPUn är extremt klen och GPUn är extremt klen, så den slår inte i TDP taket lika hårt. Men artikeln förväntar sig "1650s prestanda" på en betydligt lägre TDP. Som sagt, en 8350u är många gånger snabbare än 8650u enligt vad jag testat på jobbets maskiner. Hög frekvens här är faktiskt en nackdel, när du går så pass långt bortom vad kylningen klarar, att du inte ens kan hålla frekvensen i 5-10 sekunder hård last.

Lås upp till 25W+ TDP och redan där kommer kretsen ge betydligt mer prestanda. Sätt den till en stationär APU med 35W/65W och du har märkbar ökning igen, på exakt samma Vega / CPU grund. Så problemet här är att man förväntar sig desktop prestanda, med ultrabooks TDP nivå, vilket är orimligt. Tyvärr är inte 12nm noden så pass effektiv.

Skrivet av Elektron:

Hmn 15watt tdp, undra vad tex en iphone 11 pro apu slukar, för där finns det en hel del prestanda och den klarar en hel del spel fast med passivt kyld apu då.
Så det blir ju intressent och se hur de ser ut för bärbara i framtiden för jag misstänker att AMD och Intel kommer att tappa mark där.

Normala telefoner brukar ha runt 5W passivt, men jag vill minnas A12 och A13 kan gå upp till ca 10W kortsiktigt. Du har dock helt annan optimerad krets, med allt i ett paket och endast det funktioner du behöver. Alla X86 CPUer lider av brist på effektivitet här, pga sin kompatibilitet, men å andra sidan kan du inte ta A11 chippet o sätta in det i en PC och bara köra vad du vill heller.

AMDs krets är ju dessutom byggd för desktop, och sedan anpassad för laptops i efterhand, utan att eg ändra något förutom strömlägen, frekvens och TDP inställning. Men du kan dock välja precis vilket X86 spel och OS du vill som bara har drivare...

Permalänk
Medlem

Känns som att en av de stora sakerna som antagligen drar ner den borde vara minnet. Inte nog med att det är i minsta laget så tänker jag främst på hastigheten, särskilt när minnet delas med GPU delen av chippet. Skulle varit oerhört spännande att se om bättre ram hade gjort skillnad, framförallt i spelen. Låta processorn sträcka lite mer på sig.

@Ignorante: Upplevt liknande. Dock har de dyrare modellerna >15000kr hållit sig bättre men pga att vi inte varit nöjda riktigt och att det varit lite svajjigt har vi gått ifrån HP. Men jag skulle ta HP över Dell var dag. Vi har haft flera XPS 13 (ca 2016-2017 tror jag) som varit ännu värre. Tappar konstant kontakten med Dells egna docka/replikator. Minsta windows uppdatering och ibland helt random. Omstart av thunderbolt, dra ur dockan och strömmen och töm kapacitatorer etc. Det roliga är att andra dockor har varit lite bättre. XD

Men samtidigt har jag stött på folk som tycker samma modell varit helt underbar. Det var en bra modell som var lätt, snygg, och kraftfull men som iaf för oss och de tillbehör och annat orsakade strul. Överlag så upplever jag att alla märken kan vara lite hitt & miss. Man kan vara jätte nöjd. Köra på en modell serie men sedan kommer en eller två modeller i den som börjar strula eller så läggs den ner och man måste hitta en ny men det små krånglar och så börjar man tröttna.

Så nu kör vi Lenovo. Har ett par olika modeller men primärt T490s varianter som varit imponerande. Jämfört med för några år sedan då Lenovo var ännu mer prisvärda är det en riktigt bra upplevelse tycker jag. Vet inte hur det är med de billigare varianterna men dessa har jag sluppit den bloatware jag minns som dom var dränkta i för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Är skärmen verkligen på 120 Hz? Hittar inte den här informationen någon annanstans.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Ska tillägga att Manjaro fungerar jättebra på denna maskin
(sans skärmrotation när den viks).
Personligen har jag inga problem med varken värme eller batteritid under Linux, men
upplevde dessa som värre med win 10. Högst ovetenskapligt och subjektivt dock, dessutom tror jag att jag har den tidigare revisionen av hårdvaran.

Nackdelar värda att notera:
Linuxstödet är obefintligt från HP, vilket kanske är normalt för alla laptopstillverkare.
För att uppgradera BIOS (eller motsvarande) måste man köra från en windows-installation.
Med lite pillande så kan man köra det från USB dock, vilket tydligen "gills" enligt laptoppen

Helt OK maskin för vad den är, lätt att ta med med "överallt" och har bra batteritid så länge man inte spelar
eller kollar på video (läs jobbar).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Ska tillägga att Manjaro fungerar jättebra på denna maskin
(sans skärmrotation när den viks).
Personligen har jag inga problem med varken värme eller batteritid under Linux, men
upplevde dessa som värre med win 10. Högst ovetenskapligt och subjektivt dock, dessutom tror jag att jag har den tidigare revisionen av hårdvaran.

Du är inte den första som nämner bättre batteritid med Linux med Envy X360.
Men det gäller bara för de som använder linux distributioner med den senaste mjukvaran som Manjaro eller själva uppdaterar mjukvaran som krävs då mycket tillkommit med nyare kernels.
BACO (Bus Active, Chip Off) och VCN dynamic power-gating stöd borde du redan ha men det är inte säkert att du har Panel Self Refresh (PSR) som bidrar till förbättrad batteritid.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMDGPU-DC...
Det finns en post i forumet till den artikeln där någon skriver om skillnaderna personen upplevt med PSR på en X360.
https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-dr...