Guide: Hur nätaggregat fungerar och vad du ska tänka på

Permalänk
Melding Plague

Guide: Hur nätaggregat fungerar och vad du ska tänka på

Gemensamt för alla datorer är – de går på el. SweClockers går igenom hur nätaggregat fungerar och vad du ska tänka på vid köp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för artikeln 👍

Hade varit intressant med ett råd om hur man ska gå tillväga för att välja ett tyst nätaggregat med avseende på coil whine. Speciellt med tanke på att artikeln sponsrades av Be Quiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Hade varit intressant med ett råd om hur man ska gå tillväga för att välja ett tyst nätaggregat med avseende på coil whine.

Det är i stort sett omöjligt att ge råd om, eftersom spoltjut inte bara beror på nätagget utan all övrig hårdvara och miljön runt omkring också. Tillverkarna gör förstås sitt bästa för att minimera spoltjut, men det går sällan att bli av med helt. Om man drabbas av märkbart spoltjut eller ej handlar alltså mycket om tur tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Tack för artikeln 👍

Hade varit intressant med ett råd om hur man ska gå tillväga för att välja ett tyst nätaggregat med avseende på coil whine. Speciellt med tanke på att artikeln sponsrades av Be Quiet.

Det är lätt, köp en RM750X.
(Based AF)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är i stort sett omöjligt att ge råd om, eftersom spoltjut inte bara beror på nätagget utan all övrig hårdvara och miljön runt omkring också. Tillverkarna gör förstås sitt bästa för att minimera spoltjut, men det går sällan att bli av med helt. Om man drabbas av märkbart spoltjut eller ej handlar alltså mycket om tur tyvärr.

Det har hänt mig, nätagg som fungerat perfekt och tyst, bytt grafikkort och fått spoltjut, trodde det var från grafikkortet men det var från nätagget.

Något i det kortet triggade igång det.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Kan nog bero på hur/vad olika saker drar etc. Inte haft något från min GPU när jag gjort benchmarks trotts att den jobbar för fullt. Överklockade minnet och det började väsnas när i första segmentet av passmark GPU compute när den renderar Mandelbroten. Dock kvar efter att jag återställde. Tror det är GPUn men inte hunnit utforska närmare ännu.

Men efter att av nyfikenhet börjat gräva så verkar det som att det kan vara lite av ett samspel mellan komponenter. Något som vissa verkar hävda är en bov spännings rippel. Så nu är just detta något jag letar efter för att kunna testa lite om det kan vara en faktor.

Hade verkligen vilja haft lite info angående spoltjut samt spännings rippel, ibland står det i specifikationerna när man tittar på web handlarna och ibland måste man gräva djupare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Men efter att av nyfikenhet börjat gräva så verkar det som att det kan vara lite av ett samspel mellan komponenter. Något som vissa verkar hävda är en bov spännings rippel. Så nu är just detta något jag letar efter för att kunna testa lite om det kan vara en faktor.

Spoltjut uppstår p.g.a. svängningar i spänningen som får någon komponent att vibrera med en hörbar frekvens. Rippel är svängningar som kvarstår från växel- till likströms-omvandlingen, så det är absolut en möjlig källa till spoltjut.

Men det handlar som du säger om samspelet mellan komponenterna, nätagget kanske orsakar spoltjut i grafikkortet, eller så påverkar grafikkortet nätagget vilket resulterar i spoltjut på moderkortet, etc. Det handlar oftast inte om ifall man har spoltjut eller ej, utan hur mycket och i vilka situationer. Trycker man t.ex. musen mot örat så kommer man troligtvis upptäcka att även den tjuter en del.

Permalänk

Kommer ihåg när en nära vän till mig som jag vill minnas hade en Compaq Presario 5510
Tyckte att fläkten till nätagget var för högljutt. Han löste det med att köra in en blyertspenna in i fläkten så den stod helt still. Sen var han nöjd...

Det här var i början av 2000 någon gång och vi var nog runt 12-13 års åldern. Man hade få bekymmer och enkla lösningar på den tiden.

Ej att rekommendera dock!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Något jag är nyfiken på är hur dagens billigare nätagg står sig mot t.ex. tio år gamla Corsair TX och jämförbara modeller?

Jag har själv valt Corsair CXM till nyare byggen, då det varit prisvärt och fått hyfsade recensioner. Men jag har även ursäktat det med att det inte borde vara lika petigt om man inte tar de mest strömslukande grafikkorten.

En vanlig fråga på forumet är ju även om man kan behålla sitt 5+ år gamla nätagg till ett nytt bygge, och det vanliga svaret är att du bör köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Vad behöver en tänka på om man vill byta fläkten i agget? Är det något som är farligt att vidröra, bör man kanske låta agget stå i en vecka eller två utan ström inför en sådan operation?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Exige
@perost
@GuuFi

Precis som många skrivit redan så är spoltjut och egentligen alla former av tjut beroende på att fysiska komponenter vibrerar i nätaggregatet. Detta uppstår när förändringar i främst ström som sker.

Har man en komponent som är klockad i säg två GHz som ett grafikkort så innebär det även man har strömstötar på grafikkortet i motsvarande frekvens.

Sedan drar grafikkortets drivsteg spänning i en annan frekvens och omvandlar. Oftast handlar det om en betydligt lägre frekvens men om denna frekvens då hamnar i ett intervall där man kan höra förändringarna så sitter man i plurret.

Detta går i mångt och mycket att kompensera med att man sätter en kondensator vid lasten som håller spänningen stabilare. Det finns nätaggregat med kablar som är utrustade med kondensatorer. (Corsairs Type 4 kablar är ett exempel). Närmre lasten du kommer desto troligare är det att dessa strömstötar har en mindre effekt på nätaggregatet.

Varför detta då?
Jo, kondensatorn är en spänningsstyv komponent. Och induktorn (spolar) är strömstyva. Induktorerna är de komponenter som vibrerar vid lastförändringar och om man håller spänningen stabil över induktor med hjälp av en kondensator så försvinner en del av oscillerandet (och där med ljudet) om komponenterna är korrekt dimensionerade.

Detta är dock inte något trivialt då det finns en uppsjö andra effekter att ta hänsyn till men även att det inte är en "Catch-all" lösning.

TL;DR:
Spoltjut beror på förändringar i spänning eller ström. Dessa förändringar alstras av dina komponenter och alltså kan problemet uppstå på lika många sätt som det finns olika komponenter att kombinera. Detta är svårt att lösa då det alltid finns "corner-cases".

Skrivet av psilobe:

@GuuFi: Kan nog bero på hur/vad olika saker drar etc. Inte haft något från min GPU när jag gjort benchmarks trotts att den jobbar för fullt. Överklockade minnet och det började väsnas när i första segmentet av passmark GPU compute när den renderar Mandelbroten. Dock kvar efter att jag återställde. Tror det är GPUn men inte hunnit utforska närmare ännu.

Men efter att av nyfikenhet börjat gräva så verkar det som att det kan vara lite av ett samspel mellan komponenter. Något som vissa verkar hävda är en bov spännings rippel. Så nu är just detta något jag letar efter för att kunna testa lite om det kan vara en faktor.

Hade verkligen vilja haft lite info angående spoltjut samt spännings rippel, ibland står det i specifikationerna när man tittar på web handlarna och ibland måste man gräva djupare.

Har du någon konkret fråga som du vill att jag ska besvara? Risken är att jag går in för mycket på djupet för att det ska bli en bra artikel men fråga på så ska jag försöka besvara detta i tråden här.

Skrivet av perost:

Spoltjut uppstår p.g.a. svängningar i spänningen som får någon komponent att vibrera med en hörbar frekvens. Rippel är svängningar som kvarstår från växel- till likströms-omvandlingen, så det är absolut en möjlig källa till spoltjut.

Men det handlar som du säger om samspelet mellan komponenterna, nätagget kanske orsakar spoltjut i grafikkortet, eller så påverkar grafikkortet nätagget vilket resulterar i spoltjut på moderkortet, etc. Det handlar oftast inte om ifall man har spoltjut eller ej, utan hur mycket och i vilka situationer. Trycker man t.ex. musen mot örat så kommer man troligtvis upptäcka att även den tjuter en del.

Rippel uppstår även vid lastförändringar, just datorkomponenter är ju extra elaka då de har en klockfrekvens, vid varje specifik klockpuls sker en absolut majoritet av all energiförbrukning vilket innebär att strömmar är stötvis. Detta påverkar hur de olika komponenterna beter sig.

Sedan stämmer det helt klart en stor del av ripplet kommer från omvandlingen och vad som kommer ur vägguttaget.
Har man ett riktigt vekt nätaggregat så kan spänningarna påverkas av en annan last i huset, t ex mikrovågsugnar är ett vanligt exempel som belastar fasen i vägguttaget på ett "elakt" sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dunis90:

Något jag är nyfiken på är hur dagens billigare nätagg står sig mot t.ex. tio år gamla Corsair TX och jämförbara modeller?

Jag har själv valt Corsair CXM till nyare byggen, då det varit prisvärt och fått hyfsade recensioner. Men jag har även ursäktat det med att det inte borde vara lika petigt om man inte tar de mest strömslukande grafikkorten.

En vanlig fråga på forumet är ju även om man kan behålla sitt 5+ år gamla nätagg till ett nytt bygge, och det vanliga svaret är att du bör köpa nytt.

Exakt hur billiga nätagg står sig mot dyrare men äldre modeller är svårt att sia om, kan även vara väldigt förändrad situation om man tittar tillbaka på denna tråden om ett par år.

Men, oftast är de billigare nätaggen på marknaden idag byggda på något äldre plattformar. Det är dock inte orimligt att man ersätter med effektivare aktiva komponenter som faktiskt övertid har visat sig bli billigare allt eftersom.

När det kommer till att behålla nätaggregat så är det viktigt att tänka på att just komponenterna slits rent fysiskt. De är en förbrukningsvara. Ett bättre nätaggregat med bättre reglering av spänningar, dämpning av rippel mm kommer dock generellt sätt överleva längre. Just spänningsrippel är något som påverkar komponenter, inte minst induktorer och kondensatorer.

Ett "kass" spänning som levereras till ett moderkort kommer t ex potentiellt slita mer på moderkortets strömfaser, främst kondensatorer som är ansvariga för att absorbera spänningsvariationen.

Har du ett nätagg som tillverkaren garanterar i säg tio år, eller tolv så hade jag inte rynkat på näsan om du vid det sjunde året väljer att behålla det till en dator till. Köper du dock ett billigt nätagg så se det då som en förbrukningsvara.

Skrivet av Def_Dog:

Vad behöver en tänka på om man vill byta fläkten i agget? Är det något som är farligt att vidröra, bör man kanske låta agget stå i en vecka eller två utan ström inför en sådan operation?

Jag måste friskriva mig och egentligen rakt av säga, om du inte vet vad som är farligt bör du absolut inte öppna nätaggregatet. Kondensatorerna som sitter på primärsidan kan utan större problem vara uppladdade till nivåer som utan problem kan ta kål på en vuxen människa om det tar sig olyckligt till.

Att bara rycka sladden är ingen garanti och ofta är det tyvärr så att det finns modeller som inte laddar ur sig över tid bara för att den inte är kopplad mot väggen.

Det är en jättebra fråga och jag önskar att jag kunde ge en bättre hänvisning, men det kan då olyckligt tas som en instruktion till hur man skall göra vilket kan sluta i tragedi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill veta: Hur kassa är dom här? Det händer att de dyker upp i folks rekommenderade köp vid budgetbyggen. Är det dags för en "ace of sweden-härva" nu igen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Kommer ihåg när en nära vän till mig som jag vill minnas hade en Compaq Presario 5510
Tyckte att fläkten till nätagget var för högljutt. Han löste det med att köra in en blyertspenna in i fläkten så den stod helt still. Sen var han nöjd...

Det här var i början av 2000 någon gång och vi var nog runt 12-13 års åldern. Man hade få bekymmer och enkla lösningar på den tiden.

Ej att rekommendera dock!

Ååååhhhhh. Saknar nin compaq 5253... inte samma som din kompis men nästan. På inget vis en bra dator även som ny. Men jag gick från en pentium 100 till 400mhz k6-2!!! Och 17” skärm!!!!

Jaja. Sjukt OT, men tack för att du påminde mig. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det enda jag vill veta: Hur kassa är dom här? Det händer att de dyker upp i folks rekommenderade köp vid budgetbyggen. Är det dags för en "ace of sweden-härva" nu igen?

Jag skulle inte vara så orolig över dem. De hör ju knappast till de bästa nätaggen på marknaden, men har de en riktig 80+ certifiering så hör de inte heller till de sämsta - man kan inte fuska så mycket om man skall klara kraven för 80+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt hur billiga nätagg står sig mot dyrare men äldre modeller är svårt att sia om, kan även vara väldigt förändrad situation om man tittar tillbaka på denna tråden om ett par år.

Men, oftast är de billigare nätaggen på marknaden idag byggda på något äldre plattformar. Det är dock inte orimligt att man ersätter med effektivare aktiva komponenter som faktiskt övertid har visat sig bli billigare allt eftersom.

När det kommer till att behålla nätaggregat så är det viktigt att tänka på att just komponenterna slits rent fysiskt. De är en förbrukningsvara. Ett bättre nätaggregat med bättre reglering av spänningar, dämpning av rippel mm kommer dock generellt sätt överleva längre. Just spänningsrippel är något som påverkar komponenter, inte minst induktorer och kondensatorer.

Ett "kass" spänning som levereras till ett moderkort kommer t ex potentiellt slita mer på moderkortets strömfaser, främst kondensatorer som är ansvariga för att absorbera spänningsvariationen.

Har du ett nätagg som tillverkaren garanterar i säg tio år, eller tolv så hade jag inte rynkat på näsan om du vid det sjunde året väljer att behålla det till en dator till. Köper du dock ett billigt nätagg så se det då som en förbrukningsvara.
Jag måste friskriva mig och egentligen rakt av säga, om du inte vet vad som är farligt bör du absolut inte öppna nätaggregatet. Kondensatorerna som sitter på primärsidan kan utan större problem vara uppladdade till nivåer som utan problem kan ta kål på en vuxen människa om det tar sig olyckligt till.

Att bara rycka sladden är ingen garanti och ofta är det tyvärr så att det finns modeller som inte laddar ur sig över tid bara för att den inte är kopplad mot väggen.

Det är en jättebra fråga och jag önskar att jag kunde ge en bättre hänvisning, men det kan då olyckligt tas som en instruktion till hur man skall göra vilket kan sluta i tragedi.

Köper det. Har inte riktigt rummen mitt i handen men förstår ditt resonemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag skulle inte vara så orolig över dem. De hör ju knappast till de bästa nätaggen på marknaden, men har de en riktig 80+ certifiering så hör de inte heller till de sämsta - man kan inte fuska så mycket om man skall klara kraven för 80+.

Det känns lite som en gammal sanning. Någon nisse på corsair påstod att VS-serien inte lämpar sig för datorer med moderna dedikerade grafikkort överhuvudtaget. Gissar att effekten ska växla så snabbt att det krävs mer avancerade nätagg för att klara jobbet ordentligt. Typ nåt i den stilen i alla fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det enda jag vill veta: Hur kassa är dom här? Det händer att de dyker upp i folks rekommenderade köp vid budgetbyggen. Är det dags för en "ace of sweden-härva" nu igen?

https://forumbilder.com/images/2019/12/11/kolink.png

Har använt dessa agg i byggen utan problem. Kör ett 500W själv i en gammal törstig x58 rigg med gtx580. Fungerar fortfarande efter ~1år då har burken stått på mer eller mindre 24/7 och dottern lirat allt från Fortnite till Minecraft på den.

Enda är väl att tänka på är att de Watt de säljs som är peak, kontinuerligt så är det 100W mindre. Dvs 500W agget är ett 400W och 600W är ett 500W skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja du, jag lärde om det igår så allt och från grunden?

Har inget jätte specifikt att fråga så arkivera under framtida idéer? Än så har jag hittat information om att det kan påverka spoltjut, att det blir viktigare och viktigare beroende på hur känslig överklockning man har. Att det finns någon standard som definierar hur mycket det får fluktuerar men att vissa PSUer är bra mycket bättre än andra. Hur får man reda på denna information? Finns det annat som kan göras?

Hade gärna sätt allt från en egen punkt till en hel artikel om detta ämne då jag finner det väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Vad heter det där nätagget som Sweclockers visade upp ifrån en mässa för typ 1-2 år sedan där de "byggt om från grunden" och inte körde något OEM. Då hade de även lyckats minska på komponenterna(transistorerna?) som behövdes utan att tumma på kvalitén och så? (invändigt)

Permalänk
Musikälskare

Graferna var ren grekiska men trevlig artikel, intressant kvällsläsning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Har kvar mitt enda som jag köpte i början av 2010 och som har suttit i tre olika datorer och nu i min senaste som jag byggde för ett år sedan och den har funkat perfekt, aldrig varit några bekymmer och den är lika tyst idag som då den var ny, är på 1050w och kostade över 2 tusen och de har de varit värt eftersom jag sluppit köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft ett Be-Quiet nätagg men dom är så förbaskat dyra i Sverige...haft lite olika nu på senare tid men fått lämna tillbaka bla ett Seasonic pga att det började strula så även dom bästa kan göra dåliga nätagg.

Till sist blev det ett RM650w från Corsair, alltid pratat gott som Corsairs bättre serier och jag såg denna som en godkänd efterföljare även om jag helst skulle vilja ha ett Seasonic Titanium men det kostar 1kr+ mer per watt än många bra nätagg vilket inte gör det värt.

Skrivet av Def_Dog:

Vad behöver en tänka på om man vill byta fläkten i agget? Är det något som är farligt att vidröra, bör man kanske låta agget stå i en vecka eller två utan ström inför en sådan operation?

Det är rent utav livsfarligt att pilla, köp hellre ett nytt. Jag gjorde det för en massa år sedan utan att vara medveten om riskerna och skulle aldrig göra om det idag.
Köper hellre ett nätagg jag vet är tyst och med bra garantier så man kan byta om det går sönder snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Så lägligt att detta kom nu... Då har jag en fråga. Min dator strulade och på reparation så konstaterades det att det var nätagget. Fick då en Corsair vs650 i burken. Efter att ha läst i tråden (där någon kommenterade om just VS-serien) så funderar jag på att gå tillbaka och be om ett annat. Jag kör med en överklockad processor (i7 4970k) samt överklockat 2080. Någon insatt som kan ge råd. Vad är så dåligt? Vad kan gå fel? Bör jag be om ett annat nättaggregat?

Permalänk
Medlem

Strålande artikel.

Har faktiskt ett Be Quiet Dark Power11 1000w, som jag använt i nuvarande samt förra Ryzenburken. Rullat på utan problem i 4 år nu.

I studiodatorn har jag ett Corsair AX850 som rullat i snart 10 år. Överlevt åska som pajade moderkortet till och med.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Agget!!

Skrivet av Def_Dog:

Vad behöver en tänka på om man vill byta fläkten i agget? Är det något som är farligt att vidröra, bör man kanske låta agget stå i en vecka eller två utan ström inför en sådan operation?

Om du drar ut psu ur väggen först och drar ut alla andra kablar som går in i datorn efter, så bör nätagget vara "tomt" den kan dock aldrig skada att jorda sig i ett element / diskhon eller en annan ren metall kontakt yta...fäster du en jordning i kranen vid köket och inget i datorn har elektrisk ström in så bör allt överskott fördelas/sugas upp snabbt av diskhon om det nu finns ett överskott. Jag brukar arbeta på köksbordet och ansluta jorden till diskhon, men vet faktiskt inte helt säkert om det är det bästa sättet.... Det känns bara väldigt logiskt. Gummistövlar utan strumpor, samt att arbeta naken, gärna helrakad överallt går också bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I grunden en bra artikel, men det har smugit sig in en del småfel och onödiga förenklingar.
Som ingenjör med autistiska drag är jag förstås tvungen att ge korrigeringar...

Sida två.
Bildtext till tredje bilden i första bildspelet:
"Definitionen av en likspänning är att genomsnittsvärdet är skilt från noll."
Detta är den slappaste definition jag stött på hittills!
Den ursprungliga och mest stringenta definitionen av "likspänning" är att spänningen är skild från noll och konstant över tid. (Om spänningen alls varierar så blir det växelspänning.)
Den mer generellt använda definitionen är att spänningen aldrig ändrar riktning. (Alltså alltid över eller under noll.)
Genomsnittsvärde skilt från noll innebär bara att där finns en likspänningskomponent i signalen.

Switchade nätaggregat
Som nämnts är i praktiken alla nätaggregat i dag switchade. Bara lågprismodeller med gammal design är inte switchade, och de ska undvikas!
Vad som är utmärkande för switchade aggregat är inte att de innehåller halvledare, utan att de inte riktigt fungerar på det sätt som beskrivs i artikeln. De fungerar i princip så här:
1. Inkommande nätspänning filtreras för att få bort transienter.
2. Nätspänningen likriktas (i enlighet med bild 2).
3. Den likriktade nätspänningen slätas ut med en kondensator.
4. Spänningen switchas med ganska hög frekvens, så att det i princip blir en (pulsbreddsmodulerad) fyrkantsvåg. Det är detta som definierar att nätaggregatet är "switchat". Anledningen till att man använder hög frekvens är att effektförlusterna blir mycket mindre och man kan använda en mindre och billigare transformator. En annan fördel är att nätspänningen inte påverkar utspänningen efter transformatorn, så man slipper den annars obligatoriska väljaren för nätspänning. I princip kan man utan problem köra kragget på 50V likspänning, med enda nackdel att effektiviteten sjunker. (*)
5. Det högfrekventa pulståget transformeras ner till lägre spänning.
6. Därefter ny likriktning och filtrering/utslätning av signalen.

Sida tre, en bit ner:
"Drar grafikkortet 25 A så kommer endast 12V3 och 12V4 fungera på dagens exempelmodell."
Drar grafikkortet 25A (300W) så dras den strömmen från flera källor, och nätaggregatet har dessa fördelade på de olika spänningslinorna. Jag misstänker att på de aktuella nätaggregaten har 12V3/4 (bara) varsin kabel med två 6+2 PCIe-kontakter, eftersom en sådan kan dra max 25A. Har man ett grafikkort med två ingångar kan det vara smart att ansluta två kablar för att fördela strömmen.

"Om du totalt kan plocka ut 400 W från 12 V från ett nätaggregat och övriga spänningar genereras från denna så ska nätaggregatet självklart inte marknadsföras som att det är ett 500 W nätaggregat. Detta då all energi ska matas genom den första 12 V-steget och denna begränsar totalt effektuttag.
Det förekommer dock skojare som gör detta..."

Den enda typ av skojeri jag sett är att man skiljer på vad som kan levereras kontinuerligt respektive som toppbelastning. Ett obskyrt nätaggregat kan marknadsföras som "700W" bara för att det är vad som kan levereras under några sekunder, men inte mer än 450W kontinuerligt. En annan faktor som kan vara tveksam är vid vilken temperatur nätaggregatet klarar att uppfylla prestandan.

Sida 4, formfaktorer, tabell:
ATX, längd >140mm
Fel!
Definitionsmässigt är ATX 140mm långt.
Därtill finns ATX-L som är 160mm långt.
De andra längder som förekommer i praktiken är avvikelser från standard.

Ett mindre vanligt förekommande format är CPX, som togs fram av Antec för ett antal år sedan. Rent fysiskt betydligt större än ATX och användes bara till två modeller av nätaggregat, varav jag har den ena i min dator.

Sida 6, 80 Plus-certifiering, under bilden.
"Vidare krävs det att nätaggregatet kan testas vid båda stora fasspänningarna som används i världen, 110 V och 230 V."
Två fel:
1. Nätaggregatet testas vid den spänning det är avsett att användas för behöver inte klara (att drivas på) båda. (Ansökningsformuläret gäller 115V eller 230V, inte båda.)
Serveraggregat ska (oftast) bara matas med 230V och testas då bara vid denna nätspänning.
Om aggregatet ska certifieras för både 115V och 230V så måste gränserna för effektiviteten klaras för båda drivspänningarna.
2. 110V är inte längre standarden, utan 115V. (Tidigare användes 110/220V, sedan höjdes det till 115/230V för att minska effektförlusten i ledningarna.)

"För en dyr plattform är prispåslaget mellan att ha stöd för 110 V eller ej mer eller mindre försumbart."
Ett switchat nätaggregat har i praktiken definitionsmässigt stöd för ett brett spektrum av drivspänningar. Den enda ekonomiska faktorn att ta hänsyn till är att det kanske med knapp marginal klarar Guld-nivån på 230V men bara Silver på 115V och då inte kan certifieras bättre än Silver.

"Devisen "Försök köpa ett nätaggregat som ligger vid 50 kapacitet vid last" är inte fel, ..."
Återkommer till denna senare (nedan).

"Varför saknar då ett nätaggregat märkningen? Är det för att tillverkaren har sparat in på certifieringskostnaden? Saknas det stöd för en av de två fasspänningarna? Uppnår modellen inte tillräckligt hög verkningsgrad?"
Som nämnts ovan är stöd för ena drivspänningen inte ett skäl.
Sparat in på certifieringskostnaden? Knappast om det är en modell som förväntas sälja i större kvantitet.
Inte tillräckligt hög verkningsgrad? Sannolikast!

Sida 8, Sammanfattning och råd.
"Värdesätt lång garantitid och hög verkningsgrad. Det krävs komponenter av bra kvalitet för att nå hög verkningsgrad så som 80 Plus Guld."
Visst är bra komponenter ett krav för högsta verkningsgrad, men framförallt krävs ett noggrant konstruktionsarbete. Man får betala mycket för den arbetstiden. Tänker man använda nätaggregatet tio år eller mer så kan det vara värt pengarna att satsa på ett aggregat som kostar mer. Ska man byta redan efter tre år räcker vanlig 80 Plus eller 80 Plus Bronze mycket långt!
Mitt nätaggregat har bronsgradering och komponenter i toppklass.
Köp inte ett nätaggregat som inte har någon 80 Plus-certifiering, om du inte vet att det är bra.

"Överdimensionera inte i onödan men räkna inte med någon större ekonomisk besparing bara för att nätaggregatet ligger närmre optimal last om 50 procent."
Det man framför allt ska tänka på är att effektiviteten sjunker mycket vid låg belastning (<20%).
1. Datorns maximala effektbehov (peak) måste vara lägre än vad nätaggregatet (maximalt) kan leverera.
2. Därutöver kan man låta det typiska effektuttaget styra valet av märkeffekt.
Låter du datorn stå påslagen på tomgång större delen av dygnet bör punkt 1. styra valet av märkeffekt.
Om du i stället belastar datorn hårt när den används och annars har den avstängd kan man välja en märkeffekt som ligger en bit (60-100%) över den typiska belastningen.
3. Effektivitet och maxeffekt sjunker lite över tid. Vid långvarig användning (några decennier) bör man ha detta i åtanke.
____________________
(*) En tidigare kollega till mig hittade ett paradexempel på vad switchad konstruktion tillåter i en rakapparat som kunde drivas med "10-230V lik- eller växelspänning".

Permalänk
Medlem

Då det visas bilder på diverse öppnade nätaggregat kanske det borde vigas en paragraf eller så till elsäkerhet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Olle P:

I grunden en bra artikel, men det har smugit sig in en del småfel och onödiga förenklingar.
Som ingenjör med autistiska drag är jag förstås tvungen att ge korrigeringar...
[...]

Tack för feedback.

Det du säger är självklart inte fel, men jag tycker nog inte att förenklingarna skadar på något sätt.
Använd gärna funktionen rättelser i fortsättningen för de lättare felen. Att dela kunskap ska du självklart göra i forumet!

Skrivet av Drenmi:

Då det visas bilder på diverse öppnade nätaggregat kanske det borde vigas en paragraf eller så till elsäkerhet?

Det är inte en dum tanke!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin