Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Ja, det är klurigt med siffror....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Vill man göra det enkelt för sig så använder man sig exempelvis av Visas valutakonverterare, kreditkortsutgivarna brukar ha den bästa växelkursen. Om man samtidigt vill konvertera till svensk moms så lägger man på 5% på det tyska priset så får man priset i SEK inklusive svensk moms.

MasterCard har en liknande sida där man även kan lägga till bankens valutatillägg (t.ex. 2 procent för mitt MasterCard) i beräkningen:
https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert...

När man har gjort några köp från samma företag lär man sig hur mycket det brukar skilja mellan det föreslagna beloppet och det faktiska belopp man betalar. I mitt fall har skillnaden varit 1,5–2 procent på nästan alla av de tresiffriga antal köp jag har gjort från Amazon under åren, inklusive min banks valutatillägg på 2 procent.
Att jaga tiondels procent kostar nog mer än det smakar, men jag har ingen lust att ge bort nästan 2 procent till Amazon i onödan!

Det går dessutom att stänga av Amazons valutakonverterare under
Your Account -> panelen Ordering and shopping preferences -> klicka på Amazon currency converter -> klicka på Nein Danke/Turn Off Amazon Currency Converter

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Det är inte bara valutapåslaget som varierar mellan olika kort, utan även växelkurserna.

Jag handlar ofta från både tyska och brittiska Amazon och har roat mig med att jämföra Amazons föreslagna pris i svenska kronor med det pris jag faktiskt fått betala när jag i stället (alltid) har valt att betala i EUR respektive GBP.

Jag har ett MasterCard med 2 procents valutapåslag och Amazons föreslagna priser i SEK har nästan hela tiden varit 1,5–2 procent högre än de faktiska priser jag har fått betala.
Någon gång har det bara vara en skillnad på en procent, men då har beloppet inte dragits förrän en eller flera dagar senare, när varan/varorna har skickats.

Jag har samma erfarenhet av PayPal efter 17 års användning, men där är skillnaden ännu större – mellan två och tre procent!.

Det är bara att ta en skärmbild på det föreslagna priset i SEK och sedan betala i den lokala valutan så kan du enkelt kontrollera vilken skillnad det blir med ditt kort.

Okej, du har aldrig funderat på att skaffa ett kreditkort utan valutapåslag iom att du skriver att du handlar så mycket utomlands?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Estanjoni:

Okej, du har aldrig funderat på att skaffa ett kreditkort utan valutapåslag iom att du skriver att du handlar så mycket utomlands?

Jodå, men jag handlar inte för så stora belopp.
Mitt nuvarande kort har andra förmåner som inte är så dumma!
Det är ett mycket medvetet val från min sida.

Permalänk
Medlem

@Estanjoni: tips på kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

@Estanjoni: tips på kort?

Går att använda exempelvis klarna som via sin app gör det möjligt att skapa tillfälliga kort utan växlingspåslag.

Permalänk
Medlem

@Deki90:
Revolut har bäst växelkurs. Ingen årsavgift
PFC är ett svenskt alternativ med något sämre kurs. Ingen årsavgift
Santander Mitt kort+ är ett kreditkort utan påslag men en kostnad efter 1:a året.

Har Santander's gamla kort utan avgift men använder Revolut uteslutande själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det går dessutom att stänga av Amazons valutakonverterare under
Your Account -> panelen Ordering and shopping preferences -> klicka på Amazon currency converter -> klicka på Nein Danke/Turn Off Amazon Currency Converter

Tack för tipset! Visste inte att man kunde göra detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asterion:

Tack för tipset! Visste inte att man kunde göra detta

Det är knappast någon slump att det valutakonverteringsalternativ som visas först på de flesta betalningssidor är det som är minst förmånligt för dig …

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Saibot:

Seagate Barracuda 510 SSD 256GB M.2 NVMe

499:- på Webhallen

849:- på Prisjakt

Men vad hände med 1tb varianten? Först fanns ingen och nu bara den ena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Men vad hände med 1tb varianten? Först fanns ingen och nu bara den ena

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte typ 12:08, när ordern var bekräftad så fanns det inga kvar längre.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av AusgangVerboten:

Jag köpte typ 12:08, när ordern var bekräftad så fanns det inga kvar längre.

Jag började försöka alldeles strax efter 12 men fick då bara upp en blank sida, inte ens 256gb varianten fanns då, efter 10min försökande så dök den upp mrn ingen 1tb...

Aja grattis till alla er som lyckades köpa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Vet du om det går att se skillnaden på växlingskursen mellan pfc och revolut någonstanns? Vore även intressant att veta om pfc har påslag på helgen som revolut verkar ha.

Permalänk

Julkalender 1TB NVMe SSD

I just got off the phone to Webhallen. It is a problem they are aware of and they will release a statement about it. (Doesn't sound like there is much chance of the offer going live.) I asked if I simply missed it and they said that none were sold.

I gather that if it is their mistake and if they can't put these on (eg. due to supplier quantities or I suppose, price), they might put up an alternative product.

In my view, while it was a historically good discount, it was from an initially bad price for a 1TB M.2 NVMe drive that didn't get top marks in reviews. (eg. Not slow but not fast level of performance and relatively low rated endurance.) Anyone buying an NVMe drive now should also consider that these will all be slowies in just a few months, on PCIe 4.0 that is.

Permalänk
Medlem

Vilket pris var det på 1TB?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

I just got off the phone to Webhallen. It is a problem they are aware of and they will release a statement about it. (Doesn't sound like there is much chance of the offer going live.) I asked if I simply missed it and they said that none were sold.

I gather that if it is their mistake and if they can't put these on (eg. due to supplier quantities or I suppose, price), they might put up an alternative product.

In my view, while it was a historically good discount, it was from an initially bad price for a 1TB M.2 NVMe drive that didn't get top marks in reviews. (eg. Not slow but not fast level of performance and relatively low rated endurance.) Anyone buying an NVMe drive now should also consider that these will all be slowies in just a few months, on PCIe 4.0 that is.

Tror inte detta stämmer. Köpte ett och fick precis kollinummer. Trist dock om det inte var en riktigt så bra deal som det verkade. Fast mer minne behövs väl alltid.

Edit: Kostade 1299 kr.

Permalänk

@XerXes: I see. It wouldn't surprise me. It is sometimes hard to get correct information from phone support despite the best efforts.

Permalänk
Medlem

Var ju inte många dagar sedan man kunde plocka en WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 för 1199 kr från webhallen om man var snabb.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Var ju inte många dagar sedan man kunde plocka en WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 för 1199 kr från webhallen om man var snabb.

Var på cyber monday om jag inte minns fel. Utöver det så fanns det en Corsair Force MP510 hos komplett för 1299 på black friday, denna dök även upp under en kort stund på webhallen för 1199. Även det under Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Xiaomi Mi Note 10 128GB - inkl. Bose QC35 II hörlurar för 5990:- hos Webhallen.

Är xiaomi telefoner något att ha? Låter ju förskräckligt lockande. Funderar på att göra standard där man köper först och tänker sen :V)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Lade en beställning så får väl se hur det går. Stod dock ej i lager fastän det var i lager på hemsidan. Knas.

Aja, får väl passa på o läsa upp mer om telefonen. Hörlurarna i sig är ju grymma och kostar typ 2800

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

@prpx: PFC kör med mastercards kurs, utan eget påslag så kolla direkt på mastercards hemsida. Vet inte om mastercard lägger på något över helgen. Revolut kör med "interbank" så helt utan några påslag, förutom helg då det är ett procentuellt påslag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Är xiaomi telefoner något att ha? Låter ju förskräckligt lockande. Funderar på att göra standard där man köper först och tänker sen :V)

Skickades från m.sweclockers.com

Xiaomi-telefoner är helt ok om man står ut med deras UI. 6000:- inkl. Bose-lurarna tycker jag är ett helt ok pris, men 6K för endast telefonen känns däremot orimligt med tanke på mid-range soc:en, skärm osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@anon36896 Provade logga in och la två böcker för 375kr i varukorgen Sedan la jag till ett startpaket, men priset sänks inte för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Xiaomi-telefoner är helt ok om man står ut med deras UI. 6000:- inkl. Bose-lurarna tycker jag är ett helt ok pris, men 6K för endast telefonen känns däremot orimligt med tanke på mid-range soc:en, skärm osv.

Jo, hade det bara varit telefonen så skulle mitt intresse inte fångas.

Men iom att det är med bose hörlurar som jag ändå har intresse för så kan man ju ge det ett försök iallafall.

Vad menar du med deras UI? Är det stor skillnad på deras mot en vanlig android?
Vad menas med soc?

Är ej särskilt insatt i just mobiltelefoner. Typ haft två stycken senaste 8 åren eller något sådant galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naki:

@da-li Provade logga in och la två böcker för 375kr i varukorgen Sedan la jag till ett startpaket, men priset sänks inte för den.

Det här var mystiskt.
Jag kunde inte se några regler någonstans, och det skrev jag ju för säkerhets skull.

Jag testade igen och lade till en film för 199 kr. Då funkade det inte.
Men, när jag testade att lägga till samma vara som jag köpte förut (den kostar 175 kr och är en julklapp till någon som kanske läser det här så jag kan inte säga mer …) funkade det.
Någon annan som har testat?

Permalänk
Medlem

@anon36896: Jag testade att lägga till 2 startpaket och sen en billig vara (29 kr) som säljs av CDON och då blev startpaketen 0 kr. Byter jag till en vara som säljs av någon annan butik så får jag betala för startpaketen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kf:

@da-li: Jag testade att lägga till 2 startpaket och sen en billig vara (29 kr) som säljs av CDON och då blev startpaketen 0 kr. Byter jag till en vara som säljs av någon annan butik så får jag betala för startpaketen.

Det är kanske det som är tricket?
Ni får testa!

Permalänk
Skrivet av kf:

@da-li: Jag testade att lägga till 2 startpaket och sen en billig vara (29 kr) som säljs av CDON och då blev startpaketen 0 kr. Byter jag till en vara som säljs av någon annan butik så får jag betala för startpaketen.

Här är en länk om ni bara vill se produkter som säljs av CDON
https://cdon.se/merchant/cdon