Permalänk
Medlem

har beställt sitter på et vanligt 1080gtx kort, ska bli intressant å se om man får alla fel som folk säger..
konstigt att lenovo inte ens har skärmen på sin svenska sida..

Permalänk
Medlem

Kommer ifrån en asus 278q ifall jag beställer:
https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...

Har ingenstans att jämföra bild med här på Gotland. Hoppas att det blir skillnad på bildkvalitet. Min skärm är gammal men tycker det är bra bild på den men känner för att uppgradera, känns ju som att det kommer att bli ett bra hopp utan att farsaka prestanda i fps spel.

Någon som gjort något liknande hopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror att en lösning på det här problemet är att införskaffa en VESA certifierad DP kabel så slipper ni förmodligen svart skärm m.m.

Fast nej.
Flera som testat detta redan på forum. Även jag testade med en riktig högkvalitets DP kabel, same shit.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett GTX 1080 och har inte haft några som helst problem med denna panel oavsett inställningar. Spelat The Outer Worlds, Leauge of Legends, WoW Classic, CSGO och Apex. Har lite spår av IPS glow, men i övrigt mycket nöjd!

Permalänk

Hello guys, sorry for the english. I finally can write to you. The blackscreen start when is has big difference in fps and refreshrate like 40-50 in the loadscreen for example. So the problem with Pascal cards and old radeon can only be solved atm with program called CRU. So if you want to use 165hz in gaming you have to set the range of the adaptive sync from 48 to 60, so the LFC won't start and there no blackscreens. Btw this monitor is much better than the LG. They use same panel so the glowing and blb will be the same. The problem is that this panel at first was thinking to be 165hz, but LG at the end decide to make it 144hz. If you dont want to change the range you have to play in 144hz and will not have problems with black screens. But you have to delete again with the CRU the 165hz refreshrate, because some of the game put 165hz automaticly. The problem is not from the cable. I changed already, and old drivers dont works. Here is the first review in english in the world i think.
https://motherbear.home.blog/2019/12/08/lenovo-legion-y27q-20...

Permalänk
Avstängd

@muSashi: Dottern min som länkade mig en filmsnutt med samma black screen och blinkande på senaste nvidia drivarna , bad jag vända om kabeln ifall några stift börjat ge upp och vad jag hörde i natt hade inga mer problem dykt upp så där var nog bara kontaktfel.

En mycket långsökt teori kan någon uppgradring av drivarna göra att fler stift på dsp nu läses och måste vara aktiverade, gamla kablar eller lägre kvalite med tidigare inaktiverade stift får nu problem om inte signalen kvitteras riktigt.

Likt när man på dvi tiden på vissa skärmar krävde flera stifts aktivering.

Permalänk
Skrivet av J0VI:

Funderar på att inhandla monitorn men efter att läsa det här avvaktar jag eftersom jag har ett 1080ti, är det någon som ens får det att funka med pascal?

I have 1080ti too and managed to work properly, look at my comment

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt så nöjd hittills med skärmen, en del glow men har sällan mörka bakgrunder eller filmer på den.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Rätt så nöjd hittills med skärmen, en del glow men har sällan mörka bakgrunder eller filmer på den.

Glow is something normal for this kind of panel. I can say on this Lenovo is one of the best i saw till now. Here is the solution of the gsync. Look at Tup3x's comment too:
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/e8qtlt/a_temporary...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ValeriValev:

Hello guys, sorry for the english. I finally can write to you. The blackscreen start when is has big difference in fps and refreshrate like 40-50 in the loadscreen for example. So the problem with Pascal cards and old radeon can only be solved atm with program called CRU. So if you want to use 165hz in gaming you have to set the range of the adaptive sync from 48 to 60, so the LFC won't start and there no blackscreens. Btw this monitor is much better than the LG. They use same panel so the glowing and blb will be the same. The problem is that this panel at first was thinking to be 165hz, but LG at the end decide to make it 144hz. If you dont want to change the range you have to play in 144hz and will not have problems with black screens. But you have to delete again with the CRU the 165hz refreshrate, because some of the game put 165hz automaticly. The problem is not from the cable. I changed already, and old drivers dont works. Here is the first review in english in the world i think.
https://motherbear.home.blog/2019/12/08/lenovo-legion-y27q-20...

Can u write a step by step guide? I have never used CRU.

I played with 144 fps capped in LoL and G-sync on and I still got a blackscreen.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

Hittade detta från den recensent som ValeriValev nämnde ovan som tydligen ska vara en fix. Inte testat själv dock.

Lenovo Legion Y27Q-20 black screen fix

Permalänk
Medlem

nån som testat med geforce drivarna som kom idag? om det blivit nån skillnad..

Permalänk
Skrivet av cooldfs:

nån som testat med geforce drivarna som kom idag? om det blivit nån skillnad..

I have tested the new drivers, there is still no fix. Tomorow will write step by step what to do with CRU program. And they are sh1t do not install them atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skärmen Kändes stabil och rejäl, fina färger osv allt funka.
Utöver allt jäkla strul med black screen.
Blev retur till inet.

Om det nu var en LG panel så var det deras andrahands sortering eller kass!

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Skärmen Kändes stabil och rejäl, fina färger osv allt funka.
Utöver allt jäkla strul med black screen.
Blev retur till inet.

Om det nu var en LG panel så var det deras andrahands sortering eller kass!

Samma här. Gillade allt med skärmen i övrigt (störde mig lite på menyerna till slut samt avsaknad av lite fler bildinställningar) men den fick åka tillbaka till Inet.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av JLockhart:

Hittade detta från den recensent som ValeriValev nämnde ovan som tydligen ska vara en fix. Inte testat själv dock.

Lenovo Legion Y27Q-20 black screen fix

I have tested it works! Now I can say is the best monitor . I have tested the Lenovo, Lg GL850 and Acer Predator XB271HU and I am happy that I stayed with the Lenovo. It has the speed, nice colors, quality control of the LG and the solid bild and stand of the Acer. And I have managed to buy the Lenovo for 430€, the Acer and the LG wеre 550€.
For how much money did you buy the Lenovo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Skärmen Kändes stabil och rejäl, fina färger osv allt funka.
Utöver allt jäkla strul med black screen.
Blev retur till inet.

Om det nu var en LG panel så var det deras andrahands sortering eller kass!

Skrivet av Karate Taco:

Samma här. Gillade allt med skärmen i övrigt (störde mig lite på menyerna till slut samt avsaknad av lite fler bildinställningar) men den fick åka tillbaka till Inet.

Är nog ett av de bästa skärmstativen jag någonsin haft på en skärm. Väldigt stabilt och kändes premium när det var utfört i metall. Synd bara att mina exemplar av skärmen led av kvalitetsproblem samt att problemen med black screen eskalerade. Väntar tålmodigt på att en LG skärm ska levereras av Elgiganten för min del. Beräknat datum för att den ska komma in i lager är 27 december, så den som väntar på något gott...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Är nog ett av de bästa skärmstativen jag någonsin haft på en skärm. Väldigt stabilt och kändes premium när det var utfört i metall. Synd bara att mina exemplar av skärmen led av kvalitetsproblem samt att problemen med black screen eskalerade. Väntar tålmodigt på att en LG skärm ska levereras av Elgiganten för min del. Beräknat datum för att den ska komma in i lager är 27 december, så den som väntar på något gott...

Det hade jag faktiskt inte tänkt på förrän du skrev det, men det kommer jag verkligen sakna. Det var ett rejält stativ! Att det var i metall gav en oerhörd kvalitetskänsla.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Kört PUBG i ca 4timmar nu 8bit 165hz inte stött på nått som verkar konstigt, 10 bit funkar oxå om man slår på hdr.. lite glow i båda nedre hörnen men absolut inget som stör har surttit på laptop med ips innan så glowet är jag van vid. sjukt bra bild allt bra ännsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det hade jag faktiskt inte tänkt på förrän du skrev det, men det kommer jag verkligen sakna. Det var ett rejält stativ! Att det var i metall gav en oerhörd kvalitetskänsla.

Lenovo har ju gjort mycket rätt både med stativet, färgsättningen och orienteringen av kabelanslutningarna på baksidan. Men jag gillar personligen inte knapparna på framsidan för menysystemet och jag tror att de kan vara en bov i dramat vid monteringen av skärmen som leder till mer BLB/IPS-glow i det högra nedre hörnet. LG har ju alla knappar/kontroller på baksidan av skärmen och kan därmed ha en mer homogen sammansättning av framsidan vid montering, vilket kanske ger mindre utmaningar för att få ett bra resultat i monteringen. Det vill säga inga knappar och kablar som ska samsas med panelen på framsidan (fri spekulation).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ValeriValev:

Glow is something normal for this kind of panel. I can say on this Lenovo is one of the best i saw till now. Here is the solution of the gsync. Look at Tup3x's comment too:
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/e8qtlt/a_temporary...

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, I am aware that glow is normal. Got 5700XT by AMD and have no issues with blackscreens, seems like it is a problem for people trying to use gsync.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Yes, I am aware that glow is normal. Got 5700XT by AMD and have no issues with blackscreens, seems like it is a problem for people trying to use gsync.

Well there is a solution of this problem, so no problem with gsync anymore :D. Btw people that moonign for the glow of Lenovo must see the LG glowing and blb... The Lg looks like plastic, cheap frame near the Lenovo. And the joystic is not helping, the stand is more important

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Yes, I am aware that glow is normal. Got 5700XT by AMD and have no issues with blackscreens, seems like it is a problem for people trying to use gsync.

Ja det är bara då problemet uppstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

@Odman82: Testade du black screen fixen jag länkade ovan?

Permalänk
Medlem

@JLockhart: Har inte hunnit, har en 3 veckors liten grabb här hemma så pillar så fort jag får en stund över. Men det borde väl komma uppdaterade drivrutiner från Nvidia som löser problemet på sikt så man inte behöver göra nått själv?

För i övrigt är jag supernöjd med skärmen, haft hemma lite andra skärmar för att jämföra BLB och IPS-glow och det exet jag har är faktiskt riktigt bra visade det sig.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

@Odman82: Jo jag hoppas det kommer drivrutiner som löser det hela. Enda oroande är väl att det verkar vara Nvidias problem men det påverkar bara en produkt som dom inte själva säljer. Vet inte hur motiverade dom är att bry sig. Kanske är jag bara lite cynisk.

Jag valde att inte lämna tillbaka skärmen än(har till nästa fredag på mig med ångerrätten). Tror jag kommer packa upp och testa i helgen/början av nästa vecka. Den verkar ju vara både lite bättre och en duglig summa billigare än LG-versionen så om mitt exemplar inte har problem med glow eller döda pixlar så kommer jag nog köra på black screen fixen tills drivrutiner kommer om fixen funkar som den ska.

För övrigt när du testade med 144 som tak satte du det genom mjukvara/i spelet eller satte du det på skärmen? Det lät på reddit som om det inte var några problem med black screen om man körde 144hz med g-sync på även utan fix men du hade ju uppenbarligen problem med det. Kanske är det bara beroende på vilket spel det gäller.

Permalänk
Medlem

Har stött på ett problem som jag skulle behöva hjälp med.

När skärmen går in i sleep mode så börjar det plinga Windows connect/disconnect ljud konstant. Har försökt lista ut vad det beror på men inte hittat något sätt att få bort det.

Testade först Disable LEN Y27q-20 under Sound - Playback utan resultat.
Testade sen att gå in i Device Manager - Human Interface Devices - USB Input Device och under fliken Power Management bockade jag av "Allow the computer to turn off this device to save power". Har 7st USB Input Device så gjorde det på alla men utan resultat där också.
Testade också att gå in i Display Settings - Power & sleep - Additional power settings - Change plan settings - Change advanced power settings - USB settings - USB selective suspend setting och där ändra till Disabled.

Har en usb lampa inkopplad bak i skärmen och om jag stänger av skärmen så fungerar inte usb. Så tänkte att jag skulle kunna ha skärmen i vilo läge och ändå kunna använda lampan.

Får ni också det här ljudet när ni sätter skärmen i sleep mode?

Edit - Har även testat koppla ur min lampa

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Körde ett program nu som heter USBLogView. Så detta är vad som händer när skärmen är i sleep mode.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Använder du DP? Medföljande kabel? Även medföljande USB-kabel?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer