vill lämna win10 har lite frågor

Permalänk
Medlem

vill lämna win10 har lite frågor

tjenare alla, jag sitter nu på win10 och ogillar det, min fråga är , behöver man köra avancerad installation om man har flera diskar i burken? eller går de bara o köra standard så att säga? och vad skulle ni rekomendera för os ? har provat lite popos på en laptop men knappt nått. är linux mint bar annars ? gillar de att man har start meny dära . och föresten så kör jag mkt spel.
föresten har ni något bra förslag på en bra vpn client för linux med en gui ? har ej hittat nån när jag har försökt o googla osv.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du gillar startknapp och att spela spel så ska du väl för sjutton inte byta bort Win10? Vad ogillar du?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: o gillar auto uppdateringar o allt så att säga spioneri o allmänt msoft o gillar att du ej kan välja va du vill ha för uppdateringar osv

Permalänk
Medlem

Nog för att spelstödet blivigt bättre på linux men det är inte direkt n #1 os för spel.
så ska du spela är det stort sett bara glömma om ditt intresse inte är smalt förståss och allt du vill ha/behöver finns till linux

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

tjenare alla, jag sitter nu på win10 och ogillar det, min fråga är , behöver man köra avancerad installation om man har flera diskar i burken? eller går de bara o köra standard så att säga? och vad skulle ni rekomendera för os ? har provat lite popos på en laptop men knappt nått. är linux mint bar annars ? gillar de att man har start meny dära . och föresten så kör jag mkt spel.
föresten har ni något bra förslag på en bra vpn client för linux med en gui ? har ej hittat nån när jag har försökt o googla osv.

Kör dualboot+ ?

Jag kör både osx, ubuntu, win server samt windows 10.

Dock som virtuella maskiner på annan host.

Men en dualboot med linux bör väl inte skada? Då kan du gå till Win 10 när du vill spela.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@Rex1: Jag är intresserad av orsaken till varför du inte vill ha uppdateringar.

Du kan också blocka all utgående trafik och sedan endast släppa genom det som du behöver. Och av det som du behöver kan du paketsniffa och sätta upp triggers för olika typer av saker som kanske är vad du syftar på "spioneri".
Skaffa en Pro-licens och en Server Std och installera upp en domänkontrollant, joina din dator till domänen och sätt upp en WSUS där du blockar/skiter i att pusha ut de uppdateringar du inte vill ha.
Eller så kan man gömma uppdateringar. Finns vissa sämre guider för detta men det finns några vettiga guider / hjälpmedel för det.
Men att orka läsa på om alla uppdateringars påverkan, på ens fritid, låter inte som något trevligt nöje...
Om det stör ditt spelande så kan du istället bara uppgradera till Pro så kan du skjuta upp uppdateringarna i veckovis - om jag inte missminner mig.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tror det går även att avaktivera Windows update på services.msc. Men då får du räkna med att någon app kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem

@Rex1 Jag tycker att du ska kolla på Youtube om olika skrivbordsmiljöer och välja distribution som har den miljön som du tror kan passa dig.
Det kan ta ett tag innan man hittar en distribution, men det går väldigt fort att testa andra.

Koppla ur alla diskar förutom den ska installera Linux på.

Jag fastnade för KDE Plasma och kör KDE Neon. Den passar mig utmärkt. Bygger på Ubuntu LTS med senaste Plasma.

Rekommenderar:
Linux Mint med Cinnamon. (Linux Mint bygger på Ubuntu)
Xubuntu, Ubuntu med XFCE som skrivbordsmiljö.
Ubuntu MATE, med MATE som skrivbordsmiljö.
Kubuntu eller KDE Neon, med Plasma som skrivbordsmiljö.
Elementary OS. (bygger på Ubuntu och dom kör ett eget race med Pantheon som miljö)

Vill du prova lite mer "bleeding edge", Manjaro med valfri miljö. (Bygger på Arch Linux)

Har du fler funderingar är det bara att fråga på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört dual boot ett tag men Linux är inget för mig, spelar mycket spel och jag har inget emot Windows 10, jag kör med Start 10 så jag har den klassiska pop upp menyn nere i vänstra hörnet som vanligt och jag hade Linux på en separat disk, men jag raderade bort den, ser ingen vits med att köra Linux, har ju allt jag behöver i Windows.

Sedan går dom flesta Linux att test köra utan installation.

Permalänk
Medlem

Jag är helt på din sida. Tycker det känns som att man inte har kontroll över sin egendom längre med Windows 10.

Måste du ha Windows skulle du ju kunna köra Windows 8.1. Fantastiskt underskattat OS imo. Känns typ som Win7, fast modernare och har support i tre år till. Blir dock lite knepigt om du sitter på AMD GPU, för de har lagt ner utvecklingen av drivrutiner för Win8. Frågan är om Nvidia och andra utvecklare inte kommer göra detsamma nu när supporten för Win7 går ut, och satsa fullt ut på Win10 med tanke på att så få användare fortfarande sitter på Win8.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Av allt att döma så vill du fortfarande ha Windows utan sina quirks, och tyvärr är det nog fortsatt Windows du får dras med. De stora andra alternativen kommer du sannolikt bara att bli besviken på om du förväntar dig att kunna fortsätta där du lämnar.
Lär dig uppskatta uppdateringar, och om det är som det sades tidigare i tråden att en uppgradering till Pro kan hjälpa dig med att styra bättre när de skall installeras, så bör du nog sikta på det.

Att byta plattform betyder att man i viss utsträckning behöver byta sitt eget användarmönster.
Kan du inte googla fram en lista på VPN-klienter till Linux och är livrädd för att använda tangentbordet så är det dåligt investerad tid att ens testa. Linux har selfsupport, och det kommer att krävas support (visst, vi har enterprisedistar med betald support, men givet ditt implicerade användarmönster så är det inte vad du är ute efter ) och förr eller senare kommer det att komma ett tillfälle där du inte kan förlita dig på någon GUI-applikation.
Vill du spela och kanske inte heller lägga ner pengar på ny hårdvara så är väl inte OSX ett alternativ.
Bryr du dig inte om din säkerhet kan du ju hoppa tillbaka till någon äldre windowsversion, men jag kan inte med gott samvete rekommendera det, och det är bara en tidsfråga innan du kör in i kompatibilitetsväggen precis som @Poppu-chan skrev ovan.
Vill du spela alls så slutar listan där ungefär.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Testa vilken Linux modell du gillar!

@Rex1: Du kan använda den här sidan för att testa olika modeller av Linux, fungerar direkt i webbläsaren, det betyder att du kan testa på olika Linux modeller i realtid direkt i webbläsaren utan att installera någonting, fungerar även om du använder Windows. räkna med att det blir lite trögt under testerna, men du har alla möjligheter att få en uppfattning av dom olika Linux system och eller fönsterhanterare du hittar där. du behöver alltså inte installera någonting för att prova dom system som finns tillgängliga på sajten..
https://distrotest.net/?module=systems&action=list

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga såhär:

Går absolut att köra Linux fullt ut, det viktigaste är att komma ihåg att "Det är INTE! Windows".
Det jag menar med ovan är, man gör saker lite annorlunda.

Man installerar (oftast inte) program genom att surfa in på en webbsida, och sen ladda ner en install exe.
Man använder istället fördefinierade bibliotek (Repositories) där man med hjälp utan terminalen installerar det paketet man vill ha, (eller ett gui skal).
Uppdateringar sker inte automatiskt i de flesta fall, man patchar själv.

Program som du är van vid att det finns på Windows kanske inte alls finns, "Photoshop, office 365 mfl, finns oftast bra ersättare så som Libreoffice, GIMP, etc men kräver att man vänjer sig.

Är du renodlad gamer och alltid vill kunna köra alla Triple A titlar så skulle jag säga njaeee, då är det inte helt 100 ännu, MYCKET!! fungerar väldigt bra med Proton, Lutris m.m. men långt från allt.

Jag kör Linux i mitt arbete dagligen på min laptop i en Windowsbaserad miljö, skulle säga att det är lite omvägar, spec lösningar m.m. för att få det att fungera, ex så blir det en del webappar / Electron-baserade appar, då vi använder office 365.

Jag kör Linux för att jag vill kunna bestämma själv hur mitt system skall se ut, kunna ändra själv vad, på vilket sätt, vilka tjänster som körs m.m. Kör jag Linux är det jag och ingen annan som sitter i förar stolen.
När jag kör Windows 10 så är det lite som att åka taxi, man kommer oftast dit man skall, kostar lite mer, kanske tar lite längre tid, och man kanske inte alltid tar den vägen som man hade tänkt.

Sen vilken distrubution du väljer är inte lika viktigt.

De flesta är väldigt lika, det skiljer lite gran på vilket sätt paketen installeras, vilken pakethanterare man använder, vars filer hamnar, struktur på config mappar m.m.

Jag skulle säga är du helt ny så välj typ, Elementary OS, Linux Mint, Manjaro eller Pop OS

Här hittar du info om de olika distros som finns.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis...

Permalänk
Avstängd

Jag upprepar föregående talare så att det sitter i huvudet;

Linux är inte Windows. Linux är inte Windows. Linux är inte Windows.

När man har förstått ovan, och accepterat ovan. Att Linux fungerar totalt annorlunda. Samt att man har viljan att lära sig något nytt. Då är man redo.

God jul!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@Rex1: Mullvad har gui client för Fedora, Ubuntu och Debian. Bör också fungera med Linux Mint och andra ubuntu-baserade distros.
https://mullvad.net/sv/download/#linux

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: vet du nån annan som är nått o ha så kan kan använda ovpn filer bara ? en vpn gui ?

Permalänk
Medlem

Behövs mest troligen inga spec client er alls. Bara du har ip Adresserna så går det nog lösa hur som..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rex1:
Ett annat tips är att använda Virtualbox och installera Linux som en virtuell maskin. Då får du prova på hur det är att installera linux, konfigurera, använda program, lägga till program och bara känna dig för utan risk.

Spel får du hoppa över, men du kan prova olika distributioner och se hur det är att ordna en VPN-lösning som fungerar för dig.

Känns det som pest o pina är det bara radera den virtuella maskinen och avinstallera Virtualbox och köra vidare med Windows.
Är nästan som att både ha kakan och äta den.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Kolla klippet nedan, det kan inspirera lite.

https://www.youtube.com/watch?v=Co6FePZoNgE

Permalänk
Medlem

Varför "lämna" när du kan dual boota.

Oavsett vad folk säger så är Linux inte bra för spel, kommer antagligen aldrig vara fullt optimerat och man får alltid kompromissa.

Precis som Windows 7 som många gillar, vissa spel går inte längre köra på det.

För mig är det bara "ett jävla pill" för att ens hamna i närheten av vad Windows gör med 3 klick, sen skiter jag personligen i spioneri och övervakning, har 0 att hämta från min personliga profil på datorn.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte heller windows 10 alls men jag körde dualboot på de maskiner jag använde mest till spel och skit, men det är väl mer en vanesak antar jag och att jag redan hade en legal licens för windows på dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför "lämna" när du kan dual boota.

Oavsett vad folk säger så är Linux inte bra för spel, kommer antagligen aldrig vara fullt optimerat och man får alltid kompromissa.

Precis som Windows 7 som många gillar, vissa spel går inte längre köra på det.

För mig är det bara "ett jävla pill" för att ens hamna i närheten av vad Windows gör med 3 klick, sen skiter jag personligen i spioneri och övervakning, har 0 att hämta från min personliga profil på datorn.

Även som inbiten Linuxian kan jag hålla med om ovan en aning när det gäller spel, MEN väldigt många spela funger mer eller mindre direkt out of the box om man bockar i Proton.., med det sagt så ja, är ingen tävling ens att Windows är bättre i nuläget..
Är påväg att vända men är nog 1-2 år bort innan det kommer ikapp helt

Permalänk
Medlem

Har använt Linux på hel tid i lite över ett år nu. Det jag kan ge som tips är att först Linux är inte Windows så förvänta dig inte att Linux fungerar som Windows mycket görs på andra sätt i jämnförelse. Alla Windows program finns inte i Linux men det finns oftast andra motsvarigheter. Så kan bli lite jobbigt där i början att lära sig nya program. Typ byta ut Photoshop mot GIMP eller Krita.

Alla spel fungerar inte i Linux så dual boot rekommenderas speciellt i början så du kan hoppa fram och tillbaka i fall det är något spel som verkligen inte fungerar eller om man blir frustrerad och inte orkar fixa något problem som uppståt för tillfället. Här rekommenderar jag även att du skaffar en till SSD och installerar Linux på den. Minst problem uppstår då.

Vill du att det ska se ut som Windows så rekommenderar jag att du kör med KDE som din DE (Skrivbords miljö). Så installera Kubuntu eller KDE Neon. Däremot så har inte Linux distro så jätte stor betydelse när man väl lärt sig hur man installerar program. Linux är väldigt flexibelt så man kan byte DE om man vill i framtiden.

Kör du med Nvidia kort kan du behöva installera rätt drivrutiner i vissa fall. Kör du AMD fungerar dom drivrutinerna som installeras med installationen.

Rekommenderar också att du kollar igenom lite videos från Chris Titus Tech: https://www.youtube.com/user/homergfunk

Han har mycket bra nybörjar guider hur man sätter upp diverse program korrekt och massa annat Linux relaterat som är bra för nybörjar.

Om du väljer att ge dig in på Linux så får jag önska lycka till i Djungeln av Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

tjenare alla, jag sitter nu på win10 och ogillar det...

Fortsätt med Windows 10, men installera "Windows Update Blocker" samt "ShutUp10":
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Uppdateringar tankas sedan hem från MS Update Catalog och installeras manuellt och offline:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Cumula...

Uppdateringarna kräver att Windows Update-servicen körs, vilket gör det riskabelt med uppkoppling mot Internet. MS har en tendens att smyga in uppdateringar för att tvinga på feature updates senare.

Skickades från m.sweclockers.com