Permalänk

I9 9900K, ASUS Z170-E?

Tja, har skaffat mig en i9 9900K och undrar nu i efterhand om det funkar med mitt nuvarande moderkort eller om jag måste uppgradera det också? ASUS Z170-E.

Isåfall vilket hade ni rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Z170 fungerar inte, du måste ha ett moderkort med styrkrets från 300-serien (t.ex. Z390) för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Trodde det räckte med att det är samma socket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP4n1c:

Trodde det räckte med att det är samma socket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är som ovan nämnt, 370 eller 390 som gäller, helst 390 då.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tja, har skaffat mig en i9 9900K och undrar nu i efterhand om det funkar med mitt nuvarande moderkort eller om jag måste uppgradera det också? ASUS Z170-E.

Isåfall vilket hade ni rekommenderat?

Skrivet av MrP4n1c:

Trodde det räckte med att det är samma socket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Intel har på senaste åren haft en tendens att man ändra lite småsaker här och där som gör att moderkort med samma socket blir obrukbart med nya cpu:er.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP4n1c:

Trodde det räckte med att det är samma socket.

Skickades från m.sweclockers.com

Fysiskt sett är det likadan socket men stiften är lite olika kopplade så det är inte samma socket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Okej, och lättast är nu alltså att köpa ett nytt moderkort också? Passar alla eller är det något man ska tänka på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej, och lättast är nu alltså att köpa ett nytt moderkort också? Passar alla eller är det något man ska tänka på ?

Alla Z390 moderkort passar. Dock vet jag inte vilka som är mest prisvärda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Alla Z390 moderkort passar. Dock vet jag inte vilka som är mest prisvärda.

Tänkte på chassit Att om jag byter moderkort kommer det passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tänkte på chassit Att om jag byter moderkort kommer det passa?

Det är standard format/storlek på moderkort så alla vanliga fullstora ATX moderkort passar i chassit (de flesta moderkort är fullstora ATX). Även alla mATX som är mindre passar men om du har ett chassi som har plats för fullstora ATX moderkort så är det ju bäst med ett ATX moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tänkte på chassit Att om jag byter moderkort kommer det passa?

Gi oss info om hva du har i dag i stedet for at vi skal gjette oss frem.

Dersom du har et eldre system, så kan det skje at du også vil bli nødt å kjøpe DDR4 RAM for å sette i Z370 eller Z390 moderkort. Har du for eksempel et system fra 2016 (fra dine tidligere tråder du deltatt i), så er det mulig at du istedet sitter på DDR3 RAM.

Grunnprinsipp om ATX og mikroATX (mATX). Er ditt kabinett av ATX (det mest alminnelige format for hjemme bruk), så er det et medium eller større kabinett. Dersom du har et mikro ATX (som bare passer for mikro ATX), så kan du ikke sette inn et ATX moderkort ettersom det da vil være for stort.

PS Glem ikke heller at visse grafikk kort kan være for lange dersom kabinettet er av et kompakt format! DS

Dersom du er i tvil, så vil en ofte kunne finne på produsentens side for det kabinett du er interessert i hvilke kombinasjoner som passer og ofte også manual i form av et PDF fil der viser en skisse for plassering av skruer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej, och lättast är nu alltså att köpa ett nytt moderkort också? Passar alla eller är det något man ska tänka på ?

Alle større merken som ASUS, Gigabyte etc har support side der du kan se hvilke moderkort der passer til en viss prosessor. Du bør alltid sjekke at BIOS/UEFI formelt er blitt tilgjengelig der støtter den nyeste prosessor du vil ha installert ettersom chipset (Z370 kretsen) kan ha blitt produsert innen prosessoren var tilgjengelig og da vil du bli nødt å ha adgang til en eldre prosessor for hvilket moderkortet ble produsert for å kunne oppdatere BIOS/UEFI og siden skifte den ut til den prosessor der er blitt tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Her er listen for ASUS Z170-E over prosessorer (det er en link til andre moderkort i toppen av tabellen).
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-E/HelpDesk_CPU/

Du bør kunne finne tilsvarende lister hos alle kjente merken, dersom du søker enten fra Support seksjonen til tilvirkeren eller direkte fra aktuelt moderkort. Søk også etter manual til aktuelt moderkort (PDF fil) der det kan stå noe om hvilke prosessor, RAM minne og konfigurasjoner de anbefaler etc.

Du kan også finne QVL (Qualified Vendor List) for å finne ut hvilke RAM kretser der er blitt testet. Den vil mest sannsynlig ikke dekke alle der produserer RAM minnene, særlig ikke når listen er blitt laget fra den tid moderkortet var helt nytt og det tilkommet nye RAM pakker (dual channel eller quad channel) hele tiden der kan funke uten problemer. RAM produsenter pleie å selve ha en oversikt for hvilke moderkort de har testet der kan være mer oppdatert enn produsentene av moderkort.

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Alle større merken som ASUS, Gigabyte etc har support side der du kan se hvilke moderkort der passer til en viss prosessor. Du bør alltid sjekke at BIOS/UEFI formelt er blitt tilgjengelig der støtter den nyeste prosessor du vil ha installert ettersom chipset (Z370 kretsen) kan ha blitt produsert innen prosessoren var tilgjengelig og da vil du bli nødt å ha adgang til en eldre prosessor for hvilket moderkortet ble produsert for å kunne oppdatere BIOS/UEFI og siden skifte den ut til den prosessor der er blitt tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Her er listen for ASUS Z170-E over prosessorer (det er en link til andre moderkort i toppen av tabellen).
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-E/HelpDesk_CPU/

Du bør kunne finne tilsvarende lister hos alle kjente merken, dersom du søker enten fra Support seksjonen til tilvirkeren eller direkte fra aktuelt moderkort. Søk også etter manual til aktuelt moderkort (PDF fil) der det kan stå noe om hvilke prosessor, RAM minne og konfigurasjoner de anbefaler etc.

Du kan også finne QVL (Qualified Vendor List) for å finne ut hvilke RAM kretser der er blitt testet. Den vil mest sannsynlig ikke dekke alle der produserer RAM minnene, særlig ikke når listen er blitt laget fra den tid moderkortet var helt nytt og det tilkommet nye RAM pakker (dual channel eller quad channel) hele tiden der kan funke uten problemer. RAM produsenter pleie å selve ha en oversikt for hvilke moderkort de har testet der kan være mer oppdatert enn produsentene av moderkort.

Corsair Carbide Clear 400C Midi Tower
ASUS Z170-E, Socket-1151
MSI GeForce GTX 980 Ti
Crucial DDR4 2133MHz 16GB

Är det som sitter i idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Corsair Carbide Clear 400C Midi Tower
ASUS Z170-E, Socket-1151
MSI GeForce GTX 980 Ti
Crucial DDR4 2133MHz 16GB

Är det som sitter i idag.

Köp valfritt moderkort i storlek ATX med Z390 chipset som har de funktioner du behöver/vill ha.
Är du sugen på att överklocka så googla på vilka moderkort som har bra strömförsörjning.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är standard format/storlek på moderkort så alla vanliga fullstora ATX moderkort passar i chassit (de flesta moderkort är fullstora ATX). Även alla mATX som är mindre passar men om du har ett chassi som har plats för fullstora ATX moderkort så är det ju bäst med ett ATX moderkort.

Corsair Carbide Clear 400C Midi Tower

Är det jag har idag, hade detta varit bra?

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Köp valfritt moderkort i storlek ATX med Z390 chipset som har de funktioner du behöver/vill ha.
Är du sugen på att överklocka så googla på vilka moderkort som har bra strömförsörjning.

Okej, lite inne på detta. Men är osäker? Är ju dumt att snåla om man endå skall köpa nytt moderkort, eller har det alla funktioner jag behöver? Kommer inte överklocka. Verkar skilja ganska lite i pris på moderkorten. Så 2-3-4 tusen spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej, lite inne på detta. Men är osäker? Är ju dumt att snåla om man endå skall köpa nytt moderkort, eller har det alla funktioner jag behöver? Kommer inte överklocka. Verkar skilja ganska lite i pris på moderkorten. Så 2-3-4 tusen spelar ingen roll.

Formfaktor
ATX

Det där kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej, lite inne på detta. Men är osäker? Är ju dumt att snåla om man endå skall köpa nytt moderkort, eller har det alla funktioner jag behöver? Kommer inte överklocka. Verkar skilja ganska lite i pris på moderkorten. Så 2-3-4 tusen spelar ingen roll.

Vi vet inte vilka funktioner du behöver, så svårt att svara på den frågan. Men det är ett helt vanligt Z390-moderkort med alla de vanliga kontakterna, så jag har svårt att se att det inte skulle uppfylla dina behov. Om du inte tänker överklocka så skulle jag inte rekommendera något dyrare moderkort än så i alla fall, och troligtvis klarar du dig precis lika bra med ett billigare moderkort som t.ex. Z390-A. Skillnaden mellan Z390-F och Z390-A verkar främst vara att Z390-F har en intern USB 2.0-kontakt mer samt en annan ljudkrets.

Permalänk
Medlem

2133 MHz minnen till en 9900K är nog inte optimalt, har du budget för det så uppgradera till åtminstone 3000 MHz. Förutsatt att du ska göra något som drar nytta av det, som spel t.ex., och inte bara ska kolla film och jobba i office.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vi vet inte vilka funktioner du behöver, så svårt att svara på den frågan. Men det är ett helt vanligt Z390-moderkort med alla de vanliga kontakterna, så jag har svårt att se att det inte skulle uppfylla dina behov. Om du inte tänker överklocka så skulle jag inte rekommendera något dyrare moderkort än så i alla fall, och troligtvis klarar du dig precis lika bra med ett billigare moderkort som t.ex. Z390-A. Skillnaden mellan Z390-F och Z390-A verkar främst vara att Z390-F har en intern USB 2.0-kontakt mer samt en annan ljudkrets.

Tackar, vilken av deras ljudkrets är "bättre"? Spelar på lite högre nivå så det hade varit bra med ordentligt ljud.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

2133 MHz minnen till en 9900K är nog inte optimalt, har du budget för det så uppgradera till åtminstone 3000 MHz. Förutsatt att du ska göra något som drar nytta av det, som spel t.ex., och inte bara ska kolla film och jobba i office.

Spelar CS:GO.

Okej, är 3000mhz optimalt? Eller borde jag gå högre? Budget spelar ingen roll, det skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tackar, vilken av deras ljudkrets är "bättre"? Spelar på lite högre nivå så det hade varit bra med ordentligt ljud.

Lite fel av mig, de använder visst båda Realtek S1220A men det verkar som att Asus har tweakat ljudkretsen lite mer på Z390-F. Z390-F är troligtvis bättre på den punkten, men svårt att säga om det gör någon märkbar skillnad och om det egentligen spelar någon roll. Båda moderkorten duger troligtvis utmärkt för de flesta, men har man stora krav på ljudet så vill man troligtvis använda någon form av separat ljudkort oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Spelar CS:GO.

Okej, är 3000mhz optimalt? Eller borde jag gå högre? Budget spelar ingen roll, det skall fungera.

Finns det minnen som går högre utan att kosta extremt mycket mer så ta snabbare. Det är som alltid en avvägning mellan vad man får och hur mycket extra man får betala för det. Kolla 3200MHz och 3600 MHz minnen också och jämför priser, här är några alternativ:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=3294850,3377689,487...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Funkar det tvärtom om jag har ett Asus z370-p kan jag då köra en cpu från 6e eller 7e gen. Eller stödjer det bara 8e, 9e gen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Lånar tråden lite. Funkar det tvärtom om jag har ett Asus z370-p kan jag då köra en cpu från 6e eller 7e gen. Eller stödjer det bara 8e, 9e gen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det fungerar inte. Stiften på den gamla och den nya socket 1155 är lite olika kopplade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det fungerar inte. Stiften på den gamla och den nya socket 1155 är lite olika kopplade.

Okej det var ju synd, hade gärna kört tex en i5 7600k till mitt z370 MB men då går ju inte det då.

Skickades från m.sweclockers.com