Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ytterliggare uppdatering.

"Hej!

Ny ersättningsprodukt skickas till dig. Du kommer att få en bekräftelse när produkten har skickats från vårt lager.

Med vänlig hälsning
Komplett

Vara
Antal

Sapphire Radeon RX 5700
Art. nr: 1133404 "

Spänningen är olidlig som sagt.

edit Frågade om jag fick byta till ett RX5700 Pulse och betala mellanskillnaden på 224 kr.
Det skulle gå bra, tyvärr har ordern redan skickats, men jag skall återkomma när den kommit fram till mig, så skall de ordna saken.

Bra jobbat av Komplett, de ställer upp för kunderna även när det strular!
Det är tyvärr inte alla handlare som är så pass behjälpliga.

Härligt!

Då behöver jag inte gråta om mitt Vega56 också skulle packa ihop (plz die)

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Tjena har precis undervoltat igen men problemet är att undervoltningen försvinner varje gång jag startar om datorn . Kommer nån ihåg vart man hittar Keep settings on start up? Har blivit ändringar på menyn sen början av 2019

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Skriver igen rutan med save setting on startup är bortagen pga att det är automatiskt nu

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Ok mitt vackra silverfärgade, Vega 64 fyllde två år den 19e September, det var då jag fick det levererat.
Eftersom garantitiden var två år, började antagligen kortets inbyggda "chip of death" ticka ned, kortet blev obrukbart förra helgen, tre veckor efter det att garantin gått ut.
Blev bara svart, mitt i Windows desktop, inget spel eller belastning att tala om, plötsligt bara svart.

Provat boota om, stänga av, resett av CMOS alles!
Andra kort fungerar, så nu har jag beställt ett RX5700 från NetOnNet för 3500 kr.

Kommer aldrig få ett så snyggt kort igen.

Skrivet av pellen:

Du kan alltid reklamera...3 år som gäller för reklamation.

Skrivet av Ratatosk:

Japp!
Fått returen godkänd av Komplett, de skickar en retursedel och undersöker kortet.
edit Ja, retursedeln visade sig helt enkelt vara en PDF fil som jag skrev ut.
Återkommer när det finns något mer att förtälja.

Skrivet av Ratatosk:

Uppdatering, 19-10-29.
Skickade kortet i Söndags.
RMA motagen i dag.
"Hej! "

Produkten har nu mottagits och ditt ärende kommer att behandlas inom några dagar. "

Med vänlig hälsning
Komplett"

Skrivet av Ratatosk:

Ytterliggare uppdatering.

"Hej!

Ny ersättningsprodukt skickas till dig. Du kommer att få en bekräftelse när produkten har skickats från vårt lager.

Med vänlig hälsning
Komplett

Vara
Antal

Sapphire Radeon RX 5700
Art. nr: 1133404 "

Spänningen är olidlig som sagt.

edit Frågade om jag fick byta till ett RX5700 Pulse och betala mellanskillnaden på 224 kr.
Det skulle gå bra, tyvärr har ordern redan skickats, men jag skall återkomma när den kommit fram till mig, så skall de ordna saken.

Bra jobbat av Komplett, de ställer upp för kunderna även när det strular!
Det är tyvärr inte alla handlare som är så pass behjälpliga.

En sista uppdatering.

  1. Komplett skickade ett vanligt RX5700.

  2. När det kommit fram, hämtade jag inte ut det utan kontaktade Komplett och bad att få byta det mot ett Pulse och betala mellanskillnaden.

  3. De godkände detta, sa till Nordpost att skicka tillbaka kortet från utlämningsstället och skickade sedan ett RX 5700 XT Pulse.

  4. Jag hade inte bett om ett XT men skit samma.

  5. Fick kortet i Måndags men kunde inte hämta det fören i går, har även fått faktura på mellanskillnaden via e-post.

  6. Kortet sitter nu på plats i burken, jag har valt "silent" BIOS inställningen.

Har även ett vanligt RX5700 i andra burken, det är inte alls lika fint till utseendet som mitt gamla Vega men känns betydligt rejälare än Pulse, vars kåpa är av plast.
Inget fel på Pulse det är ett tyst och svalt kort, men referenskortet känns lite lyxigare om än mer högljutt.
Nåja jag är nöjd och mitt nya kort presterar bra.

Men visst saknar jag mitt gamla silverfärgade Vega.

https://www.3dmark.com/compare/spy/9175099/spy/8945559/spy/74...

Sensmoral, har ditt gamla kort gått sönder, reklamera om kortet är yngre än 3 år, detta gäller även om garantin gått ut, reklamationstiden är 3 år enligt lag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En sista uppdatering.

  1. Komplett skickade ett vanligt RX5700.

  2. När det kommit fram, hämtade jag inte ut det utan kontaktade Komplett och bad att få byta det mot ett Pulse och betala mellanskillnaden.

  3. De godkände detta, sa till Nordpost att skicka tillbaka kortet från utlämningsstället och skickade sedan ett RX 5700 XT Pulse.

  4. Jag hade inte bett om ett XT men skit samma.

  5. Fick kortet i Måndags men kunde inte hämta det fören i går, har även fått faktura på mellanskillnaden via e-post.

  6. Kortet sitter nu på plats i burken, jag har valt "silent" BIOS inställningen.

Har även ett vanligt RX5700 i andra burken, det är inte alls lika fint till utseendet som mitt gamla Vega men känns betydligt rejälare än Pulse, vars kåpa är av plast.
Inget fel på Pulse det är ett tyst och svalt kort, men referenskortet känns lite lyxigare om än mer högljutt.
Nåja jag är nöjd och mitt nya kort presterar bra.

Men visst saknar jag mitt gamla silverfärgade Vega Lite.

https://www.3dmark.com/compare/spy/9175099/spy/8945559/spy/74...

Sensmoral, har ditt gamla kort gått sönder, reklamera om kortet är yngre än 3 år, detta gäller även om garantin gått ut, reklamationstiden är 3 år enligt lag.

Kul att se att reklamering faktiskt funkar som det tänkt. Bra av Komplett att inte slingra och försvåra som jag kan tänka mig många andra mindre seriösa butiker kan göra.
Tack för update och lycka till med nya kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag minade inte, klockade inte, flashade inte skumma BIOS och mitt dog.
Där ser man hur mycket det lönar sig att vara "snäll".

Well, repastade mitt kort då min hotspot började lägga sig runt 110c igen- (med färsk rejält applicerad pasta brukar det ligga under 100c) och därefter startade det upp ett par gånger innan det sedan slutade ge displaysignal helt. Ska se om jag kan få liv i det / få garanti, men jag är rätt säker på att det är den förbannat spända crossbracket som orsakade det- kräver en helt ovettigt mängd tryck för att få tillbaka på kortet så vore inte förvånad alls om något spruckit någonstans- lär isåfall inte ge någon garanti.

Visar sig att kalkylen för att byta upp sig och vilket pris man betalar för vilken prestandaökning inte spelar lika mycket roll när man inte har något kort att byta upp ifrån så blev ett 2080 Super för min del- var taggad på "stora" navi men får bli så här tillsvidare

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Jag får väldigt ofta när jag börjar lira något att skrämen blir helt svart och då finns det inget annat att göra än att hålla ner strömknappen och göra en hård reboot. När datorn precis startat brukar det dock gå bra att lira.
Kör stock settings och har provat att inte ha igång afterburner lr några andra program som kan påverka GPUn samt olika drivrutiner men det fortsätter krascha

Uppdatering gällande problemet med svart skärm: Jag kopplade in en till strömkabel så att jag kör en kabel per 8 PCIe
istället för 1 till båda 2x(6+2) PCIe och problemet har inte uppstått sedan dess. Tycker det är märkligt då det framför allt har varit under rätt så låg belastning som jag fått svart skärm medan högre belastning varit mycket stabilare, men aja, jag är glad att det fungerar nu iaf!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Radeon VII sedan ett halvår som funkat hyfsat bra, även om det krävs en del undervolting och justera inställningar för att hålla tempen nere.

Jag har egentligen sedan start haft problem med att memory clocks ligger på 1000 mhz istället för att klocka ned vid idle, vilket även beskrivs som ett known issue i drivrutinerna.

Sedan några drivrutinsrevideringar tillbaka (oktober och framåt) så har den klockat ned som den ska men ett annat problem har uppstått. Oavsett om minneshastigheten står på auto eller hårt inställt på 1000 mhz som mest så har jag sett spikar upp till 1400 mhz vid tillfällen, som att det autoöverklockar minnena. Om det här är felavläsningar eller inte kan jag inte klura ut. Känns ju inte så bra att kortet trots inställningar drar iväg på frekvensen på minnena, oftast högre än vad som är möjligt att manuellt klocka i drivrutinerna.

Bytte nyligen CPU och moderkort med en färsk installation av Windows och problemet kvarstår.

Är det någon annan som har ett Radeon VII och lider av samma problematik?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade på ena datorn så jag fick nya gränssnittet på drivrutinen. Var hittar man inställningen för att begränsa FPS?

Har nämligen fått ett problem i war thunder att allt rycker o har sig när man når över 100fps (antar det har med att skärmen är 100hz)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Uppdaterade på ena datorn så jag fick nya gränssnittet på drivrutinen. Var hittar man inställningen för att begränsa FPS?

Har nämligen fått ett problem i war thunder att allt rycker o har sig när man når över 100fps (antar det har med att skärmen är 100hz)

Den inställningen är numer inbakad i Radeon Chill funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Den inställningen är numer inbakad i Radeon Chill funktionen.

Okej får kika på det i kväll. Hoppas rycken beror på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mitt kort crashar rätt ofta sen uppdatering.. typ någon gång per dag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Mitt kort crashar rätt ofta sen uppdatering.. typ någon gång per dag..

Det gjorde mitt kort också, så jag gick tillbaka till 19.12.1 och har inga problem efter det, kunde inte spela eller göra något med Adrenalin-2020-Edition-19.12.2-Dec10 och 19.12.3-Dec18 för allt bara krashade, ibland direkt efter spelet startat, ibland efter en varierande tidsperiod (mellan 10 och 60 minuter), men efter jag gick tillbaka till Adrenalin-2019-Edition-19.12.1-Dec2 så är allt frid och fröjd igen.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Sitter med ett Radeon VII sedan ett halvår som funkat hyfsat bra, även om det krävs en del undervolting och justera inställningar för att hålla tempen nere.

Jag har egentligen sedan start haft problem med att memory clocks ligger på 1000 mhz istället för att klocka ned vid idle, vilket även beskrivs som ett known issue i drivrutinerna.

Sedan några drivrutinsrevideringar tillbaka (oktober och framåt) så har den klockat ned som den ska men ett annat problem har uppstått. Oavsett om minneshastigheten står på auto eller hårt inställt på 1000 mhz som mest så har jag sett spikar upp till 1400 mhz vid tillfällen, som att det autoöverklockar minnena. Om det här är felavläsningar eller inte kan jag inte klura ut. Känns ju inte så bra att kortet trots inställningar drar iväg på frekvensen på minnena, oftast högre än vad som är möjligt att manuellt klocka i drivrutinerna.

Bytte nyligen CPU och moderkort med en färsk installation av Windows och problemet kvarstår.

Är det någon annan som har ett Radeon VII och lider av samma problematik?

Uppdatering.

Kortet fungerar utan problem eller strul sedan 19.12.2 drivrutinerna. Minnesfrekvenserna ser lite wonky ut i HWMonitor men håller sig stabila i själva Radeon programvaran. Junction temps är i regel lägre vilket verkar vara till följd av en bättre inställd auto fan curve (orkar inte ställa in en egen) och kortet boostar upp i högre klockfrekvenser oftare.

Så just för oss tre personer där ute med ett Radeon VII så verkar de senaste drivrutinerna vara de mest optimala sedan kortet släpptes.

Permalänk

Äger ett Vega 56 Pulse. Har läst att de nya drivarna är lite instabila. Funkar det bra med Vega 56 och blir det någon prestandavinst, någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tordmylord:

Äger ett Vega 56 Pulse. Har läst att de nya drivarna är lite instabila. Funkar det bra med Vega 56 och blir det någon prestandavinst, någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Från vad jag läst så är det främst Radeon RX 5000 - serien samt de äldre R9 280/290 korten som verkar ha problem. Har inte hört att just Vega korten ska strula.

Det enda problem jag stött på är att mjukvaran ibland låser sig vid boot, men det händer sällan och krävs bara att man tvingar avstängning i aktivitetshanteraren och sedan startar om programmet.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med ett Vega 56 Pulse och har haft problem med flera av dom senaste drivarna. 19.12.3 resulterade i BSOD och slutligen en ominstallation av windows. Väldigt ostabil prestanda överlag i många spel där kortet pendlar i frekvens allt från 900 - 1600mhz. Avvaktar ett tag med den senaste 2020 driven och ser vad folk säger om den.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Skrivet av fragCan:

Jag sitter också med ett Vega 56 Pulse och har haft problem med flera av dom senaste drivarna. 19.12.3 resulterade i BSOD och slutligen en ominstallation av windows. Väldigt ostabil prestanda överlag i många spel där kortet pendlar i frekvens allt från 900 - 1600mhz. Avvaktar ett tag med den senaste 2020 driven och ser vad folk säger om den.

Tack för svar! Ja, det är ju den uppfattningen jag får också. Dvs att vänta tills de löst saker och ting lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som kan posta sina Vega 56 inställningar som överklockat stabilt så jag har en mall att följa? Gärna med nya uppdateringen som ändrade hur gränssnittet ser ut.. Förösker köra 1660 GPU med 1070 volt men den total vägrar. Känns som de borde klara de galant?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Stoppat in mitt Vega 56 igen i en helt ny burk, den ligger hela tiden och smeker max power runt 240-246.

1630Mhz (Så runt 1600 i spel.)
1050mV
Powerlimit +50%

Den brukade absolut inte dra 240+ tidigare, enligt Afterburner.

Petat lite på inställningar och då kan jag just nu ligga runt 1600Mhz (Inställt på 1660), med 1050mV Powerlimit 41 och Afterburner visar under 200W. Så ngt hade väl gått helt snett antar jag.

Permalänk
Medlem

Tjena! Blev nyligen ägare till ett Vega 64 referens som jag har suttit och pillat med senaste dagarna. Började med att göra rent det ordentligt och bytte även kylpasta. Herregud vad kasst applicerad kylpastan var från fabrik, tog tyvärr ingen bild.

Gpu: 1630mhz (vilket med 950mv ger ca 1570 i spel)
HBM: 1000 mhz
Vcore/Vhbm/floor: 950 mv
Powerlimit -12%

Går säkert att dra i HBM-frekvensen lite ytterligare. Den började sena ur vid 1100 - vilket i praktiken gav 800 mhz av någon anledning.

Jämfört med standardinställningar gav det följande skillnader i TimeSpy:

-7% temp gpu hotspot
-12% power consumption
+3% graphics score

Kortet drar numera 175w och håller sig på en behaglig ljudnivå, även under full load. Mycket nöjd!!

Några tips på något mer man kan pilla med? Har någon förresten löst pixel-buggen i Cod Warzone?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Har suttit med ett Radeon VII i över ett år nu som jag köpte från Netonnets fyndhörna. Har varit väldigt nöjd med prestandan i 1440p men inneburit en hel del meckande med att undervolta och sätta fungerande fläkt kurvor för att få den att funka optimalt.

Har suttit en längre tid med en undervolt från 1110 mv till 1019 mv samt en något aggressiv fläkt kurva. Utan undervolting så hoppade kortet frekvent upp i 110C på junction temp och throttlade en bit, efter undervolt händer det inte alls men den spikar ibland på runt 108C vilket är lite väl liten marginal. Förutom detta så har kortet fungerat felfritt även om det händer att man sitter och nojjar sig periodvis med att hålla koll på temperaturen.

Droppen blev dock när jag fixade ett höj och sänkbart skrivbord och behövde flytta upp datorn på bordet. Surrandet blev rätt märkbart även om hörlurarna blockade det mest. När värmeböljan slog till och även sambon började klaga på ljudet från skrivbordet mittemot så behövde jag agera.

Jag införskaffade en Morpheus II Core grafikkortskylare (kostade runt 600:-) och snodde två NF-A12x25 fläktar från sambons dator (hon fick två RGB fläktar i kompensation).

Även om jag byggt datorer ett bra tag så har jag aldrig egentligen pysslat med att byta eller rengjort kylare på grafikkort (förutom när jag köpte polarns gamla dator för att göra om till XP maskin och fick rengöra en HD 5570 i ett chassi som inte blivit städat på tio år).

Nu missade jag helt att ta bilder men mitt upplevelse var i princip den samma som den här snubben https://imgur.com/gallery/b6dISvq#soArSY8 fast istället för 20 min så tog det väl runt 2 timmar istället.

Med stock kylarn så nådde jag 110C på junction temp och throttling runt en minut in på Furmarks Stress test, med Morpheus II så la sig tempen på 107-108C efter 10 minuter vilket får anses som bra resultat.

I spel så har kortet i regel legat på 70-75C edge och 95-108C junction. Efter nya kylarn så ligger dessa temperaturer på 50-55C edge och 70-85C junction vilket får anses som väldigt goda resultat, i regel 20 grader svalare än innan!

Det enda orosmomentet är att det känns som att kylflänsarna man limmar på inte sitter så stadigt men de kanske torkar in pga värmen?

Summa summarum för en person med noll erfarenhet av sådana här saker sedan tidigare så vill jag uppmuntra andra att se över 3:e parts kylarlösningar om man är missnöjd med ljud, värme eller om någon fläkt på grundkylarn har givit upp hoppet! Framförallt för de typ två andra personerna i forumet med ett Radeon VII. Med lite guider på internet som stöd så är det på det stora hela en rätt smärtfri process även om det kan ta lite längre tid för oss ovana.

Permalänk
Inaktiv

Har börjat mickla med undervolt på mina Vega för första gången någonsin (sent skall syndaren vakna), och har nått vissa framgångar. Sänkte GPU P7 till 1100mV och P6 till 1050mV; fick till följd att primära GPUn ofta turboar upp över 1650MHz när jag kör Folding@Home...! lol Aldrig sett det förut, enda gången den legat över 1600 alls brukar annars vara ett fåtal sekunder när GPU-kylaren fortfarande är rumstempererad. Nu ligger den och blippar över 1650 då och då även med power limit satt på -20% (för temperaturens skull.)

Kan inte följa vad sekundära GPU gör då GPU-Z inte vill läsa av den ordentligt, men enligt Wattman (som inte visar samma gladsiffror(?) som GPU-Z och är generellt segare i uppdateringarna) verkar den inte svara riktigt lika bra på undervoltningen och ger generellt sämre klock mot primära GPU även fast den får bättre kylning iom bottenplaceringen i chassit, och även om jag höjer power limit ordentligt. Är väl kisellotteriet som slagit till antar jag...

FRÅGA!

Har sett det pratas i äldre diskussionstrådar (Vega är ju inte direkt ny längre om man säger så) om att man ska sänka HBM volttal också; något slags golv sägs det? Stämmer detta även i dagens version av Wattman, och isåfall vad exakt är det som händer om man gör detta eller inte gör det? Sett råd som säger att man ska ställa HBM volt under P6 volt, är detta fortfarande att betrakta som bästa strategi, eller...?

Sedan, generellt sett, hur mycket bör man kunna undervolta tryggt? Jag förstår att det varierar mellan olika exemplar, men mellan tummen och pekfingret ungefär, vad brukar funka? Det måste finnas viss statistik att hänvisa till då Vega ju var rätt poppis bland kryptokvarnarna bland annat.

Sedan ser jag mina siffror hoppa och skutta väldigt mycket, även över maxtaket jag ställt in... Ibland blippar den upp i 1125mV, är detta att betrakta som normalt eller är det wattman som har problem igen som så många gånger förut?

Tackar på förhand för all info!

Permalänk
Medlem

Bytte också kylaren på min Vega 56 till en Morpheus, flashade till Vega 64, och tuffar nu på tyst och stabilt.
Jag är rädd för att detta innebär att jag inte behöver uppgradera grafikkortet under den här konsolgenerationens livstid, utan först när nästa generation igen har intressanta titlar som är kodade explicit för dem. 2030, ungefär.
Kommer nog att finnas annat kul att spendera pengar på, så jag ångrar inte mitt Vega56 köp precis.

Och HBM är cool teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Har suttit med ett Radeon VII i över ett år nu som jag köpte från Netonnets fyndhörna. Har varit väldigt nöjd med prestandan i 1440p men inneburit en hel del meckande med att undervolta och sätta fungerande fläkt kurvor för att få den att funka optimalt.

Har suttit en längre tid med en undervolt från 1110 mv till 1019 mv samt en något aggressiv fläkt kurva. Utan undervolting så hoppade kortet frekvent upp i 110C på junction temp och throttlade en bit, efter undervolt händer det inte alls men den spikar ibland på runt 108C vilket är lite väl liten marginal. Förutom detta så har kortet fungerat felfritt även om det händer att man sitter och nojjar sig periodvis med att hålla koll på temperaturen.

Droppen blev dock när jag fixade ett höj och sänkbart skrivbord och behövde flytta upp datorn på bordet. Surrandet blev rätt märkbart även om hörlurarna blockade det mest. När värmeböljan slog till och även sambon började klaga på ljudet från skrivbordet mittemot så behövde jag agera.

Jag införskaffade en Morpheus II Core grafikkortskylare (kostade runt 600:-) och snodde två NF-A12x25 fläktar från sambons dator (hon fick två RGB fläktar i kompensation).

Även om jag byggt datorer ett bra tag så har jag aldrig egentligen pysslat med att byta eller rengjort kylare på grafikkort (förutom när jag köpte polarns gamla dator för att göra om till XP maskin och fick rengöra en HD 5570 i ett chassi som inte blivit städat på tio år).

Nu missade jag helt att ta bilder men mitt upplevelse var i princip den samma som den här snubben https://imgur.com/gallery/b6dISvq#soArSY8 fast istället för 20 min så tog det väl runt 2 timmar istället.

Med stock kylarn så nådde jag 110C på junction temp och throttling runt en minut in på Furmarks Stress test, med Morpheus II så la sig tempen på 107-108C efter 10 minuter vilket får anses som bra resultat.

I spel så har kortet i regel legat på 70-75C edge och 95-108C junction. Efter nya kylarn så ligger dessa temperaturer på 50-55C edge och 70-85C junction vilket får anses som väldigt goda resultat, i regel 20 grader svalare än innan!

Det enda orosmomentet är att det känns som att kylflänsarna man limmar på inte sitter så stadigt men de kanske torkar in pga värmen?

Summa summarum för en person med noll erfarenhet av sådana här saker sedan tidigare så vill jag uppmuntra andra att se över 3:e parts kylarlösningar om man är missnöjd med ljud, värme eller om någon fläkt på grundkylarn har givit upp hoppet! Framförallt för de typ två andra personerna i forumet med ett Radeon VII. Med lite guider på internet som stöd så är det på det stora hela en rätt smärtfri process även om det kan ta lite längre tid för oss ovana.

Jag hade väldigt bra resultat med Morpheus på ett Vega 64- vill dock varna för att vara försiktig om man någonsin återmonterar originalkylaren med fjäderkorset- fick inte gäng när jag skulle sätta tillbaka min morpheus efter repaste. Provade då att sätta tillbaka original för tillfället men hade samma issue där och satt alldeles för länge med en massa tryck på kortet för att spänna ner det förbannade fjäderkorset och därefter är kortet dött- tachometer lyser upp, skärm detekterar signal men ger bara svart bild.
Windows detekterar inget kort

Vart tvungen att kuta till webhallen och köpa ett 2080S. Sad!

Var inte som mig- var försiktig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

När jag monterade Vegan lyckades jag dra sönder fläktkontaktsladden till moderkortet som naturligtvis inte har standardmått. Trots varningar för precis det på nätet. Så Morpheuskylarn får sitta där för gott.

Fast - det må vara hänt. Den gör ett bra jobb, men tar löjligt mycket plats.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6800xt för ett tag sedan och det verkar fungera bra så tänkte sälja mitt Vega 56. Men det har en rajintek kylare monterad vill sälja kortet med referenskylaren monterad. Någon som har koll på vilka värmekuddar jag ska beställa? Det är ett Referens Vega 56 från gigabyte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltså herregud.. Dom nyaste drivrutinerna går bara inte använda för mig. Får blackscreens.

Permalänk
Medlem

Är så sjukt besviken av av AMD´s support och drivrutiner har börjat tappa signal till skärmar och tangentbord från ingenstans . Händer inte ofta kanske 1 gång i månaden men är sjukt störande . Googlar man detta har väldigt många fler problem med senaste amd korten inkluderat vega korten . Synd att amd´s drivrutiner suger och är katastrofala har inte kunna spela in ljdu och mic sen 2018 heller . Så amd grafikort suger vilket är synd för prestandan är grym med mjukvaran är katastrofal . Kommer lida ett år till med amd dlss när prestandan inte räcker innan man gå tillbaks till Giriga vidriga Nvidia.

Vi behöver en tredje spelare på grafikfronten både amd och nvidia suger på sina sätt . Intel/samsung kanske? (vet att intel kommer försöka)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått problem med svart skärm? När man kör någon last, exempelvis spel, blir skärmen svart med "No signal" men datorn är fortfarande igång och jag får fortfarande ljud från datorn.

Hade detta problem när kortet var ganska nytt men det löste sig med DDU och någon stabil drivrutin (2018), men det har börjat inträffa på nytt igen.

När jag väl fått svart skärm kommer jag få det igen inom någon minut av spel/last. Enda jag kan göra är att rensa drivrutinen med DDU och installera ny drivrutin, då brukar det hålla i 1-3 dagar tills det inträffar igen. Alla temperaturer är låga, <70 grader på HBM och core.

Det jobbiga är ju att det började inträffa på nytt ~2-3 veckor efter att jag bytt kylpasta på kortet, vilket behövdes då temperaturerna var åt helvete med strix-kortet. Vet inte om det har med saken att göra? Temperaturerna är betydligt lägre efter bytet. Jag tycker dock att det är konstigt att rensning av drivrutiner hjälper ett tag, då borde det inte vara något fysiskt fel med kortet kan man tycka.

Någon som upplevt liknande och lyckats lösa det?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q