Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Jag var inne de senaste två åren, då var det inte alls lika illa i mitt tycke. Gick mycket smidigare då. Kanske bara hade tur.

Vet man att man nu är den största och kan mäta "trycket" från tidigare år så bör man lära sig något på vägen och inte låta det gå såhär.
Jag själv hade ingen lust att "klicka runt lite på andra sidor" och sitta som ett fån och vänta i en virtuell kö i 2,5h, kanske mitt eget fel för att jag valde att gå in på siten efter 23:00. Som i mitt tycke är GOD TID innan 00:00.

Fast de hade ju en kö förra året, hur kan du inte ha märkt det?
Det var redigt kaos för 2 år sedan. Då handlade det om att hela siten gick ner, inte att det bara var en lång kö. Alltså, bara att klicka in på en produkt eller byta kategori kunde ta 15 minuter att ladda.

Absolut kan man tycka det. Men samtidigt får du ta i beaktning att detta gäller en dag per år. Det är inte så att man bygger om hela sin IT-infrastruktur för att det går lite segt en dag per år. Det skulle nog kosta betydligt mer än vad det smakar. Däremot så tar man säkerligen det i beaktning när det väl är dags att titta på en ny lösning. Men det är alltså inte samma sak som att bygga om endast för att klara BF. Enligt Elgigantens uttalande så verkade man dessutom ha räknat med några minuters kö, inte timmar. Så man menar att något dessutom gått fel.

Nu var det ju också så att Elgiganten startade sin rea vid 22:00, inte 00:00. Så man kan konstatera att du gick in precis under värsta ruschen. Jag gick in vid 21:45 på min mobil och kom igenom kön vid 22:30. Jag öppnade också sidan på min dator vid 22:15, där kom jag igenom vid 23:15 (fast den uppskattade 1h 45 min). Du får ju också tänka på att kötiderna var uppskattningar, inte en garanterad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast de hade ju en kö förra året, hur kan du inte ha märkt det?
Det var redigt kaos för 2 år sedan. Då handlade det om att hela siten gick ner, inte att det bara var en lång kö. Alltså, bara att klicka in på en produkt eller byta kategori kunde ta 15 minuter att ladda.

Absolut kan man tycka det. Men samtidigt får du ta i beaktning att detta gäller en dag per år. Det är inte så att man bygger om hela sin IT-infrastruktur för att det går lite segt en dag per år. Det skulle nog kosta betydligt mer än vad det smakar. Däremot så tar man säkerligen det i beaktning när det väl är dags att titta på en ny lösning. Men det är alltså inte samma sak som att bygga om endast för att klara BF. Enligt Elgigantens uttalande så verkade man dessutom ha räknat med några minuters kö, inte timmar. Så man menar att något dessutom gått fel.

Nu var det ju också så att Elgiganten startade sin rea vid 22:00, inte 00:00. Så man kan konstatera att du gick in precis under värsta ruschen. Jag gick in vid 21:45 på min mobil och kom igenom kön vid 22:30. Jag öppnade också sidan på min dator vid 22:15, där kom jag igenom vid 23:15 (fast den uppskattade 1h 45 min). Du får ju också tänka på att kötiderna var uppskattningar, inte en garanterad tid.

Som jag skrev i tidigare inlägg. Det gick alldeles utmärkt för mig år 1 och 2. Kanske att det krashade lite och att sidan var nere till och från precis i början men det fungerade bättre än 2,5h kö.

Sen när startar man Black-Friday 22:00 torsdagen innan förresten? BLACK FRIDAY, inte "black torsdag 22:00 soon-friday"?
Tror jag läste att det bara var för medlemmar så jag struntade i det då jag inte är medlem och gick in som vanligt fölk vid 00:00. De fick man äta upp.

EDIT:

Tur i det hela var det mest skräp detta året från deras sida det jag hann se. Inget jag ville ha så det spelar ingen roll egentligen

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Tycker förövrigt att när man skulle betala var det extremt dåligt gjort, fanns rutor som enligt EG inte var ifyllda och gick inte att gå vidare till att slutföra betalningen. När man uppdaterade så blev man ju bara inkastad i kön igen, tog några timmar att komma till skott men var ingen som var så intresserad av min rakapparat så var lugnt:)

Permalänk
Inaktiv

hur kan folk bry sig om sånt här?

handla i någon annan av de andra 10 000 olika butikerna?

bara på sweclockers sånt här värdelöst skit blir en "nyhet", rofl

Permalänk
Medlem

Känns mest som Elgigantens svar var en massa BS. Jag håller med Jonas som nämnde det faktum att man idag använder servrar med automatisk skalning beroende på belastning. Klarar inte Elgiganten av det själv internt får man lägga ut servrarna på någon tjänst som klarar av det. Alla andra butiker klarade uppgiften utan kösystem så varför skulle det vara annorlunda för Elgiganten. Artificiellt kösystem gjorde att jag la huvuddelen av min shopping på andra sajter.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Avstängd

Jag hade en ihop plockad varukorg med div julklappar sen innan på dagen och när plötsligt kösystemet aktiverades och jag flyttades över så av ren reflex uppdaterade jag kom in direkt igen men korgen var nu tömd fyllde upp den igen skulle slutföra hamnade på kö sidan igen korgen hålls bara tror det var tio minuter kötid 30 för slutförande, körde om detta någon timme till midnatt med samma resultat, beställde från annan affär utan kö men provade sen, tror det var på morgonen att köra in via företag och växlade över till privat så jag slapp kön och fick och tog med ett superkort utan att bli utslängd på av kösystemet vid slutförande av varukorg. Struntade man i att klicka black friday och gick kvickt in direkt i produkt menyn eller ännu lättare via företag så fick man förtur, märkligt system.

Tror detta system mest gynnade konkurenterna, någon tom mejlade "Slipp kösystem handla av oss".

Permalänk
Medlem

Jag valde i år att hoppa Elgiganten då jag efter 30min gav upp. Finns andra företag som vill sälja.
Men det kostade över 10’000kr även om jag inte köpte något från Elgiganten BF är en dyr dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Instämmer om kötid, det är inte precis entusiasmerande.

Om man nu ska vara lite cynisk också, så lär det vara en direkt dålig affärsstrategi att i princip helt välja bort alla utom de mest motiverade kunderna under en av årets större spontanköpsfester. Elgigantens beslutsfattande marknadsstrateger torde ligga rätt brunt till nu

Med det sagt får man väl ändå konstatera att alla fattar dåliga beslut då och då. Gissningsvis gör man i alla fall inte om den här tavlan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på min beställning från den kvällen ,nu har det gått 2 veckor . På grund av det eminenta kö systemet hämnade min paket på villovägar så ingen vet om det är bring eller dhl som har försändelsen.Tyvärr att prata med en del på kundtjänsten är som att prata med en vägg ,dom lysnar inte vad man säger utan syslar mes ngt annat under tiden så saken blir bara värre .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon40704:

hur kan folk bry sig om sånt här?

handla i någon annan av de andra 10 000 olika butikerna?

bara på sweclockers sånt här värdelöst skit blir en "nyhet", rofl

bra talat, kamrat.

Permalänk
Medlem

E.G var för Greedy och nu står cheferna på kontoret med ryggradar dallrande som musslor och kan inte stå för sitt misstag och skyller ifrån sig på "icke bevisliga anledningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

hur kan folk bry sig om sånt här?

handla i någon annan av de andra 10 000 olika butikerna?

bara på sweclockers sånt här värdelöst skit blir en "nyhet", rofl

Skrivet av Cuna:

bra talat, kamrat.

Vadå b på Swec?
Kanske ska dra upp persiennerna ibland o titta ut i verklighten
Är väl bra att det diskuteras så att det blir en förändring till det bättre.

Expressen/Kökaos på Elgigantens sajt

Ehandel.se/Elgiganten om stora kökaoset

Skånska Dagbladet/kö till Elgigantens hemsida

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Verkligen ett i-lands problem detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Såg det nu.
PostNord erbjuder lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Och nej jag bor inte i någon utav dessa 3 städer så antar det är vischan
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/tillaggstjanster-...

Bor på vischan (tydligen) men fick ändå paket levererat i lördags.

Permalänk
Medlem

Jag sparade 30000kr på att köpa ssd och minne i Webhallen. (min dator fick förlängt liv). Elgiganten undviker jag sedan de ljög om en rea tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu här. Menar du att man endast får ha rea om man då är billast på prisjakt?? Annars är det falsk marknadsföring och därmed förbjudet? Vilken aktör menar du jobbar så? I vilken värld är det rimligt att endast få rea ut sitt sortiment endast om man är billigast?

Menar precis det jag skrev och inget annat, riktat till elgiganten. Med betoning om att BF är till för kunderna, vet inte vilken sida du står på, men svaren från elgiganten tog slut ganska fort. Att du tar dig an deras uppgift i tråden känns märkligt.

Sen kan vi diskutera(not really) värdet av att vara billigast på Xbox, en konsol utan exklusiva spel, även om den varit gratis ska det finns en anledning att koppla in den. Subjektivt kanske nån menar, men det finns en anledning till att de "tömmer lagret på skräp" när PS4 säljer fem gånger mera än Xbox i EU.

Sen TV:n då som den enda vara som var "värd" om vi ska vara såna, varför gick priset upp och ner på den och hur många kunder fick den i slutändan? Luktar lite unket och med det så var dina exempel slut.

Som kund 2019 ska jag inte behöva försvara att jag använder prisjakt till ett företag och ännu mindre till dig. Jag känner mig lurad och står för mitt inlägg i sin helhet.

Tillägger att jag inte klagar på kösystemet. Bara sättet att sätta prislappar på en dag som ska vara rolig för kunderna. Har du problem att förstå det kan du gärna se mina inlägg som retoriska och inte riktade till dig. Men kombinerar man allt detta så kan iallafall jag förstå varför kunderna inte är speciellt motiverade att handla på elgiganten längre!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Menar precis det jag skrev och inget annat, riktat till elgiganten. Med betoning om att BF är till för kunderna, vet inte vilken sida du står på, men svaren från elgiganten tog slut ganska fort. Att du tar dig an deras uppgift i tråden känns märkligt.

Problemet är att det du skriver är ytterst märkligt och ger grund för ifrågasättande. Jag ber om ursäkt ifall jag kanske har missuppfattat själva syftet med ett forum. Men det är alltså inte att man kan diskutera och svara på varandras inlägg, utan det handlar endast om att man ska ranta på den som nyhetsartikeln/tråden handlar om?

Skrivet av Fredag:

Sen kan vi diskutera(not really) värdet av att vara billigast på Xbox, en konsol utan exklusiva spel, även om den varit gratis ska det finns en anledning att koppla in den. Subjektivt kanske nån menar, men det finns en anledning till att de "tömmer lagret på skräp" när PS4 säljer fem gånger mera än Xbox i EU.

Sen TV:n då som den enda vara som var "värd" om vi ska vara såna, varför gick priset upp och ner på den och hur många kunder fick den i slutändan? Luktar lite unket och med det så var dina exempel slut.

Du är fri att tycka vad du vill. Jag gav endast exempel på produkter som Elgiganten var billigast på och jag kan garantera att det finns massvis med andra de var billigast, alternativt lika billiga som andra aktörer på.

Skrivet av Fredag:

Som kund 2019 ska jag inte behöva försvara att jag använder prisjakt till ett företag och ännu mindre till dig. Jag känner mig lurad och står för mitt inlägg i sin helhet.

Tillägger att jag inte klagar på kösystemet. Bara sättet att sätta prislappar på en dag som ska vara rolig för kunderna. Har du problem att förstå det kan du gärna se mina inlägg som retoriska och inte riktade till dig. Men kombinerar man allt detta så kan iallafall jag förstå varför kunderna inte är speciellt motiverade att handla på elgiganten längre!

Det är befängt att hävda att jag påstår att man inte får använda prisjakt! Så den kommentaren lämnar jag helt därhän.

Vad som nästan är lika befängt är att hävda att det är "bedrägeri" om man i sin marknadsföring refererar till sina egna priser när man säger hur mycket du "sparar". Menar du att andra handlare förhåller sig till vad deras konkurrenter har för pris när de skriver ut hur mycket du sparar? Så när Elgiganten tillverkar ett reklamblad och skickar ut till alla hushåll i hela Sverige, så måste de genast trycka om och skicka ut en korrigering ifall en konkurrent sänker priset med en krona och nu är billigare? Du hör inte själv hur verklighetsfrånvänt det låter? Kan du kanske namnge ett företag som arbetar på detta sätt?

Och hur kommer det sig att du "nöjer" dig med Prisjakt? Man kan ju likväl välja och se det i ett globalt perspektiv och ta hänsyn till Amazon UK/DE/US, Alibaba och fan å hans moster! Låter det rimligt? Not so much!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Verkligen ett i-lands problem detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Allt utom mat för att överleva och sjukvård för akuta sjukdomar etc. är I-landsproblem för dig?

Permalänk
Medlem

@Fredag: Inte för att vara sån men tror du på allvar att black friday är någon snäll sak som företag gör för kunderna? I såna fall har jag lite tråkiga nyheter åt dig.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man slipper detta när mellandagsrean drar igång.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. otrevligheter och påhopp. Vänligen håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå akt. låt bli tangentbordet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag hoppas man slipper detta när mellandagsrean drar igång.

Bara handla någon annanstans så kanske de slutar med sånt här trams.

Permalänk
Medlem

Min Oled65C9 skulle leveras 10.12.19, men den ble flytta till 17.12.19.
Det var væl Ok, men så ringer dom i dag och sæger att den først kommer 23.12.19.

Planerade hemmakontor før att ta emot och allt.

Men detta ær då Elkjøp i Norge så behøver inte sæga så mycket om Elgiganten i Sverige.
Det som var størande var att de var på lager nær jag la bestællningen, just før att slippa vænta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Min Oled65C9 skulle leveras 10.12.19, men den ble flytta till 17.12.19.
Det var væl Ok, men så ringer dom i dag och sæger att den først kommer 23.12.19.

Planerade hemmakontor før att ta emot och allt.

Men detta ær då Elkjøp i Norge så behøver inte sæga så mycket om Elgiganten i Sverige.
Det som var størande var att de var på lager nær jag la bestællningen, just før att slippa vænta.

Du får iaf en förväntad leveranstid, Elgiganten visar bara "reserverad" och även om kundtjänst sa att mitt köp skulle skickas senast idag har inget hänt. Kommer kanske lagom till jul?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sparade 30000kr på att köpa ssd och minne i Webhallen. (min dator fick förlängt liv). Elgiganten undviker jag sedan de ljög om en rea tidigare.

Utveckla gärna hur du sparade 30k på att köpa ssd & minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Menar precis det jag skrev och inget annat, riktat till elgiganten. Med betoning om att BF är till för kunderna, vet inte vilken sida du står på, men svaren från elgiganten tog slut ganska fort. Att du tar dig an deras uppgift i tråden känns märkligt.

Sen kan vi diskutera(not really) värdet av att vara billigast på Xbox, en konsol utan exklusiva spel, även om den varit gratis ska det finns en anledning att koppla in den. Subjektivt kanske nån menar, men det finns en anledning till att de "tömmer lagret på skräp" när PS4 säljer fem gånger mera än Xbox i EU.

Sen TV:n då som den enda vara som var "värd" om vi ska vara såna, varför gick priset upp och ner på den och hur många kunder fick den i slutändan? Luktar lite unket och med det så var dina exempel slut.

Som kund 2019 ska jag inte behöva försvara att jag använder prisjakt till ett företag och ännu mindre till dig. Jag känner mig lurad och står för mitt inlägg i sin helhet.

Tillägger att jag inte klagar på kösystemet. Bara sättet att sätta prislappar på en dag som ska vara rolig för kunderna. Har du problem att förstå det kan du gärna se mina inlägg som retoriska och inte riktade till dig. Men kombinerar man allt detta så kan iallafall jag förstå varför kunderna inte är speciellt motiverade att handla på elgiganten längre!

På vilket sätt menar du att BF "ska vara rolig för kunderna"? Tror du på allvar att BF-rean är något som handlarna 'måste' göra som någon form av good will för random svensson..?

Permalänk

Tragiskt när vi kommit till ett konsumtionssamhälle där enda folk bryr sig om och lägger ner energi på är att spy galla på en elektroniklada som slarvade lite med bf-rean. En sed som vi dessutom plockat hem från USA och thanksgiving, konsumtionslandet nummer ett.

Folk blir dummare för var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Du får iaf en förväntad leveranstid, Elgiganten visar bara "reserverad" och även om kundtjänst sa att mitt köp skulle skickas senast idag har inget hänt. Kommer kanske lagom till jul?

Skickades från m.sweclockers.com

Går bra då jag har en annan tv.
Men det jag menade var att de fanns på nätlager och av tidigare erfarenhet så brukar man bli reserverad en när man lägger en order.

Svaret jag fick var att de inte fått dom från LG, och när dom ringer samma dag som man väntar på den så blir det svårt att planera.

Nu har dom ändrat dato 3ggr så jag hoppas den kommer den 23’e som var sista beskedet.

Sparade en del pengar så jag är väl mer otålig än kritisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@BlackBird: Vad är det för fel med att avstå något när man anser att det har begåtts fel? Har du något argument varför man inte ska bojkotta eller bara försöka undvika denna butik i fortsättningen?

Så så fort någon begår ett misstag så ska de bojkottas? Du tycker inte det är lite drastiskt? Alla företag har gjort fel någon gång - ofta utan ont uppsåt. Men då ska man vägra att handla där? Det är för min del helt ologiskt. OK om du blivit illa behandlad personligen. Men det antar jag att du inte har blivit?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Går bra då jag har en annan tv.
Men det jag menade var att de fanns på nätlager och av tidigare erfarenhet så brukar man bli reserverad en när man lägger en order.

Svaret jag fick var att de inte fått dom från LG, och när dom ringer samma dag som man väntar på den så blir det svårt att planera.

Nu har dom ändrat dato 3ggr så jag hoppas den kommer den 23’e som var sista beskedet.

Sparade en del pengar så jag är väl mer otålig än kritisk

Jag fick besked i tisdags att den skulle skickas igår, men när det inte hände något så kontaktade jag dem idag. Då säger kundtjänst att den är skickad i måndags... Sedan fick jag reda på att den inte var skickad till Elgiganten, men jag förmodar att det var kollinumret de inte hade koll på. Mitt kort står för övrigt fortfarande som reserverat på orderöversikten. Tror ärligt talat inte att det är skickat och att kundtjänst inte har någon som helst koll på när det kommer att skickas.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster