Apple Mac Pro säljstartar – börjar på 71 995 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

men nu köper ju inte företag ett ihopplock från Inet.

Nej, de köper hopplock från HP/apple/dell
I grund och botten rör det sig om samma delar (förutom att Mac pro är grundad på Intel), jag hade inte haft något problem med priset om det var så att det faktiskt var så att man fick den absolut bästa prestandan som finns, men det är ju inte fallet iom AMD Threadripper/Epyc.
Som någon annan påpekade så är det ju inte heller helt tydligt vilken support som ingår till din Mac pro heller när du köper den, något som verkar vara av betydande vikt för företag när de kastar pengar på HP eller Dell istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Du måste ändå jämnföra priserna och prestandan med motsvarande enterprise modeller. Inte ihopplock från inet.
"MAC PRO:
The average consumer has no benchmark to gauge professional computer costs. A top-end HP enterprise workstation for CAD can be spec’d to $80,000. Frankly, the pricing on the Mac Pro is pretty competitive."

Permalänk
Medlem

stora fråga är om komponenterna är fast limmade eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

men nu köper ju inte företag ett ihopplock från Inet.

Skrivet av tvelander:

Ingen ECC, all support får du ta själv ifall något pajar ska bygga själv eller inte.

GPUs går ej jämföra special Apple gjorda.

Förstår era påpekanden men det var ett experiment för vad en som har begränsat med pengar kan få för grundmodellen av Mac Pro.

Permalänk
Medlem

590,000:- Hur är det ens möjligt att konfigurera den "lilla" burken på sådant sätt ... Platina och guld?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

@sweisdapro: Du måste ändå jämnföra priserna och prestandan med motsvarande enterprise modeller. Inte ihopplock från inet.
"MAC PRO:
The average consumer has no benchmark to gauge professional computer costs. A top-end HP enterprise workstation for CAD can be spec’d to $80,000. Frankly, the pricing on the Mac Pro is pretty competitive."

Man kan jämföra precis hur man vill, och jag kan tycka att HPn är överprisad också (beroende på komponenter givetvis)
Som jag förstått det så ingår det dock support från HP om man köper deras workstations, vilket verkar mer oklart med Apples datorer, som skräckexempel kan man väl ta upp att Apple inte KUNDE utföra service på den senaste iMac pro när den släpptes (enligt Linus Tech Tips).
Jag kollade på skoj upp vad Epyc 7742 kostar, och den ligger på runt 7k dollar, 128GB ECC dimm ligger på 1.3k dollar (från Samsung), så den med 2TB ram blir något billigare än en fullspeccad Mac pro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag förstår absolut att den här datorn kostar som den gör när det finns gott om företag som kan rättfärdiga kostnaderna och behöver prestandan som en ordentligt kittad Mac Pro erbjuder.
Det jag dock inte förstår är vad mindre företag, med mindre budgetar som inte behöver spela upp råa 8K-videofiler dagarna i ända ska köpa för Mac. Jag själv sitter på en hemmasnickrad Windows-maskin, men mina kollegor som också jobbar med motion graphics, 3D-animering, bild- och videobehandling och tidigare jobbat med Mac (Mac Pro 5.1 och soptunnor) får inget bra alternativ nu. Nu är de inne i Apples ekosystem och är vana vid mjukvaran, men får inga CUDA-kärnor nu när GPU-rendering fått en riktig boom, och skulle må mycket bättre av en 3950x sett till pris/prestanda än vad Apple erbjuder här. Känns som Apple låter ett helt marknadssegment falla mellan stolarna. Det går så klart att köpa en iMac Pro, men man vill ju ha något man kan uppgradera med tiden och inte behöva betala för en inbyggd skärm när man redan sitter på ordentliga Eizo-skärmar. Det är många fotografer, retuschörer och animatörer som hamnar i kläm här.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sweisdapro:

Man kan jämföra precis hur man vill, och jag kan tycka att HPn är överprisad också (beroende på komponenter givetvis)
Som jag förstått det så ingår det dock support från HP om man köper deras workstations, vilket verkar mer oklart med Apples datorer, som skräckexempel kan man väl ta upp att Apple inte KUNDE utföra service på den senaste iMac pro när den släpptes (enligt Linus Tech Tips).
Jag kollade på skoj upp vad Epyc 7742 kostar, och den ligger på runt 7k dollar, 128GB ECC dimm ligger på 1.3k dollar (från Samsung), så den med 2TB ram blir något billigare än en fullspeccad Mac pro

Skickades från m.sweclockers.com

RAM med support kostar inte 1.3k dollar tro mig

Visst köp du löst hoppas på de bäst skiter de sig ha så kul med 12-36 moduller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Inte helt trivialt att säga att det är dyrt.

En Intel Xeon W-3275 2,5GHz kostar från runt 60 000 kr.
Apple tar 77 000 kr för den uppgraderingen.

Men t.ex. minnes uppgraderingen var ju faktiskt ganska billig om man vill ha 1,5TB !
(utan att digga för mycket i spec)

Vist, man kan säkert plocka ihop något liknande mycket billigare själv, utan bra garantier etc. på att det leker tillsammans (verkar jobbigt). Antar man använder Apples mjukvara också.

Permalänk
Avstängd

Förstår verkligen inte varför de inte kör AMD-processorer nu när Threadripper är så överlägsen. Eller åtminstone dual socket så en kan få 56c när allting annat är så top of the line (sett till maxad config, grundbulten är ju inte ens värd att överväga). Nåväl. Denna best lär duga några år i vilket fall!

Permalänk

Som vanligt är grundmodellen skitdåligt utrustad och frågan är vem denna är bra till? Varför inte göra grundmodellen bättre? Det är väl för att kunna ta överpriser för uppgradera.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så farligt pris och knappast något ett företag med större omsättning bryr sig om.
Datorer är ju inte så dyrt i förhållande till produktionsutrustning i andra branscher(maskiner, fordon etc..).
Antar att det ingår någon slags support på dessa då det kan kosta en rejäl slant/timme om datorn lägger av?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det galna är ju inte priset på datordelarna. Det galna är ju att de t.ex. tar 4000 kr för hjulen om man vill kunna rulla runt (???) sin dator.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det faktiskt ligger till med support/garantiåtaganden? Med en arbetsstation för 500000+ så räcker det liksom inte med vanliga AppleCare, att du själv måste konka datorn till en AASP och lämna in den för byte av disk osv. Det är väl en viktig fråga att väga in. Med HP och Dell så har du ju som minst next-day och även ännu snabbare för vissa lösningar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Alltså löjligt pris för nått så segt, en bärbar som kostar 20-25k kan jag förstå dom spenderar mycket pengar på research och engineering för att få ner komponenterna på så liten yta som möjligt, men den här lådan har dom inte spenderat många kronor på att tillverka. Så varför är den så dyr jämfört med allting annan med liknande komponenter, förra generationen grafik kort t.e.x

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa kommentarer från privatpersoner som snackar om priset på en produkt som är tänkt för företag. Klart det är dyrt. Företagslösningar är alltid dyrare.

Permalänk
Medlem

För lite RGB,

Skämtosido, bortsett från hårdvaruvalet som vore mycket mer självklart om det var threadripper eller epyc (RAM-mängden kanske kräver Epyc).

Så är jag ändå lite imponerad över ingengörsskapet som gått in i utformandet som i mångt och mycket apar efter serverhårdvara, de lanserar ju också en rack-variant där ventilationen är i toppen (eller även där fronten men med handtagen på samma sida).

Vore najs om industrin kunde etablera någon liknande standard så att vi kan få köra enbart 120 / 140mm-fläktar i fronten och vara nöjda med detta och slippa eventuella chipset-fläktar och rampande gpu-fläktar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ingen ECC, all support får du ta själv ifall något pajar ska bygga själv eller inte.

GPUs går ej jämföra special Apple gjorda.

Jo, men Apple har ju inte heller företagssupport. En Dell eller HP workstation kan man få med på plats support inom 4 timmar medan Apple kräver att du kommer in med maskinen.

Skrivet av egonprint:

Det tror jag inte. Ett grafikkort är väl som jag fattat det en MPX-modul.

Nja, som jag fattade det så är modulen mer en "låda" för grafikkort med kylning och TB-interface. Att lådan är utbytbar till en annan låda från Apple är ju fint, men det räcker inte om man ser till vad som hände med den förra Mac Pro där det inte kom några utbytesmoduler alls om jag minns rätt. Men är det "vanliga" grafikkort i modulen så hade det varit bra om man kunde byta dem mot något nyare om ett par år eller så, när de som är tillgängliga idag inte är så häftiga längre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av snajk:

Jo, men Apple har ju inte heller företagssupport. En Dell eller HP workstation kan man få med på plats support inom 4 timmar medan Apple kräver att du kommer in med maskinen.
Nja, som jag fattade det så är modulen mer en "låda" för grafikkort med kylning och TB-interface. Att lådan är utbytbar till en annan låda från Apple är ju fint, men det räcker inte om man ser till vad som hände med den förra Mac Pro där det inte kom några utbytesmoduler alls om jag minns rätt. Men är det "vanliga" grafikkort i modulen så hade det varit bra om man kunde byta dem mot något nyare om ett par år eller så, när de som är tillgängliga idag inte är så häftiga längre.

Jag vet jag har 4 timmar på våra HP men på HP kostar det mer än apple maskinen.

Apple går få support men kräver 3e part verkstad är man nära malmö finns Apple butik.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror jag beställer 3st. Behåller en, och vaskar två.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

@sweisdapro: Du måste ändå jämnföra priserna och prestandan med motsvarande enterprise modeller. Inte ihopplock från inet.
"MAC PRO:
The average consumer has no benchmark to gauge professional computer costs. A top-end HP enterprise workstation for CAD can be spec’d to $80,000. Frankly, the pricing on the Mac Pro is pretty competitive."

majoriteten på detta forum är väl inte "average consumer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nja, som jag fattade det så är modulen mer en "låda" för grafikkort med kylning och TB-interface. Att lådan är utbytbar till en annan låda från Apple är ju fint, men det räcker inte om man ser till vad som hände med den förra Mac Pro där det inte kom några utbytesmoduler alls om jag minns rätt. Men är det "vanliga" grafikkort i modulen så hade det varit bra om man kunde byta dem mot något nyare om ett par år eller så, när de som är tillgängliga idag inte är så häftiga längre.

Precis. En modul har ju två grafikkort i sig, men jobbar som "ett". Så har du två moduler om 128GB HBM2-minne så arbetar datorn fortfarande som du har ett enda grafikkort. Vilket är imponerande, speciellt i jämförelse med SLI/NvLink! & ja, modulerna är utbytbara så Apple kan lansera enbart nya moduler framöver för dem med Mac Pro så kan de uppgraderas utan att de behöver lansera en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

majoriteten på detta forum är väl inte "average consumer"

Bara att titta på kommentarerna i denna tråden, många som kommenterar om att det är dyrt utan att ha en aning om vad motsvarande grejer kostar.
Samma med skärmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ingångsmodellen kostar alltså 2.5 gånger mer än min dator, har 16gb mindre ram, 3gb mindre videoram och hälfteb så stor snabb m.2 disk. Låter helt klart prisvärt... Min dator är givetvis byggd av mig. För företag kanske detta är motiverat. Men det finns pc byggare som kan bygga stora kvantiteter åt företag också. Ser inget motiv till att köpa denna överhuvudtaget, om man inte är apple fan då. Få människor verkar även vara medvetna om att denna 8 kärniga xeon är väldigt, väldigt mycket långsammare än motsvarande 8 kärniga konsument/extreme cpu. Fruktansvärt omotiverat pris om man har koll på hur hårdvara presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av joakimcarlsen:

Ingångsmodellen kostar alltså 2.5 gånger mer än min dator, har 16gb mindre ram, 3gb mindre videoram och hälfteb så stor snabb m.2 disk. Låter helt klart prisvärt... Min dator är givetvis byggd av mig. För företag kanske detta är motiverat. Men det finns pc byggare som kan bygga stora kvantiteter åt företag också. Ser inget motiv till att köpa denna överhuvudtaget, om man inte är apple fan då. Få människor verkar även vara medvetna om att denna 8 kärniga xeon är väldigt, väldigt mycket långsammare än motsvarande 8 kärniga konsument/extreme cpu. Fruktansvärt omotiverat pris om man har koll på hur hårdvara presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

du köper dessa maskiner vid runt 120-500k ingen insteg och HP / Dell motsvarande kostar mer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, som jag fattade det så är modulen mer en "låda" för grafikkort med kylning och TB-interface. Att lådan är utbytbar till en annan låda från Apple är ju fint, men det räcker inte om man ser till vad som hände med den förra Mac Pro där det inte kom några utbytesmoduler alls om jag minns rätt. Men är det "vanliga" grafikkort i modulen så hade det varit bra om man kunde byta dem mot något nyare om ett par år eller så, när de som är tillgängliga idag inte är så häftiga längre.

Nu tror jag vi förvirrar varandra här...

Såhär står det i alla fall på Apples hemsida om AMD GPU:er som MPX-moduler.
https://support.apple.com/sv-se/HT210408

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hur bra maskin kan man få för grundutförandets pris på 72000 kr?

70965 kr
32 kärnor, 128GB ram, 2x 5700 XT, 4TB NVMe PCIe4x4 SSD.
https://komponentkoll.se/bild/OtRqx.png

Liknande specifikationer för Mac Pro är 250000 kr men då 192GB ram, Vega 2 Duo. 180000kr billigare.

Det vi inte vet är skillnaden i stabilitet och T2-chipet i Mac Pro skapar problem för USB2-ljudinterface som det gör på nuvarande Mac-datorer.

Skulle väl hoppas de har tittat på detta med lupp då de tydligen har skickat ut tidiga exemplar speciellt till ljudproffs att få testa och ge feedback. Jävligt känslig industri det där. Första generationens Threadripper (ingen koll om senare) var ju heller inte allmänt sedd som godkänd för ljudproduktion som jag har förstått det från ProTools användare i synnerhet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope inte den hastighten.
Du köper inte RAM löst så nej det är svindyrt.

Asså, nu har du sagt om och om igen att man inte köper RAM löst när jag faktiskt bevisat att man kan.

Här är det många åsikter, fast väldigt ont om källor...

Edit: Mac Pro RAMs hastigheter (2666 eller 2933Mhz.)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Herregud, ni människor måste ha tappat många skruvar. Man jämför bas-modellen på 71 995:- med något som kostar 800 000:- top of the line maximum etc.

Äppelhjärnor kan verkligen inte fungera normalt.

Och ni som tror riktiga proffs använder äppelskrutt för videoredigering och rendering. Herregud, det är amatörnivå på både er och folk som använder Apple. Är man någorlunda insatt använder man dedikerad låda för rendering/encoding. Men så långt kan ni inte tänka

Permalänk
Medlem

@g146: Du låter och beter dig som ett riktigt proffs, som någon man vill lyssna på. Bra där!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag