Microsoft planerar lösenordshanterare till Office 365

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet med Office 365 för konsumenter tycker jag är priset. Visst är man flera stycken och kan dela på en licens så blir det billigare. Men betala 600kr/år för Office är för de flesta för mycket.

Hade dropbox men när de höjde priset skaffade jag familjeabbonemang på office365 vilket blev samma pris. Då fick jag förutom Office även OneDrive med 6tb och Skype med ett antal krediter per månad. Klart prisvärt eftersom hela familjen kan använda tjänsterna. Enbart dropbox hade kostat samma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt 365 i hemmet i flera år nu och det blir bara bättre och bättre. Vill förtydliga att det sen länge är 6 användare som kan dela på en licens så går man ihop några personer så är det betydligt billigare än vad det kostade att hålla min egen server igång i hemmet.
Just lösenordshanteraren vet jag inte om jag skulle ha så mycket nytta av men det skulle nog underlätta för många.
Själv skulle jag hellre se att Microsoft tog det förslaget jag skickade till dem på allvar att se över hur man kan dela på utrymmet på OneDrive.
Att ha 6 st separata lagringar på 1 TB är oftast inte så en familj vill hantera sin lagring. Man har ofta massvis med filer som man vill dela med varandra såsom foton och media. Låt därför den som administrerar licensen välja hur mycket av varje 1 TB som ska allokeras till en gemensam pott istället. Som det är idag blir det ofta annars att en användare snabbt fyller sin lagring och delar det med de andra som knappt nyttjar sin del alls.

Permalänk
Medlem

Hoppas lösenordshanteraren även blir inkluderar i de övriga Office 365 prenumerationerna. Kör Lastpass idag för de anställda och de är inte kompis med lastpass och därför slarvas det. Integrering i Windows vore ju grymt. Måste ju stöda lösenordsdelning med struktur som Lastpass Enterprise dock för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja fast Google docs är ju gratis och räcker antagligen för 99% av befolkningen. De flesta är nog inte sugna på att betala 600kr om året när de gör mindre än 5 enkla dokument på den tidsperioden.

Vilken lösning som är bäst för konsumenten beror ju mycket på vilka funktioner man har behov av.
Personligen tycker jag att Google docs är skräp, eftersom det inte går att exportera till något annat format och även utskrifter är svåra att formatera på önskat vis.
Duger i princip endast om:

  • Innehållet inte är sekretessbelagt.

  • Dokumentet bara ska hanteras online.

  • Bevarande över tid inte är nödvändigt.

För föreningsaktiviteter där vi vill kunna dela dokument mellan flera deltagare kan Google docs fungera.

För egen del är Libre Office bäst för hemmabruk, sett till mina och familjens behov. Det är sällan/aldrig som vi vill komma åt privata filer när vi inte är hemma.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag arbetar med support för Microsoft-produkter inkl Office osv. Jag betalar inte för produkterna utan för Onedrive-utrymmet. 600kr / år med 1 TB Onedrive är mindre än samma för Dropbox.
Finns såklart andra tjänster med bättre pris men det är därför jag använder det och betalar. Samt Outlook är rätt trevligt.

Observera att det är 1 TB per person så totalt 5 TB utrymme om man är flera.

Kör Lastpass free för allt annat privat och KeePass på jobbet men ser fram emot att se hur Microsofts lösning fungerar.

Dina argument har inte på något som helst sätt fått mig att ändra ståndpunkt. Jag är inte intresserad av att lagra min data hos Microsoft eller online för den delen heller. Det är uppenbart att du tar Microsoft ställning när du själv jobbar på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dina argument har inte på något som helst sätt fått mig att ändra ståndpunkt. Jag är inte intresserad av att lagra min data hos Microsoft eller online för den delen heller. Det är uppenbart att du tar Microsoft ställning när du själv jobbar på företaget.

Om man inte är intresserad av företagets produkter så bör man inte köpa dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dina argument har inte på något som helst sätt fått mig att ändra ståndpunkt. Jag är inte intresserad av att lagra min data hos Microsoft eller online för den delen heller. Det är uppenbart att du tar Microsoft ställning när du själv jobbar på företaget.

Jag jobbar inte på Microsoft, är inte affilierad med dem alls. Men jag arbetar nära med deras produkter vilket jag skulle säga ger mig lite insikt i vad som krånglar och vad som fungerar och om det är värt det i slutändan. Du kan såklart göra som Plogarn skriver, köp det inte. Det gör inte mig något.

Jag har även haft produkter av Google, open office och ett par andra open source-ersättare på tidigare arbetsplatser.

Skrivet av PlogarN97:

Om man inte är intresserad av företagets produkter så bör man inte köpa dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Använder Teams på min arbetsplats, just chatten är det folk gillar mest. Snabb kommunikation för att slippa mejla. Men visst, den är kanske inte lika bra som många andra chattverktyg men den har en del finesser som är bra på en företagsnivå. Generellt löser Teams samarbetet på en arbetsplats hyfsat bra. Skönt att slippa sitta och gräva i inboxen i Outlook, det har man gjort tillräckligt.

Visst, men messenger används väl inte i företagssammanhang hoppas jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Teams är b när det kommer till chatt. Äldre meddelanden som inte syns på skärmen tar flera sekunder att läsa in t.ex. Då tycker jag discord kan bli standard istället som åtminstone har grunderna på plats. Facebooks app är däremot smidigare iom att den finns i webbläsaren.

Efter att Microsoft tog över Skype blev det ju bara sämre och sämre. Teams imponerar inte

Vet inte vad du kör Teams, men i ingen av de installationer jag sett så tar det någon tid alls att läsa in äldre meddelanden. Och Teams finns på webben.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja fast Google docs är ju gratis och räcker antagligen för 99% av befolkningen. De flesta är nog inte sugna på att betala 600kr om året när de gör mindre än 5 enkla dokument på den tidsperioden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tur att Google docs finns då. Office är uppenbarligen för de som har större behov, och är villiga att betala. Gott så.

Permalänk
Skrivet av viceman:

16kr/mån är väl för 100GB, inte 1TB vad jag kan se. 100GB räcker inte för min del.

Stämmer att oftast ingår 5 devices om jobbet kör O365. Då ska man ju tänka på allt man sparar där ofta "tillhör" jobbet, samt att administratörerna där kan få tillgång till all information. Plus att det kan bryta mot en eller flera riktlinjer.

Du kan vara inloggad på jobbkontot för licensens skull men spara dokumenten i din egen gratis OneDrive; eller för den delen lokalt.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Visst, men messenger används väl inte i företagssammanhang hoppas jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Facebook för företag är inte fullständigt impopulärt i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av viceman:

16kr/mån är väl för 100GB, inte 1TB vad jag kan se. 100GB räcker inte för min del.

Stämmer att oftast ingår 5 devices om jobbet kör O365. Då ska man ju tänka på allt man sparar där ofta "tillhör" jobbet, samt att administratörerna där kan få tillgång till all information. Plus att det kan bryta mot en eller flera riktlinjer.

Betalar man 600 per år har man 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Betalar man 600 per år har man 1TB.

Vilket var det jag påpekade. 16kr/månaden är inte 600kr/år. 16kr/månaden är för 100GB och inte 1TB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Nä, inget messenger.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6