Vilken var din första dator?

Permalänk

Atari 1024 st

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Vi hade nån grå burk under andra halvan av 90-talet som jag och brorsan spelade spel som följde med Kalle Anka-tidningen, i cornflakespaketet osv med. En hel del Levande Böckerspel blev det också. Lite senare spelade jag en otrolig massa Havets Vargar på den. Jag spelade så mycket att kartan över norra Europa etsades fast på näthinnan till den grad att den satt kvar i timmar när man skulle sova. Jag var kanske 8-9 år då. Det enda som hjälpte var att gå och lägga sig för att sova på köksgolvet, det var tillräckligt obekvämt för att man skulle tänka på annat än datorspel. Den dög även till CS 1.5 när man blev lite äldre. När 1.6 och Steam kom så tror jag den var lite för gammal. När BF1942 kom så spenderades tiden mest att läsa reportage i PC för alla och andra tidningar om spelet och nya datorer som kunde driva det. Det lästes en hel del om spelets fordon, vapen och sånt på spelets webbplats. Jag försökte också göra mig lite bättre vän med andra på skolan som hade föräldrar med nyare Hem-PC där man kunde spela ibland.

Min första egna dator var en HP med Intel Pentium 4 HT och ett GeForce FX 5500 som jag var riktigt stolt över. Jag betalade halva själv och fick halva i födelsedagspresent och julklapp har jag för mig. Den kunde driva både 1942 och Vietnam. Men det gick snabbt upp för mig att det inte var ett prestandamonster när BF2 släpptes. Jag fick väl typ 25 fps på allt på lägsta. Denna dator släpades runt på många gillestuge-lan med CS och Team Fortress.

Lanen var bättre förr när man inte hade internetuppkoppling och man nödgades spela alla på samma lokala CS-server. Sen när WoW kom, då kunde man inte lana ute i obygden utan internet längre utan alla ville vara uppkopplade och spela för sig själva. WoW förstörde så mycket lagspel för mig då, kommer ihåg det som en väldigt smittsam sjukdom, ”jaha, Micke har skaffat WoW, då hör vi inte av honom mer”.

Det var efter att BF2 släpptes som jag bestämde mig för att bygga min egna dator och det var också då jag gick med i SweClockers. Tror det blev en AMD Athlon och ett Ati Radeon X1800XT. Jag fick komponenterna samma dag som det var ett stort lan med en massa löst folk från skolan, alla stod och dreglade över mitt 5000 kronors-grafikkort medan jag skruvade ihop datorn. Sen en kort tid senare släpptes X1900XT till min stora besvikelse, då var man inte värst längre.

Ursäkta att det blev lite osammanhängande men jag blev så himla nostalgisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första dator i min fysiska närvaro var en HP 86 - fast då var jag precis född så den första datorn jag började mixtra med var en Hem-PC ifrån IBM 1998. Fina specs. med P2 400Mhz, 64MB ram, 8GB HD och Voodoo2. Då datorn saknade AGP-port så uppgraderas den till ett Geforce 2MX PCI.

Undra om det har gjorts några studier på vilken effekt Hem-PC-programmet hade på Sverige för vår digitaliseringsresa?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Först en C64 med många spel fast den minns jag knappt. Efter den blev det en IBM PS/1. Jag kunde inget om datorer då och kände att jag inte kunde göra något på den, så det första jag klassar som en "riktig" dator är Fujitsu-Siemens från Hem-PC programmet 1998. Jag minns inte specsen, men jag minns 12GB HD vilken var stort på den tiden då de flesta hade 8GB.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Commodore 64 (med bandstation, länge leve Turbo Tape 64)
Amiga 500
IBM Aptiva (HemPC med Pentium 75 MHz, DOS 7/Windows 3.1)

Därefter övergick det till ett komponentbygge med bl.a. en Pentium MMX 200 MHz som jag vill minnas att det var riktigt bra tryck i.

HemPC-modellen tycks ha betytt en del för datoriseringen

Permalänk
Medlem

Min första helt egna dator fick jag 1986 när jag var 4,5 år. Då fick jag pappas gamla C128 med både diskett- och bandstation. Han köpte då den första Amiga som lanserats året innan, Amiga 1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första datorn i familjen var en Amiga 500. Minns att vi spelade främst Oil imperium på denna. Sedan följde en dator med Intel 386 som var en riktig värsting där i början av 1990-talet. Ljudkort och allt. Theme Park, Syndicate och Secret of Monkey Island gick varmt på den tiden.

Sen följde en lång rad av medelmåttiga hem-PC och jag var alltid avundsjuk på kompisar som hade datorer med lite mer krut i. Vi hade dock mer eller mindre alla konsoler hemma så det gick att överleva. Man fick cykla över till bästisen och lira GTA 1-demot om och om igen.

2008 byggde jag min första egna PC och fick revansch. Mitt Antec P182 lever fortfarande kvar från den milstolpen

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Min första egna dator fick jag i julklapp 2003 som inhandlades på BEC i Örebro.
Efter lite research hittade jag att datorn innefattade en AMD Athlon 64 3500+ som parades med ett Geforce FX 5700
Allting satt i NZXTs första chassi Guardian länk: https://cdn.pji.nu/product/standard/280/75580.jpg
Coolast på LAN i flera år
Hade ett gäng olika familjedatorer innan detta men man glömmer aldrig sin första egna kärlek
Önskar er alla en god jul

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

C64 på 80-talet, men den första riktiga datorn var en Pentium 100 MHz med 8 MB RAM och 1GB hårddisk och en 15" CRT skärm, kostade 20 000 kr....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Atari 130XE

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Min första dator

Min första dator fick jag julen 1996.

En Commondore 486:a, 133 MHz, 16 mb ram, 850 mb hårddisk, 8x speed cd rom, 14 tums tjockskärm.

Minns alla spel man lirade på denna burk genom åren:
Doom 95
Doom 2
Duke Nukem 3D
Worms
Worms United
Hexen
Quake 1
Warcraft II
Command and Conquer
Command and Conquer Red Alert
Blood 1
Starcraft (hackade som fan)
Grand Theft Auto
Grand Theft Auto London
Atlantis - det försvunna riket (hackade som fan)
Sim City 2000
Sim Tower

Det var en härlig tid (1996-1999).

Permalänk

Min första dator.

Familjens första dator var en 286:a som min far tog hem från jobbet när de slutade med de.
Därefter köptes det en C64:a. Och första datorn till mig och min bror var en Macintosh Performa 450 och sedan dess så har jag använt Apple produkter.
Men använder också PC mer och mer.

Permalänk
Inaktiv

ZX 81 i början på 80 talet.
Jag har kvar alla spel både till den och till ZX Spectrum 48k Samt band stationen.
Runt 200 spel på kasettband i original förpackningar, borde kanske sälja.

Permalänk
Skrivet av Groaghach:

Familjens första dator var en 286:a som min far tog hem från jobbet när de slutade med de.
Därefter köptes det en C64:a. Och första datorn till mig och min bror var en Macintosh Performa 450 och sedan dess så har jag använt Apple produkter.
Men använder också PC mer och mer.

Commondore 64 måste väl vara äldre än en 286:a? Commondore 64 som man kopplade til TV:n kom 1982. 286:an kom väl i slutet på 80-talet början på 90-talet? Först var det 286:a , sedan 386:a, därefter 486:a och därefter kom Pentium i, Pentum II och Pentium III...?

Permalänk

VIC-20 sen c64, c128, Amiga500 -> PC

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

@Soldierofwar1985:
Jo, så kan det vara.
Det var länge sedan oavsett.

Permalänk

Köpa?

Skrivet av anon301768:

ZX 81 i början på 80 talet.
Jag har kvar alla spel både till den och till ZX Spectrum 48k Samt band stationen.
Runt 200 spel på kasettband i original förpackningar, borde kanske sälja.

Borde kanske köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ByggareAKA:

Borde kanske köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Hör av dig, har som sagt Microdrive som fungerar med band och den där plattan man monterar under så man kan använda Microdrive, och jag har även joystick grejer och massor med spel, allt är original, brukar kolla på Tradera men många spel som jag har som jag inte sett ute till försäljning.

Permalänk
Medlem

Dell Latitude E5250 tror ja de va

Permalänk
Medlem

266MHz med dubbla Voodoo 2 kort.

Permalänk

Första dator var playstation 1

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på den första egeninköpta datorn var en Compaq Pressario (någonting) 1997 årsmodell och med medföljande 16 MB RAM som kunde uppgraderas till 48 MB, vilket jag också gjorde för hisnande tusenlappar. Datorns pris var 830:- /månad som något slags "hyrköp" på åtminstone 36 månader haha. = nästan 30-lax. Pentium II har jag för mig.
Körde Windows NT 4 for Workstation och Redhat på den, till Windows 2000 kom, då bytte jag både dator och OS.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Dockland, tror att mor och far "nappade" på ett liknade erbjudande. Sjukt egentligen att man tyckte att det lät som en bra deal.

Permalänk

ABC 1600 med Unix

Även min andra dator kanske passar i tråden.
Det var en ABC 1600 som jag köpte begagnad för 1000:-
Vet inte exakt året men absolut innan Linux kom som alternativ till Unix.
På den tiden läste jag ofta tidningen Byte och där stod det mycket om Unix.
Tyvärr var 1600 rätt instabil så jag skrotade den efter några månader.
I går läste jag att nypriset var 47 000 när det kom 1985.

Permalänk

Tror det var en 486:a. 75 Mhz och 8 Mb ram, vilket senare uppgraderades till hela 24 Mb och även om det tog en stund att ladda spel som Starcraft 1 så fungerade det fint. Jag fick redan då en förkärlek för lite extra ram och har med mina senaste två datorer kört med 32 GB minne då jag gör en del annat än bara att spela och det ibland (rätt sällan) behövs.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av DooC:

266MHz med dubbla Voodoo 2 kort.

Rena monsterdatorn!

Minns där vid slutet på 1997 samt 1998 när Pentium II datorerna med 200, 233 samt 266 Mhz kom... Då kunde man lira de mest krävande spelen och de mest populära spelen som kom just då vilket var Quake II, Starcraft, Half Life, Unreal, Unreal Tournament, Carmageddon, Worms 2, Grim Fandango, Age of Empires mm...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Det började 1978: DEC pdp-8 VT78
https://en.wikipedia.org/wiki/DECmate

Sedan 1980 blev det Pdp-11
https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11

Ett par år senare Vax-11
https://en.wikipedia.org/wiki/VAX-11

Tror ingen i tråden varit med om nåt liknande?

Ja det var lite ovanliga maskiner. Ordbehandlig gissar jag?
VAX-11/780 var inte dålig på Unix om man jämför tex med Motorola 68010 och IBM PC.
Någon grafik?

Permalänk
Medlem

Första datorn jag satt bakom som jag kommer ihåg var en ABC 80 på mammas jobb någon gång runt 1980.

Första datorn jag faktiskt använde var en Sinclair ZX81 som vi fick lära oss att programmera med i högstadiet tidigt 80-tal. En hel kB internminne innebar att man kunde skriva knappt 2 skärmsidor (runt 48 rader...) BASIC, sedan blev det "OUT OF MEMORY ERROR". Kunde utökas med hjälp av extra minne på 16 kB som var stora som cigarrettaskar och utskrifter gjordes på termiskt silverfärgat papper ungefär så brett som toapapper.

Första datorn i hemmet var en VIC 20 som mamma fick låna hem billigt genom ett program på jobbet för att personalen skulle skaffa sig datorvana. Köpte speltidningar och satt halva dagar och skrev av program ifrån tidningarna till datorn. Programmen bestod oftast till 2/3 av rader med kommandot DATA, följt av en lång rad heltal med komma emellan. I princip översatt ASSEMBLER-kod, så skrev man en siffra fel så kunde det bli antingen fel kommando eller fel minnesadress med påföljande totalhaveri. Hade ingen möjlighet att lagra programmen så hade man skrivit rätt så fick man spela tills man stängde av datorn. Hade man skrivit fel så fick man i bästa fall ett "? SYNTAX ERROR" med felsökning som följd och i värsta fall dök datorn fullständigt och programmet var borta.

Första EGNA datorn var en Commodore C64, köpt för 4000 kr efter en lång sommars jordgubbsplockning. Äntligen hade jag en bandspelare så att man kunde spara programmen. Har glömt vad den hette, men till skillnad från originalet till C64 så hade den en lite högtalare så jag kan fortfarande höra skillnad på vanliga och TURBO-laddade (komprimerade) spel. Först fick man ladda TURBO TAPE 64 och starta det, och sedan därifrån ladda in spelet på några få minuter istället för en kaffepaus på 15-20 minuter som de större originalspelen tog att ladda.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

Commodore 20-III, en ganska tidig PC-klon med 3½"- & 5.25"-diskettenheter, CGA från ATi och whooping 20 MB HDD från Quantum (tror jag)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Det började 1978: DEC pdp-8 VT78
https://en.wikipedia.org/wiki/DECmate

Sedan 1980 blev det Pdp-11
https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11

Ett par år senare Vax-11
https://en.wikipedia.org/wiki/VAX-11

Tror ingen i tråden varit med om nåt liknande?

Närmaste jag kommit var en PDP-11/60 som inte ens var min

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?