Permalänk
Medlem

Lussebulle eller Lussekatt?

kan vi bena ut det här nu heter det Lussebulle eller Lussekatt?

Vad är skillnaden?

Det närmar sig Lucia och jag är lika förvirrad för varje år som går kan vi få en vettig förklaring på detta? Lucia detta år infaller dessutom på Fredagen den 13 för alla som är vidskepliga.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lussebulle, allt annat är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Kärt barn har många namn, mer behöver inte sägas

Permalänk

Bägge

Permalänk
Avstängd

Lussehund.

Permalänk
Medlem

Använder både och. Lite beroende på mitt humör eller vem jag pratar med.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Båda är rätt, beror på utformning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Stressbulle

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl varför man bakar lussekatter (!) utan saffran? Det är ju saffranet som gör det till lusse.

På många ställen på västkusten måste man vara tydlig med att man vill ha saffran, annars får man vanliga vetekatter med kardemumma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fanns ju lite kul info här om man är intresserad:
https://svenskahogtider.com/2013/12/01/varfor-heter-det-lusse...

Skrivet av Wikipedia:

Lussekatt, lussebulle, lussekuse, saffranskuse eller julkuse, förr dövelskatt eller dyvelkatt[1][2], är ett svenskt bakverk av vete[3] som är starkt förknippad med advent, Lucia och jul. Lussekatten är en vetebulle som är gulfärgad av saffran.

Men lussebulle är rätt och allt annat är fel ändå

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Den stora frågan är väl varför man bakar lussekatter (!) utan saffran? Det är ju saffranet som gör det till lusse.

På många ställen på västkusten måste man vara tydlig med att man vill ha saffran, annars får man vanliga vetekatter med kardemumma.

Skickades från m.sweclockers.com

För att man är snål? Saffran är dyrt ju För övrigt anser jag att det ej bör finnas mer än 2 russin per lussekatt. Väljer man att förpesta smeten med en godtycklig mängd russin är man lat och/eller ond.

Rätt namn bör vara lussekatt, iaf. om man ska lita på Wikipedia m.fl.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är lite upprörd över att jag inte har en bestämd åsikt om detta, båda funkar.
Inte alls likt mig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lussekatt givetvis, och de bakas med saffran och späckade med vit choklad. Rätt halt av vit choklad uppnås när man tryckt i så mycket choklad man tror man kan i smeten, och sedan trycker man i lika mycket till.

Inga jävla russin om ni vill träffa tomten i år.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kent:

För att man är snål? Saffran är dyrt ju För övrigt anser jag att det ej bör finnas mer än 2 russin per lussekatt. Väljer man att förpesta smeten med en godtycklig mängd russin är man lat och/eller ond.

Rätt namn bör vara lussekatt, iaf. om man ska lita på Wikipedia m.fl.

Fast hela poängen är väl för sjutton gubbar saffran? Annars är det bara en udda formad bulle.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Saffransbulle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lussekatt givetvis, och de bakas med saffran och späckade med vit choklad. Rätt halt av vit choklad uppnås när man tryckt i så mycket choklad man tror man kan i smeten, och sedan trycker man i lika mycket till.

Inga jävla russin om ni vill träffa tomten i år.

Nä nu får vi ta det lugnt här, vit choklad må var gott, men inte har man det i en lussebulle!

Annars tycker jag om att göra med mandelmassfyllning, om man vill vara sådan.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Saffranskladdkaka med vit choklad kan vara gott men inte har jag det i lussekatterna

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

givetvis lussebulle

Permalänk
Avstängd

Julbölle

Permalänk
Medlem

En lussebulle behöver inte ha en lussekatts utformning. En lussekatt är en lussebulle, men en lussebulle är inte nödvändigtvis en lussekatt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

En lussebulle behöver inte ha en lussekatts utformning. En lussekatt är en lussebulle, men en lussebulle är inte nödvändigtvis en lussekatt.

Instämmer helt, S-formen är det som är en lussekatt (med två russin helst), resten är lussebullar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Nä nu får vi ta det lugnt här, vit choklad må var gott, men inte har man det i en lussebulle!

Annars tycker jag om att göra med mandelmassfyllning, om man vill vara sådan.

Tidigare år hade jag svarat som du, men sen breddade jag mina horisonter (läs blev bjuden på bulle som en kollegas partner bakat) och tamigfan. Det var som att en ny epok i mitt liv startade.

För övrigt säger jag både lussekatt och lussebulle.

Permalänk
Medlem

Luciferbröd!

Gillar varken saffran eller russin (i bröd) så avstår oftast helt att förtära dessa bakverk.

Permalänk
Medlem

Katt, inte bulle. Bulle äter man till frukost med marmelad och ost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Saffransbröd

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Katt, inte bulle. Bulle äter man till frukost med marmelad och ost.

Skickades från m.sweclockers.com

Äter du kanelbulle med marmelad och ost?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Den stora frågan är väl varför man bakar lussekatter (!) utan saffran? Det är ju saffranet som gör det till lusse.

På många ställen på västkusten måste man vara tydlig med att man vill ha saffran, annars får man vanliga vetekatter med kardemumma.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att saffran är så jävla äckligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Givet antagandet att TS avser de S-formade bakverken gjorda på vetedeg med saffran, ja då är det 'lussekatt' eller mer specifikt en 'julgalt'. Lussekatter är även övermängd till flera andra alternativa formationer såsom julkusar och gullvagnar.
'Lussebulle', ja det känns som en term som tagits fram av någon bajsnödig förälder som fått frågan "varför heter det -katt" en gång för många, alternativt som någon vedervärdig form av diminutiv. Eller ja, åtminstone fram tills dess att alla dessa klassiska bullformer dessvärre började få fotfäste ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lussebulle känns lite mer generiskt, skulle kunna ha vilken form som helst.

Lussekatt är mer distinkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Äter du kanelbulle med marmelad och ost?

Klart jag inte gör, bullar är ju små runda bröd, som i Tyskland kallas Brötschen, i Danmark bolle och i svenskockuperade delarna av Danmark bulle.

Nu ska jag gå och äta min frukostbulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850