Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Det finns många fall då man ser en tydlig förbättring med snabbare DDR3, tex Starcraft II
https://www.corsair.com/eu/en/blog/HaswellRealWorld
Det går givetvis att cherry picka här åt båda håll, det finns spel som inte är känsliga för minneshastighet och de som är det.
Dessutom finns det inga socket 1150/1155 cpuer som är mer än 4C, så köper du en sådan plattform nu så har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter. Om vi drar gränsen för "Ryzen instegsdator" vid Ryzen 1600 och ej räknas in APUerna så tror jag faktiskt inte att det finns så väldigt många socket 1150/1155-datorer som är bättre. I många äldre spel är 4790K i paritet med första gen Ryzen. Det händer också att 4790k är långsammare, speciellt i nyare spel då 4C8T och DDR3 inte är så hett längre. En ren 4C cpu, tex 4690k, är givetvis ännu sämre.
I Swec test av 3700x och 3900x finns både 2600k och 4790k med och de ligger faktiskt sist i alla testade spel förutom ett.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Angående gpuer så menade jag mest att man bör lägga sig på en nivå som motsvarar 970/570 och jag håller med om att man får leta så bra man kan till vettigt pris och hålla ögonen öppna. Jag är inte helt övertygad dock om 780ti
Kortet håller inte jättebra ihop i många nyare spel, speciellt dx12.
https://www.sweclockers.com/test/26175-amd-radeon-r9-290x-mot...

Jättebra resonemang som bara glömmer en sak, det finns en väldigt låg budget att förhålla sig till.
Kika begagnat efter ryzen funkar sådär eftersom de flesta bara byter cpu'n, det är ont om paket med moderkort,cpu och minnen.

Att 2600k och 4790k ligger sist i testerna spelar ingen större roll när de ändå ger fullt tillräckligt med fps, att köra dem ihop med ett 2080ti är ju inte relevant i det här fallet så överlag kommer ändå GPU'n flaska om vi utgår från att det blir något runt 970 i prestanda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jättebra resonemang som bara glömmer en sak, det finns en väldigt låg budget att förhålla sig till.
Kika begagnat efter ryzen funkar sådär eftersom de flesta bara byter cpu'n, det är ont om paket med moderkort,cpu och minnen.

Att 2600k och 4790k ligger sist i testerna spelar ingen större roll när de ändå ger fullt tillräckligt med fps, att köra dem ihop med ett 2080ti är ju inte relevant i det här fallet så överlag kommer ändå GPU'n flaska om vi utgår från att det blir något runt 970 i prestanda.

Det är inte jättekul att lägga 4k på gammal teknik som redan nu knappt håller måttet och är död när det gäller uppgraderingsmöjligheter. I vissa spel har man väldigt dåliga fps lows med socket 1150, 1155, se swec test Total war, Far cry. Just Ark kommer inte cpu-flaska med 970 men det finns andra spel som gör det med Haswell och 970-klass gpu. 4790k osv ger kanske relativt hög medel-fps i många fall men det finns partier i spel som är mer cpu/minneskrävande. Med nyare plattform, fler trådar och snabbare minne så får man en jämnare upplevelse.

Jag hoppas verkligen att TS lyckas få ihop ett AM4-system, jag tycker inte det borde vara helt omöljligt men det utgår ju ifrån att man inte är stressad vid inköp (inte så lätt med barn ) och låter det ta litet tid att samla delar och leta priser. Att kunna sätta ihop datorn själv är en förutsättning så kan TS ej detta så blir det mindre flexibelt. Satte ihop följande snabbt på prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953856&view=m
Så själva datorn (ej gpu) går att sätta ihop under 4k. Letar man erbjudanden / kan återanvända / få / köpa beg blir det billigare. Då kan det säkert bli 1k över till en gpu. Vettigt chassi speciellt borde det gå att få tag på väldigt billigt beg / alternativt få.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Det är inte jättekul att lägga 4k på gammal teknik som redan nu knappt håller måttet och är död när det gäller uppgraderingsmöjligheter. I vissa spel har man väldigt dåliga fps lows med socket 1150, 1155, se swec test Total war, Far cry. Just Ark kommer inte cpu-flaska med 970 men det finns andra spel som gör det med Haswell och 970-klass gpu. 4790k osv ger kanske relativt hög medel-fps i många fall men det finns partier i spel som är mer cpu/minneskrävande. Med nyare plattform, fler trådar och snabbare minne så får man en jämnare upplevelse.

Jag hoppas verkligen att TS lyckas få ihop ett AM4-system, jag tycker inte det borde vara helt omöljligt men det utgår ju ifrån att man inte är stressad vid inköp (inte så lätt med barn ) och låter det ta litet tid att samla delar och leta priser. Att kunna sätta ihop datorn själv är en förutsättning så kan TS ej detta så blir det mindre flexibelt. Satte ihop följande snabbt på prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953856&view=m
Så själva datorn (ej gpu) går att sätta ihop under 4k. Letar man erbjudanden / kan återanvända / få / köpa beg blir det billigare. Då kan det säkert bli 1k över till en gpu. Vettigt chassi speciellt borde det gå att få tag på väldigt billigt beg / alternativt få.

Det finns ett fåtal nya spel som pressar en 4790k under 60 fps, det skulle inte jag kalla ”knappt håller måttet”.
För all del, går det få ihop ryzen med den budgeten så instämmer jag i att det är ett bättre val.
Men valfri i7 och de flesta i5 uppfyller TS krav och kommer vara betydligt lättare att hitta inom budget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det var min annons som länkades in, jag valde att inte kommentera nått i tråden innan jag sålde den. Men nu är den såld.

Till alla er som kommenterat ang den (i7 3770k/GTX970), tyckte ni att jag värderade den för högt?
Jag förstår att detta är ett entusiastforum där en komplett, ihop byggd dator med windows installerad och aktiverad inte ger mycket mervärde här. Men utifrån vad den innehöll, krävde jag för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det var min annons som länkades in, jag valde att inte kommentera nått i tråden innan jag sålde den. Men nu är den såld.

Till alla er som kommenterat ang den (i7 3770k/GTX970), tyckte ni att jag värderade den för högt?
Jag förstår att detta är ett entusiastforum där en komplett, ihop byggd dator med windows installerad och aktiverad inte ger mycket mervärde här. Men utifrån vad den innehöll, krävde jag för mycket?

Enligt mig var inte komponenterna värda 3500 kr men är alltid köparen som avgör vad den är värd.

Finns alltid folk som ej kan bygga själva och för dom så värdesätter dom en komplett dator högre en oss som har kunskapen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.