Värdering för försäljning till vän

Permalänk
Medlem

Värdering för försäljning till vän

Hej. Slutar jobbet och fick köpa med min arbetshäst hem, och har inte plats för min gamla trotjänare längre. En kollega och vän funderar på att ge sig in i stationärträsket, och jag skulle vilja veta vad som är ett ärligt och schyst pris för grejorna.

Fractal Design Define R5 Svart
Corsair CX550M, 550W PSU

Intel Core i5-6500 Skylake Processor
MSI Z170-A Pro, Socket-1151

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC

Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" SSD OEM

ASUS DVD Writer, DRW-24D5MT

Har även installerat ett wierless kort för nät men det bjussar jag på. Hårddisken byts ut mot ny, så räkna bort den ur priset 😊

Tack för hjälpen

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Vila i frid

Vill du att han skall förbli din vän lär du vara generös. Det är bara grafiken som har något egentligt restvärde. Sen beror det ju på, t.ex. jag skulle inte ens vilja ha den till skänks. Min gamla dator från 2011 har snarlik prestanda som den du vill sälja. Mer än 2000, mja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vill du att han skall förbli din vän lär du vara generös. Det är bara grafiken som har något egentligt restvärde. Sen beror det ju på, t.ex. jag skulle inte ens vilja ha den till skänks. Min gamla dator från 2011 har snarlik prestanda som den du vill sälja. Mer än 2000, mja.

Tack för svar, ska se vad kollegan säger om priset!

Det var därför jag la upp den här, då jag inte har någon aning, kollegan ännu mindre, och jag ville vara schysst och ärlig. Bör jag rekommendera denne att köpa ny burk, eller går det att bygga vidare/uppgradera på denna i framtiden ifall lusten och plånboken skulle tillåta kollegan (vill inte inge falska förhoppningar)?

Åter igen! Tack och bock för svar!

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Tack för svar, ska se vad kollegan säger om priset!

Det var därför jag la upp den här, då jag inte har någon aning, kollegan ännu mindre, och jag ville vara schysst och ärlig. Bör jag rekommendera denne att köpa ny burk, eller går det att bygga vidare/uppgradera på denna i framtiden ifall lusten och plånboken skulle tillåta kollegan (vill inte inge falska förhoppningar)?

Åter igen! Tack och bock för svar!

Det beror lite på vart din kollega har sin ribba för det stationära bygget. Det står inte hur mycket minne det är eller hur snabbt det är, men jag tänker mig att en följande uppgradering för runt 6k gör att datorn håller sig rätt ok 2-3 år till iallafall. Först, en I7 6700K. Den är knepig då den inte går att köpa ny, begagnade finns nog för ~1500:-
Utöver, se nedan:
Lista från Komponentkoll

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC 6GB (2 849 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (694 kr hos CDON)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (739 kr hos Webhallen)
Summa: 4 282 kr

Permalänk
Medlem

2500 skulle jag gett den till honom för.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14