The C64 är klassisk speldator i fullstort format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Nästan bara folk födda under 70/80talet och tidigare med nostalgiska känslor som kommer köpa denna. Frågan är ju dock hur många av dessa som idag skulle spendera pengar på en fullstor C64. Allt var inte bättre förr även om nostalgin tilltalar en detta.

De som föddes på 60-talet var 13-22 år när C64 släpptes så de har nog sin beskärda del av C64-nostalgi också. Hur som helst så är det en väldigt stor målgrupp skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Aka_The_Barf: på produktsidan för The C64 skriver Retro Games att en uppdaterad joystick med mikrobrytare medföljer i paketet, så det är en reviderad modell jämfört med den som följde med Mini (om den åtgärdar bristerna hos den sistnämnda vet jag däremot inget om). Eftersom The C64 bara är utrustad med USB-portar för anslutning fungerar inte de gamla kontrollerna dessvärre.

får hoppas på att joysticken är bättre än den förra, helst mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av PerWigren:

De som föddes på 60-talet var 13-22 år när C64 släpptes så de har nog sin beskärda del av C64-nostalgi också. Hur som helst så är det en väldigt stor målgrupp skulle jag säga.

Det är väldigt sant. Men frågan är om nostalgikänslorna kommer bära upp nöjet man får ut idag. Då fanns inte internet, smarta telefoner, streamingtjänster och små nöjen blev mycket större än idag. jag är för ung för C64 men tänker på när jag själv var liten. Fanns inga smartatelefoner vi hade inget internet. Man såg det som gick på tv eller spelade spel man köpte. Och nöjet man fick ur dessa spel var helt galet. Och nostalgin för många av dessa är för mig rent magiskt. Men när man provar det idag så inser man att spelen kanske inte var sådär jättebra men i mitt huvud är det fortfarande de bästa spel som någonsin gjorts och man tänker på alla stunder och allt nöjje man fick ut av dessa.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Det är väldigt sant. Men frågan är om nostalgikänslorna kommer bära upp nöjet man får ut idag. Då fanns inte internet, smarta telefoner, streamingtjänster och små nöjen blev mycket större än idag. jag är för ung för C64 men tänker på när jag själv var liten. Fanns inga smartatelefoner vi hade inget internet. Man såg det som gick på tv eller spelade spel man köpte. Och nöjet man fick ur dessa spel var helt galet. Och nostalgin för många av dessa är för mig rent magiskt. Men när man provar det idag så inser man att spelen kanske inte var sådär jättebra men i mitt huvud är det fortfarande de bästa spel som någonsin gjorts och man tänker på alla stunder och allt nöjje man fick ut av dessa.

Det spelar ingen roll om folk faktiskt gillar den eller inte. För att det ska bära sig ekonomiskt så räcker det med att folk köper den, vilket många kommer att göra eftersom som du säger så är nostalgin "magisk".

Permalänk
Medlem

The Last Ninja, Outrun, Karate Kid

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Skall man ha en fullstor så förstår jag inte varför man inte köper en original?

En orginal-C64 kan faktiskt kosta mer än den här, och då följer det inte med några spel. Man kan heller inte använda en modern gamepad utan är tvungen att skaffa en gammal joystick också.

En stor förbättring med The C64 (och emulatorer på PC) jämfört med orginalet är att det kan ladda spel på några sekunder. Om du gör en "save" av ett spel så går det ännu snabbare att ladda senare.
På orginalet så var laddningstiderna från band ibland flera minuter och det fanns ofta ingen möjlighet att pausa.

Skrivet av Stefflo:

The Last Ninja var väl något av det finaste man kunde hitta på C64 och frågan är om det var så snyggt som man minns det efter att ha kollat på denna film.

Nja. Last Ninja 2 tycker jag var bättre. Både snyggare och hade bättre musik.
Du får tänka också att tjock-TV-apparaterna man använde var suddigare än dagens skärmar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

"den bäst säljande speldatorn genom tiderna." - Går i konkurs :/

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av talonmas:

TAC-2 or no deal!!

Slic Stick, mindre format och en knapp ^^

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

TAC-2 or no deal!!

Hade TAC-2 nyproducerats i motsvarande kvalité eller bättre (gärna den med spak i metall) så hade jag troligtvis köpt minst två.

Permalänk
Medlem

Intresset dog när det inte fanns en riktig joystick port (finns både vit och svart tac-2 här)

Gillade aldrig skaka skaka joystick spel men det gick ju att bygga en liten krets för det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

En orginal-C64 kan faktiskt kosta mer än den här, och då följer det inte med några spel. Man kan heller inte använda en modern gamepad utan är tvungen att skaffa en gammal joystick också.

En stor förbättring med The C64 (och emulatorer på PC) jämfört med orginalet är att det kan ladda spel på några sekunder. Om du gör en "save" av ett spel så går det ännu snabbare att ladda senare.
På orginalet så var laddningstiderna från band ibland flera minuter och det fanns ofta ingen möjlighet att pausa.

Men om man vill åt denna i nostalgisyfte så skall det självklart vara en gammal joystick man kör med. Är man för otålig att ladda från band kan man ju skaffa en diskettstation till den alternativt finns det även adaptrar så att man kan ladda från SD-kort (eller motsvarande) till den gamla maskinen.

Även om den skulle gå på mer så får du ju ingen retrokänsla i en nyproducerad enhet.

Permalänk

Många timmars harvande med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har 4 st c64 datorer lite spectravideo både slim och fullstor diskett läsare samt bandspelare och massor av sladdriga floppys med spel på, vic 20 finns med. Men var nog över 20 år sen ja använde dom sist så den här kan vara ett bra substitut. Funkar gamla kontroller tro? Har flera sådana också. Fick mini c64 i present och controllern sög och den lider även av jobbig input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, du kan nog byta till vilken du vill som jag läst. Fel, USB som gäller (inte den gamla Atarikontakten, 9-pol D-sub).

Jag skulle dock misstänka att det inte är joysticken som laggar, utan det faktum att den här nya C64:an (och Minin som är samma hårdvara) är emulering på en ARM-processor.

Till skillnad från äkta hårdvara, eller om de istället hade valt att göra en ny implementering med tex. FPGA, så är nog visst lagg ofrånkomligt med en ren mjukvaruemulering som alltid blir mer oexakt (samma sak gäller mina NES Mini och SNES Mini).

USB
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Många toppspel som inte är med (The last ninja, Paperboy, Skate or die, Defender of the crown osv osv). ???? jaja
Gillar inte brödburken, ska vara den senare versionen!
http://www.arcade-games-web.com/galleries/c64/c64_commodore64_7.jpg
Och Wico Command Control!
https://i.pinimg.com/736x/89/11/b4/8911b4d0bdfc764b4c02c9558c3539f7--baseball-bats-wildlife.jpg

Jo, den är mycket snyggare. Snyggast är dock 128D!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade TAC-2 nyproducerats i motsvarande kvalité eller bättre (gärna den med spak i metall) så hade jag troligtvis köpt minst två.

Japp! De USA-tillverkade TAC-2 med spaken i metall skall det vara (svarta, inte vita).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vad trevligt det hade varit om de i Sverige sålts med svenskt tangentbord. Men det kan man väl inte ens drömma om?

Permalänk
Medlem

"Använde du en Commodore 64 eller VIC-20 när det begav sig? Dela med dig av nostalgiska minnen i kommentarerna!"

Apple ][+ som gällde för mig!

Med dubbla diskettstationer (som gick snabbt, inte i snigelfart som på VIC20/C64) och med riktigt operativsystem som DOS 3.3 och ProDOS (inte som med VIC20/C64 hänvisad till ett par begränsade BASIC-kommandon avsedda för kassettbandare). Kändes som för mig som en mer riktig och "äkta" dator än VIC20/C64. Förutom alla fantastiska spel till Apple II så fanns även flera seriösa applikationer som tex. VisiCalc (tex. en kompis farsa köpte en Apple II bara därför till sitt företag).

Tyckte även att endast 22 teckens bredd på VIC20/C64 gjorde de maskinerna väldigt klumpiga och begränsade som datorer (om man endast använde de som ren spelkonsol så hade det nog dock inte så stor betydelse). Nästan alla andra datorer hade ju 80 (eller i värsta fallen minst 40) teckens bredd. Endast 22 tecken gjorde VIC20/C64 till väldigt klumpiga och jobbiga att arbeta på om man skulle köra texteditorer för tex. programmering, skriva ut skoluppsatser ifrån ordbehandlare eller för att koppla upp med modem emot BBS:er.

En annan sak jag saknade gällande spel på VIC20/C64 var de analog kontrollerna och joystick som fanns hos både Apple II och IBM PC. Även om jag gillade den gedigna TAC-2:an på C64 eller ZX Spectrum, så gav de aldrig den finkänsla i spelen som man fick med en bra analog joystick. Många klassiska spel som tex. Choplifter är så enormt mycket bättre och skönare att lira med analoga spakar!

Men har spelat en del även på VIC20 och C64 hos kompisar, och älskar verkligen SID-chippet hos C64. Det absolut bästa med den maskinen, och ljudet ifrån den var överlägset allt annat i flera år framåt (iaf. fram tills när efterträdaren Amiga kom någon gång runt -85)!

Glömde lägga till att jag hatade 22-teckensbredden på VIC20/C64... :)
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Många gamla minnen poppar upp när man ser C64:an, umgänget med polarna medans man väntade på att spelet skulle laddas via kasettband (googla om ni inte vet vad det är) och minns de ömma fingrarna efter helkväll med något sportspel och tac-2:orna, men det skulle inte bli det samma nu så lämnar det till förgångna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, du kan nog byta till vilken du vill som jag läst. Fel, USB som gäller (inte den gamla Atarikontakten, 9-pol D-sub).

Jag skulle dock misstänka att det inte är joysticken som laggar, utan det faktum att den här nya C64:an (och Minin som är samma hårdvara) är emulering på en ARM-processor.

Till skillnad från äkta hårdvara, eller om de istället hade valt att göra en ny implementering med tex. FPGA, så är nog visst lagg ofrånkomligt med en ren mjukvaruemulering som alltid blir mer oexakt (samma sak gäller mina NES Mini och SNES Mini).

Ja lagget beror på emuleringen men på c64 mini var det illa tills dom uppdaterade den men lite lagg är nog ofrånkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänkte först att denna hade varit nice att införskaffa sig. Men sen dök KOCH MEDIA upp
och då blev det ett direkt nej. Synd, men då kör jag emulering istället...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Intresset dog när det inte fanns en riktig joystick port (finns både vit och svart tac-2 här)

Gillade aldrig skaka skaka joystick spel men det gick ju att bygga en liten krets för det

TAC-2 lämpar sig inte för såna spel. Sliter för mycket på den tycker jag. Jag och brorsan slet sönder två st TAC-2:or (på C64, Atari och Amiga) när det begav sig.

Jag lödde ihop en joystick-adapter till USB med en billig Pro Micro-klon, och flashade den med egen mjukvara. Det behövdes inga andra komponenter än sladdar och kontakter.
Min kod är lite för ful för att släppa, men det finns många andra såna projekt och adaptrar där ute.

Skrivet av phedd:

Vad trevligt det hade varit om de i Sverige sålts med svenskt tangentbord. Men det kan man väl inte ens drömma om?

Men orginalen kom väl aldrig med svenskt tangentbord, bara svenskt tecken-ROM? Man behövde väl sätta på klistermärken på tangenterna har jag för mig.

Skrivet av martinot:

Tyckte även att endast 22 teckens bredd på VIC20/C64 gjorde de maskinerna väldigt klumpiga och begränsade som datorer (om man endast använde de som ren spelkonsol så hade det nog dock inte så stor betydelse).

40 kolumner på C64. 80 kolumner på C128.

Analoga joystickar har sina användningsområden precis som digitala joystickar har sina. I bra digitala joystickar som TAC-2 får man direkt feedback åt vilket håll man trycker, och det får man inte i analoga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Var är Kung Fu Master? Första spelet jag spelade på C128! Började med ett krash, då var för ivrigt att köra igång med joysticken när kassetbandet laddat färdigt spelet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Va? Inget gauntlet eller Turtles? De enda spel jag körde på C64. Hade bara brandstation så det hände rätt ofta att jag somnade medan spelen laddades, det var laddningstider det.

Skickades från m.sweclockers.com

det här är största anledningen för mig att jag nog aldrig kommer att använda en original c64 igen, ovasett hut nostalgisk jag blir.

Komma hem från skolan.
Starta laddning av spelet.
Äta middag.
Gå och sätta sig framför datorn och vänta lite till innan laddningen är klar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Jag har något skruvat minne med c64. Ett friidrottsspel där en av grenarna va att springa 60m snabbast. Det gjorde man genom att föra styrpinnen/handtaget fram och tillbaka, höger-vänster. Då spel på den tiden kunde vara notoriskt svåra så köpte jag en speciell joystick, minns inte dess namn. Den va svart och hade 3(?) gula knappar, höger/vänster och på styrspaken. Den va så "slapp" då den saknade fjädring och rätt värdelös till något annat spel. Den joysticken tog jag tag i botten och vände uppochner och skaka som en tok för att ha en chans och vinna.

Ett spel som jag sakna på den listan, men jag förstår varför den inte är med, är spelet Gianna Sisters (Super mario kopia) vilket Nintendo inte gillade....
Saknar även spel som Ghost N Goblins, Commando, Rambo, Bouble bouble.
Kommer dock inte köpa då jag föredrar dom minnen över all timmar man spelade datorspel på 80 talet. Har provat köra emulatorer men jag gråter inombords över hur illa det ser ut idag.

Track n field tror jag är sportspelet och 100m under 7s.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

40 kolumner på C64.

Stämmer; det var nog endast VIC20 som hade usla 22-tecken när jag tänker efter! Minnet är inte det bästa gällande saker för 35-40 år sedan.

Även 40 tecken är i mitt tycke extremt trist och begränsande när det gäller saker som programmering, ordbehandling och terminalkopplingar.

Därav att jag var så enormt glad för mitt 80-teckenskort in min Apple II (hade som standard bara 80-tecken i de tidigaste modellerna). Även glad att IBM direkt standardiserade på 80x25 från start.

Så mycket bättre och trevligare för de flesta andra saker än spel som man vill använda datorn till!

Skrivet av Findecanor:

80 kolumner på C128.

C128D är ju helt klart favoriten. Tycker den även är snyggast av alla Commodores 8-bit maskiner.

Dessutom så gillar jag den mer för dess separata tangentbord. Har aldrig varit så förtjust i stationära datorer med integrerade tangentbord (inte ens när det begav sig på 80-talet).

Lagt några bud på Tradera (som jag inte vunnit), men fortfarande sugen på att skaffa en vid tillfälle.

Nackdelen med C128 är dock att det är väldigt få applikationer som är gjord för äkta 128-mode. De flesta verkar ha nöjt sig med att mest köra den i C64-kompabilitetsläge (och det är ju lite trist och slöseri på en annars fin datoruppgradering).

Skrivet av Findecanor:

Analoga joystickar har sina användningsområden precis som digitala joystickar har sina. I bra digitala joystickar som TAC-2 får man direkt feedback åt vilket håll man trycker, och det får man inte i analoga.

Med rätt spel utvecklade ifrån början för att styras analogt så är det ingen tävling emot digitala diton!

Därav att man har nästan enbart analoga joysticks även nuförtiden till både PC, och PS, XB och Nintendo. Men att man oftast har ett styrkors för de (relativt få) spel som har glädje av främst digital styrning.

Faktum är att jag personligen faktiskt föredrar styrkors av "nintendostil" när det gäller att styra digitala rörelser i spel, framför digital joysticks, som jag inte tycker är egentligen så lämpade för den typen av styrning.

Minns när jag spelade på gamla Game & Watch som tex. klasskompisens Donkey Kong. Det var ju så mycket lättare och snabbare att spela med just styrkorset jämfört med på andra prylar med stora (digitala) joystickar!

Game&Watch-minne
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja lagget beror på emuleringen men på c64 mini var det illa tills dom uppdaterade den men lite lagg är nog ofrånkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när det gäller mjukvaruemulering så är det nog tyvärr så.

Därav att jag tycker det är lite trist att de inte valde FPGA-spåret när de skulle nytillverkare C64:an. Då hade jag nog kunnat överväga att tänka mig att köpa en (även om en beg. C128D kanske ändå lockar mig mer).

Nya datorer med mjukvaruemulering i separata ARM-lådor går normalt fetbort för mig mig personligen. Då kan jag lika gärna köra emuleringen på någon av mina bärbara, min HTPC (som redan har RetroArch installerat) eller någon av alla andra datorer som jag redan äger.

Riktig gamal hårdvara från tiden eller nytillverkade med FPGA är det som gäller (för mig), om jag skall köpa datorer som separata boxar.

La in en länk till https://www.retroarch.com/ som jag använder (om någon annan vill testa)
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Hade kunnat bli köp om den var på riktigt.

Skrivet av Snubb1:

Om den både fungerar som C64 och VIC-20 så undrar jag varför de ändå inte la till C128 när de trots allt höll på.
C128 hade ju C64 kompatibilitet genom att man skrev "GO64" om jag inte minns fel.
Jag tror att väldigt många har minnen kring C64 som var en otrolig speldator en gång i tiden och det var med den piratkopieringen av spel bredde ut sig och demo-scenen föddes.
VIC-20 hade mycket kartridge spel medan C64 mest var kassettband.

Höll man inte ned C= knappen när man startade?
Så minns jag att kompisen med c128 gjorde.

Förtydligade att kompisen hade en 128:a
Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hade kunnat bli köp om den var på riktigt.

Höll man inte ned C= knappen när man startade?
Så minns jag att kompisen med c128 gjorde.

Bägge varianterna fungerar!

Stoppar du i ett cartridge gjort för C64 så bootar den även automatiskt i C64-läge.

Tyvärr så kördes nog de flesta 128:or i C64-läge 99% av tiden. Vilket är ett stort slöseri på en fin uppgradering, då man tappar 80-tecken, allt utökat minne, möjligheten att köra floppyn i snabbare hastighet än kassettband och precis alla andra fina förbättringar som kom med 128:orna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hade kunnat bli köp om den var på riktigt.

Höll man inte ned C= knappen när man startade?
Så minns jag att kompisen med c128 gjorde.

Det fungerade det med, GO64 kunde användes när datorn redan var uppstartad.
https://www.commodore.ca/manuals/128_system_guide/sect-17b.ht...
Jag ägde aldrig någon C128 själv utan grannen hade en däremot ägde jag VIC20, C64 och hade även en Commodore Plus/4 en kortare period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, när det gäller mjukvaruemulering så är det nog tyvärr så.

Därav att jag tycker det är lite trist att de inte valde FPGA-spåret när de skulle nytillverkare C64:an. Då hade jag nog kunnat överväga att tänka mig att köpa en (även om en beg. C128D kanske ändå lockar mig mer).

Nya datorer med mjukvaruemulering i separata ARM-lådor går normalt fetbort för mig mig personligen. Då kan jag lika gärna köra emuleringen på någon av mina bärbara, min HTPC (som redan har RetroArch installerat) eller någon av alla andra datorer som jag redan äger.

Riktig gamal hårdvara från tiden eller nytillverkade med FPGA är det som gäller (för mig), om jag skall köpa datorer som separata boxar.

"vanliga" datorer funkar väldigt bra med emulering tycker jag, dom är arm varianterna och dylikt har alltid lite små "hyss" för sig. jag har alla minisar av nes mfl men det är mest till tjejen som inte är en hardcore gamer och då inte märker eller bryr sig om lagget, när vi ska spela tillsammans stör jag mig rejält på det. men ibland får man hålla god min eller koppla in något av orginalen då hon är en samlare på gamla spel prylar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.