Western Digital Blue SN550 är lågpris-SSD med TLC-minne

Permalänk
Melding Plague

Western Digital Blue SN550 är lågpris-SSD med TLC-minne

Med WD Blue SN550 kombinerar Western Digital TLC-baserad SSD-lagring med hög kapacitet och pris i nivå med QLC-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer NVMe åt folket!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har inte koll på WD SSD enheters namnschema men har efterföljaren samma namn som föregångaren? Risk att man köper fel version?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ronnylov:

Har inte koll på WD SSD enheters namnschema men har efterföljaren samma namn som föregångaren? Risk att man köper fel version?

Föregångaren heter SN500 och efterföljaren SN550. Inte vitt skilda världar sett till namngivning, men inte heller identiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Haha jag läste flera gånger och såg inte skillnaden. Ser det nu när du skrivit det

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ronnylov:

@loevet: Haha jag läste flera gånger och såg inte skillnaden. Ser det nu när du skrivit det

Det är lite som med Intel 660p kontra Intel 665p, men den är något lättare att särskilja än WD:s namngivning 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

En anledning att gilla Samsung är deras programvara, samt migreringsmjukvara.

Permalänk
Medlem

Ändå kul att se priset på snabbare enheter sjunka.
HDD har ju mer eller mindre förpassats ur vanliga datorer idag.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur mycket skrivningar har en genomsnittlig systemdisk? Vid måttlig användning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ungefär hur mycket skrivningar har en genomsnittlig systemdisk? Vid måttlig användning

Skickades från m.sweclockers.com

10-50 GB/dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ungefär hur mycket skrivningar har en genomsnittlig systemdisk? Vid måttlig användning

Kan jämföra med min första SSD som inköptes för ganska exakt åtta år sedan och därefter agerade systemdisk (enbart OS + program, inga spel eller någon typ av temporär lagring) med Win 7 i min gamla burk. Med strax under 50% upptid (uppskattad tack vare att jag köpte min monitor nästan samtidigt) ligger den disken i dagsläget på 22.5 TB skrivet och 93% remaining life.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kul prisutveckling! Hoppas på enheter på 2 - 4 TB till billig peng inom några år också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen DRAM cache? Nej tack, den prestanda försämringen vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Kul prisutveckling! Hoppas på enheter på 2 - 4 TB till billig peng inom några år också.

Skickades från m.sweclockers.com

Dumheter.. det borde redan vara här. Det som håller tillbaka marknaden är företagen själva.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Dumheter.. det borde redan vara här. Det som håller tillbaka marknaden är företagen själva.

Givetvis hade jag velat att detta redan existerade idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

livslängd per cell 600 gånger? och vafan.. 0.3 skrivningar per dag? måste man vänta typ 80 timmar innan man kan skriva om en cell?

Jag trodde faktiskt vi kommit lite längre än så med nand minnen.

Permalänk
Medlem

Vi har snarare backat med NAND-minne med rentensiontid snudd på batteribackuppad RAM där man riskerar bitfel redan inom månaders liggetid, man använder cache-minne både RAM och fulskrivning av NAND-flash i SLC-mode för att dölja att minnena är långsamma att skriva - går bra vid burstskrivning men inte bra vid stora posters skrivning överstigande några GB storlek då tom. snurrdiskarna går om i hastighet med marginal.

På flashminnen man använde inom embedded så kunde man upp till 1 miljon omskrivningar per cell och liggetid minst 10 år innan man började riskera korrupt data.

med andra ord har man växlat livslängd och uthållighet mot stor lagringsvolym för den omedelbara tillfredsställelsen skull...

Permalänk
Medlem

Synd att det inte kommer en 2tb variant också. Hade varit perfekt som lagring till spel isåfall.
Intel 660p 2Tb kan man få för 2500kr sen går det snabbt upp till 3000kr så behövs lite mer konkurrens så att det kan gynna oss

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Ingen DRAM cache? Nej tack, den prestanda försämringen vill jag inte ha.

Min tanke också. Duger inte som systemdisk, så det krävs fler M.2-platser i datorn för att denna ska bli intressant. En 2,5" SATA-version på 2TB är mer användbar.